Toekomst veel maneges onzeker

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:37

korlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 09:24

Huilen Huilen Huilen ik heb er zelfs liggen over janken! ik zou op paardrijles gaan en dan gebeurd er dit! ik woon in friesland in het norrden van het land en ik vind het ook heel erg voor andere maneges. ik heb het gelezen in het friesch dagblad.
Huilen hopelijk komt het allemaal snel weer goed!

Karnat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 09:58

Liggen janken????waarom dat dan. Z'on vaart zal het allemaal niet lopen hoor. Lees die uitleg maar...... feitelijk veranderd er niets wat niet allang zo was.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 11:09

Juist ja... maneges moeten zich gewoon goed verzekeren en instructeurs moeten dus gewoon zeggen als een paard rare dingen doet. De manegepaarden moeten dus gewoon 100% betrouwbaar zijn. Misschien leidt het wel tot een betere scholing van de manegepaarden en daar zou ik niet tegen zijn Haha!

Karnat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 15:44

Nou idd, als je ziet wat er af toe les staat te geven dan springen echt de tranen in je ogen.

Meisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 18:04

Hallo allemaal,

Ik zag dit bericht en wil er ff op reageren....

In principe is het natuurlijk zo dat je zelf aansprakelijk bent voor eventuele ongevallen, maar als manegehouder houd je er ook rekening mee dat er wat kan gebeuren. Dus vindt ik dat het 2 kanten opgaat.
Het wel of niet gebeuren van een ongeval ligt, vindt ik, voornamelijk aan de mensen die op de manege werken. Als ze jou, als beginner, maar ook als gevorderde, niet goed in de gaten houden, zijn hun fout. Want hoe goed je ook bent, er kan altijd wat gebeuren....

Ik heb mezelf aangemeld op Bokt, en hoop dat we gezellig kunnen kletsen over alles wat met de mooiste dieren op aarde te maken heeft!

''Meisha''

korlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 12:40

karnat...dat janken was niet letterlijk bedoelt!het was gewoon dat ik het heel erg vond

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 20:20

Laurae, ik weet het ook niet zeker maar uit het bericht maak ik op dat het een heel recente uitspraak van de HR is. Het staat dus waarschijnlijk nog niet in NJ. Als je het op korte termijn nodig hebt, kan je denk ik wel contact met de FNRS opnemen (of op hun website kijken), misschien hebben zij wel al de volledige tekst van de uitspraak en willen ze het je wel sturen. Welk onderwerp heb je trouwens voor je scriptie?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 22:54

Evelijn schreef:
Juist ja... maneges moeten zich gewoon goed verzekeren en instructeurs moeten dus gewoon zeggen als een paard rare dingen doet. De manegepaarden moeten dus gewoon 100% betrouwbaar zijn. Misschien leidt het wel tot een betere scholing van de manegepaarden en daar zou ik niet tegen zijn Haha!

Het probleem is natuurlijk dat er NOOIT een paard 100% betrouwbaar kan zijn. Dit zijn ingewikkelde juridische kwesties omdat bv. je moet omschrijven wat betrouwbaar is; betekent dat dat er nooit iemand van dat paard afvalt, of dat ie nooit een stap opzij zet als jij dat niet vraagt??????? Onmogelijk dus.

Verder denk ikdat de problemen toenemen omdat het 'claimgedrag' van mensen toeneemt - de kans dat de manege aansprakelijk wordt gesteld is dus groter.

Meisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 05:32

Kendra,

Goed gezegd.

Helemaal mee eens!

GRTJS Indra

Paduc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 10:28

Je kan het ook van een andere kant bekijken!! De manéges moeten nu extra aandacht gaan besteden aan het geven van lessen. Paarden, die meer dan goed voor hun doel zijn en niet de paarden , die aan de eisen der eigenaars niet kunnen voldoen en daarom in de lessen verzeilt raken.
De juiste mensen in de juiste lessen en op de paarden, die ze aankunnen.
Te veel om op te noemen. 100% kan je een ongelukje niet uitschakelen, maar laten we eerlijk zijn, op sommige manéges zijn ze wel erg makkelijk en zeker in de zomermaanden bij o.a. recreatieparken. Ik denk , dat er meer manéges zijn, die problemen gaan krijgen door de economische achteruitgang, dan door de juridische problematiek.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 13:54

Gedeeltelijk ben ik het met je eens - ik ken ze ook, die maneges waar alles kan! Ben ook met je eens dat de kwaliteit van de paarden en de lessen niet altijd even goed is. Maar wat ik ook zie is:
- dat er nog steeds mensen zijn die hun kinderen in de vakantie de hele dag juist op dat soort maneges dumpen als ze zelf aan het werk moeten; wie is dan verantwoordelijk als er wat gebeurt?
- dat er veel beginnende manegeruiters zijn die een te hoge eigendunk hebben en na drie lessen op manege A zich vrolijk als gevorderde aanmelden op manege B voor een buitenrit van 3 uur;
- enz. enz.

Ik vind het wel gemakkelijk dat de schuld dan toch (te) vaak wordt neergelegd bij de manege. Paardrijden is nu eenmaal niet zonder risico. Maneges moeten goede voorlichting geven maar klanten hebben ook een eigen verantwoordelijkheid door zich te verdiepen in het paardrijden zelf, veel vragen te stellen en eerlijk te zijn over hun eigen capaciteiten.

harmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 17:07

En wie ga ik verantwoordelijk stellen als ik van mijn eigen paard afval? Ga er eens even over nadenken, als ik er af val en ernstig lestel heb en niet meer kan werken enz. dan wil ik ook wel dat er iemand voor de kosten opdraait. De buurman, misschien omdat ik dan ga zeggen dat mijn paard schrok van de niet gesnoeide struiken van hem die nu wapperen in de wind? Of de boer die met de trekker voorbij reed, hij zag toch dat ik daar aan het rijden was en nam het risico mijn paard aan het schrikken te maken door gewoon door te rijden... Of misschien de eigenaar van het andere paard in de wei, welke begon te galopperen terwijl ik aan het rijden was, waardoor mijn paard ook ging rennen en ik er af viel?

Het is jammer, maar het lijkt een tendens te worden om de schuld van gebeurtenissen altijd maar ergens anders neer te leggen en geld te gaan claimen. ik zou niet eens op het idee komen om een manege aansprakelijk te stellen als ik van hun paard af zou vallen. Misschien alleen als ze mij willens en wetens een gevaarlijk paard hadden gegeven en dat niet gezegd hadden.

korlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 20:41

ik heb een heel verhaal gelezen hierover wat boven aan de pagina staat en dat is al heel oud.

Paduc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 09:35

Alicantino schreef:
En wie ga ik verantwoordelijk stellen als ik van mijn eigen paard afval? Ga er eens even over nadenken, als ik er af val en ernstig lestel heb en niet meer kan werken enz. dan wil ik ook wel dat er iemand voor de kosten opdraait. De buurman, misschien omdat ik dan ga zeggen dat mijn paard schrok van de niet gesnoeide struiken van hem die nu wapperen in de wind? Of de boer die met de trekker voorbij reed, hij zag toch dat ik daar aan het rijden was en nam het risico mijn paard aan het schrikken te maken door gewoon door te rijden... Of misschien de eigenaar van het andere paard in de wei, welke begon te galopperen terwijl ik aan het rijden was, waardoor mijn paard ook ging rennen en ik er af viel?

Het is jammer, maar het lijkt een tendens te worden om de schuld van gebeurtenissen altijd maar ergens anders neer te leggen en geld te gaan claimen. ik zou niet eens op het idee komen om een manege aansprakelijk te stellen als ik van hun paard af zou vallen. Misschien alleen als ze mij willens en wetens een gevaarlijk paard hadden gegeven en dat niet gezegd hadden.

Het is nu eenmaal een feit, dat we de Amerikaanse kant opgaan en je overal voor aansprakelijkgesteld kan gaan worden...dus indekken maar; of je het er nu mee eens bent of niet, je kan je koppie niet in het zand steken...dus verzekeren maar. Verward

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 19:02

ik hoop niet dat onze manege weg gaat daar staat mijn paardje Verdrietig zal wel niet zo snel gebeuren!

Stumpertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 17:23

Mijn manege heeft er volgens mij geen problemen mee... ik hoop dat het ook zo blijft!!

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:41

Dan heb ik toch een vraagje... ik heb een ongeluk gehad op mijn oude stage, en ik kwam daar door in het ziekenhuis terecht!
Mijn stagebegeleider (de baas) was op het moment van niet op het bedrijf.
Ik heb wel alle gebruiksaanwijzingen gehad en ik had braaf een cap op en voldeed aan alle voorschriften, maar het ging toch fout...
Ik kreeg een brief binnen van de verzekering wie ik aansprakelijk stelde... ik heb de verzekering op gebeld en samen zijn we eruit gekomen dat het de schuld van het paard was, maar jah die kan je niet aansprakelijk stellen...! dus toen heeft de verzekering alles laten vervallen.
heb ik dit nou goed gedaan of had ik de baas aan moeten kijken en die aan sprakelijk moeten stellen??

:love: RaichuHollow

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:42

BTW bij mij op stal is het verplicht om een cap te drgen en voor mensen die komen vrijrijden en geen cap mee hebben, liggen er altijd caps klaar! ze worden ook op de risico's gewezen, maar meer kan je da niet doen!
toch?

:love: RaichHollow

Niffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:00

Bij ons op de manege wordt er wel heel veel gedaan mbt tot het voorkomen van schadeclaims, zo is het natuurlijk verplicht voor iedereen om met een veiligheidscap te rijden. Ook heeft iedereen veiligheidsregels en huisregels op papier gekregen, waarin het stalregelement staat omschreven en hoe je met de paarden en ponies om moet gaan, wat wel en wat niet mag etc. Daarvoor heeft iedereen ook moeten tekenen, niet dat je akkoord gaat maar dat je ze hebt ontvangen. Voor mensen onder de 18 jaar moet een van de ouders tekenen. Bij nieuwe klanten wordt dit ook direct meegegeven en die moeten natuurlijk ook tekenen.

Ook moet er geregistreerd worden als er iemand van een paard of pony is afgevallen, van welk paard of pony hij of zij is afgevallen, of er letsel is, zelfs als er helemaal niets aan de hand is met de ruiter moet dit geregistreerd worden. Dit is verplicht of gaat in de toekomst verplicht worden of zoiets.

Ook mag je als instructrice niet iemand "dwingen" om op een paard te rijden wat je niet durft, mocht er iets gebeuren kan de manege aansprakelijk worden gesteld. En moet je als instructrice situaties goed kunnen inschatten, dus niet een beginner op een jong fris paard etc.

Verder geldt voor iemand die voor de eerste keer komt rijden dat rubber laarzen verplicht zijn, en een veiligheidscap geleend kan worden. Mochten ze het leuk vinden en ze willen blijven rijden dan is het gewenst om een rijtenue (broek, laarzen en veiligheidscap) aan te schaffen!

Hertogin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 11:24

Mijn manege heeft er gelukkig geen problemen! laten we dat ff zo houden!! maar er rijden ook gehandicapten op onze manege duzz we hebben vrij brave paarden er gebeurt daarom bijna nooit iets ergs!! ( ff afkloppen)

Niffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 11:49

Wij hebben op onze manege ook geen problemen maar om te voorkomen dat er grote schadeclaims aankomen zijn dit soort regels tegenwoordig noodzaak zodat de manege er niet aan onder door gaat. Wij hebben ook vrij brave paarden!!!