Schapenwol schreef:Overigens kan een normaal, gezond paard prima toe met af en toe een controle eens in de paar jaar (van een echte paardentandarts).
Paardengebitsverzorging is ook een beetje geldklopperij. Bedenk wel dat heel veel mensen 'iets met paarden' willen doen en daar geld mee willen verdienen. De gekste dingen komen voorbij: paardencoaching, alternatieve therapieën, masseurs, zadelpassers, bittenpassers (serieus?), 100 horsemanshipmethodes, gebitsverzorging, cranio sacraal, TTouch, ik zag laatst iemand adverteren met een online webinair over zijgangen van een paardenmeisje dat hoopt een plek in de paardenwereld te vinden.
Paardenmensen willen geld verdienen met paarden omdat ze zelf met paarden willen werken. Niet omdat hun dienst nou werkelijk wat toevoegt. Zo simpel is het ook.
25 jaar geleden bestond het hele concept van gebitsverzorging voor paarden niet eens en toen waren er echt niet veel meer problemen met gebitten dan nu.
25 jaar geleden werden de paarden volgens mij ook een stuk minder gezond oud
Niet alle vooruitgang is altijd slecht. Een goede tandarts/zadelpasser is m.i. toch echt wel essentieel. De rest van wat je noemt ben ik overigens ook niet van