Een buitenrit van Monique1963 eindigt met 45 nietjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 20:41

EngeltjeS schreef:
Wow... wat een verhaal, zeer indrukwekkend... en wat ontroerend mooi dat jullie toch nog samen zijn . :knuffel:
Je schrijfstijl is fijn om te lezen.

Dank je, ik zou niet meer zonder haar kunnen, ze is zo leuk. En ik realiseerde me net dat het volgende week 10 jaar geleden is. Maar het voelt nog alsof het gisteren is.

Neon

Re: Een buitenrit van Monique1963 eindigt met 45 nietjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 22:08

Ja… dat verhaal van jullie is me bijgebleven… heftig allemaal…

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 23:12

Neon schreef:
Ja… dat verhaal van jullie is me bijgebleven… heftig allemaal…

Ja het heeft op velen indruk gemaakt. Wie weet helpt mijn ervaring anderen hoe het niet moet. Iets met onderbuikgevoel negeren wat niet handig was.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 23:24

Wat een indrukwekkend gebeuren. Mooi geschreven

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:07

Heftig verhaal Monique. Wel mooi om te lezen dat je band met Callas daarna zo sterk is geworden <3

Wat je schreef over je enkel verzwikken tijdens het lichtrijden, dat heb ik ook aan 1 kant. Mijn enkel banden zijn aan die kant helemaal opgerekt door een ongeluk vroeger.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:14

TinkerTreas schreef:
Heftig verhaal Monique. Wel mooi om te lezen dat je band met Callas daarna zo sterk is geworden <3

Wat je schreef over je enkel verzwikken tijdens het lichtrijden, dat heb ik ook aan 1 kant. Mijn enkel banden zijn aan die kant helemaal opgerekt door een ongeluk vroeger.

Ja, ik heb door die maand NH (waarbij ik alleen daar was met haar, geen afleiding van familie, ik had daar niets anders te doen dan haar trainen, mijn vriend was thuis die kwam in de weekenden op bezoek), haar echt heel anders leren kennen. Ik had haar toen nog niet eens een jaar en ik dacht toen nog dat ieder paard opstappen en wegrijden was. Nu weet ik dat een paard máándenlang zo niet een jaar, of meer, nodig heeft om te wennen op zijn nieuwe plek. Dus hoe stoer was het van haar om met 3,5 al zo dapper te zijn, net weggerukt uit de kudde waar ze opgegroeid was. Dát stukje empathie dat had ik 10 jaar geleden helemaal nog niet, ik wilde wel paardvriendelijk rijden, zeker deed ik NH al heel lang toen, maar dát inzicht miste ik. Maar door die trainer leerde ik dat wel. Daar heb ik nu veel aan bij de training van mijn nieuwe paard Diego.

En jij dus ook met dat verzwikken. Ik vertel dat wel eens aan iemand en die vinden dat dan hilarisch dat je zittend op je paard je voet kunt verzwikken, maar wat je zegt is logisch, als je enkelbanden niet meer sterk zijn dan is de lichtrijbeweging een makkelijke valkuil om te verzwikken.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:52

Ik heb het idee dat de laatste jaren ook steeds meer het besef komt hoe paarden voelen en denken.
Vroeger ging ik ook gewoon rijden op de 2e dag (ofzo) dat ik een nieuw paard had.
Die inzichten zijn toch heel erg veranderd de laatste jaren. En in Frankrijk is dat nog een stuk minder als in Nederland, heb ik het gevoel.
Al is het er in Nederland ook heel afhankelijk van op welke stal je gaat kijken.

Ik had inderdaad ook nog niet eerder gehoord dat iemand ook zijn enkel verzwikt tijdens het paardrijden. Ben "blij" dat ik niet de enige ben _O-
Bij mij heeft het vele verzwikken wel artrose veroorzaakt in mijn enkel. Dus het is wel iets om in de gaten te houden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:59

TinkerTreas schreef:
Ik heb het idee dat de laatste jaren ook steeds meer het besef komt hoe paarden voelen en denken.
Vroeger ging ik ook gewoon rijden op de 2e dag (ofzo) dat ik een nieuw paard had.
Die inzichten zijn toch heel erg veranderd de laatste jaren. En in Frankrijk is dat nog een stuk minder als in Nederland, heb ik het gevoel.
Al is het er in Nederland ook heel afhankelijk van op welke stal je gaat kijken.

Ik had inderdaad ook nog niet eerder gehoord dat iemand ook zijn enkel verzwikt tijdens het paardrijden. Ben "blij" dat ik niet de enige ben _O-
Bij mij heeft het vele verzwikken wel artrose veroorzaakt in mijn enkel. Dus het is wel iets om in de gaten te houden.

Jazeker, ik ben in 2000 geëmigreerd naar Frankrijk. Toen reed ik al western, dat besef had ik wel. Maar idd het treetje hoger dat had ik toen niet en dat begint nu pas de laatste jaren in frankrijk te leven onder het bredere paardenpubliek. In 2016 was het nog heel bijzonder een NH-trainer te vinden in Frankrijk. Hij woonde dan ook 2,5 uur rijden weg...

O, artrose door slappe banden, bah, kan dat ook nog, nou ik houd het in de gaten ja. En ja ik dacht ook dat ik de enige was, fijn om een medeverzwikker te hebben gevonden ;-)