[IT] Italië overweegt verbod op paardenslacht en verkoop paardenvlees

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 09:24

Ik blijf dit rare toestanden vinden.
Hoewel ik heel hypocriet nooit (bewust) paardenvlees eet.

Wat maakt een paard zo anders dan een koe of een kip? Waarom moeten we paarden meer beschermen dan die dieren?
Ik zou zelfs denken dat paarden die voor de slacht gefokt zijn redelijk waarschijnlijk een 'natuurlijk' (niet perse altijd beter) leven leiden dan de meeste andere slacht dieren?

Hoewel ik alle (valse) emoties heel herkenbaar vind. Vind ik het heel raar als zoiets per wet geregeld gaat worden. Dat ondermijnt voor mij de geloofwaardigheid van een regering.

En vooral: levert dit een échte verbetering op voor het welzijn van de soort paarden??

Lieser

Re: [IT] Italië overweegt verbod op paardenslacht en verkoop paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 09:42

Wat een symboolpolitiek. Het gaat om 20.000 paarden per jaar, tegenover een miljoen runderen, 2 miljoen varkens, meer dan 350 miljoen kippen en 600.000 lammetjes per jaar. Die zijn blijkbaar allemaal niet zielig.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 09:45

@Polo13: Sommige dieren hebben meer "status" wat per cultuur verschilt. Zo is het in grote delen van India verboden runderen te doden of te eten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 09:48

@anjali? ja en? ik vind dat dus hypocriet. En al helemaal om je daar als regering mee te bemoeien.

Vooropgesteld: iedereen mag daar zélf gevoelens bij hebben en keuzes in maken. Maar van een overheid verwacht ik meer.
Je bemoeien met dierwelzijn vind ik helemaal prima. Dus steeds betere (niet alleen meer....) regels voor houderij en slachtstransport vind ik daar wel bij passen. Maar dit??
Lijkt op symboolpolitiek inderdaad.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 10:05

Lieser schreef:
Wat een symboolpolitiek. Het gaat om 20.000 paarden per jaar, tegenover een miljoen runderen, 2 miljoen varkens, meer dan 350 miljoen kippen en 600.000 lammetjes per jaar. Die zijn blijkbaar allemaal niet zielig.

Ook natuurlijk, maar dat stoppen is kansloos voorlopig. Met paarden maak je veel meer kans. Meer mensen met binding, paard werkte lang voor en samen met de mens, van oudsher 'edel' dier en ook aaibaarder dan een varken of rund, voor de gemiddelde mens.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 10:18

beestenfreak schreef:
JPitty schreef:
Ook wordt in het wetvoorstel benoemd dat het verboden wordt om paarden in te zetten voor activiteiten die gevaarlijk, stressvol of anderszins schadelijk zijn voor het dier, die tegen de natuur van het paard ingaan of de waardigheid van het dier aantasten.

Ik vind deze zin wel opvallend, zou Italië dan het eerste land zijn dat de paardensport aan banden gaat leggen?

Dat was ook wat ik dacht. Dat ze vervoer van levende slachtdieren aan banden leggen of aan strengere regelgeving onderwerpen is prima, maar hoe werkt dit uit richting de sport?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 10:21

Het enige dier dat momenteel in Europa de allerhoogste status heeft van niet alleen niet gedood maar zelfs niet verstoord te mogen worden dat is de wolf. Zelfs als die mensen aanvalt wordt dat goedgepraat. Zo ver is de Europese cultuur inmiddels gekomen. Dat ze daarvoor kiezen. En niet voor een koe of paard of schaap of ander vriendelijk dier om te beschermen .

Hingarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 10:42

Wat gebeurd er straks met het overschot aan paarden?

De laatste jaren zie je steeds meer paardenslachterijen sluiten.
Dit is absoluut geen goed teken voor de paardenhouderij.

In mijn omgeving zie ik al heel veel problemen bij fokkers die hun veulens niet verkocht krijgen.
En zelf hebben ze ook geen plaats meer in de stal voor een extra veulen/paard.
Waar laat je deze paarden straks?
Het houden van paarden wordt steeds duurder waardoor er veel mensen stoppen met het houden van paarden.
Maar er blijft natuurlijk steeds nieuwe aanwas van veulens/paarden komen.

Ik ben bang dat geen paardenslachterijen gaat betekenen meer paardenleed.
Ik moet bekennen dat ik absoluut tegen levend transport ben van slachtdieren.
Maar ik ben wel een voorstander van slachten. Mits het diervriendelijk gebeurd.
En bij alle paardenslachterijen waar ik tot nu toe met mijn paarden ben geweest ging het allemaal heel netjes en zorgzaam.
Mijn slogan is altijd geweest. “zolang er nog mensen op de wereld zijn die in hongersnood leven, vindt ik het zeer egoïstisch om zo een stuk vlees te vernietigen en niet te gebruiken.”

Het allermooiste zou zijn dat er een rijdende slachterij zou zijn voor paarden, 1 die aan huis komt en daar in alle rust in de vertrouwde omgeving van het paard, het dier uit zijn lijden kan verlossen.
Waarna ze het bijvoorbeeld in de vrachtwagen kunnen fileren en het vlees vervolgens direct kunnen transporteren naar landen waar ze het het meeste nodig hebben.
Maar dat zal waarschijnlijk wegens hygiëne voorschriften nooit realiteit kunnen worden.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 11:03

janderegelaa schreef:
Rauka schreef:
Ik woon in Spanje en kan vertellen dat ivm aangescherpte transportregels, de veehouders waar ik meebevriend ben geen levend transport naar Italië meer doen maar in Spanje slachten (op een uurtje rijden) en dat het vlees vervolgens naar Italië gaat.

Ik ben sowieso tegen levend transport voor de slacht naar het buitenland. We kunnen prima hier slachten en het vlees exporteren.

ik niet, wel voor maximale afstand. Van onze regio naar het dichtbij zijnde slachthuis is export, maar een veel kortere reisduur dan wanneer ze binnen NL geslacht zouden moeten worden.

Lyona
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 11:08

Hingarden schreef:
(knip)

Het allermooiste zou zijn dat er een rijdende slachterij zou zijn voor paarden, 1 die aan huis komt en daar in alle rust in de vertrouwde omgeving van het paard, het dier uit zijn lijden kan verlossen.
Waarna ze het bijvoorbeeld in de vrachtwagen kunnen fileren en het vlees vervolgens direct kunnen transporteren naar landen waar ze het het meeste nodig hebben.
Maar dat zal waarschijnlijk wegens hygiëne voorschriften nooit realiteit kunnen worden.

Dit is volgens mij al in Zweden, alleen ook betaalde dienst en net zo duur als spuitje bij de dierenarts en ophalen. Maar paard wordt dan zeer vriendelijk en rustig op eigen terrein geschoten en lichaam meegenomen voor slacht. Practisch kiezen de meeste mensen alsnog voor een dierenarts en ophalen, zeker omdat de 'mobiele slager' dus ook goed duur is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 11:57

Als een paard ooit voor de slacht zal gaan, dan mag hij levenslang ook bepaalde medicijnen niet krijgen. Waaronder het bij ernstige ziektes als hoefbevangenheid heel goed helpende "buut".

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 12:00

Hingarden schreef:
Wat gebeurd er straks met het overschot aan paarden?

De laatste jaren zie je steeds meer paardenslachterijen sluiten.
Dit is absoluut geen goed teken voor de paardenhouderij.

In mijn omgeving zie ik al heel veel problemen bij fokkers die hun veulens niet verkocht krijgen.
En zelf hebben ze ook geen plaats meer in de stal voor een extra veulen/paard.
Waar laat je deze paarden straks?
Het houden van paarden wordt steeds duurder waardoor er veel mensen stoppen met het houden van paarden.
Maar er blijft natuurlijk steeds nieuwe aanwas van veulens/paarden komen.

Ik ben bang dat geen paardenslachterijen gaat betekenen meer paardenleed.
Ik moet bekennen dat ik absoluut tegen levend transport ben van slachtdieren.
Maar ik ben wel een voorstander van slachten. Mits het diervriendelijk gebeurd.
En bij alle paardenslachterijen waar ik tot nu toe met mijn paarden ben geweest ging het allemaal heel netjes en zorgzaam.
Mijn slogan is altijd geweest. “zolang er nog mensen op de wereld zijn die in hongersnood leven, vindt ik het zeer egoïstisch om zo een stuk vlees te vernietigen en niet te gebruiken.”

Als veulens niet meer verkocht kunnen worden dan zou men beter kunnen stoppen met fokken.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 15:41

anjali schreef:
Als een paard ooit voor de slacht zal gaan, dan mag hij levenslang ook bepaalde medicijnen niet krijgen. Waaronder het bij ernstige ziektes als hoefbevangenheid heel goed helpende "buut".

Maar wordt dit bijgehouden ? Mijn paard heeft onlangs buut gehad, maar er is niet naar het paspoort gevraagd en daar dus ook niks in aangetekend. In het verleden wel bij een andere kliniek een papiertje gehad wat ik 5 jaar bij het paspoort zou moeten bewaren. Maar als ik dat niet doe ? Wat dan ?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 15:51

Tsja ik ben tegen een slachtverbod voor paarden. In Amerika bijvoorbeeld geldt dit ook en levert alleen maar meer leed op.
Gewoon hele strenge regels stellen aan het transport lijkt me veel beter.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 16:16

anjali schreef:

Ik begreep dat je altijd status kon aanpassen naar 'uitgesloten voor slacht' (i.e. uitgesloten voor menselijke consumptie, want schieten met masker mag nog wel, alleen niet achteraf opeten) zodat dan bepaalde medicijnen wel mogen.

Omgekeerd natuurlijk niet. Maar dat is de theorie. In praktijk heb ik DA nog geen status horen opvragen bij bepalen medicatie zoals Sosha schreeft.

Wat het voorstel in Italië betreft: inderdaad symboolpolitiek. Sommige dieren zijn meer dier dan andere dieren...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 17:00

anjali schreef:
Ik vind het heel goed dat het verboden wordt. In sommige landen worden honden geslacht en gegeten en dat doen we hier toch ook niet want het zijn "gezelschapsdieren".Dat zijn paarden ook. Ik eet zelf overigens geen enkel dier, ben al sinds 1967 strikt vegetarier.

Waarom is het goed? Een dier doden om op te eten is al zo oud als de weg naar Rome.
Koeien, varkens, kippen, eenden, het wordt allemaal gegeten, dus waarom een paard niet.
Met slacht heb ik geen enkel probleem. Wel met het (slecht) houden van dieren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 17:07

Sosha schreef:
anjali schreef:

Maar wordt dit bijgehouden ? Mijn paard heeft onlangs buut gehad, maar er is niet naar het paspoort gevraagd en daar dus ook niks in aangetekend. In het verleden wel bij een andere kliniek een papiertje gehad wat ik 5 jaar bij het paspoort zou moeten bewaren. Maar als ik dat niet doe ? Wat dan ?

Hier wel.
Mijn paard kreeg buut. 10 jaar geleden of zo.
Totaal niet aan zijn paspoort gedacht, lag binnen.
Maar kreeg het verzoek dat zo snel mogelijk op de praktijk te laten invullen.

Wat ik ook heb gedaan.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 17:12

Wauw, wat zou dat een grote goede stap in de goede richting zijn. Ik vermoed dat het erg hoog is ingezet, maar wie weet waar het toe leidt. Ik wist niet dat het in Griekenland al verboden is.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 17:15

Sosha schreef:
anjali schreef:

Dan heeft je dierenarts toch echt wel steken laten vallen.

Een dierenarts hoort vóór het voorschrijven van medicatie die alleen bij paarden die zijn uitgesloten voor de slacht het paspoort te controleren en de eigenaar in kennis te stellen dat met het toedienen van die medicatie het dier door de dierenarts ter plekke in het paspoort de aantekening krijgt dat het niet meer geschikt is voor slacht voor humane consumptie.

En ja, ik ken genoeg dierenartsen die dit conform de wetgeving controleren en uitvoeren.

Overigens is precies dit aangehaalde punt een reden voor mij om geen paardenvlees te willen eten.
Er is bij geen enkel slachtdier zo onduidelijk welke medicatie het dier in zijn leven heeft gekregen en of er mogelijk nog residuen in het vlees zitten, als bij een paard bij aankomst op een slachthuis.
Er wordt volop gerotzooid met paspoorten om ze ogenschijnlijk toch weer wel geschikt voor humane consumptie te laten lijken.

Dat soort vlees hoef ik absoluut niet op mijn bord.

@anjali: een dier dat niet is uitgesloten mag bepaalde medicatie niet hebben, idd, maar dat wil toch niet zeggen dat een dier de juiste zorg ontnomen wordt?
Zolang er geen medicatie nodig is, is er niets aan de hand.
En krijgt het paard wat, waarvoor die moet worden uitgesloten, dan kun je dat ter plekke doen en mag de behandeling wel.
Bij mijn beide paarden is het zo gebeurd.
De ene kreeg prascend voorgeschreven voor ppid, de ander moest geopereerd en kreeg daarbij medicatie waarvoor die ook moest worden uitgesloten.
Is ook ter plekke door de dierenarts gebeurd.

Dus nee, het niet op voorhand uitsluiten voor consumptie wil niet zeggen dat een paard geen goede (diergeneeskundige) zorg krijgt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 17:26

Uitsluiten vooraf dwingt je ook in zekere mate tot behandelen, omdat je dan niet bij bv een diagnose ppid kan zeggen : ik geef geen medicijnen, maar als het zonder niet meer gaat bel ik de slager. Lang niet alle paarden met ppid gaan goed op de medicijnen en het is en blijft een aflopende zaak. Bij uitsluiting ben je dan afhankelijk van de DA voor euthanasie.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 17:41

tamary schreef:
Uitsluiten vooraf dwingt je ook in zekere mate tot behandelen, omdat je dan niet bij bv een diagnose ppid kan zeggen : ik geef geen medicijnen, maar als het zonder niet meer gaat bel ik de slager. Lang niet alle paarden met ppid gaan goed op de medicijnen en het is en blijft een aflopende zaak. Bij uitsluiting ben je dan afhankelijk van de DA voor euthanasie.

Maar veel mensen kiezen sowieso voor euthanasie, hier in Neerland dan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 17:46

Voor hoe lang nog? We gaan richting economische problemen, en dan is houden van een paard wat je niet verantwoord kan verkopen problematisch. Veel DA's euthanaseren niet wegens "kan niet meer betalen, of buiten kan niet (wolf) en op stal gaat ie zeker stuk". Ook omdat het nogal een emotionele wissel trekt op de DA om dieren in te slapen. Dan is optie slacht zo lang mogelijk open houden een verstandige, scheelt een heleboel leed bij paard en eigenaar.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 11:14

tamary schreef:
Voor hoe lang nog? We gaan richting economische problemen, en dan is houden van een paard wat je niet verantwoord kan verkopen problematisch. Veel DA's euthanaseren niet wegens "kan niet meer betalen, of buiten kan niet (wolf) en op stal gaat ie zeker stuk". Ook omdat het nogal een emotionele wissel trekt op de DA om dieren in te slapen. Dan is optie slacht zo lang mogelijk open houden een verstandige, scheelt een heleboel leed bij paard en eigenaar.

Precies!
In Amerika gaan er dieren op 3 of 2 benen nog naar de veiling in een trailer omdat de eigenaren het inslapen niet kunnen betalen en er niet mag worden geslacht.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 11:33

F_T schreef:
In America schijnt het verbod op paardenslacht juist leed opgeleverd te hebben.

Dieren waar niemand meer vanaf kan komen, maar waar ook geen geld meer voor is.

Ik weet eigenlijk niet of ik dit nu echt in het voordeel van paarden als geheel vind.

Strakke regulatie op humaan transport en slecht is denk ik effectiever als je leed wil verminderen.

Klopt, die gaan nu op transport naar Mexico dacht ik, dus paarden waar geen geld voor is om die humaan in te slapen komen in killpens terecht, waar ze door handelaars voor een prikje opgekocht worden, en in bulktransport (letterlijk) uren en dagen vervoerd worden naar over de grens.

Ook paarden met gebroken benen, jonge veulentjes, drachtige merries, dieren die amper nog kunnen staan, graatmager zijn, etc.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 12:19

Monique1963 schreef:
Wauw, wat zou dat een grote goede stap in de goede richting zijn. Ik vermoed dat het erg hoog is ingezet, maar wie weet waar het toe leidt. Ik wist niet dat het in Griekenland al verboden is.

Maar waarom is een verbod op slachten “goed”?