Wolven in opmars in Nederland: bijna tachtig nieuwe exemplaren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 08:35

Blacky94 schreef:
Mieke schreef:
„In het noorden van de Gelderse Vallei zie je dat het mannetje van de roedel al twee keer is doodgereden op de snelweg." Bijzonder. :? 8)7

Misschien begrijp ik je reactie verkeerd, maar volgens mij staat het antwoord op je "vraag" in de eerstvolgende zin na de zin die jij hierboven quote. Maar voor het gemak, vrouwtjes vinden een nieuw mannetje/een ander mannetje neemt over.

Wat ik wel met je eens ben en wat bijzonder is, is dat ze hier volgens mij vooral juist op de N-wegen doodgereden worden (of door de trein) en niet zo zeer de snelweg, maar kan natuurlijk zijn dat ik wat meldingen gemist heb.

Dat is toch niet zo raar? De meeste snelwegen lopen niet door de bossen, N-wegen en spoorrails wel.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 10:18

Misschien moeten er stiekem in het Vondelpark en Amsterdams Bos losgelaten worden. Wellicht gaan we er dan structureel iets aan doen. :n

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 10:23

Langs de snelwegen staan (hier op de Veluwe) ook vaak hoge hekken. En een strook gras van 10-15 meter voor de vangrail. Dat kost meer moeite dan een gemiddelde spoorweg of N-weg waar de bomen na 1 meter al beginnen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 10:28

Zo triest nieuws dit… Wanneer is het nou eindelijk genoeg.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 10:30

San87, dat is idd niet raar. Ik ga er vanuit dat Mieke vooral bedoelde dat het "bijzonder" is dat het mannetje van de roedel 2x doodgereden is. Waarop ik met het 2e deel van mijn reactie vooral aangeef dat ik het juist "bijzonder" vind dat er volgens dat artikel zo veel op de snelweg doodgereden worden terwijl mijn ervaring dus idd is dat ze veel meer op de N-wegen doodgereden worden. Om oa hierboven genoemde redenen.

Mieke

Re: Wolven in opmars in Nederland: bijna tachtig nieuwe exemplaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 11:27

Ik doelde meer om de omschrijving, zoals het er stond was dezelfde wolf 2x doodgereden. De werkelijke bedoeling was mij uiteraard direct duidelijk. Maar blijkbaar ben ik de enige die zich ergert aan dit soort fouten.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 11:35

Mieke schreef:
Ik doelde meer om de omschrijving, zoals het er stond was dezelfde wolf 2x doodgereden. De werkelijke bedoeling was mij uiteraard direct duidelijk. Maar blijkbaar ben ik de enige die zich ergert aan dit soort fouten.

Het viel mij ook al op.

Verder is, als ik de kaart van NL bekijk, ons land doorweven met wegen, en alleen dat al vind ik sneu voor alle wilde dieren die proberen te overleven. Ik liet mijn honden niet los in de buurt van wegen, bang voor aanrijdingen, maar de wolf wordt geacht 24/7 los te lopen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 12:06

Het is al langer bekend dat de meeste slachtoffers onder wolven vallen in het verkeer. Dat is sowieso met al het wild het geval, en ook de voornaamste reden dat er afschot plaats vindt van onder andere reewild. Hoe meer er van een bepaalde soort rondlopen hoe groter de kans dat er aanrijdingen met wild plaats vinden. Nederland is een dichtbevolkt land met geen echt uitgestrekte gebieden.

Monique1963

Re: Wolven in opmars in Nederland: bijna tachtig nieuwe exemplaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 11:24

In Duitsland is een volwassen vrouw in haar gezicht gebeten door een wolf. Hoe of wat weet ik niet meer, het was op een bedrijventerrein waar ook Ikea zit, hamburg denk ik me te herinneren. Maar dit zal vaker gaan gebeuren dat bange dieren mensen aan gaan vallen. Misschien worden ze dan wakker in Den Haag.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 11:30

Monique1963 schreef:
In Duitsland is een volwassen vrouw in haar gezicht gebeten door een wolf. Hoe of wat weet ik niet meer, het was op een bedrijventerrein waar ook Ikea zit, hamburg denk ik me te herinneren. Maar dit zal vaker gaan gebeuren dat bange dieren mensen aan gaan vallen. Misschien worden ze dan wakker in Den Haag.

Hoe zit het in Frankrijk met de wolven?
Zowiezo ben ik tegen wolven maar bij jullie is het nog best uitgestrekt toch?
Dat ze er dus kunnen zitten maar dat je ze nog niet ziet?

Ik zag in een ander bericht over het Drents Friese woud dat er al 2 van de 3 exmoor veulentjes waren gedood ?
Zo zielig!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 13:23

Alja schreef:
Monique1963 schreef:

Hoe zit het in Frankrijk met de wolven?
Zowiezo ben ik tegen wolven maar bij jullie is het nog best uitgestrekt toch?
Dat ze er dus kunnen zitten maar dat je ze nog niet ziet?

Ik zag in een ander bericht over het Drents Friese woud dat er al 2 van de 3 exmoor veulentjes waren gedood ?
Zo zielig!

Hi Alja, In Frankrijk bij ons is het idd een stuk uitgestrekter, maar desondanks vormen de wolven wel een probleem dat net als in NL rap toeneemt. Wolven zoeken de makkelijkste prooien en dat is vee dat niet kan ontsnappen. Ik heb hier nog weinig gelezen over paarden of shetten die aangevallen zijn, wel jongvee.
De regels omtrent de wolven zijn dacht ik Europees versoepeld en sowieso zijn ze in Frankrijk veel makkelijker met regels en ook zijn hier enorm veel jagers en boeren die het zat zijn, nemen zelf het geweer ter hand.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 13:45

Dat boeren er af en toe 1 laten verdwijnen juich ik toe. Ik vind het bizar dat er nog steeds niet op gejaagd mag worden.

Maeve_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 22:12

Ik durf eigenlijk geen eens het bos meer in

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 09:18

Ineens 80 extra wolven , waar komen ze toch vandaan ?!
Ben echt van mening dat ze niet alle aangelopen komen . En zich zeker niet graag wilde vestigen in een druk gebied als NL

Tijd dat maatregelen genomen mogen worden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 09:24

Zinzi_jewel schreef:
Ben echt van mening dat ze niet alle aangelopen komen . En zich zeker niet graag wilde vestigen in een druk gebied als NL

Waarom niet? Er wonen hier iets van 300.000 schapen de meesten achter een draadje van 30 cm. Maximaal 3 km later zie je weer schapen. Waarom zou een wolf dat niet willen? Je hebt ook nog eens geen natuurlijke vijand behalve auto’s.

Dat is veel aantrekkelijker dan kilometers door bossen rennen zoekende naar een hert dat weg kan rennen. Ipv een schaap in een postzegel. Roofdieren willen zoveel mogelijk voedsel zonder te moeten werken. Dan is Nederland een top land.

En wie heeft die wolven dan uitgezet? In wiens opdracht? En waar zijn die wolven ingekocht?
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 13-04-26 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 09:25

MarlindeRooz schreef:
Zinzi_jewel schreef:

Waarom niet? Er wonen hier iets van 300.000 schapen de meesten achter een draadje van 30 cm. Maximaal 3 km later zie je weer schapen. Waarom zou een wolf dat niet willen? Dat is veel aantrekkelijker dan kilometers door bossen rennen zoekende naar een hert dat weg kan rennen. Ipv een schaap in een postzegel.

En wie heeft die wolven dan uitgezet? In wiens opdracht? En waar zijn die wolven ingekocht?

Dat is iets waar wij nooit antwoordt op gaan krijgen.

Ik doelde meer op weinig rustige plekken voor de wolven, overal is verkeer en volk .

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 09:27

Je krijgt geen antwoord omdat het niet zo is. Die wolven zijn uit Duitsland (en de rest van Europa) gekomen. Die weten niet waar de landsgrens is. Ze kennen geen topo. En het is hier top om te leven. Speciale ecoducten, stiltegebieden en geen jacht. En heel veel eten. Dus dan fokken ze lekker door.

Hier op de Veluwe is voldoende ruimte voor de wolf zijn smaak blijkbaar. Want ze vermeerderen zich snel.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 13-04-26 09:27, in het totaal 2 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 09:27

Mieke schreef:

Nee hoor. Ik ook.