Onderbanken verklaart oorlog aan paardenvijg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 10:54

Bij ons (Landgraaf, ook Parkstad) komen meteen wel 10 oudjes achter je aan dan, kunnen ze die mest op de rozen gooien Tong uitsteken

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 12:21

Bij ons lopen ze al te zeuren als je paard poept op het strand....

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 21:59

Ja, als je met een stal zit waar een aantal paarden dezelfde weg lopen, dan kan ik me de overlast voorstellen. Zo zag ik vandaag dat de manege poepzakken voor de koetsen heeft. Maar voor ruiters ligt het wat lastiger. Je paard zal maar op/ naast een gevaarlijke weg mesten. Je paard zal zomaar niet stil willen staan met opstijgen. Het zadel zal maar schuiven waardoor je niet zomaar af en op kunt tijdens de rit. Wie stapt er dan nog af???
Ik hoor verschillende bokkers al zuchten; dan moet je paard maar leren stil te staan, dan moet je maar beter aansingelen, enz. Maar je schrikt ervan als je eens na gaat hoeveel ruiters tijdens een rit niet meer op het paard kunnen komen.
Nogmaals, het is geen onwil, maar vaak onmacht.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 08:34

Ik krijg visioenen van enorme containers met een plaatje van een paardenvijg erop...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 10:05

jezus waar gaan we naartoe. net als of ze er veel last hebben want het ligt op de weg en niet op het voetpad of fietspad. De meeste ruiters verkiezen bovendien de wegberm.

Als de gemeente het zo vervelend vinden hé dan moeten ze maar iemand betalen om het op te ruimen. Heeft er bovendien nog iemand werk en is er dan een werkloze minder.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 10:12

Dat je mest achterlaat die je MOET opruimen is logisch. Hoe, is het probleem van de ruiter en niet van degene die er last van heeft.
Op een fietspad mag je helemaal niet rijden, laat staan mest achterlaten.
Zolang het gros hier roept dat ze dat EG NIET gaan opruimen zul je alleen maar meer tegenstand oproepen( en terecht)
De oplossing moet van de ruiters komen en dus zal je( zeker voet en fietspaden) schoon moeten achterlaten als je ze al gebruikt.

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 11:03

Ik snap het opzich best.
Er zou alleen een makkelijke manier/oplossing moeten komen om de mest op te ruimen, want je neemt geen schep o.i.d mee op buitenrit.
Hier in het dorp heeft in de krant een stukje gestaan met het vriendelijk verzoek aan alle ruiters/menners om zoveel mogelijk de buitenwegen te nemen en als je wel door de bebouwde kom gaat en je paard moet mesten of je het dan netjes in de goot wil vegen/schoppen of op wil ruimen.
Ik heb het een keer gezien dat een meisje langs reed op haar paard en die moest een stukje verder op mesten, later kwam ze terug met een schep en een bezem en heeft het opgeruimd, eigenlijk heel erg netjes maar vondt het toch een beetje overdreven (woon niet in een woonwijk)
Maar wie ben ik, mensen zonder paarden zullen dit waarschijnlijk zeer op prijs stellen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 11:49

Dit is echt overdreven hoor!! moeten we soms met een zakje achter onze paarden aan gaan lopen?! Hetzelfde is met honden bij ons IN het park wat voor honden is aangelegd moet je het ook opruimen! Als het middenop het pad is ruim ik dat ook op maar op het gras no way! Ik heb niets tegen katten maar zolang de katten van de rest van de straat nog bij ONS in de tuin hun behoefte doen heb ik geen zin om de mest van mijn paard of de poep van mijn hond op te ruimen!!!

Zo da's er ook weer uit!! hahaha

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:16

Miss_Montana schreef:
Dit is echt overdreven hoor!! moeten we soms met een zakje achter onze paarden aan gaan lopen?! Hetzelfde is met honden bij ons IN het park wat voor honden is aangelegd moet je het ook opruimen! Als het middenop het pad is ruim ik dat ook op maar op het gras no way! Ik heb niets tegen katten maar zolang de katten van de rest van de straat nog bij ONS in de tuin hun behoefte doen heb ik geen zin om de mest van mijn paard of de poep van mijn hond op te ruimen!!!

Zo da's er ook weer uit!! hahaha

Kijk en met deze houding verpest je het voor iedereen.
Mogen paarden binnenkort helemaal nergens meer in de bebouwde kom komen.
Als je paard een mesthoop ergens neerlegd is dat jouw probleem en dat heeft met katten en honden helemaal niks te maken!

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 16:20

Wij rijden met de koets regelmatig door onderbanken en weten nu even niet hoe we het gaan oplossen. Iemand hier in de buurt heeft nu een poepzak gemaakt en wil die gaan verkopen, maar de eigenaar van de paarden valt geloof ik nog liever dood neer dan dat hij die zak achter zijn paard knoopt. Ik geloof ook niet dat de paarden dat zo geslaagd vinden, zo'n zak tussen hun benen. Maar we zijn er nu wel mooi vet mee. Ik denk dat we maar gewoon een ander rondje gaan rijden.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 16:59

Even een uitgebreider bericht. (met dank aan Botervlieg)

Paard poept op straat: €225 boete
Door Fred Kramer

Paardenmest op straat. Enkele decennia geleden een alledaags verschijnsel, maar in Schinveld (L) krijgt een ruiter straks 225 euro boete als zijn paard op straat poept.

De maatregel is onderdeel van een plan van de gemeente Onderbanken - waartoe Schinveld behoort - tegen allerlei vormen van overlast. Uit onderzoek blijkt dat de 8500 inwoners van de gemeente hoge prioriteit willen voor de bestrijding van paardenvijgen op straat. Niet zo raar, want de gemeente telt maar liefst tien maneges, met in totaal ongeveer 1000 paarden. Soms liggen na een gezamenlijke buitenrit woonstraten vol mest.

De gemeenteraad beslist 26 september over de maatregel. Het is de bedoeling ruiters gelijk te stellen aan hondenbezitters, die verplicht zijn de uitwerpselen van hun dieren op te ruimen. Ook een ruiter kan onder de boete uitkomen als hij de hoop paardenvijgen bijeenveegt en afvoert.

Twee controleurs zullen de ruiters in de gaten houden. Probleem is wel dat zij ruiter en paard op heterdaad moeten betrappen. De handhaving wordt extra lastig doordat ruiters de mest ook mogen laten liggen, als zij later maar terugkomen om de rommel op te ruimen. Wethouder G. Cremers verwacht veel van het verantwoordelijkheidsgevoel van de ruiter. Ook ziet hij heil van de poepzak voor paarden. Dit hulpmiddel wordt aan de staart gebonden. Zodra de staart omhoog gaat, vallen de uitwerpselen in de zak. Blijven ruiters toch massaal in gebreke, dan wordt de poepzak binnen de bebouwde kom verplicht.

Manegehouders in de omgeving vinden het plan belachelijk. B. Peters van manege Het Rijpaard in Schinveld daagt de wethouder uit langs te komen om een paard een poepzak aan te binden. ,,Dat lukt met geen mogelijkheid. De gemeente slaat door. Er rijden maar weinig ruiters door het dorp. Mocht er al mest op straat terechtkomen, dan wordt die netjes opgeruimd. Maar ja, dan zijn er natuurlijk al wel de nodige auto's overheen gereden.''

Volgens A. van den Berg van de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS) is Onderbanken de eerste gemeente die zo'n maatregel uitvaardigt. ,,Ruiters mogen op de openbare weg komen. Onvermijdelijk gevolg is dat een paard wel eens iets laat vallen. Na twee regenbuien is het weg. Hier boetes voor uitdelen is een vreemde ontwikkeling. Zodra de eerste boete binnenkomt, zal de KNHS deze aanvechten.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 18:26

patos schreef:
Haha, ik heb het nog makkelijker, Patos houdt het angstvallig op totdat we weer thuis zijn, tenzij de de nood ondragelijk wordt. Het komt dus zeer zelden voor dat ze ergens op straat mest.

Idd!
Ik heb nu al 3 pony's gehad die niet mesten onderweg.Heel makkelijk.
Maar ik vind het ook onzin hoor!!
Dan mogen ze die afval die sommige automobilisten (of fietsers) naar buiten werpen ook weleens gaan opruimen!

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 09:02

Hier is het zelfs zo erg dat het ruiterpad eindigt op een fietspad wat dan weer uitkomt midden in het dorp Koudekerke.
En daar willen ze dan paarden gaan verbieden om door het dorp te rijden vanwege de mest.
Het is helaas het enige ruitepad in de buurt en een andere weg naar stal is er van daar uit niet, voor de meeste pensionstallen daar wil het dan dus zeggen dat je niet meer over het ruiterpad kunt, of je moet aan de ander kant beginnen en halverwege omdraaien.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 10:35

Tsja, 225 euro boete vindt ik zwaar ovetrokken.

Ik snap best dat een drol voor je voordeur niet leuk is, die schop je even in de goot of berm ok.

Maar op dijken en echte straten ga ik dat niet doen, tis een openbare weg en helaas heeft mijn Tim geen ventiel.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 15:41

Wij hebben in gemeente Vianen (utr) al jaaaaaren deze verorderning, nog nooit een agent gezien op poep-patrouille of aangehouden om poep te ruimen!
er is wel geklaagd en we mogen ook niet meer op de fietspaden in het monnikenhof komen, maar daar kan ik me wel wat bij indenken.

Zelf stap ik af als de drol op een beetje onhandige plek valt om m in de goot te wippen, als ik het aan voel komen (dat ze moet poepen) dan duw ik dr billen in de berm en dan landt het hele gevaarte netjes tusen de struiken of op het gras.
Ik zie mezelf nog niet met schepje en zakje in de weer...
Als je volgens het ruiter bewijs op de weg blijft lopen en ze moeten toevallig poepen onder bijv een tunneltje om 5 uur smiddags dan moet je wel van hele goede huize komen en veel durf hebben om ze dan op te gaan ruimen...

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 16:41

Verow schreef:
jah wat een domme actie van ze zeg Verward Kijk bij honden neem je makkelijk zo'n poepzakje mee ofzo, paarden leggen toch iets grotere neer Tong uitsteken Ik snap het probleem van die mensen niet Verward

en jij snapt het probleem niet??? Haha!

maar ff serieus, de arrogantie in sommige antwoorden stuit mij tegen de borst. en laten we eerlijk zijn, wat een paard in 1 keer laat vallen daar doet een middelgrote hond een week over.
denk liever creatief mee om een oplossing voor dit probleem te vinden.
een beetje "goodwill" kweken is nooit weg.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 15:02

Ik snap het probleem wel, helemaal als er veel paarden over een route komen. De oplossing is alleen bijna onmogelijk. Bij een aanspanning kan je een zak aan de broek binden, voor een paard onder het zadel kan ik me geen constructie voorstellen die acceptabel is voor het paard. Aan de staart binden? Zie je het voor je?

En dat bekeuren - dus als je zegt "Ik fiets straks even terug om op te ruimen" dan krijg je die boete niet? En als je dat dan niet doet? 'Heterdaad' slaat nergens op als je om wat voor reden dan ook niet af kan stappen...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 18:10

Aan de eene kant hebben ze hartstikke gelijk, ik vind het ook vreselijk als ik over een fietspad fietst en er ligt zo een hoop! Daar hoef je ook echt niet tegen aan te fietsen, want je hebt gegarandeerd een slag in je wiel.
Het is al minder erg als het paard gewoon blijft lopen, aangezien je er dan wel fatsoenlijk door heen kan fietsen, zonder om te kiepen of je fiets naar de fietsenmaker te moeten sturen.

Opruimen terwijl je rijd is praktisch onmogelijk, maar ga iig aan de kant van de weg rijden als je merkt dat je paard iets wil laten vallen, of nog beter in de berm!

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:28

wat een gezeur, paardenpoep verteerd in 1 dag dus waar maken ze zich druk om

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 21:21

hahahaha die gekken in kerkrade die tikken niet zuiver voor een beetje stront wat binnen 2 dagen weg is ongelovelijk ik zie me al de bezem en de schep langs het zadel af binden om dat op te ruimen die zijn echt gestoord en meer opzichters laten lopen die mensen krijgen een aanwezigheidspremie zo doen die mensen hun werk lopen een rondje en gaan dan op een bankje zitten en van het weer genieten en als het regent dan zie je ze helemaal niet dus wat een gekken

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 06:13

onley schreef:
hahahaha die gekken in kerkrade die tikken niet zuiver voor een beetje stront wat binnen 2 dagen weg is ongelovelijk ik zie me al de bezem en de schep langs het zadel af binden om dat op te ruimen die zijn echt gestoord en meer opzichters laten lopen die mensen krijgen een aanwezigheidspremie zo doen die mensen hun werk lopen een rondje en gaan dan op een bankje zitten en van het weer genieten en als het regent dan zie je ze helemaal niet dus wat een gekken

betekent dit dat ik mijn mestkar bij jullie in de voortuin mag legen?

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 09:08

Ik snap het probleem heel goed en ik snap niet dat jullie het niet vervelend vinden als jepaard in een woonwijk mest. Ik kan niet zeggen dat ik dan altijd lekker op mijn paard zit. Heb het idee dat de hele buurt het ziet en vind het absoluut niet netjes. MAAR, er is idd bijna geen mogelijkheid om t op te ruimen. Mijn paard staat idd niet stil tijdens opstijgen, maar kan er wel makkelijk opkomen, TENZIJ dat in een drukke straat is waar de auto's af en aan rijden. En hoe doen ze dat dan met een buitenrit van de manege? Stel dat ieder paard mest tijdens de rit, dan moeten ze allemaal afstappen. Dat is dus minstens 10 keer afstappen met mensen die over t algemeen geen topruiters zijn... Lijkt mij onmogelijk...

Verder is de vergelijking met honden en katten natuurlijk kul... Voor hondeneigenaren is het al verplicht om t op te ruimen (wat wij ook altijd netjes doen, paardenmest schop ik als t ongelukkig ligt, even in de goot) en een kat... Dat is? 1 % van de grootte van een paardenvijg?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 09:43

WAT EEN IDIOOT ONDERWERP Haha!
ZOLANG PAARDENMEST NIET OP DE STOEP LIGT HEEFT NIEMAND ER LAST VAN TOCH? HET IS ZO WEER VERDWENEN !
EN HET BLIJFT NIET AAN JE SCHOENEN PLAKKEN

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 11:21

Een kat legt misschien wat minder weg maar meestal wel net daar waar je vrolijk aan het tuinieren bent.
Dat vind ik minder prettig dan dat m´n vriend met de auto door een paardenvijg rijdt, daar heb ik geen last van.
Ook op het fietspad kan ik me er niet aan storen, zelfs als je er doorheen rijdt blijft het niet plakken.
Als je omdonderd als je er doorheen fiets is dat je eigen schuld, dan moet je er maar wat meer omheen gaan.
Er is zoveel waar je je aan kan ergeren, ga eerst maar eens beginnen met de dingen die echt schadelijk zijn.
Tot nu toe zie ik echt het probleem niet.
En 1 hoop kun je niet vergelijken met een kruiwagen vol natuurlijk.
Mensen kunnen soms net even te overdreven reageren om hun standpunt op te dringen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 10:37

calypso1989 schreef:
wat een gezeur, paardenpoep verteerd in 1 dag dus waar maken ze zich druk om

Waarom liggen er bij alle paardenstallen dan van die gigantische mesthopen?