Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Lieser schreef:Wat een symboolpolitiek. Het gaat om 20.000 paarden per jaar, tegenover een miljoen runderen, 2 miljoen varkens, meer dan 350 miljoen kippen en 600.000 lammetjes per jaar. Die zijn blijkbaar allemaal niet zielig.
beestenfreak schreef:JPitty schreef:Ook wordt in het wetvoorstel benoemd dat het verboden wordt om paarden in te zetten voor activiteiten die gevaarlijk, stressvol of anderszins schadelijk zijn voor het dier, die tegen de natuur van het paard ingaan of de waardigheid van het dier aantasten.
Ik vind deze zin wel opvallend, zou Italië dan het eerste land zijn dat de paardensport aan banden gaat leggen?
janderegelaa schreef:Rauka schreef:Ik woon in Spanje en kan vertellen dat ivm aangescherpte transportregels, de veehouders waar ik meebevriend ben geen levend transport naar Italië meer doen maar in Spanje slachten (op een uurtje rijden) en dat het vlees vervolgens naar Italië gaat.
Ik ben sowieso tegen levend transport voor de slacht naar het buitenland. We kunnen prima hier slachten en het vlees exporteren.
Hingarden schreef:(knip)
Het allermooiste zou zijn dat er een rijdende slachterij zou zijn voor paarden, 1 die aan huis komt en daar in alle rust in de vertrouwde omgeving van het paard, het dier uit zijn lijden kan verlossen.
Waarna ze het bijvoorbeeld in de vrachtwagen kunnen fileren en het vlees vervolgens direct kunnen transporteren naar landen waar ze het het meeste nodig hebben.
Maar dat zal waarschijnlijk wegens hygiëne voorschriften nooit realiteit kunnen worden.
Hingarden schreef:Wat gebeurd er straks met het overschot aan paarden?
De laatste jaren zie je steeds meer paardenslachterijen sluiten.
Dit is absoluut geen goed teken voor de paardenhouderij.
In mijn omgeving zie ik al heel veel problemen bij fokkers die hun veulens niet verkocht krijgen.
En zelf hebben ze ook geen plaats meer in de stal voor een extra veulen/paard.
Waar laat je deze paarden straks?
Het houden van paarden wordt steeds duurder waardoor er veel mensen stoppen met het houden van paarden.
Maar er blijft natuurlijk steeds nieuwe aanwas van veulens/paarden komen.
Ik ben bang dat geen paardenslachterijen gaat betekenen meer paardenleed.
Ik moet bekennen dat ik absoluut tegen levend transport ben van slachtdieren.
Maar ik ben wel een voorstander van slachten. Mits het diervriendelijk gebeurd.
En bij alle paardenslachterijen waar ik tot nu toe met mijn paarden ben geweest ging het allemaal heel netjes en zorgzaam.
Mijn slogan is altijd geweest. “zolang er nog mensen op de wereld zijn die in hongersnood leven, vindt ik het zeer egoïstisch om zo een stuk vlees te vernietigen en niet te gebruiken.”
Het allermooiste zou zijn dat er een rijdende slachterij zou zijn voor paarden, 1 die aan huis komt en daar in alle rust in de vertrouwde omgeving van het paard, het dier uit zijn lijden kan verlossen.
Waarna ze het bijvoorbeeld in de vrachtwagen kunnen fileren en het vlees vervolgens direct kunnen transporteren naar landen waar ze het het meeste nodig hebben.
Maar dat zal waarschijnlijk wegens hygiëne voorschriften nooit realiteit kunnen worden.
anjali schreef:Als een paard ooit voor de slacht zal gaan, dan mag hij levenslang ook bepaalde medicijnen niet krijgen. Waaronder het bij ernstige ziektes als hoefbevangenheid heel goed helpende "buut".
anjali schreef:Als een paard ooit voor de slacht zal gaan, dan mag hij levenslang ook bepaalde medicijnen niet krijgen. Waaronder het bij ernstige ziektes als hoefbevangenheid heel goed helpende "buut".
anjali schreef:Ik vind het heel goed dat het verboden wordt. In sommige landen worden honden geslacht en gegeten en dat doen we hier toch ook niet want het zijn "gezelschapsdieren".Dat zijn paarden ook. Ik eet zelf overigens geen enkel dier, ben al sinds 1967 strikt vegetarier.
Sosha schreef:anjali schreef:Als een paard ooit voor de slacht zal gaan, dan mag hij levenslang ook bepaalde medicijnen niet krijgen. Waaronder het bij ernstige ziektes als hoefbevangenheid heel goed helpende "buut".
Maar wordt dit bijgehouden ? Mijn paard heeft onlangs buut gehad, maar er is niet naar het paspoort gevraagd en daar dus ook niks in aangetekend. In het verleden wel bij een andere kliniek een papiertje gehad wat ik 5 jaar bij het paspoort zou moeten bewaren. Maar als ik dat niet doe ? Wat dan ?
Sosha schreef:anjali schreef:Als een paard ooit voor de slacht zal gaan, dan mag hij levenslang ook bepaalde medicijnen niet krijgen. Waaronder het bij ernstige ziektes als hoefbevangenheid heel goed helpende "buut".
Maar wordt dit bijgehouden ? Mijn paard heeft onlangs buut gehad, maar er is niet naar het paspoort gevraagd en daar dus ook niks in aangetekend. In het verleden wel bij een andere kliniek een papiertje gehad wat ik 5 jaar bij het paspoort zou moeten bewaren. Maar als ik dat niet doe ? Wat dan ?
tamary schreef:Uitsluiten vooraf dwingt je ook in zekere mate tot behandelen, omdat je dan niet bij bv een diagnose ppid kan zeggen : ik geef geen medicijnen, maar als het zonder niet meer gaat bel ik de slager. Lang niet alle paarden met ppid gaan goed op de medicijnen en het is en blijft een aflopende zaak. Bij uitsluiting ben je dan afhankelijk van de DA voor euthanasie.
tamary schreef:Voor hoe lang nog? We gaan richting economische problemen, en dan is houden van een paard wat je niet verantwoord kan verkopen problematisch. Veel DA's euthanaseren niet wegens "kan niet meer betalen, of buiten kan niet (wolf) en op stal gaat ie zeker stuk". Ook omdat het nogal een emotionele wissel trekt op de DA om dieren in te slapen. Dan is optie slacht zo lang mogelijk open houden een verstandige, scheelt een heleboel leed bij paard en eigenaar.
F_T schreef:In America schijnt het verbod op paardenslacht juist leed opgeleverd te hebben.
Dieren waar niemand meer vanaf kan komen, maar waar ook geen geld meer voor is.
Ik weet eigenlijk niet of ik dit nu echt in het voordeel van paarden als geheel vind.
Strakke regulatie op humaan transport en slecht is denk ik effectiever als je leed wil verminderen.