Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Caily schreef:Maar waarom willen jullie die hengst niet gebruiken? Vanwege het gebrek, dat snap ik.
Maar wat dan? Liever een ongeteste hengst? Terwijl juist deze hengstenhouder zo vooruitstrevend is te testen en ook een negatieve uitslag openbaar te maken? Ik vind juist dat dat siert en zorgt voor bewustere keuzes.
Of stoppen jullie dan met fokken tot er vrij geteste hengsten bij komen?
En wat dan met het volgende gebrek? Dan hetzelfde riedeltje weer?
Naar mijn idee gaat fokken niet over alle mogelijke gebreken vermijden, dan kan je namelijk niet fokken. Als je paarden van top tot teen gaat ontleden en testen, zal je bij élk dier vroeg of laat wel iets vinden.
Naar mijn idee gaat fokken over de juiste combinatie maken waardoor een veulen een verbetering is op beide ouders. Zo kan je stapje voor stapje een ras/dier verbeteren en sterker maken.
Caily schreef:Maar waarom willen jullie die hengst niet gebruiken? Vanwege het gebrek, dat snap ik.
Maar wat dan? Liever een ongeteste hengst? Terwijl juist deze hengstenhouder zo vooruitstrevend is te testen en ook een negatieve uitslag openbaar te maken? Ik vind juist dat dat siert en zorgt voor bewustere keuzes.
Of stoppen jullie dan met fokken tot er vrij geteste hengsten bij komen?
Naar mijn idee gaat fokken niet over alle mogelijke gebreken vermijden, dan kan je namelijk niet fokken. Als je paarden van top tot teen gaat ontleden en testen, zal je bij élk dier vroeg of laat wel iets vinden.
Naar mijn idee gaat fokken over de juiste combinatie maken waardoor een veulen een verbetering is op beide ouders. Zo kan je stapje voor stapje een ras/dier verbeteren en sterker maken.
Caily schreef:Of stoppen jullie dan met fokken tot er vrij geteste hengsten bij komen?

juniper schreef:Caily schreef:Of stoppen jullie dan met fokken tot er vrij geteste hengsten bij komen?
Ja en ja. Genetisch onderzoek doen als bepaalde aandoeningen blijven voorkomen, zodat we er achter komen welke genen deze aandoeningen veroorzaken. Dan fokdieren testen om paarden uit te sluiten die (dominante) allelen hebben. Ja, misschien blijft er dan uiteindelijk weinig over, maar is dat niet in het voordeel van het paardenwelzijn? Dan moeten we maar stoppen met een ras of nieuw bloed introduceren/kruisingen maken. Hoe kun je een ras sterker maken als je bewust dominante ziektes/aandoeningen doorfokt?