Btw omhoog voor pony en paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: Btw omhoog voor pony en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:02

Applelove schreef:

Onze hobby is al duur genoeg.!

Om maar eens advocaat van de duivel te spelen:
Je maakt je hobby zo duur als je zelf wilt, en een paard is een luxe artikel en niet bepaald een eerste levensbehoefte....

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:04

Misschien krijgen we er paardenwc's/uitlaatplekken voor terug net als voor de honden. Of paardenlosloopgebieden

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:06

Weien noemen ze dat

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:12

Sylvia schreef:
Weien noemen ze dat

neeee dat is van jezelf (of gehuurd op welke manier dan ook/pensionstalling) dus vergelijkbaar met de achtertuin voor je hond

Misschien krijgen we net als de honden wel een losloopgebied op de hei of in het bos. Blaas je op een fluitje en komt je paard weer netjes aangalopperen, gaat ie zitten, geef je em een snoepje, doe je em weer aan je halstertouw en loop je weer naar huis.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:16

AnneOmie schreef:
Ik hoorde het vanochtend op het nieuws Kan er zo kwaad van worden... ze hebben weer een nieuwe melk koe gevonden als of het al niet duur genoeg is allemaal ook nog paardenbelasting. Ik betaal me al scheel aan allerlei belasting en ze blijven maar plukken... ben straks echt een kale kip Hoe willen ze dat in vredesnaam gaan controleren :

Hoe ze dat willen gaan controleren?
Natuurlijk met die stomme verplichte chip denk ik zo.
Dit is natuurlijk de eerste ellende die we krijgen met dat verplichte registreren.

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:28

Nou het gaat dus echt gebeuren! De paarden belasting zit er aan te komen.

Lang leven de chip
(die ik overigens nog steeds niet heb laten plaatsen .....)

Wat is Nederland toch voorspelbaar!!!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:48

Marieke schreef:
Nou het gaat dus echt gebeuren! De paarden belasting zit er aan te komen.

Omdat de telegraaf het schrijft?

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:57

Vooral met de nadruk op De Telegraaf Sensatiekrant... Ik heb straks nog nergens anders iets gevonden hierover...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:58

Met de chip, wij hebben een pony die nog steeds niet geregistreerd staat op onze naam, maar op de naam van de vorige eigenaren. Dus hoe willen ze dat gaan controleren???
Overigens heeft hij wel een chip hoor...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:58

wendytjeG schreef:
Applelove schreef:

Onze hobby is al duur genoeg.!

Om maar eens advocaat van de duivel te spelen:
Je maakt je hobby zo duur als je zelf wilt, en een paard is een luxe artikel en niet bepaald een eerste levensbehoefte....

Grrr, bericht weg Opnieuw...

Ik ben het met je eens dat je het zo duur kunt maken, maar roepen dat de paardenbranche niets heeft gemerkt van de economische malaise is bullshiit, ik denk dat ze dan met name de grote stallen bedoelen, de stallen voor mensen met geld.

Ikzelf -en meerdere met mij- moeten hard bikkelen en veel dingen laten voor de hobby. Vind ik helemaal geen ramp, maar als het nog duurder wordt, dan is het echt niet meer te doen.

Daarbij zie ik mijn paarden wel als eerste levensbehoefte, zij zijn mijn steun in alles.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:00

Wordt er dan alleen BTW geheven over de aankoop van een paard? Een paard heb ik namelijk al .Of worden ook andere dingen duurder. Ik werk 40 uur in de week maar met een huis, een auto (nee geen luxe, die heb ik echt nodig voor mijn werk) en twee katten, kan ik mijn paard bijna niet meer betalen, daar gaat mijn spaarrekening....

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:02

Ik zie mijn auto ook als eerste levensbehoeft, want auto = voor mij werk en werk = eten op de plank, maar de definitie van levensmiddel is een product om je in leven te houden en daar valt een auto of een paard niet onder. Zonder die paarden zul je vast niet doodgaan. En nogmaals: je merkt er zelf helemaal niets van als het alleen over de BTW gaat; dan laat ik de paardenbelasting even buiten beschouwing... Zal de Koningin ook wel fijn vinden, paardenbelasting...

Sees, idd de aankoop van een paard. Zo lees ik het iig. Voer zal naar ik aanneem op 6% blijven, net als lessen ed...

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:02

Sylvia schreef:
Vooral met de nadruk op De Telegraaf Sensatiekrant... Ik heb straks nog nergens anders iets gevonden hierover...

Hmm, helaas heb ik al meerdere keren in (vak)bladen gelezen dat er al een tijdje dergelijke plannen zijn.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:03

Citaat:
Het aantal pony’s en paarden bij hobbyisten groeit zo snel dat wordt onderzocht of de dieren bij aankoop als ’luxeproduct’ moeten worden belast.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:21

Sylvia schreef:
Zonder die paarden zul je vast niet doodgaan.

Ow? Ken je me goed genoeg om dat te weten over mij?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:30

Zouden ze zwart geld zo niet in de hand gaan werken?

Paard kost 15, schrijven een bonnetje uit voor 10 met BTW en die andere 5 gaat zo in de pocket.

Kunnen overigens mensen die bedrijfsmatig in de paarden zitten die BTW niet terug krijgen via de belasting?

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:41

Ik heb per email een verduidelijking/correctie gekregen van de PVE (Productschap Vee, Vlees en eieren) over de belasting en dat niet alles wat in het krantenbericht staat juist is.

Heb gevraagd of ik dat op bokt mag plaatsen dus wacht nog even op antwoord.

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:14

Per email ontvangen van het PVE.
(met toestemming dit bericht op bokt.nl te plaatsen)

Citaat:
Aan leden van de Sectorraad Paarden, voorzitters diverse organisaties in de paardenhouderij

Onjuiste berichtgeving Telegraaf

In de Telegraaf van vanochtend (23 augustus) staat op de voorpagina het artikel ‘BTW omhoog voor pony en paard’. De opmerkingen die vanuit de PVE zouden zijn geplaatst, zijn echter volkomen onjuist geïnterpreteerd en misplaatst.

Op maandag 22 augustus heeft de Telegraaf journalist contact gelegd met de PVE. Op algemene vragen over de groeiende omvang van de sector heeft woordvoerder Dé van de Riet aangegeven dat de paardenhouderij in Nederland in opkomst is en zich mede daarom ook in toenemende professionaliseert in de belangenbehartiging. Zo is onder meer aangegeven dat er een Sectorraad Paarden is gevormd met daarin opgenomen de paardenorganisaties in Nederland: fokkerij, recreatie en sport. Als voorbeelden van collectieve onderwerpen die besproken worden in de Sectorraad Paarden zijn genoemd de BTW, ruimtelijke ordening, milieu, gezondheidszaken. Zaken die spelen voor de gehele paardenhouderij en waarbij het handig is om met één mond te spreken.

Over de BTW is alleen in algemene zin gesproken en is (met de PVE) niet concreet verder gesproken. Wat opgemerkt is, is dat de paardensector veel verschillende diensten herbergt, waarvoor het gerechtvaardigd is dat er een uniform BTW-tarief gaat gelden. Zoals u weet is het pleidooi van de Paardenhouderij Nederland al geruime tijd om de diensten uniform op 6% te zetten. In veel gevallen is dat inmiddels gerealiseerd, maar er zijn ook nog dossiers in onderhandeling met de overheid of onder de rechter.

In het gesprek is voorts benadrukt dat de paardenhouderij bij uitstek een brugfunctie heeft tussen stad en platteland. De burger weet via de weg van de paardenhouderij het platteland te vinden, wat positief is voor het imago van de agrarische sector. Daarnaast zijn er in toenemende mate boeren die hun traditionele veehouderij activiteiten beëindigen en een activiteit binnen de paardenhouderij opstarten.

De PVE zijn vandaag veelvuldig benaderd door diverse media. De toedracht van een en ander is toegelicht.

Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groeten,

Alfred van Lenthe
Hoofd afdeling Markt en Communicatie PVE

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:23

Ik heb ook al lang zitten wacht op berichten van paardenbelasting etc. maar..... als je je paard laat chippen en je krijgt er een paspoort bij staat er in dat paspoort (tot mijn grote verbazing) dat dat niet als eigendomspapier geldig is.... dus conclusie: volgens mij kunnen ze dat zoals het nu is opgezet nooit hard maken. Wat BTW betreft.. tja ze zouden de BTW op voer, hooi, stro, kuil etc nog wel kunnen opvoeren of niet?

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:43

Applelove schreef:
BELACHELIJK ze zouden eens kattenbelasting in moeten voeren, Hondenbelasting bestaat maar katten lopen maar lekker in andermans zijn tuin te schijten tegen woordig Mag je je hond niet eens meer los laten!.

*edit* er zijn ook mensen die hun katten in de tuin houden hoor
Niet meteen aanvallend bedoeld voor kattenhouders maar hun
komen er wel makkelijk vanaf

Onze hobby is al duur genoeg.!, het is niet veel maar het is wel geld!

Ja, maar mijn katten bijvoorbeeld zijn huiskatten en zitten alleen maar op mijn balkonnetje van 3 bij 1 m dus daar ga ik echt geen belasting voor betalen

Ik weet zeker dat ze dit er lekker door gaan drukken om nog meer mensen geld af te troggelen... ze rusten niet tot ze onze laatste zuur verdiende centjes hebben ingepikt..

´Belastingdienst... leuker kunnen we het niet maken` was de slogan toch :

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:49

Quellian schreef:
Daarbij zie ik mijn paarden wel als eerste levensbehoefte, zij zijn mijn steun in alles.

Dat was precies mijn gedachte! Voor mij is mijn paard ook mijn 1e levensbehoefte, ik kan niet meer zonder hem, hij is als een kind voor mij en ik denk dat dat voor de meeste paardeneigenaren geldt.

@ Sylvia.. de koningin betaald geen belasting en zoals gewoonlijk is Jan met de pet weer de dupe!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:39

Hè hè, eindelijk! De euro gaat eindelijk vallen!!!
Handig hè, chippen van paarden onder het mom, zo handig in geval van diefstal terwijl er niets eens 1 database is waar alles geregistreerd staat.

Zo werkt het bij de overheid e.d. Ze drukken er iets door om later met de echte reden te komen.

Dat er een soort paardenbelasting zat aan te komen kon je op je klompen aanvoelen.
Steeds werd het van alle kanten ontkent, ook een aantal bokkers zagen die niet gebeuren. Nou aangezien de regering een nieuwe melkkoe heeft ontdekt zullen ze die echt niet onbenut laten en dankbaar uit gaan melken.

Wordt iedereen nu een beetje wakker en dringt het door waarom er zonodig gechipt moest gaan worden. En 90% van de paardeneigenaren is er met open ogen ingetuind en heeft braaf de regeltjes opgevolgt.

Vorige week stond er ook al iets in de Hoefslag geloof ik. De ambtenaren van het PVE (Paardensector) raken hun inkomsten uit de draf- en rensport kwijt dus moeten andere dingen verzinnen om aan geld te komen. Rara, waar gaat dat geld vandaan komen?

Eerst de mestheffing volgend jaar.
Paardensector is uit op een extra heffing op voer of iets dergelijks en nu dit. Gaat goed zo.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 16:47

Ik blij dat ik ze niet heb laten chippen...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 17:02

Applelove schreef:
BELACHELIJK ze zouden eens kattenbelasting in moeten voeren, Hondenbelasting bestaat maar katten lopen maar lekker in andermans zijn tuin te schijten tegen woordig Mag je je hond niet eens meer los laten!.

*edit* er zijn ook mensen die hun katten in de tuin houden hoor
Niet meteen aanvallend bedoeld voor kattenhouders maar hun
komen er wel makkelijk vanaf

Onze hobby is al duur genoeg.!, het is niet veel maar het is wel geld!

Hondenbelasting is een manier van de gemeente om de kas te spekken, dit gaat naar de algemene middelen ! en niet om hondenstront van de straat te ruimen Het is geen algemene belasting net als bv wegenbelasting, sommige gemeentes kennen geeneens hondenbelasting.
M.a.w. de hond is de melkkoe van de gemeente....de auto van de rijksoverheid Ooit geprobeerd dit uit te leggen aan een belg of een engelsman ........valt niet mee, ze lachen zich dood !!!!!!!

En wij kattenhouders (die van mij mogen overigens ook niet van mijn erf af) kunnen daar ook niets aan veranderen.

Overigens, btw op DA rekeningen is nu behalve de medicijnen zelf (dus medische handelinge etc. WEL) ook 19%. Vroeger was dit ook 6% aanmerkelijk verschil wat ik wel degelijk merk aan de rekeningen.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 17:19

Ach we zien het allemaal wel. Ik kan er nog niet wakker van liggen in ieder geval

By the way: iedereen heeft het hier over paardenbelasting: maarre naar mijn weten betalen we deze al alleen noemen ze dat tegenwoordig wegenbelasting