KFPS: Gebruik van een hengst met Distichiasis in de fokkerij

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Re: KFPS: Gebruik van een hengst met Distichiasis in de fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 13:29

Maar waarom willen jullie die hengst niet gebruiken? Vanwege het gebrek, dat snap ik.

Maar wat dan? Liever een ongeteste hengst? Terwijl juist deze hengstenhouder zo vooruitstrevend is te testen en ook een negatieve uitslag openbaar te maken? Ik vind juist dat dat siert en zorgt voor bewustere keuzes.

Of stoppen jullie dan met fokken tot er vrij geteste hengsten bij komen?

En wat dan met het volgende gebrek? Dan hetzelfde riedeltje weer?

Naar mijn idee gaat fokken niet over alle mogelijke gebreken vermijden, dan kan je namelijk niet fokken. Als je paarden van top tot teen gaat ontleden en testen, zal je bij élk dier vroeg of laat wel iets vinden.

Naar mijn idee gaat fokken over de juiste combinatie maken waardoor een veulen een verbetering is op beide ouders. Zo kan je stapje voor stapje een ras/dier verbeteren en sterker maken.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 13:45

Even kijken of ik het snap. Ik ben geen Friezenkenner of -fokker dus misschien is dit te moeilijk voor me, maar het Friese ras heeft dus een kleine genenpoel waardoor de aanwas dus best klein is en dan keur je dus een hengst goed, waarvan je weet dat hij een genprobleem heeft, waardoor je de aanwas van het ras vergroot met nakomelingen met een gendefect wat mogelijk wel of niet tot uiting komt. Dan verzwak en verklein je toch juist de genenpoel?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 14:12

Caily je brengt het mooi dat de hengstenhouder zo enorm vooruitstrevend is en dit allemaal is gedaan met kijk op de toekomst
Het dier is enkel en alleen getest omdat het op de kliniek kwam door oogproblemen… heeft niks met het sieren van de eigenaar te maken. En hij kwam tijdens het centraal onderzoek op de kliniek terecht waardoor het stamboek zelf het openbaar heeft gemaakt, niet de eigenaar overigens

Ik ga er niet mee fokken omdat ik niet het risico wil lopen dat mijn veulen deze ziekte zal krijgen (naast het feit dat het bloed alles behalve interssant is, zou ik hem sowieso niet gebruiken)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 15:06

Caily schreef:
Maar waarom willen jullie die hengst niet gebruiken? Vanwege het gebrek, dat snap ik.

Maar wat dan? Liever een ongeteste hengst? Terwijl juist deze hengstenhouder zo vooruitstrevend is te testen en ook een negatieve uitslag openbaar te maken? Ik vind juist dat dat siert en zorgt voor bewustere keuzes.

Naar mijn idee gaat fokken niet over alle mogelijke gebreken vermijden, dan kan je namelijk niet fokken. Als je paarden van top tot teen gaat ontleden en testen, zal je bij élk dier vroeg of laat wel iets vinden.

Naar mijn idee gaat fokken over de juiste combinatie maken waardoor een veulen een verbetering is op beide ouders. Zo kan je stapje voor stapje een ras/dier verbeteren en sterker maken.

Ik snap het eerste argument niet eigenlijk, deze hengst geeft dit gen 100% door.... dan ben je statistisch inderdaad beter uit met een ongeteste hengst, want daar heb je ook kans op 0% en 50% doorgeven.
Met een homozygote hengst weet je gewoon zeker dat je op z'n minst een drager gaat fokken in een populatie die genetisch al niet heel gezond is.
De hengst heeft ook nog eens een hoger dan gemiddeld verwantschap, dus voor nieuwe bloedvoering oid hoef je het ook niet te doen.

Bij sommige genetische gebreken kan je ervoor kiezen om dieren met het gen in de fokkerij te houden met oog op de lange termijn, maar dat doe je dan met dieren die heterozygoot zijn. Als je dan alleen drager x niet drager doet kan je over een paar generaties gaan selecteren op helemaal vrije dieren zonder dat je mogelijk belangrijk bloed verliest. Doorfokken met dieren die homozygoot zijn vergroot het probleem alleen maar, zeker in de eerste paar generaties.
Dat het stamboek niet heeft uitgesloten dat het dier werd doorgelaten omdat het nergens regelementair vast staat dat het kan is 1 ding, ik hoop dat ze daar nog wat mee gaan doen. Maar het als iets goeds zien om met zo'n dier te fokken vind ik persoonlijk een stap te ver.

Cruise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 02:22

Caily schreef:

Vergeet niet dat de Friezen een ontzettend ongezond, doorgefokte ras is met een waslijst aan aandoeningen die een ander paard niet zo snel of gewoon helemaal niet krijgt.

De hengstenhouder heeft hier weinig mee te maken, zoals al werd uitgelegd. Ik weet niet helemaal hoe het zit, maar volgensmij staat een groot deel van die Friese hengsten ergens bij elkaar voor de keuringen. Niet gewoon thuis waar de hengstenhouder zelf de veearts heeft gebeld.

Een dier en een ras verbeter je door met sterke dieren te fokken. Niet eentje waarvan je op voorhand al zeker weet dat die een genetische aandoening doorgeeft. Dat is dan toch geen verbetering meer? Want dan blijf je die aandoening doorfokken, terwijl je hem er eigenlijk uit wil hebben.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 05:42

Caily schreef:

Ja en ja. Genetisch onderzoek doen als bepaalde aandoeningen blijven voorkomen, zodat we er achter komen welke genen deze aandoeningen veroorzaken. Dan fokdieren testen om paarden uit te sluiten die (dominante) allelen hebben. Ja, misschien blijft er dan uiteindelijk weinig over, maar is dat niet in het voordeel van het paardenwelzijn? Dan moeten we maar stoppen met een ras of nieuw bloed introduceren/kruisingen maken. Hoe kun je een ras sterker maken als je bewust dominante ziektes/aandoeningen doorfokt?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 09:30

Het Friese ras is juist zo zwak geworden doordat de genenpoel te klein was :=

Maar ik lees dat deze hengst qua verwantschap niet van toegevoegde waarde is, dus los van zijn ogen zou ik hem dan sowieso niet kiezen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 10:02

Het ontbreken van dekbeperkingen qua aantallen is een garantie op ellende bij elk gesloten stamboek, of dan nu paard, hond of kat is (en nog wel meer diersoorten vermoed ik zo). De stamboeken willen het niet opleggen, en om zo iets in wetgeving te moeten gieten is ook lastig uit te leggen.

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 10:12

Ik herken jullie eerste gevoel enorm. Dat had ik ook, tot ik meer leerde over fokkerij en genenpool. Je wil binnen een gesloten stamboek (echt de slechtste keuze die mensen hebben kunnen maken in 1800) zoveel mogelijk genen tot je beschikking houden.

Bij de honden kijken we oa naar dr Pieter Oliehoek een expert op het gebied van fokkerij. Interessant om je eens in te verdiepen. :o

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 11:06

juniper schreef:
Caily schreef:

Ja en ja. Genetisch onderzoek doen als bepaalde aandoeningen blijven voorkomen, zodat we er achter komen welke genen deze aandoeningen veroorzaken. Dan fokdieren testen om paarden uit te sluiten die (dominante) allelen hebben. Ja, misschien blijft er dan uiteindelijk weinig over, maar is dat niet in het voordeel van het paardenwelzijn? Dan moeten we maar stoppen met een ras of nieuw bloed introduceren/kruisingen maken. Hoe kun je een ras sterker maken als je bewust dominante ziektes/aandoeningen doorfokt?

Waren die ziektes maar dominant, dan was het een minder groot probleem. Want dan kan je het al gelijk zien in het fenotype wat selectie een stuk eenvoudiger maakt.

Het probleem is dat dergelijke aandoeningen recessief zijn. Een recessieve aandoening kan heel lang verborgen blijven in een populatie met genoeg genetische diversiteit. En hoeft daar ook nauwelijks een probleem te zijn omdat er nog genoeg keuze is voor de fok. Bij een gesloten stamboek kan het zich als een olievlek verspreiden in de populatie. Het specifieke probleem met dit stamboek is dat het grossiert in recessieve erfelijke ellende.
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/17136047/inteelt-genetische-gezondheid-en-de-toekomst-van-het-friese-paard-uitdagingen-voor-het-kfps