MoonChloe"]
Dat is echt heel erg.. maar als ze rustig aan doet kan ze het dan niet rustig opbouwen op haar paard? Erg banketstaaflig, door iemands fout kun je niet meer paardrijden!!
[quote="Georgette schreef:Maar wat is er precies gebeurd dan, weet iemand dat?
dat staat in de tekst

[/quote]
purmerend-Deze zomer zou Saskia Schoo uit Purmerend haar diploma als paardrijlerares halen. En stiekem dacht ze wel eens aan een carrière als professioneel amazone. Een rampzalig half jaar maakte voorlopig een einde aan haar dromen. Of ze ooit nog in het zadel kan klimmen, is onzeker. Thuis zit ze, de hele dag.
'Te koop: tweedehands merrie, ideaal leer- en sportpaard'. De advertentie waarin Saskia Schoo haar paard te koop aanbiedt, zegt dat het dier van 'vanwege omstandigheden' weg moet. Het is een subtiele verwijzing naar het aangrijpende verhaal van een 25-jarige paardenfanaat die noodgedwongen haar passie in de ijskast heeft gezet.
Vanaf de bank in haar huis in Purmerend staart Saskia naar buiten. Eruit wil ze, het paard op en de wei in. Dat kan niet. Twee ongelukken in een half jaar hebben haar invalide gemaakt. Haar eigen paard Let's Dance staat op stal bij haar ouders in de Beemster, en ook het dier kan niet de vrijheid in. Saskia gunt haar paard niet wat ze zelf doormaakt, en heeft het dier te koop aangeboden.
Ze had net wat spullen gekocht voor haar paard toen Saskia op de snelweg A10 in november vorig jaar van achteren werd aangereden. Door een whiplash kwamen haar werk bij het Waterlandziekenhuis en het paardrijden op een laag pitje te staan. Beide deed ze de hele week door. Het werk op de mri-afdeling van het ziekenhuis ging haar steeds beter af, en met Let's Dance acteerde ze op het hoogste amateurniveau dressuur.
Alleen met haar opleiding tot paardrij-instructrice bleef ze één dag per week bezig. Die wilde ze per se voltooien. Maar ook aan die wens kwam een eind toen ze in maart van dit jaar van een paard viel en een lendenwervel in haar rug brak. Sindsdien draagt ze een korset om haar bovenlichaam. Paardrijden is er niet meer bij.
,,Mijn moeder schrok al toen ik even in de stal was'', zegt Saskia. Maar ze mist Let's Dance, en moet soms even gedag zeggen. Ze kreeg het dier op haar achttiende.
,,Ik had aan mijn ouders laten zien dat mijn paardenpassie ook met een vriendje en bergen huiswerk standhield.'' Haar vader beloonde haar met een driejarige merrie. Let's Dance ontpopte zich tot een perfect paard om dressuur mee te oefenen. Daarom gunt ze het dier ook een ander. ,,Als ik nu iemand erop zie rijden denk ik: laat een ander er maar heel gelukkig mee worden. Dat is ook beter voor het paard.''
Een eigen toekomst met paarden heeft Saskia toch nog niet uit haar hoofd gezet. Instructrice wil ze hoe dan ook worden, en prof worden blijft een wens. ,,Een vriendin van me reed het Europees Kampioenschap dressuur. Toen ik dat van dichtbij zag, ging het weer heel erg kriebelen. Dat lijkt me fantastisch om te doen. Maar ik bedenk me nu wel twee keer voordat ik weer op een paard spring.''