Paard zakt met been door brug in Bergschenhoek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 10:25

Jolliegirl schreef:
Op fb las ik dat ze aangifte gaan doen vanwege slecht onderhoud....

Sneu zo'n ongeval! Dat kan echt heel anders aflopen.

Juist! Langzamerhand kunnen we ons achter de oren krabben voor wat betrefd de staat van onderhoud aan wegen en bruggen van aller aard. Of er nu een asfalt-brug naast een houten brug ligt of niet,wanneer je voor de houten variant kiest (zoals deze amazone) moet die brug veilig zijn.
Het regende niet dus glad lijkt uitgesloten.
Hopelijk heeft het paard er niets aan overgehouden en durft hij/zij de volgende keer weer.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 10:34

Een 50 km weg moet je ook maar zin in hebben er zal maar net een klapperende aanhanger en een tractor tegelijk aan komen :(

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 10:37

Moet je niet hier gaan wonen.
Alles is hier 80 zonder fietspad.
En smaller dan dat.

Die brug zou ik zo over gaan, over de afvalt. Liever zelfs dan over dat smalle hout

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 10:43

Bieden schreef:
Een 50 km weg moet je ook maar zin in hebben er zal maar net een klapperende aanhanger en een tractor tegelijk aan komen :(

60 kilometer. Met voor en achter ruim een kilometer zicht.... knap als je je daardoor laat verrassen. Bijna iedere chauffeur remt af, sommigen staan zelfs stil als je langkomt.

Tja, jullie kennen de omgeving daar zo goed, dat je prima advies kan geven.

Edit; laat het duidelijk zijn; bruggen moeten in orde zijn, veilig zijn en goed onderhouden zijn.
Maar het is niet zo dat deze brug goed onderhouden moet zijn OMDAT er paarden overheen gaan. En daarom kan je aangifte doen wat je wilt, maar dat zet geen zoden aan de dijk. Paarden horen over de rijbaan te gaan.

Popstra

Re: Paard zakt met been door brug in Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 11:11

Als je over een stoeptegel struikeld en gewond raakt mag je ook aangifte doen tegen de gemeente. Moest je dan ook maar op de weg gaan wandelen!?

Zie niet in waarom je geen aangifte mag doen over de brug. Er staat wss nergens een bord met verboden voor paarden

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 11:14

Nee, want je hoort op de stoep te wandelen, dus je loopt daar waar het wettelijk moet.
Een paard hoort op de rijweg te lopen. Het fietspad wordt gedoogd, maar is niet de wet.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 11:15

Er hoeft geen bord verboden voor paarden te staan, het is bij wet geregeld dat een paard op de weg hoort en niet op het fietspad. En die brug hierboven op de foto, het is een stukje van niks over het asfalt, dan ga je toch geen risico nemen van een houten fietsbrug?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 11:56

@rien, denk niet dat je stoep bedoelt maar asfalt.

prompter schreef:
Er hoeft geen bord verboden voor paarden te staan, het is bij wet geregeld dat een paard op de weg hoort en niet op het fietspad. En die brug hierboven op de foto, het is een stukje van niks over het asfalt, dan ga je toch geen risico nemen van een houten fietsbrug?

Precies, zijn er nu echt zoveel paarden mensen die echt niet weten dat we niet op het fietspad mogen?
Gezien de herhaling in dit topic wel.
De gemeente hoeft niet aan te geven; niet voor ruiters, want brug kan geen piekbelasting aan, want je hoort er al niet.

Denk als je aangifte gaat doen dat je op moet letten dat het niet als een boomerang terug komt: gemeente verhaalt de kosten op de ruiter wegens vernieling.

En het is echt een klein brugje waar je zo over bent.
Komt er een trekker wacht je even.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 12:01

Oh, ik bedoel: wandelaars op de stoep. Fietsers op het fietspad. Paarden op de rijbaan of het ruiterpad; met als uitzondering de gedoogconstructie fietspad (waar geen rechten of aanspraak op gemaakt kan worden).

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 14:33

Ik ben het op zich eens dat het paard eigenlijk niet op dit bruggetje had gemogen. Feit is wel dat hij er vermoedelijk doorheen is gezakt vanwege een rotte plank. Een paar honderd meter verderop zit ook een brug, waar je overigens wel met je paard overheen mag/moet. Die brug viel vorig jaar van ellende uit elkaar. Pas na meerdere meldingen werd hij afgesloten en vernieuwd. Gezien de vele bruggetjes in het gebied hoop ik dat ze deze een keer allemaal nakijken. Er gaat toch iets niet helemaal goed.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 14:57

Ik kan me best voorstellen dat als je de situatie niet kent je ervan uitgaat dat die brug goed is. Bijv bij de Vlietlanden bij Leiden liggen ook ruiterpaden, maar moet bij bruggetjes een stukje over het pad dat de fietsers en wandelaars ook gebruiken moet om daarna weer het ruiterpad te kunnen gebruiken.
Hier in mijn regio is het bij 1 bruggetje specifiek aangegeven dat er geen paarden op mogen, die is vooral ook lang en smal.

Knikmops57

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 15:22

Over het al dan niet achterstallig onderhoud van de brug zijn verschillende lezingen begrijp ik maar dat het hout vermolmd was, was bekend.
Ik vind het dan ook van weinig verantwoordelijkheidsgevoel getuigen om dan toch deze brug te nemen.
Hopelijk komt het met het paard helemaal goed.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 16:06

Knikmops57 schreef:
Over het al dan niet achterstallig onderhoud van de brug zijn verschillende lezingen begrijp ik maar dat het hout vermolmd was, was bekend.
Ik vind het dan ook van weinig verantwoordelijkheidsgevoel getuigen om dan toch deze brug te nemen.
Hopelijk komt het met het paard helemaal goed.

Hoezo was het bekend dat het hout vermolmd was? Ik fiets er zelf regelmatig over, maar het was mij echt nog niet opgevallen hoor. Dan had het toch juist afgezet moeten worden of met een extra bord er bij

Knikmops57

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 17:10

#kidde
Citaat van de eigenaresse bij artikel van RTV Rijnmond…
“ Het ging mis door vermolmd hout”
Volgens haar deugde van de brug niet veel.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 17:38

Ik zou niet over hout durven.
Als kind keer paard in een smalle ijzeren brug vast gezien. Niet door de bodem maar door leuning/zijkant met been. Uitgegleden.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 17:49

Hoewel ik weet wat de regels zijn qua paarden in de berm of op de rijbaan, zou ik denk ik daar ook zo over de houten brug gegaan zijn.. En dan ben ik een ruiter die zich maar wat graag aan regels wil houden en niet graag van het ruiterpad afwijkt. Die houten brug ziet er breed en solide uit namelijk, dus zeker als je vanaf die kant uit de berm komt lijkt het een passende en veilige keuze. Zeker bij veel verkeer op de rijbaan en geen fietsers in zicht.

Ben dat hier trouwens ook gewend dus dat maakt misschien dat ik er zo naar kijk.. Hetzelfde gebied als eerder genoemd werd. Voor een rondje moet je van ruiterpad naar ruiterpad over 6 fietsbruggen. 3 houten, 2 asfalt en een ophaal bruggetje. De brug uit de video is nog veel groter dan onze houten bruggetjes. Hout an sich is ook geen enkel probleem voor paarden. Nooit als glad ervaren, zelfs niet na regenval. Ze moeten alleen wel onderhouden worden en gewicht kunnen dragen.

Kan me de verwarring of de keuze dus wel indenken hier.. De meeste fietsbruggen zijn goed genoeg om auto's overheen te laten gaan zodat politiewagens kunnen doorsteken. Dat is in dit voorbeeld niet aan de orde met die weg ernaast, maar dat een paard zo door een plank zakt is ook echt niet de bedoeling. Een beetje zware scooter met twee grote (misschien zelfs zware) volwassenen erop kan ook aardig oplopen in gewicht. Laat staan als er meerdere overheen gaan. Slecht hout had op den duur echt een keer fout gegaan, ook zonder dit paard.

Filmpje zag wel wel heftig uit trouwens. Hoop dat het goed gaat met het paard. Zal hier denk ik ook nog wel een tijdje bij stil staan als ik weer de houten bruggen over ga hier. :=

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 18:13

Martina67 schreef:
Juist! Langzamerhand kunnen we ons achter de oren krabben voor wat betrefd de staat van onderhoud aan wegen en bruggen van aller aard.

Dan moeten we wel eerst stoppen met zeuren als er belasting betaald moet worden. Onderhoud kost geld.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 18:28

Knikmops57 schreef:
#kidde
Citaat van de eigenaresse bij artikel van RTV Rijnmond…
“ Het ging mis door vermolmd hout”
Volgens haar deugde van de brug niet veel.

Ja ik vermoed dus dat ze dat pas gezien heeft toen het paard er door heen ging. Ik ben er zaterdag nog overheen gefietst en heb echt niets opvallends gezien.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 18:32

Een fiets is veel minder belastend voor een brug dan een paard, de sterkteberekening zal op fietsers gemaakt zijn. Ik hoop natuurlijk dat het goed gaat met het paard en dat het er geen gevolgen van zal ondervinden!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 18:36

@Celibe
De piekbelasting van een auto is heel anders dan van een (flink) paard.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 07:41

rien10 schreef:
Nee, want je hoort op de stoep te wandelen, dus je loopt daar waar het wettelijk moet.
Een paard hoort op de rijweg te lopen. Het fietspad wordt gedoogd, maar is niet de wet.

Dit is zeker waar.

Je mág op het fietspad als dit veiliger is, maar je hoort op de weg.