AID onderschept ponytransport bij Zuidlaren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:37

ik vind dit egt zielig hoor en ik ben het er helemaal mee eens dat dit afgeschaft moet worden

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:47

Pff die mensen »» Maar iig goed aangepakt

ob_session

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 19:14

die man spoort echt nie gewoon!!! het word met de dag erger!!

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 21:50

In augustus was ik op vakantie in Duitsland en zag daar een afschuwelijke documentaire "Ein Horrortripp fÜr Pferde". Afschuwelijk en je kan het je gewoon ook niet voorstellen dat dat nog steeds gebeurd. Laat staan in een geciviliceerd (?) land als Nederland. Huilen

Paarden / pony's jonge veulens staan zo'n 60 uur zonder water (en eten) in de vrachtauto. Ze vallen om van vermoeidheid en worden vervolgens platgewalst door de rest.

Bij de 1e grens wordt er een "veterinaire keuring" gedaan. Een paard wat door zijn angst niet de vrachtauto inwilde werd een oog uitgeslagen met een stok. De man van de veterinaire keuring vond het niet schokkend.
Het veulen met zijn gebroken been en verbrijzelde ribben moest wel ter plekke geëuthanaseerd worden. (Het beestje kwam er nog het beste van af!)

Reden voor deze transporten is (volgens een Italiaanse slager) dat de Italianen alleen maar vers paardenvlees willen. Dan vraag ik je toch he?
Toch hoor ik inderdaad dat er in Utrecht op de paardenmarkt ook altijd wel Italiaanse vrachtwagens staan. Verward
Elk dier verdient het om met respect behandeld te worden. De boete die die meneer in kwestie kreeg interesseert me geen fluit. Onderweg naar Italië stopt hij ongetwijfeld nog een (paar) keer, laad alle paarden over in een andere vrachtwagen (ivm de tachograafschijf, want zo'n chauffeur rijdt gewoon door!) en neemt er weer een paar extra mee.
Hoe meer vlees, hoe meer geld,
Hoe meer boete, hoe meer paarden er nodig zijn om uit de onkosten te komen.

Laten wij er maar gewoon voor zorgen dat onze paarden nooit in de handel terecht komen en dat we er zeker van zijn dat wanneer hij geeuthanaseerd moet worden dat bij een slager in de buurt gebeurd en niet 1200 kilometer verderop in Italië.

Diervriendelijke groet, Noetanchamon

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 21:52

Het was een dubbeldekkervrachtwagen. Daar worden normaal varkens en schapen in vervoerd. Alleen had ie er nu wsl. shetjes in. En dat zijn ook paarden dus hij mocht de tweede vloer niet gebruiken. Dit verklaard ook het grote aantal. Ik vind het belachelijk dat er zo met dieren gesleept wordt op hun laatste reis. Persoonlijk vind ik dan ook dat dieren in het land van herkomst geslacht horen te worden en als vlees in een koelvrachtwagen richting Italië gereden moeten worden. Alle dieren bedoel ik hiermee, niet alleen paarden maar ook varkens/koeien etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 21:57

annegti schreef:
Het was een dubbeldekkervrachtwagen. Daar worden normaal varkens en schapen in vervoerd. Alleen had ie er nu wsl. shetjes in. En dat zijn ook paarden dus hij mocht de tweede vloer niet gebruiken. Dit verklaard ook het grote aantal. Ik vind het belachelijk dat er zo met dieren gesleept wordt op hun laatste reis. Persoonlijk vind ik dan ook dat dieren in het land van herkomst geslacht horen te worden en als vlees in een koelvrachtwagen richting Italië gereden moeten worden. Alle dieren bedoel ik hiermee, niet alleen paarden maar ook varkens/koeien etc.

Groot gelijk OK dan! ,Maar helaas wie luistert er nog naar ons.Dit dus de reden waarom ik geen hap vlees meer door mijn keel krijgt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 22:26

silvana schreef:
Groot gelijk OK dan! ,Maar helaas wie luistert er nog naar ons.Dit dus de reden waarom ik geen hap vlees meer door mijn keel krijgt.

Het is niet alleen een kwestie van luisteren maar zoals altijd draait het om het geld. Als ik mijn vlees bij de slager hier in de buurt haal krijg ik vlees van koeien die hij zelf persoonlijk bij de boeren uitzoekt en ook op eigen bedrijf slacht. Vingers aflikken Alleen kost het wel een paar cent meer en dat hebben de meeste mensen er niet voor over. Iedereen wil immers voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.

De meeste mensen weten ook niet hoe ze vlees moeten bereiden en doen alle smaak teniet tijdens het bakken/braden door er water in te gooien

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 08:20

jha afschaffen die handel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 10:06

ik weet niet meer wie het zei maar het ging zo van nou weetje wat er gebeurt als je je paard aan een handelaar verkoopt,nou da vind ik dus belachelijk want niet iedereen is zo hoor!het is goed dat ze hem te pakken heben gekregen maarja er is veders ook niks aan te doen want het blijft gebeuren dit soort dingen!maar ja dit was in iedergeval een

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 10:32

Inderdaad, niet iedere handelaar is zo, maar er zit helaas wel erg veel kaf tussen het koren en op het moment dat je paard in de handel terecht komt loopt het wel een verhoogd risico om....................

rosan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 12:39

ik vind het ook zo zielig..
geen woorden voor hoor...
wie doet dat nou... iemand die niet goed in zun hoofd is maardat snapt bijna idereen eigenlijk wel.. Huilen

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 23:04

Toen ik het op de radio hoorde draaide m'n maag om...
Afgrijselijk, wat een ronduit ... persoon.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 10:16

Dit probleem moet je niet op het bord van de handelaar leggen: waar komt het gros van de shetlandveulens vandaan die op de Zuidlaardermarkt staan??? Juist, bij de particulier die zo graag een schattig veulentje bij de lieve merrie wil hebben!!
Bezint er ge begint en de vrije fokkerij aan banden leggen. Er zit echt niemand te wachten op zo'n overbouwde slecht gefokte shetlander( haflinger Fjord Fries Warmbloed en vul zelf maar in)
En alleen daar kun je het probleem proberen te tackelen, bij de hobbyfokker die ieder jaar een veulentje wil en daar vervolgens niets mee doet en aan de markthandelaar mee geeft. Die mensen weten echt wel( diep in hun hart) dat dat beestje op transport gaat. Maar dat geeft niet want de merrie is al lang weer drachtig.
Oh ja, misschien wist het nog niet, maar ik kan mij hier dus echt boos over maken, fokken voor de Salami noem ik het. En ook hier op bokt zijn zat voorbeelden te vinden van mensen die zich dierenvriend noemen en toch zo handelen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 10:22

Amondi has a point Haha! Haha! Haha!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 10:28

Oh yes, and more Stoom uit je oren

Niki76

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 15:02

Zo zielig voor die beestjes, zullen we met die handelaars maar eens hetzelfde doen? Rekenen we uit hoeveel er in een truck kunnen en dan steken we er dubbel zoveel in, zonder licht, eten of drinken. Denk niet dat ze het nog ooit gaan doen. Gelukkig is deze opgepakt maar hoeveel komen er niet ongestraft weg??? Boos!

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 18:34

amondi schreef:
Dit probleem moet je niet op het bord van de handelaar leggen: waar komt het gros van de shetlandveulens vandaan die op de Zuidlaardermarkt staan??? Juist, bij de particulier die zo graag een schattig veulentje bij de lieve merrie wil hebben!!
Bezint er ge begint .

wjerbo_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 21:35

ik zit me eigen hier over echt op te fokken!!!! die man moet is nadenken !!! wat is er met de pony's gebeurd ?? weet iemand wat voor beesjes het waren??? misschien zit er iets bij voor bij wjerbo Tong uitsteken

groetjes marcelino

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 13:55

Vreselijk om te horen dat het nog steeds gebeurt Boos! wanneer houdt het eens op!!!!!
Ik ben het inderdaad ook behoorlijk eens met Amondi...ik denk dat dit voor veel mensen lang niet duidelijk genoeg is!!!!!!!! Eigelijk zou iedereen die een veulentje wil fokken deze ook zelf kunnen houden voor de rest van zijn of haar leven.
Veel mensen die fokken met hun merrie hopen op een merrie en willen die nog wel houden, maar hengstjes...die moeten weg. Als ze niet aan een particulier kunnen worden verkocht is de laatste optie een handelaar...voor sommige gelden dat ze het veulen beter zelf naar de plaatselijke slager hadden kunnen brengen. Dan behoed je ze voor zo'n lange en vreselijke reis!!!! Maar dan heeft de handelaar het gedaan en niet de particulier die het dier heeft gefokt!
De transporten zijn schandalig en het kan ophouden als mensen minder paarden fokken!
Jemig ik zou bijna een actie willen beginnen...

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 22:16

Jah, een aktie........ Maar hoe pak je dat aan he? Zou de partij van de dieren niet iets voor ons kunnen betekenen of ben ik nu weer veel te optimistisch?
Volgens mij moet dit probleem toch in "Den Haag" aangepakt gaan worden. Toch?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 07:03

Tuurlijk zal de partij voor de dieren dit willen oppikken. Maar een stuk voorlichting aan"het publiek" kan ook helpen. Volgende keer dat iemand vol trots zijn veulen van onbestendige herkomst toont, niet : ach gut, wat lief, zeggen maar meteen doorvragen wat ze ermee gaan doen. Mag hij/zij blijven? En vertellen wat er gebeurt na verkoop aan een handelaar.
Salamifokkers doen net of hun neus bloed, ze weten z.g. van niets. Het zijn ook geen onaardige mensen, alleen hun hobbyfokken moet stoppen.

Vraag ze dus idd of ze bereidt zijn zelf het veulen bij de slager af te leveren. Ze zullen dat doodeng vinden en te zot voor woorden, "zo'n lief beessie krijgt echt wel een goed tehuis". Het is dus aan ons, wetenden, mensen om hun ogen echt te openen. In dit geval telt echt het spreekwoord: zachte heelmeesters maken stinkenden wonden, gewoon de feiten vertellen.
We kunnen beginnen met een topic te openen over dit onderwerp b.v. bij paardenpraat o.i.d. als dat lekker loopt dan kunnen we misschien de partij vd dieren erop attenderen. Is dat een( goed) idee?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 11:41

Ha was me al bijna aan het ergeren aan al die ach gut verhaaltjes. Ben het helemaal met Amondi eens. Als je zelf vlees eet (waar je de herkomst niet van weet) en je ook wel eens geroepen hebt ach gut wat een schattig (nutteloos) veulen wat niemand wil hebben als het groot is en dus niet meer zo schattig. Dan moet je eerst eens nadenken voor je hier iets over zegt.

Vind het wel erg sneu dat paarden die geen lang en gelukkig leven in de wei beschoren is op zon manier naar hun eind gebracht worden. Maar de schuld ligt niet alleen bij de transporteur!!!!

paarden4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 19:39

t is vreselijk dit kan toch niet hoop niet dat mijn lieveling hier enige maanden geleden bij heeft gezeten... die ging naar de slacht
maar dit kan niet zoveel paardjes waarschijnlijk geen water slechte ventilatie en de hitte.... Huilen

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 18:47

Jezus, wat een situatie.

Weet je dan met 2 lagen heeft hij nog 30 pony's te veel.

een boete van MAAR 1220? Meteen pony's in beslag nemen! Vent in gevangenis, klaar Haha!:D