Roep om maatregelen na dood van vier paarden op renbaan Cheltenham

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-26 08:57

Nee, dat is wel echt een diep bedroevend aantal. is het gemiddelde over de jaren heen daar echt 3 per keer dat het georganiseerd wordt???? En even aan te nemen dat we het niet over 30.000 paarden deelnemers hebben?

Nee, dat kan gewoon niet door de beugel voor mij.

Er kan echt heus gewoon ooit een pechjaar zijn. Die 4 van dit jaar zouden daar in theorie onder kunnen vallen. Life sucks soms. Maar dit is gewoon NEE
Daar moet je echt heeeeeel flinke veranderingen tegenover gaan zetten. Geen kleine ingrepen of optimalisatie.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-26 09:03

Amber_anne schreef:
Maar er gebeuren hier beduidend meer ongelukken dan in andere takken van de paardensport. Gaat een strengere deelname selectie helpen of is de huidige versie van deze sport gewoon niet geschikt

Is dat zo? Of zijn de volledige cijfers van andere takken van sport niet volledig of inzichtelijk?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-26 09:23

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-26 09:27

Elisa2

Re: Roep om maatregelen na dood van vier paarden op renbaan Cheltenham

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-26 09:32

Ja landelijk gezien zal het gemiddelde nog wel lager liggen, maar ook niet bij gehouden worden denk ik.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-26 09:52

Oehlala schreef:
Amber_anne schreef:
Maar er gebeuren hier beduidend meer ongelukken dan in andere takken van de paardensport. Gaat een strengere deelname selectie helpen of is de huidige versie van deze sport gewoon niet geschikt

Is dat zo? Of zijn de volledige cijfers van andere takken van sport niet volledig of inzichtelijk?

Die zijn zeker wel inzichtelijk. Zowel KNHS als FEI houden dat zeer strikt bij.

Wij moeten tijdens onze wedstrijd zo ongeveer alles registreren en melden.
Paarden uitgesloten na DA controle? melden
Ruiter/paard valt op voorterrein? melden (en uitsluiten)
ruiter gedraagt zich wreed? melden (en uitsluiten)

En dan hebben we het dus nog niet eens over zaken die zo ernstig zijn als verwondingen, paarden die vallen of zoals in de OP dood.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-26 13:07

Elke dood van 1 paard gedurende een sportief evenement is er een te veel.
Het Cheltenhamfestival ging over 4 dagen, 28 races, 475 paarden hebben daar aan mee gedaan. Het gaat dus echt om grote aantallen paarden die mee doen.

In het Midden Oosten zijn Endurance wedstrijden waarbij vrijwel elke wedstrijd wel een paard komt te overlijden (met een lager deelnemer aantal dan op het Cheltenham festival) Daar ligt de Endurance sport echt stevig onder vuur.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 09:52

Ja, hmm. Wij hebben net een evenement gehad met 400 deelnemende paarden en daar zijn precies 0 paarden overleden.
En ons gemiddelde dode paarden in onze bijna 50 jarige geschiedenis is geloof ik ook 0.

Ik zeg niet dat 1 paard die overlijdt op 400 me zou doen stoppen. Maar een evenement organiseren waar je weet dat het gemiddelde 3 dode paarden per jaar is? auw!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 10:08

Oehlala schreef:
Amber_anne schreef:

Hoe harder en hoe hoger het gaat hoe meer risico op ernstig letsel....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 12:45

Als 4 paarden sterven tijdens CHIO Aken heb ik er volle vertrouwen in dat we daar ook van horen. Denk dat menig journalist dat heel graag heel inzichtelijk maakt.