Saskia invalide, haar merrie in de verkoop

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Margriet7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 10:27

MoonChloe"]
Dat is echt heel erg.. maar als ze rustig aan doet kan ze het dan niet rustig opbouwen op haar paard? Erg banketstaaflig, door iemands fout kun je niet meer paardrijden!!

[quote="Georgette schreef:
Maar wat is er precies gebeurd dan, weet iemand dat?

dat staat in de tekst Knipoog
[/quote]

purmerend-Deze zomer zou Saskia Schoo uit Purmerend haar diploma als paardrijlerares halen. En stiekem dacht ze wel eens aan een carrière als professioneel amazone. Een rampzalig half jaar maakte voorlopig een einde aan haar dromen. Of ze ooit nog in het zadel kan klimmen, is onzeker. Thuis zit ze, de hele dag.

'Te koop: tweedehands merrie, ideaal leer- en sportpaard'. De advertentie waarin Saskia Schoo haar paard te koop aanbiedt, zegt dat het dier van 'vanwege omstandigheden' weg moet. Het is een subtiele verwijzing naar het aangrijpende verhaal van een 25-jarige paardenfanaat die noodgedwongen haar passie in de ijskast heeft gezet.

Vanaf de bank in haar huis in Purmerend staart Saskia naar buiten. Eruit wil ze, het paard op en de wei in. Dat kan niet. Twee ongelukken in een half jaar hebben haar invalide gemaakt. Haar eigen paard Let's Dance staat op stal bij haar ouders in de Beemster, en ook het dier kan niet de vrijheid in. Saskia gunt haar paard niet wat ze zelf doormaakt, en heeft het dier te koop aangeboden.

Ze had net wat spullen gekocht voor haar paard toen Saskia op de snelweg A10 in november vorig jaar van achteren werd aangereden. Door een whiplash kwamen haar werk bij het Waterlandziekenhuis en het paardrijden op een laag pitje te staan. Beide deed ze de hele week door. Het werk op de mri-afdeling van het ziekenhuis ging haar steeds beter af, en met Let's Dance acteerde ze op het hoogste amateurniveau dressuur.

Alleen met haar opleiding tot paardrij-instructrice bleef ze één dag per week bezig. Die wilde ze per se voltooien. Maar ook aan die wens kwam een eind toen ze in maart van dit jaar van een paard viel en een lendenwervel in haar rug brak. Sindsdien draagt ze een korset om haar bovenlichaam. Paardrijden is er niet meer bij.

,,Mijn moeder schrok al toen ik even in de stal was'', zegt Saskia. Maar ze mist Let's Dance, en moet soms even gedag zeggen. Ze kreeg het dier op haar achttiende.

,,Ik had aan mijn ouders laten zien dat mijn paardenpassie ook met een vriendje en bergen huiswerk standhield.'' Haar vader beloonde haar met een driejarige merrie. Let's Dance ontpopte zich tot een perfect paard om dressuur mee te oefenen. Daarom gunt ze het dier ook een ander. ,,Als ik nu iemand erop zie rijden denk ik: laat een ander er maar heel gelukkig mee worden. Dat is ook beter voor het paard.''

Een eigen toekomst met paarden heeft Saskia toch nog niet uit haar hoofd gezet. Instructrice wil ze hoe dan ook worden, en prof worden blijft een wens. ,,Een vriendin van me reed het Europees Kampioenschap dressuur. Toen ik dat van dichtbij zag, ging het weer heel erg kriebelen. Dat lijkt me fantastisch om te doen. Maar ik bedenk me nu wel twee keer voordat ik weer op een paard spring.''

mijndario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 10:36

Wat ontzettend sneu Verdrietig
Dan zit je op zo'n hoog niveau en dan kan het gewoon niet meer....
Ik vidn het super van haar dat ze zo aan haar paard denkt, dat zou niet iedereen doen...

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 10:40

Wel een dappere beslissing om het paard te verkopen. Hoop dat ze opknapt en toch weer kan gaan rijden.

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 11:46

Ik zou haar niet verkopen, misschien iemand er voor zoeken die haar een tijdje wil verzorgen en wil berijden. Wie weet dat er over een half jaar weer een kansje bestaat dat ze zelf weer kan of wil gaan rijden. Verkopen is zo gebeurt, maar zie je paardje maar weer eens terug te krijgen....

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 11:48

fsoudan"]
[quote="Dimple"][quote="fsoudan schreef:
Ja maar het is niet het eind van de wereld. Het is een hard gelach maar ik denk dat ze ook goed in de mensport kan presteren.... waar een wil is is een weg Knipoog

Sorry, maar dat is wel erg kort door de bocht Boos!

Als je ineens niet meer kan vioolspelen, dan ga je maar gitaar spelen?? Dat is natuurlijk ook niet hetzelfde!
Ik snap je insteek, maar ik vind je antwoord wel erg strak geformuleerd!
[/quote]

Tuurlijk is het rot... Maar ik zou in eerste instantie blij zijn dat ik nog zou leven. Misschien had ik het anders kunnen formuleren Bloos!
Maar paarden bestaat toch niet alleen uit rijdeen... het gaat toch om de hele verzorging en het in de buurt zijn van.... Ik probeer duidelijk te maken dat dat niet over hoeft te zijn.
[/quote]

Ik ben het met je eens OK dan!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:08

Galja"]
[quote="fsoudan"][quote="Dimple"]
[quote="fsoudan schreef:
Ja maar het is niet het eind van de wereld. Het is een hard gelach maar ik denk dat ze ook goed in de mensport kan presteren.... waar een wil is is een weg Knipoog

Als je ineens niet meer kan vioolspelen, dan ga je maar gitaar spelen?? Dat is natuurlijk ook niet hetzelfde!
[/quote]

Tuurlijk is het rot... Maar ik zou in eerste instantie blij zijn dat ik nog zou leven. Misschien had ik het anders kunnen formuleren Bloos!
Maar paarden bestaat toch niet alleen uit rijdeen... het gaat toch om de hele verzorging en het in de buurt zijn van.... Ik probeer duidelijk te maken dat dat niet over hoeft te zijn.
[/quote]

Ik ben het met je eens OK dan!
[/quote]

Dat klopt ook wel. Het hoeft ook niet over te zijn. Maar rijden en mennen is niet hetzelfde.
Ik heb zelf mijn rug gebroken gehad en toen ik eenmaal weer kon bewegen ben ik weer gaan tutten en poetsen. Ik kan je zeggen dat dat bij lange na het gevoel niet benaderd wanneer je er weer op zit. Dat is zo anders. Daar doe je het tenslotte voor!

fiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:33

jemig, wat een nieuws!! Dat lijkt me echt heel erg om mee te maken!

Wel heel erg goed van d'r dat ze haar paard verkoopt. Ze denkt echt aan haar paard, en vooral niet te veel aan haarzelf!! Daar heb ik echt respect voor...

sorayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:36

wat lijkt me dat erg joh..
wel hebik gehoord dat een vrouw met dwarsleasie(hoe schrijf je dat) nog wel reed met hulpmiddelen en een zeer braafpaard.

ik vind het kanp van haar dat ze wel doorzet en haar instructircce bewijs wil halen en een goede zet om haar paard te verkopen het lijkt me moeiwlijk maar waarschijnlijk wel het beste voor het paard...kan ze er ook niet mee mennen?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:42

wat erg
ik vind het heel knap dat ze toch door probeert te gaan en haar diploma wil halen, het lijkt me verschrikkelijk moeilijk andere iets te leren wat je zelf nooit meer zal kunnen!

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:14

fsoudan"]
[quote="Dimple"][quote="fsoudan schreef:

[/quote]

ik heb gelukkig niet zo'n dramatisch ongeluk gehad,maar er is mij sterk afgeraden om nog paard te rijden,door med. omstandigheden!

ook ik zou Mexx nog wel 1 jaar kunnen houden,wie weet wat ze in dat jaar nog voor me kunnen doen.......
maar......een paard staat al veel te veel op stal,moet lekker kunnen bewegen,en dat kan ik haar nu niet geven,iemand anders zoeken,ja dat klinkt goed,maar is in het laatste half jaar,al meerdere keren mislukt!

en dan nog definanciele kant,het is een te dure hobby,€225,- stalling in de maand,om maar een paardje te poetsen!
mennen,moet je wel liggen,net zoals VD ,etc.
en je paard moet daar ook nog plezier in hebben,mijn merrie is geen type voor de kar,en ook geen type om een jaar ergens op de wei te zetten,ze lwerkt veel te graag!!!!

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:15

sorry,quote hierboven is een beetje mislukt,was bedoeld op Fsoudan haar/zijn verhaal!

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 14:00

Naar aanleidning van dit verhaal heb ik een mailtje gestuurd naar de krant. Wat is doorgestuurd naar Saskia.

Erg leuk om met haar contact te hebben. En ik zal deze url ook naar haar doorsturen.

Ze klinkt in ieder geval als een erge leuke meid.

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 14:10

Tuurlijk is erop zitten en rijden anders.... Ik kan me ook goed voorstellen dat het een enorme klap is als dat in 1x over is geen twijfel mogelijk.
Als dit een talentvol paardje is vind ik het erg dapper dat ze het verkoopt en niet in egoistisch is in dit geval ( wat vele wel zijn o.a. ook ik) en het paardje wel houd.
Maar er is nog zoveel meer in de paardensport wat wel leuk kan zijn... het hoeft niet over te zijn.
En er zijn genoeg mensen die willen helpen waardoor je paard wel genoeg buiten komt. Het is even anders tegen de dingen aan gaan kijken en dingen anders aanpakken..... Maar op den duur kan je van een ritje met de wagen net zovel genieten als een buitenritje.... want je weet niet beter Knipoog

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 14:29

Ik kan je vertellen dat Dance al in de verkoop zat voor dit ongeluk.
Omdat ze bezig was met Orun was het zo dat er geen haast achter zat.

Wel is het zo dat ze weer zal/kan gaan rijden.

Ken haar behoorlijk goed en kan je vertellen dat het echt een stom ongelukje was, zowel Dance als Saskia konden hier niets aan doen.

Dance is echt een schat van een paard, een brave goedzak.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 14:31

Een vrouwtje bij ons op de manege is dit ook overkomen. Door een foutje of een ongelukje bij een hernia operatie is ze tot aan der middel verlampt geraakt. Ze is nu aan het trainen met der top paardje voor de paralimpics!

Ik hoop van deze meid dat ze ook ooit deze kans zal krijgen... en ik ben als geen ander ervan overtuigt dat als je echt een droom hebt, dat die uit zal komen als je maar durft te blijven dromen!

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 14:48

jeeeeej dit wens je natuurlijk niemand toe! Het is echt erg wat er hier gebeurd is! Ik hoop ondanks alles dat je wensen toch ooit nog een keer uit mogen komen! (vertrouw er op)! GEEF DE MOED NIET OP!! Hierbij mijn medeleven! suc6 verder nog! XXXXXX Ach gut Ach gut

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 15:27

Ik hoop inderdaad dat ze net zoveel in de paardensport zal vinden op een andere manier van rijden. Dat zou fijn zijn

Wie weet kan ze via Bokt een nieuwe, goede, betrouwbare eigenaar vinden voor Dance? Let's hope so!

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 15:36

naiade schreef:
Ik kan je vertellen dat Dance al in de verkoop zat voor dit ongeluk.
Omdat ze bezig was met Orun was het zo dat er geen haast achter zat.

Wel is het zo dat ze weer zal/kan gaan rijden.

Ken haar behoorlijk goed en kan je vertellen dat het echt een stom ongelukje was, zowel Dance als Saskia konden hier niets aan doen.

Dance is echt een schat van een paard, een brave goedzak.

Verschrikkelijke pech zeg! Maar wel fijn dat ze ooit weer zal kunnen rijden. Ik wens haar heel veel sterkte en een goeie baas voor Dance natuurlijk.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 16:13

ik vind het heel erg voor haar, maar ik wil wel even kwijt dat ze toch zeker niet de enige die door een ongeluk of een medische misser of hoe dan ook niet meer kan paardrijden en daarnaast haar toekomst in de paarden ziet wegvallen, maar tis wel erg jammer voor haar en ik hoop dat er toch nog een oplossing mag komen

Geeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 16:33

Nou veel sterkte ik zou et niet uithouden als ik niet meer kon paardrijden.

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 16:45

Volgens mij heb ik bij haar wel eens voor een pony gekeken, al weet ik het niet helemaal zeker... Scheve mond
Wel vervelend voor d'r zeg, maar waarom is dit een voorkantbericht? Zoveel mensen moeten toch
wegens omstandigheden hun paard verkopen, of ligt het hier anders ofzo Verward

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 18:18

"Update" Knipoog ik heb bij haar eerst voor een pony gekeken Lachen wel vervelend zeg Scheve mond

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 18:29

Volgens mij is het niet op haar paard gebeurt. Maar op een ander paard. dat steigerde en zo is ze eraf gevallen.

Ze wel weer kunnen rijden schreef ze, maar ik weet uit ervaring dat dat een hele stap is. Mentaal gezien dan.

LisetteSugar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 18:35

Ik vind het ontzettend vervelend wat dit meisje is overkomen. Ik kan het me erg goed voorstellen, want ik zit ook in zo'n situatie. Ik heb een behoorlijk heftige hernia (op mijn 19e, ja! Rolleyes ) waar ik over een maand aan wordt geopereerd. Ik heb inmiddels al een jaar een hernia en ik heb dus ook al een jaar niet meer kunnen paardrijden... Het is mijn grootste passie en ik mis het vreselijk! Huilen Ik kom nog steeds wel veel bij de paarden en ik kijk veel naar anderen die aan het rijden zijn, zodat ik er toch nog een beetje in blijf. Gelukkig heb ik geen eigen paard, want anders had ik die ook moeten verkopen. Maar over een tijdje hoop ik wel weer te kunnen rijden. In ieder geval wens ik het meisje uit het krantenbericht heel veel sterkte en ik hoop dat ze nog optimistisch blijft ondanks al deze rottigheid. Na regen komt zonneschijn! Cool Dat blijf ik mezelf ook steeds voorhouden.

M3isSi3j schreef:
Een vrouwtje bij ons op de manege is dit ook overkomen. Door een foutje of een ongelukje bij een hernia operatie is ze tot aan der middel verlampt geraakt.

Lekker om te lezen... Huilen

Thortana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 21:58

Huilen ....echt geen woorden voor.... Huilen
niemand verdient dit!!