'Paard moet op politieke agenda geplaatst worden'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 19:15

Soxje schreef:
Ik dacht trouwens dat het al zo was dat ook paardenmest alleen gestort mag worden in containers of betonnen bakken.

Dat geldt hier iig niet voor particulieren. Heb dat nog speciaal nagevraagd omdat we nog een mestplaat moeten maken en we ons afvroegen of er nog regels zijn vwb de grond in de stal (vloeistofdicht of niet). Het antwoord was dus: voor het hobbymatig houden van paarden hoeft dit NIET. Daarin is een ieder vrij om te doen wat hij wil. Wij gaan dus bakstenen onderin de stal leggen, zodat de urine weg kan lopen. Tsja, als het MAG ...

Overigens is dat met het mestbeleid ook een beetje een wassen neus. Het paardenpension bij ons achter heeft speciaal vloeistofdichte vloeren en een vloeistofdichte mestplaats moeten maken (is immers geen hobbyist), maar de paarden mogen wel 24/7 buiten lopen als ze dat zouden willen (doen ze niet hoor, maar STEL). Waar denk je dat die urine heen gaat?? Juist ja ...

Als de regels aan worden gescherpt vwb m2 per paard en dat soort zaken, dan komen er heel veel bedrijven in de problemen! En zal op den duur het gros van de mensen hun paarden weg moeten doen. Nederland is nou eenmaal klein, dus dat is nooit realiseerbaar voor het aantal paarden dat hier rondloopt ...

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 20:25

Mijn geschiedenisleraar zei 30 jaar geleden al dat er teveel koeien rondliepen en dat die grond beter gebruikt kon worden. Het gaat al aardig die kant op maar toen vond ik het nogal een revolutionair idee. Misschien doet het ook opgeld m.b.t. onze paarden. Je kan een paard klein huisvesten, dus in een stal van 3x3. Als je dan af en toe rijdt heb je zelf het idee dat je je paard zijn beweging geeft. Veel paarden staan dan nu ook zogenaamd "op rust"???. Daar wordt dus niks mee gedaan, vaak omdat het prutweer is. Als je paard dan geen weidegang heeft vind IK dat héél slecht. Ook met tig soortgenoten in een bak hangen en dan door de honger en verveling elkaar lens trappen en bijten kan niet door de beugel. Een paard is een grazer, daar is in de loop der eeuwen niks aan veranderd hoor. De voedingswaarde van het gras is nu nihil maar hier staan de meeste paarden overdag toch te grazen, omdat dat hun natuurlijke drang is èn de mogelijkheden er vaak zijn. Ik rijd nu ook veel minder dan in de overige jaargetijden, maar mijn paard kan als ik dat wil 24/7 de wei in. Ik heb er wèl voor moeten zoeken want de meeste pensionstallen geven die mogelijkheid niet. Ik wil niemand tekort doen maar het is ook vaak gemakzucht. In een pensionstal hoef je zelf niets te doen. De paarden worden dus (af en toe als je geluk hebt) buiten gezet, gevoerd en er wordt opgestrooid en/of uitgemest. Ik moet alles zelf doen. Dus rijd op en neer om buiten en binnen te zetten, haal zelf mijn hooi en strooisel, voer etc etc., mest uit en moet ook DA en alles zelf regelen. Maar daar kies ik voor. Ook in het westen zijn boeren die jouw paard best weidegang willen geven voor een redelijk bedrag. Maar de luxe ontbeer je dan. En dan poneer ik de stelling: het eigen belang gaat boven het paardvriendelijk houden oftewel, het gemak dient de mens, paardvriendelijk of niet.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 00:42

Mac schreef:
Dat geldt hier iig niet voor particulieren. Heb dat nog speciaal nagevraagd omdat we nog een mestplaat moeten maken en we ons afvroegen of er nog regels zijn vwb de grond in de stal (vloeistofdicht of niet). Het antwoord was dus: voor het hobbymatig houden van paarden hoeft dit NIET. Daarin is een ieder vrij om te doen wat hij wil. Wij gaan dus bakstenen onderin de stal leggen, zodat de urine weg kan lopen. Tsja, als het MAG ...

Sorry hoor, maar ik vind dit een bijzonder vreemde gedachtengang -er is toch ook nog zoiets als milieuvriendelijk zijn omdat het beter is voor het milieu.....het gaat toch niet puur om de regels?

Citaat:
Overigens is dat met het mestbeleid ook een beetje een wassen neus. Het paardenpension bij ons achter heeft speciaal vloeistofdichte vloeren en een vloeistofdichte mestplaats moeten maken (is immers geen hobbyist), maar de paarden mogen wel 24/7 buiten lopen als ze dat zouden willen (doen ze niet hoor, maar STEL). Waar denk je dat die urine heen gaat?? Juist ja ...

Misschien begrijp je het toch niet helemaal, het gaat om de concentratie. Wij hadden vroeger een mestplaat die niet goed dicht was. Urine (en mest, want als het regende liep er nogal wat weg) kwam in een nabijgelegen sloot terecht waar het stikstofhgehalte veel te hoog werd, gevolg: veel algengroei, slootklimaat zo slecht dat alle normale leven doodging......Toch maar de boel even wat beter afgedicht dus.

Citaat:
Als de regels aan worden gescherpt vwb m2 per paard en dat soort zaken, dan komen er heel veel bedrijven in de problemen! En zal op den duur het gros van de mensen hun paarden weg moeten doen. Nederland is nou eenmaal klein, dus dat is nooit realiseerbaar voor het aantal paarden dat hier rondloopt ...

Hier legt het paardenwelzijn dus direct weer het loodje omdat de omstandigheden het niet toelaten?? Het is zaak zo snel mogelijk een overgangsregeling te maken - als bedrijven 5 of 10 jaar de tijd krijgen om de boel aan te passen, moet het voor iedereen mogelijk zijn een minimum aan paardenwelzijn te creeren. Nogmaals: het blijft erg dubbel dat veel mensen enorm veel commentaar hebben op varkens en kippen, maar wel vrolijk hun paarden 23/7 op stal laten staan.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 10:18

Als ik het welzijn van mijn paarden (droge stal) voorop stel, laat ik de urine dus lekker weglopen. Als ik mijn paarden 24/7 buiten laat lopen, gebeurt dat ook. De concentratie is in dat geval ook aanzienlijk, gezien het oppervlak waar ze in de winter op staan (paddock/bak). Ze hebben toch ook niet voor niets besloten dat de koeien niet meer op het land mogen? Zelfde verhaal natuurlijk!

Wat ik met bovenstaande wil zeggen is dat het krom is dat er voor bedrijven wél regels gelden vwb de mest, terwijl dat voor particulieren niet geldt. Als ik kijk hoeveel particulieren met paarden er hier op een rijtje wonen, dan zou een vloeistofdichte mestplaat geen overbodige luxe zijn! De regelgeving is dus zo krom als een hoepel!

Het dierenwelzijn legt het mi altijd af als je bekijkt hoeveel ruimte een paard werkelijk nodig heeft (minstens 1/2 ha per paard). Kijk eens hoeveel paarden er zijn in Nederland. Kijk dan eens hoeveel ha NL rijk is. Kijk dan nog eens hoeveel mensen er al wonen (mensenwelzijn??) en hoeveel er dus overblijft voor landbouw. Hoeveel daarvan is bruikbaar voor paarden? Hoeveel mensen willen er graag een paard houden? Dat bedoel ik dus!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 11:19

Tja, je kunt gewoon de wereld op z'n kop zetten.......

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:21

Waarschijnlijk komt er iets van een ontheffingsregeling voor particulieren, dat klopt. Máár dan wordt daar ook een minimum aantal hectare grond aan verbonden (net als bij koeien), dus wat dat betreft wordt het niet krom. En qua mest ís ie ook niet krom, aangezien er voor mest nog helemaal geen regelgeving is :-S

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:41

Mimpje schreef:
Máár dan wordt daar ook een minimum aantal hectare grond aan verbonden (net als bij koeien), dus wat dat betreft wordt het niet krom.

En wat als je geen land bezit, maar het huurt Verward . Van bijvoorbeeld een koeienboer die daar zijn aantal koeien op heeft gebaseerd ... Niet bedoeld als water op het vuur of zo hoor ... maar zo ziet mijn situatie er volgende zomer waarschijnlijk uit ...

Wordt er voor particulieren een minimum aan verbonden of voor bedrijven? Of voor allebei (lijkt me logischer)?

Maar hoe gaat dat er concreet uitzien dan? Of ben ik de enige die niet uitkomt met de optelsom aantal beschikbare hectare paardenland gedeeld door het aantal paarden in Nederland?

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:54

Nee daar heb je gelijk in, het aantal hectare nederland gedeeld door paarden in NL kom je misschien niet mee uit nee. Het probleem is inderdaad dat de concentratie paarden, en dus mest, te hoog wordt (ik laat welzijn even buiten beschouwing, dat is nog 10x ingewikkelder). Daarvoor wil de EU dus dat er een wetgeving komt die een goede mestafvoer garandeerd.

In ons verslag geven we ook aanbevelingen voor twee soorten ontheffingen: eentje voor mensen die minder dan 6 paarden (=3 gve, ik weet niet zeker of ik het hierboven goed heb gezegd, mijn excuses als dit niet het geval is) en meer dan 3 hectare land hebben (dus zelfde regeling ongeveer als bij koeien, omdat bij deze mensen dus de mest geen bedreiging vormt voor de eutrofiëring van de bodem.

De ander ontheffing, is voor mensen die aan kunnen tonen dat ze hun mest goed afvoeren. Als jij dus aan kunt geven dmv je mestregistratie en maatregelen zoals misschien een mestplaat dat je verantwoord je mest afvoert, zou je dus ontheffing kunnen krijgen voor de mestwetgeving.

Maar ik wil er wel even bijzeggen dat dit verslag alleen maar advies en onderzoek is geweest, dus niks bindends ofzo. Toch even het nieuws in de gaten houden dus, en als ik meer weet zal ik er ook over posten.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:58

Mac schreef:
En wat als je geen land bezit, maar het huurt Verward . Van bijvoorbeeld een koeienboer die daar zijn aantal koeien op heeft gebaseerd ... Niet bedoeld als water op het vuur of zo hoor ... maar zo ziet mijn situatie er volgende zomer waarschijnlijk uit ...
Wordt er voor particulieren een minimum aan verbonden of voor bedrijven? Of voor allebei (lijkt me logischer)?
Maar hoe gaat dat er concreet uitzien dan? Of ben ik de enige die niet uitkomt met de optelsom aantal beschikbare hectare paardenland gedeeld door het aantal paarden in Nederland?

Als jij je mest af kunt voeren (doe je nu ws. ook) hoef je ook geen land. Je zult er alleen wat meer voor moeten betalen Frusty en een boekhouding bij moeten houden >;) . Niet echt leuk dus.
Verder kun je er van uitgaan dat nieuwe regelgeving altijd een overgangssituatie heeft. Ik zou me ook nog maar niet al te veel zorgen maken, uitgaande van de huidige situatie zal het echt zo'n vaart niet lopen.
Er is overigens land genoeg beschikbaar in Nederland, het ligt alleen niet altijd op de goede plek...