Twee eventingpaarden overleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sherwood

Re: Twee eventingpaarden overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 10:13

beenbreuk komt eerder voor op een vastliggende hindernis oid dan in de dressuurring....
dat de paarden er prachtig uit zien zecht niks over de sport wel over de verzorging. Ok ze hebben veel spier nodig en dat hebben ze dan ook, dat is wel mooi. Maar dat maakt de sport niet anders.
aorta breuk is gewoon domme pech, dat kan overal en altijd gebeuren, maar dat gebroken been is weer typisch iets voor de eventing.

safari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 10:22

Mischien is het wel gewoon lef, dat je het beste met je paard voor hebt en hem dus laat inslapen met een gebroken been. Hoeveel (dressuur-spring) paarden staan er wel niet maanden op stal met een peesblessure oid. Hebben die dan een leuk leven?
Mischien zijn de blessures in een keer heftiger maar ik denk dat er in de dressuur en het springen ook heel veel paarden kapot gereden worden.
Eventing paarden vinden het gaaf om lekker door het bos te mogen crossen. De hindernissen zijn zwaar maar steeds veiliger. Ik zou liever een military paard zijn met een lekker afwisselend leven dan een dressuurpaard dat altijd met gebandageerde beentjes van stal naar bak en weer terug moet.

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 10:24

sherwood schreef:
blijf het geen leuke sport vinden. Niet voor niks dat er hindernissen zijn met de naam "coffin" of een dergelijke naam. Dat zijn de hindernissen waar de meeste paarden op sneuvelen. Nee hoor heeft niks met eventing te maken. Vraag me dan af waarom er bij de normale springsport geen hindernissen zijn met zulke namen. En los leggen is denk ik niet in alle gevallen een optie. Als de hindernis bergafwaards wordt genomen en die balk valt er af..... is het zowaar nog gevaarlijker. Nee op geen enkele manier is de eventing minder gevaarlijk te maken. Maar dat wil niet zeggen dat het dus al veilig IS als het niet veiliger KAN.
Ik hou niet van sporten waarbij je je paard over een hindernis jaagt waarbij hij niet kan zien wat er achter ligt.

Compleet mee eens!

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 10:29

Kunnen we niet voor één keer de discussie even achterwege laten? Het is gewoon in- en intriest dat deze ruiters hun paard verliezen, ongeacht wiens schuld het wel/niet is of dat het wel of niet voorkomen had kunnen worden.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 10:53

sherwood schreef:
blijf het geen leuke sport vinden. Niet voor niks dat er hindernissen zijn met de naam "coffin" of een dergelijke naam. Dat zijn de hindernissen waar de meeste paarden op sneuvelen.

Hahaha!

Weet je waarom een coffin een coffin heet? Omdat het een gat in de grond is in de vorm van een doodskist. Gewoon een greppel in feite en dus een van de hindernissen waar niet veel op kan gebeuren.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 10:57

het nare is dat de gemiddelde toeschouwer alleen onthoudt (mede door de media) dat het 'weer in de cross' fout gaat. De paarden die met dressuur (Idool), springen (Finesse, drie paarden in Athene) of gewoon recreatie (en lees die maar eens hier op bokt) overlijden of zwaar geblesseerd raken, krijgen die media aandacht niet.

Het grote porbleem voor de eventing en de sgw is dat je met dat met slechte imago te kampen hebt. Je kunt wel zeggen dat het onwetendheid is van de buitenstaanders (en daar zit zeker een kern van waarheid in) maar het is wel een gegeven feit. Ik heb geen idee hoe je dat zou moeten aanpakken (behalve voorlichten) maar het valt me ook hier op bokt op dat zelfs paardenliefhebbers slecht op de hoogte zijn van de fabels en feiten rondom sgw. Ik kan me een beetje voorstellen hoe Anky zich voelt in de LDR discussie.

Mijn sgw instructeur (Rob Janssen) vertelde me dat het hoofd van de dierenbescherming zelf het liefste als sgw paard terug kwam in een volgend leven

maar dit zijn tragische gebeurtenissen, voor alle betrokken partijen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 10:59

Wat enorm sneu voor de eigenaren .

Dit zijn toevallig twee ongelukken bij een Eventing wedstrijd, maar zou eigenlijk overal kunnen gebeuren.

Ik ken zelf een paard dat dood neerviel in het duin tijdens een buitenrit. Is dat dan reden om voortaan het duin maar te gaan vermijden? Gewoon stom toeval.

[Edit: zie nu dat Lielle eigenlijk al hetzelfde zegt ]

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 11:07

en om daar even aan toe te voegen, ik ken een paard dat met longeren zijn been brak, ook maar mee stoppen dan

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 11:12

Op stal kan dan ook niet meer, ken ook nog een paard dat bijzonder ongelukkig met zn hoef klem kwam te zitten in zn stal en toen zn hele hoef heeft losgetrokken in een poging los te komen.

Dat was helaas ook einde verhaal.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 11:37

Ik ken ook een paard dat tijdens stappen aan de hand zijn been brak, gewoon op het erf....
En een aortaruptuur bij een beestje met een stapritje over het strand.
Maar niet meer doen dan, veel te risicovol

We zouden ze los kunnen laten op de steppe natuurlijk, maar wie weet wat er dan mee gebeurt

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 11:49

ow wat erg seg voor die mensen!(voor de paarden ook natuurlijk) dit is inderdaad waarschijnlijk weer de aanleiding om sgw in een slecht daglicht te stellen,terwijl het in elke tak van de paardensport kon gebeuren.Een meisje van bij ons op de manege heeft 2 weken gelden haar paardje verloren aan een aortabreuk,gewoon op wandeling! en ik heb ook al veel ongelukken zien gebeuren op gewone jumpings... de balken hoeven echt ni vast te hangen om een "koprol" te maken hoor,integendeel(dat kon ik aan de lijve ondervinden...)

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 11:56

Kijk naar de hengst Padinus; lopen aan de hand wordt dus ook al gevaarlijk, op stal laten staan kan ook niet lees apple haar antwoord, dus wat moeten we dan, in het weiland heeft mijn paardje zich zwaar geblesseerd, dus overal loeren de risico's om de hoek.

Het is triest dat dit zo is gegaan, maar het is niet anders, deze paarden hebben het beste leven gehad waar een hoop andere dieren jaloers op kunnen zijn !!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:46

Ik ben het met al hjet bovenstaande eens, het maakt niet uit welke tak van de sport je beoefent, (ik weet niet veel van eventing, maar de foto's/verslagen die ik hier zie vertellen al een hoop, het lijkt me echt geweldig!)
1. dravers worden aan gort gelopen (met een jaar of 6 worden die meestal al afgeschreven)
2. dressuur wordt ook vaak gedaan met paarden die er een hekel aan hebben, bovendien worden die net zo goed kreupel (ben je dan in het belang van je paard bezig?)
3. springen (houd ik van) is ook niet zonder gevaren, daar kunnen paarden net zo goed heel verkeerd terecht komen.
4. Ook met recreatief rijden kan een paard struikelen en zo ongelukkig terecht komen dat het over is.

Zoals hierboven al gezegd is, in de wei, met stappen of zelf op stal staan kan er al iets misgaan. Het heeft dus niets met eventing op zich te maken, paardrijden is eigenlijk gewoon een risicovolle sport, als je dar problemen mee hebt moet je stoppen met rijden.

Bovendien ben ik van mening dat je beter een sport kunt beoefenen waar je PAARD zich goed bij voelt, dan sterft hij/zij zoals gezegd in het harnas en een mooiere manier om te sterven is er toch niet?

zo heel verhaal, uch ik heb gezegd

Ook niet onbelangrijk, ik wil de ruiters heel veel sterkte wensen met het verlies.
Laatst bijgewerkt door hyppolyte op 04-10-05 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:47

Om nog maar te zwijgen over alle paarden die na een jaar aanklooien stilletjes via de slager of DA verdwijnen. Zou wel eens statistieken willen zien over het relatieve "gevaar" van alle takken van paardensport....iemand zin in een leuk onderzoekje

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:50

haha goed plan, eigenlijk zou je de statistieken erop moeten naslaan, dan help je ook meteen alle vooroordelen uit de wereld

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:22

marieketencate schreef:
sherwood schreef:
blijf het geen leuke sport vinden. Niet voor niks dat er hindernissen zijn met de naam "coffin" of een dergelijke naam. Dat zijn de hindernissen waar de meeste paarden op sneuvelen.

Hahaha!

Weet je waarom een coffin een coffin heet? Omdat het een gat in de grond is in de vorm van een doodskist. Gewoon een greppel in feite en dus een van de hindernissen waar niet veel op kan gebeuren.

goed okee deze naam is dus blijkbar anders gekozen, maar ik heb vaak genoeg naam en uitleg gehoord bij een eventing hindernis. En ik schrok daarvan. Hoe heet die sprong ook al weer die vanuit een huisje over een ballustrade gaat het water in wat zowiezo al een meter lager ligt, en je kunt niet zien hoe diep het water is? Ik meenden namelijk dat die sprong ook een beruchte naam had. Maar des al niet te min doet het niks af aan het feit dat die namen op die manier gekozen zijn.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:27

overigens vind ik een verschil zitten tussen het met opzet gevaarlijke dingen doen, of een ongeluk ondergaan waar niemand iets aan kan doen.
een been breken door ongelukkig vallen in de wei, vind ik iets heel anders dan je paard over een hindernis jagen die niet veilig is, en dat hij daardoor z'n been breekt. Hoe kunnen de ruiters die zo iets is overkomen nog slapen? Een paard wat dood neervalt tijden longeren, aan de hand lopen en tijdens een buitenrit, is vreselijk, maar dat valt bij mij onder de categorie "daar kon niemand wat aan doen" En dus hoef je ook niet de idiote conclusie te nemen "we wandelen en longeren niet meer, de paarden mogen niet op de wei, enz." Dat raakt kant nog wal. Als er iemand hier op bokt een foto plaatst van een paard wat op het asfalt staat te steigeren brult heel bokt over het gevaar dat hij uit kan glijden. Als er een hindernis wordt genomen die levensgevaarlijk is mogen we niks zeggen? omdat het onder de noemer "sport" valt? Kom dat kolpt gewoon niet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:31

die watersprong zegt me niets Sherwoord. Wie heeft je dit soort uitleg gegeven? Ik ken nl zeer veel verschillende hindernisnamen, en geen van alle met een dergelijk morbide lading. De coffin bestaat dus uit boom - greppel - boom en heeft de vorm van een doodskist, en daarom heet het ding zo.

Overigens is het water ook maar max 30 cm diep

Ik ben trouwens erg blij met dit soort vragen, geeft ons de kans om wat fabeltjes de wereld uit te helpen.

En wat betreft je volgende reactie, IMO zijn dit soort hindernissen - mits een ervaren ruiter en een goed getraind paard - dus niet levensgevaarlijk. Daar zit de kern van ons verschil al. Het paard dat dit weekend zijn been brak, heeft het bij erlangs lopen (!) gestoten, voor zover ik begreep. Dat lijkt me dus ook typisch een voorbeeld van pech.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:38

ik zal het eens opzoeken, meen het recent nog ergens gelezen te hebben.
ja dit paard heeft wel pech, dat wel. Maar ik ben van mening dat het maar een tipje van de sluier is. En dat er steeds minder met pech te maken heeft naarmate je gaat kijken naar de ongelukken, en met welke frequentie er ongelukken gebeuren bij de zelfde hindernis.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:43

sherwood:

overigens vind ik een verschil zitten tussen het met opzet gevaarlijke dingen doen, of een ongeluk ondergaan waar niemand iets aan kan doen.

Maar hoe beschouw je het springen/jacht(zonder echt op beesten te jagen)/draven dan, vindt je dat niet gevaarlijk? Op deze manier kun je bij meerdere takken van de sport je vraagtekens zetten, als je paard lol heeft in wat ie doet, dan maakt het toch niet uit welke tak je kiest?

Bovendien als je recreatief rijdt dan doe je de dingen ook bewust (ga ik vanuit) er zijn vast wel mensen die over een boomstam heen springen die in het bos ligt bijvoorbeeld(die ruiters zijn soms vast onervarener dan de gemiddelde eventing ruiter), dat is dan toch vergelijkbaar?

En zoals hierboven gezegd is, als het een ervaren ruiter en een getraind paard is dan zijn de hindernissen niet levensgevaarlijk. Dat geldt zowiezo voor alles natuurlijk.

op je laatste commentaar:
dat zou kunnen, maar dat geldt ook voor andere sporten.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:50

hyppolyte schreef:
sherwood:

Maar hoe beschouw je het springen/jacht(zonder echt op beesten te jagen)/draven dan, vindt je dat niet gevaarlijk? Op deze manier kun je bij meerdere takken van de sport je vraagtekens zetten, als je paard lol heeft in wat ie doet, dan maakt het toch niet uit welke tak je kiest?
jacht is precies zo gevaarlijk, dus daar hoor je mij ook geen lovende woorden over zeggen. de tak van de sport doet er wel toe. Het gaat namelijk niet om normaal risico, maar om onnodig veel risico. eventing heeft gewoon meer risico dan een andere tak van sport. alhoewel me er nu meer te binnen schieten als koeienvangen en de spaanse stierenvechters e.d.

Bovendien als je recreatief rijdt dan doe je de dingen ook bewust (ga ik vanuit) er zijn vast wel mensen die over een boomstam heen springen die in het bos ligt bijvoorbeeld(die ruiters zijn soms vast onervarener dan de gemiddelde eventing ruiter), dat is dan toch vergelijkbaar?zeker is dat vergelijkbaar en ook absoluut niet goed te praten. Dit is zowaar nog gevaarlijker gezien het door onervaren ruiters wordt gedaan.

En zoals hierboven gezegd is, als het een ervaren ruiter en een getraind paard is dan zijn de hindernissen niet levensgevaarlijk. Dat geldt zowiezo voor alles natuurlijk.

op je laatste commentaar:
dat zou kunnen, maar dat geldt ook voor andere sporten.
opzich wel, maar daar wordt natuurlijk ook al wel aandacht aan besteed. Alleen steeds als we het hebben over de eventing worden er van die vreemde dingen bijgehaald als "dan moet je je paard ook niet meer in de wei zetten, is ook gevaarlijk" het lijkt wel alsof we er niet over mogen nadenken/discusieren

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:58

Sherwood, absoluut niet om vervelend te doen maar waarop baseer je die conclusie? Ik loop op veel sgw en eventing wedstrijden rond en ik herken jouw beeld dus niet.

Sherwood, ik vind deze discussie juist wel heel zinvol, dat heb ik al eerder gezegd. Maar ik vind wel dat velen discussieren op basis van onvoldoende kennis van zaken en - niet rottig bedoeld - zo'n opmerking over een coffin geeft wel aan dat je toch niet echt goed geinformeerd bent.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 14:18

Het gaat namelijk niet om normaal risico, maar om onnodig veel risico. eventing heeft gewoon meer risico dan een andere tak van sport.

ik denk dat er aan eventing niet veel meer risico's kleven dan aan bijvoorbeeld springen.

nu moet ik trouwens nogmaals zeggen dat ik ook niet bijster veel af weet van eventing, maar deze discussie is absoluut zinvol. Zeker omdat je op deze manier toch aan hoop vooroordelen uit de wereld helpt (als er tenminste voldoende eventers meepraten)

nog even iets, dingen als stierenvechten of iets dergelijks is naar mijn mening niet hiermee te vergelijken, stierenvechten is pure dierenmishandeling (martelen) en wordt alleen maar gedaan om het publiek te vermaken, dat is een idiote achterhaalde nergens op slaande traditie (vind ik dus he)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 14:29

jaja, en de discussie breekt weer los...

ik geloof dat ik al eens met sherwood een enorme discussie heb gevoerd over SGW en eventing..

@sherwood: jij spreekt steeds over het OVER DE HINDERNISSEN HEEN JAGEN. ooit wel eens eraan gedacht dat een paard beter een hindernis kan inschatten dan wij, de mens. idd je rijdt een paard over een hindernis heen, maar je rijdt ook een paard door een proef heen. dit doet deze ook niet uit vrij wil. paard denkt: goh laat ik vandaag eens een kur op muziek lopen!!! slaat toch nergens op..

hiervoor werd ook gezegd dat de paarden er goed uitzegen. dit komt MEDE door de verzorging, maar ook doordat ze er zoveel plezier van hebben. de gelukkigste paarden zijn sgw paarden!
paarden die niet willen springen over een hindernis weigeren. meestal ligt de ruiter er dan langs. je krijgt de kans dus niet om hem er dan overheen te jagen. en blijf je zitten rij je nogmaals aan stopt hij werderom en jij begint te flippen tegen je paard kan je stoppen wordt je gediskwalificeerd! de meeste ruiters rijden er dan langs.

tot slot vind ik het heel jammer dat de eventingsport weer zo'n klap te verwerken krijgt. sterkte aan alle betrokekkenen!

daantjuhhhJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 14:32

Ik snap jullie ook wel.
Maar als ik statistisch ga kijken liggen denk ik de ongeluk cijfertjes hoger bij de cross.
En dan bedoel ik niet alleen paarden die een ongelukje krijgen, maar dan kijk al simpel naar wondjes, blauwe plekken van ruiers enz...
Voor mij blijft het de sport met de meeste risico's.
Niet dat er aan springen, dressuur enz.. geen risico's aan zitten.
Maar als een paard met de dressuur zijn been breekt (zoals bij een vriendinnetje) is er vaker al wat meer mis.
Als een paard tijdens de cross zijn been breekt is er vaak toch iets voor gevallen.
Een gezond been breekt over het algemeen niet zomaar.
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 04-10-05 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt