Paardenziekte slaat toe in West-Europa

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 23:03

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 23:08

joske_vuran schreef:
Ik hoorde het ook een paar dagen geleden Boos! balen zeg...
Maar waarom zou het helpen als je paard de hele dag buitenstaat (en snachts binnen met bix en hooi)
Ze kunnen dan toch nog evengoed die schimmel vinden??? Verward

tja, dat was ook het eerste wat ik dacht.
kijk, je hebt die schimmel (of wat het dan ook is) op je weiland of je hebt het niet.
het heeft geen zin om ze snachts binnen te zetten.
dan zul je ze 24/7 binnen moeten houden. Scheve mond

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 00:00

Brrr, klinkt griezelig, gelukkig staan Torro en Ixo op stal....

sierramissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 07:04

carola1 schreef:
tja, dat was ook het eerste wat ik dacht.
kijk, je hebt die schimmel (of wat het dan ook is) op je weiland of je hebt het niet.
het heeft geen zin om ze snachts binnen te zetten.
dan zul je ze 24/7 binnen moeten houden. Scheve mond

maar wete je dat wel hoe die schimmel eruit ziet??

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 07:45

Ben ik blij dat ze binnen staan.
Ben wel benieuwd wat ze gaan vinden over de schimmel .

Toskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 09:53

is dat echt waar? mijn pony staat dag en nacht buiten ook in de winter.
luxemburg is toch veel verder van nederland dan belgie(ik woon in belgie)
moet ik haar dan op stal zetten? ps : ze is al 25 jaar oud

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 11:42

sierramissy schreef:
maar wete je dat wel hoe die schimmel eruit ziet??

nee, maar ja, het heeft geen zin om je paard dan maar een halve dag buiten te zetten toch?
als het tenminste een schimmel is he.
dan kan een paard wat maar 1 uur per dag buiten komt toch net zo goed die schimmel opeten Verward

Lientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:14

Mijn paard zijn wei is vrij kaal en hij staat nu ook hooi te eten maar mischien kan ik hem ook maar beter s'nachts binnen gaan zetten.
Peer is namelijk niet echt ver van mij vandaan dus dan kan het hier ook voorkomen vermoed ik.

ramiNAncy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:25

volgens mij kan die schimmel in heel belgie en nederland voorkomen Verward ik denk dat het niet echt uit maakt waar je woont, maar wel in welk klimaat en dat is toch voor belgië en nederland hetzelfde Verdrietig
ik hoop dat ze het snel vinden maar stel als da nu een schimmel is wat kunnen we er dan aan doen? hopelijk vinden ze er een inenting (tegen"gif") tegen...
ik hoop het beste voor iedereen,
groetjes

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:32

Gelukkig staat vigor gewoon op stal Scheve mond Moet er niet aan denken dat hij dalijk zo'n ziekte krijgt Scheve mond

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 13:01

nu ik ook zie dat het in noord-frankrijk begin ik toch wel ongerust worden, ik had gehoord dat het vooral in limburg en de ardennen zat, bij ons heb ik nog niemand gehoord, maar die van de paarden bij ons staan nog buiten (een in noordfrankrijk, net tegen de grens) en de andere gewoon overdag, snachts denk ik staat ze nu binnen. we zijn deze week ook eens bij een prof geweest die er meer van wist en die zei dat het beste is dat de paarden tot december binnen blijven. Met zo'n weer nogal moeilik dus

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 16:13

jeetje wat erg!
gelukkig staat 3/4 van onze paarden op stal en overdag in de paddock maar onze fokmerrie en de 3 veulens staan nog wel op gras overdag
als het nog dichterbij komt zullen die ook maar noodgedwongen moeten afwisselen met de paarden in de paddock maar dan wordt het wel erg druk want dr zijn al 2 rondes! Scheve mond (s'ochtends de merrie's en s'middags de ruinen)
maarja dat moet dan maar!

Lindsjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 16:26

Nou lekker zeg ... die van mij staat nu ook 24/7 buiten!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 21:00

jeetje...
ik hoop dat er gauw meer bekend word over deze enge ziekte

ik had het al wel voorspelt... de koeien, varkens, schapen en kippen zijn al aan de beurt geweest.... nu dus ook de paarden .....

nabouco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 21:23

Voor wie een beetje meer wilt weten over atypische myopathie

*symtomen: acute spierzwakheid, stijfheid, spierrillingen, neer liggen, zweten,
verhoogde ademhaling, eetlust blijft normaal, en donkere (bruine)
urine is niet altijd een symptoom.

*waarschijnlijkheids diagnose: een verhoging van de spier enzymes in het bloed

*definitieve diagnose: op necropsie

*etiologie: hypothetische oorzaken:
TOXINES
a.planttoxines

b.schimmeltoxines:
-Fusariun fungi produceren fumonisins verantwoordelijk voor fatale leukoencephalomalacia ('smelten van de witte substantie van de hersenen"), te vinden in beschimmeld hooi en op natte weide. Ze produceren ook Trichothecenes- gelinkt met atypische myoglobinurie, en produceren ook Trichoderma fungi, te vinden in gras en hout.
-Tricholoma equestre (paddestoel)-> gevende symptomen bij de mens die gelijkardig zijn de symptomen van atypische myopathie bij het paard, maar het is ONWAARSCHIJNLIJK dat dit de oorzaak is bij paarden. dus je hoeft geen schrik van paddestoelen in de wei.

*andere ziekten met gelijkaardig ziektebeeld:acute vorm van Grass sickness, botulisme, Rhabdomyolise, toxische myopatieen tgv toxische planten, tetanus

*seizoen:herfst, wanner het nat en koud is, stormweer en hoge vochtigheidsgraad,

*aangetaste dieren: meestal JONGE dieren, GOED gevoed (GOED IN HET VLEES), acuut

*behandeling: ondersteunende verzorging, momenteel geen specifieke medicijnen

* Preventie:paarden niet laten grazen op aangetaste weiden, waar gevallen van atypische myoglobinurie zijn waargenomen.

nabouco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 21:24

Voor wie een beetje meer wilt weten over atypische myopathie

*symtomen: acute spierzwakheid, stijfheid, spierrillingen, neer liggen, zweten,
verhoogde ademhaling, eetlust blijft normaal, en donkere (bruine)
urine is niet altijd een symptoom.

*waarschijnlijkheids diagnose: een verhoging van de spier enzymes in het bloed

*definitieve diagnose: op necropsie

*etiologie: hypothetische oorzaken:
TOXINES
a.planttoxines

b.schimmeltoxines:
-Fusariun fungi produceren fumonisins verantwoordelijk voor fatale leukoencephalomalacia ('smelten van de witte substantie van de hersenen"), te vinden in beschimmeld hooi en op natte weide. Ze produceren ook Trichothecenes- gelinkt met atypische myoglobinurie, en produceren ook Trichoderma fungi, te vinden in gras en hout.
-Tricholoma equestre (paddestoel)-> gevende symptomen bij de mens die gelijkardig zijn de symptomen van atypische myopathie bij het paard, maar het is ONWAARSCHIJNLIJK dat dit de oorzaak is bij paarden. dus je hoeft geen schrik van paddestoelen in de wei.

*andere ziekten met gelijkaardig ziektebeeld:acute vorm van Grass sickness, botulisme, Rhabdomyolise, toxische myopatieen tgv toxische planten, tetanus

*seizoen:herfst, wanner het nat en koud is, stormweer en hoge vochtigheidsgraad,

*aangetaste dieren: meestal JONGE dieren, GOED gevoed (GOED IN HET VLEES), acuut

*behandeling: ondersteunende verzorging, momenteel geen specifieke medicijnen

* Preventie:paarden niet laten grazen op aangetaste weiden, waar gevallen van atypische myoglobinurie zijn waargenomen.

nabouco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 21:31

VOOR MEER WETESCHAPPELIJKE DATA KIJK OP WWW.IVIS.ORG/ REVIEUWS ......ATYPICAL MYOPATHY[quote][/quote]

ramiNAncy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 22:47

het ligt dan toch waarschijnlijk niet aan paddestoelen?
dit is echt zo frustrerend... ik heb wel bang om mijn meisje kwijt te raken hoor... ik heb ze nu op stal gezet voor de zekerheid maar ik denk niet dat ik dat nog lang kan volhouden, ze is nogal zottekes Verward Lachen
ik hoop dat er snel antwoord komt,
groetjes ramina en nancy

ramiNAncy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 23:01

nabouco schreef:

ik dacht dat ze zeiden dat paarden die bijgevoerd werden een minder grote kans hadden op besmetting Verward
help aub.........
groetjes ramina en nancy

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 23:01

Citaat:
is dat echt waar? mijn pony staat dag en nacht buiten ook in de winter.
luxemburg is toch veel verder van nederland dan belgie(ik woon in belgie)
moet ik haar dan op stal zetten? ps : ze is al 25 jaar oud

Ik wil je niet bang maken maar in Peer (Belgie) zijn er al 3 paarden dood door deze ziekte. Er is een heel topic overgeweest bij "overig nieuws" over het feit dat de ziekte reeds in Belgie is maar dat was toen blijkbaar nog geen hoofdpagina nieuws wat ik niet goed snap eigenlijk.

[ON] Gevaarlijke paardenziekte hier ! paarden binnen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 23:08

idd in belgie zit men ook met het probleem dus binnenzetten is het beste. wij hebben onze tweejarige ook binnengehaald vandaag

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 23:13

Ik heb die van mij van de maandag reeds binnengehaald. Ze mogen wel een paar uurtjes per dag buiten, nadat ze een flinke portie hooi ophebben en bix. Maar ik kan ze echt niet de hele dag binnenzetten dit is ook de eerste keer in hun leven dat ze binnenstaan en ze vinden het maar niks. Sweety heeft vandaag uit protest de drinkbak al kapotgestampt.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 11:45

Pfff nu ook in Belgié... Een vriendin van iemand (en die iemand kent een vriendin van mij Knipoog ) Haar paard is ook gestorven weet alleen niet meer waar ze woonde...

Quinzy ik wist niet dat jij ook in Belgie woonde? Zie het nu maar pas!

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 12:23

Jee,ik hoop dat het hierbij blijft.
Voor mij is het nog ver uit de buurt,maar toch,dit soort berichten zit je nooit op te wachten Scheve mond

Voor alle bokkers en paardenmensen daar in de buurt,sterkte met jullie paardjes!

pievotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 14:25

Hayz ik ben een belgisch meisje maar ik rij wel voor nederland!de ziekte komt van peer , mijn beste vriendin haar pony is ook gestorven Boos! Huilen en die woont ook in peer , het zal iets van paddestoelen zijn , er zijn er al 35 doden gevallen en nu weer 2 doden in zandhoven,belgië!!mensen alsjeblieft pas op!!!! het is gelukkig niet besmettelijk ! en jonge paarden en jonge pony's en gewone jarige paarden en pony's of oudere pony's en paarden -->ze kunnen het allemaal krijgen als je ze zeker s'nachts op de wei zet!overdag maakt ni zoveel uit als je ze maar genoeg hooi geeft! xxjes pievo Vingers aflikken [/b]