Airbag achtige body protector ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kimble

Re: Airbag achtige body protector ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 21:51

ditchie schreef:
Kimble: Risico's zijn er om te beperken. Je draagt toch ook een cap! of een helm met motorrijden. Waarom zou je niet je rug willen beschermen als dat mogelijk is.

Ik draag idd een cap. Maar aan iedere sport zitten risico's.
Word het op een geven moment niet allemaal een beetje te gek?
Je kan ook een been breken als je van je paard valt. Wat gaan we daar aan doen dan?

JoeyBabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 22:03

ditchie schreef:
Gaaf ben benieuwd wanneer komt de testval?

Het is niet de bedoeling om hiermee te gaan vallen; maar om een zachte val te maken indien ik val

JoeyBabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 22:05

Kimble schreef:
Ik draag idd een cap. Maar aan iedere sport zitten risico's.
Word het op een geven moment niet allemaal een beetje te gek?
Je kan ook een been breken als je van je paard valt. Wat gaan we daar aan doen dan?

Een been kan je ook breken als je op straat loopt. Maar geef toe aan de paardensport zijn toch wat meer risico's verbonden. Kijk bijvoorbeeld maar naar christopher reeve..Die zou waarschijnlijk niet in een rolstoel hebben gezeten als hij die airparka vest aan had. De vest beschermt je nek,rug en heup...
Toch wel cruciale plekken in je lichaam lijkt me en ik rijd ook ALTIJD met een cap..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 22:05

Ik zou heel bang zijn dat asl ik bijvoorbeeld spring en op zijn nek beland dat dat touwtje los schiet en normaal had ik dan nog terug kunnen kruipen in het zadel..
Maar omdat dat ding zich zelf opblaast mijn paard alleen maar maffer gaat doen van het geluid enzo zodat ik toch op de grond beland..

JoeyBabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 09:04

het is niet zo dat het ding ontploft en een gigantisch lawaai maakt..dus verschieten gaat je paard daar niet snel van doen hoor

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 10:22

Het lijkt op het eerste gezicht een goede oplossing, maar als je er verder over nadenkt, vrees ik dat het toch een wat vals gevoel van veiligheid geeft.

Of je nekwervels gaan breken en een dwarslaesie veroorzaken, heeft onder andere te maken met de richting waarin de kracht op de wervels uitgeoefend wordt.

Dit wordt m.i. door dit vest niet voldoende ondervangen; je kan nog steeds op je stuitje of je hoofd vallen; je hoofd kan nog steeds voorover klappen enz enz.......(de veiligheidshelm kan daar ook niks aan verbeteren) Het vest beschermt volgens mij alleen het achterover of zijwaarts klappen van het hoofd.

Overigens kan een simpele val van de fiets eenzelfde letsel veroorzaken; ook het zich verstappen op de onderste tree van de trap is er berucht om!

JoeyBabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 14:47

Daar denk ik dat je fout bent. De vest is onderworpen aan allerlei veiligheidstesten

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 14:56

Je nekwervels zijn alleen beschermd, als je hoofd geen een kant meer op kan. Ik zie dat bij dit vest alleen bescherming aan de achterzijde van de nek is.

De nekwervels zijn dus NIET voldoende beschermd.
Kijk even op www.spinalnet.nl; en vergelijk de verschillende oorzaken van (hoge) dwarslaesies maar eens met de mate waarin dit vest de nekwervels bescherming kan bieden!!!!!!

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 15:02

Even op een rijtje:

Oorzaken van letsel aan de wervelkolom/ruggenmerg:

1- Hyperflexie letsel, de wervelkolom hierbij voorover gebogen.
2- Hyperextensie letsel, de wervelkolom wordt hierbij achterover gestrekt.
3- Rotatie letsel, de wervelkolom wordt hierbij om zijn as gedraaid.
4- Verticale/axiale compressie letsel, de wervelkolom wordt hierbij samengedrukt.

Mn op punten 1, 3 en 4 zal het vest GEEN bescherming bieden voor de nekwervels!!!

Op punten 4, en misschien ook 3, zal het vest ook voor de rug- en lendenwervels geen bescherming bieden!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 15:07

Tis wel een dure aangelegenheid hoor. Als je met een cap valt, dan moet je hem laten controleren en eventueel een nieuwe kopen, bij een bodyprotector moet je sowieso een nieuwe kopen, maar volgens mij doet bijna niemand dit.
Bij zo'n airbag moet je het wel vervangen en wie weet hoeveel dat al kost, ik vind een goede veiligheidscap van 76 euro al duur!
Laten ze dat ding eerst maar eens wat goedkoper maken, dan zien we wel weer verder.

JoeyBabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 16:43

Je moet enkel de gascartouche laten vervangen (omdat daardoor de vest opblaast) en die betaal je €15..lijkt me niet duur dus.
Nuja ik vind dat het vest toch een hele hoop miserie kan voorkomen als je valt. Ik zeg niet dat het 200% veilig is maar het zal toch bij een serieuze val een aantal letsels uitsluiten.
En ja ik rijd ook ALTIJD met een cap. Ik draag ook altijd mijn veiligheidsgordel in de wagen.Uiteraard kan ik ook gewoon omver gereden worden als ik buiten op straat loop of gewoon fiets. Maar ik vind dat je het niet moet gaan zoeken

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:15

Natuurlijk lijkt het erop, dat deze airbag een aantal problemen kan voorkomen! Dat is alleen maar lovenswaardig!

Waar ik moeite mee heb, is dat mensen dan klakkeloos aannemen dat het overal veilig voor is! Iemand riep al, dat Christopher Reeves deze dwarslaesie niet opgelopen zou hebben, en ik denk dat dat risico hetzelfde blijft!!!!

Misschien dat lagere laesies voorkomen kunnen worden, alsmede een heleboel andere ernstige letsels! Dat wel!

JoeyBabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 18:39

Ik denk persoonlijk dat wanneer Christopher Reeves deze vest aanhad, hij er lang niet zo erg aan toe geweest zal zijn. Zeg niet dat hij niets zou hebben hé.
Hoe komt het dat jij zoveel weet over het beenderstelsel ? Ben je art ofzo ?

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 19:13

Mijn zoon heeft een hoge dwarslaesie C compleet/C5 incompleet. Hij is gewoon met zijn fiets gevallen (2 jaar geleden). Ik ben dus helaas ervaringsdeskundige.

Voor Reeves zou het weinig verandering hebben betekent. Als het ruggenmerg doorgesneden wordt heb je een complete dwarslaesie. Dit vest zou in zijn geval weinig meerwaade hebben gehad waarschijnlijk......

JoeyBabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 20:11

Goh..Volgens mij is het toch een nuttig ding en ik kan niet meer zonder !

MiaMora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 10:00

Ik heb inderdaad het idee dat het vest wel een botbreuk kan voorkomen, maar de echt gevaarlijke en grotere letsels niet.

Maar Yoeybabe, als het jou een goed gevoel geeft met rijden, dan zou ik het zeker niet nalaten dit vest te dragen.

Persoonlijk gezien vind ik het heel goed dat ze in ieder geval bezig zijn met de veiligheid van de ruiter.

JoeyBabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 10:35

Zal ik zeker ook niet laten om de vest de dragen !

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 16:12

ik heb alles een beetje vluchtig gelezen en ik ben het er mee eens dat het iets is wat heel veel letsel kan voorkomen.
ik heb zelf een whiplach opgelopen tijdens een auto ongeluk en ben niet zo actief meer met rijden zoals in het begin maar ik heb heel wat paardjes beleerd (en dus er ook zeer vaak af gevlogen en er altijd goed vanaf gekomen (op wat schaaf plekken, blouwe plekken en wat lichte kneuzingen na).
maar dit lijkt mij als ik terug kijk op die tijd zeer onhandig je bent een stuk mobiliteid kwijt als ik kijk hoevaak ik wel niet op zo'n dier zijn hals zat en weer terug ben gekomen en dat dat heel wat heeft opgeleverd kan ik niet iets gebruiken wat zich opblaast.
(ik zou overigens ook een fortuin kwijt zijn aan patronen)
ik zou persoonlijk voor de gewone body protector gaan die kun je wat beter in en om de stal ook gebruiken.
als je dit soort dingen moet gaan dragen om een beetje lol te hebben met onze trouwe viervoeters dan vraag ik mij af je weet van de risico's je weet wat er wel en niet kan gebeuren acsepteer je die of niet ????

JoeyBabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 18:34

Dit vind ik wel héél erg van je. Je weet dat je met een slechte val verlamd kunt raken dus ga je er niets aan doen om dit te voorkomen ??

viviannev

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 18:43

Het kan wel handig zijn, maar ik zou zelf voor een gewone bodyprotector kiezen. (die heb ik dan ook een )

JoeyBabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 20:57

tjah..ik dus niet

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 13:50

Dit ziet er in on-opgeblazen toestand uit als een soortemet dun en soepel bodywarmertje.

Lijkt me dan altijd fijner dan met zo'n plank van een bodyprotector rond te lopen

Ook zal het niet alle letsels uitsluiten natuurlijk , maar het zal best in heel veel (on) gevallen het verschil uitmaken tussen flink pijn / beschadigingen en even bijkomen van de zwieper en gewoon weer verdergaan.

Alhoewel dat gewoon weer verdergaan dan natuurlijk wel een beetje een instinker is : je bent dan niet meer beschermd en moet eerst die gascapsules vervangen...

JoeyBabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 15:38

Ik vind het in ieder geval heel aangenaam zitten met een bodyprotector heb ik nog nooit gereden...maar ik heb inderdaad het bodyachtig model

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 19:25

JoeyBabe schreef:
ze deden het 100 jaar geleden wel...Waarom zijn wer er ooit mee gestopt trouwens ?

Als geharnaste ruiter/ridder had je heel wat meer kwaliteit in huis dan de gemiddelde ruiter nu..

Destijds was het ook overleven in de strijd.

Kwam je in de strijd te vallen was je harnas niet je redding maar je 'einde'!

Werd je niet direkt afgeslacht, zonder hulp van derden kwam je niet eens overeind om het slachtveld levend te verlaten!!

Dit even ter informatie

JoeyBabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 21:29

Ok..daar heb je ook een punt

Maar toch vind ik het een goede uitvinding en ik ben er tevreden van