Britse Gracie (22) wil met een Fries paard naar de Olympische Spelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Britse Gracie (22) wil met een Fries paard naar de Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 09:53

Ah, dat ligt of lag iig in België anders. Daar werd een klein deel van de stal gesponsord maar de reis er heen niet en verblijf van de ruiter ook niet. Een groot aantal van de BE ruiters heeft de paarden in eigendom. Weet niet of het voor allemaal geld maar de top 3 momenteel in elk geval wel. Toen ik nog iets meer op de hoogte was van de jeugd waren de paarden daar ook in eigendom en sponsers zijn er voor de dressuur sowieso niet veel in België. Al zou Zonik plus daar zomaar verandering in kunnen gaan brengen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 11:45

Om een paard te onderhouden en wedstrijden te rijden moet je tegenwoordig best wel rijk zijn. Een pensionstal zit op 250, wedstrijden 12 euro per proef, je rijdt er 2 op een dag, dus dat is al 24, startkaart. Soms zijn starts zelfs 15 euro per proef. Priveles 45 euro per week. Trailer en auto nodig. En een paard aanschaffen kost ook al snel 4000 euro. En dan heb je het niet over een paard wat al klaar is, maar over een paard wat nog behoorlijk groen is, of zelfs nog niet eens ingereden.
Zadel ben je 500 voor kwijt gebruikt, hoofdstel en bit 75-100, dan dekens, paar dekjes, enz. En dan heb ik het over iets aan de redelijke onderkant van de markt.
Dus niet over een GP paard.

Als je talent hebt, dan moet je geluk hebben dat dat gezien wordt. Ik heb altijd vroeger het geluk gehad om gratis te rijden en paarden van anderen te trainen. Ook werden wel eens lessen of een startkaart voor mij betaald. Ik was beslist een handige ruiter en kon paarden trainen. Maar ik heb de eigenaren getroffen die de paarden zodra ze in de L liepen weer verkochten of er moest mee gefokt worden.

Je moet gewoon echt geluk hebben in het wereldje als je minder geld hebt om überhaupt al gezien te worden. De juiste mensen en paarden moeten dan op je pad komen. En als je wel met een eigen paard het doet, dan red je waarschijnlijk de gp niet met een paard van 3000 euro.
Ik had pas de mogelijkheid om me als ruiter echt te ontwikkelen toen ik een rijbewijs had. Mijn ouders betaalden geen rijlessen, dat was te duur. Ik had wel verzorgpaarden en ponies en reed die dieren in voor een fokker. Maar daarmee werd ik niet gezien, reed ook geen officiele wedstrijden. Met een rijbewijs kon ik zelf wat manegelessen nemen, daar de lastiger paarden bijrijden, af en toe mocht ik dan een paard rijden van iemand die dan zelf niet kon, en op den duur werd eens een startkaart betaald. Maar ik moest wel beginnen met een 9 jarige zadelmak maken, de 3 en 4 jarigen ging familie mee verder zodra ze zadelmak waren gemaakt door mij. En de 12jarige waarmee ik lekker reed in de L ging ook familie mee verder om vervolgens het dier binnen een maand kreupel te hebben.
Niet dat ik enige wrok koester hoor, heb er een leuke tijd gehad. Maar ik trof niet de paarden om echt mee verder te kunnen zeg maar. En nog steeds moest er van mijn kant geld bij.
De begeleiding die sommige kinderen al krijgen, dat komt niet van sponsoren hoor. Daar gaat echt ook inzet van de ouders bij komen.
En tja, zulke ouders had ik niet. Ook niet met schaatsen. Ik kon aardig schaatsen, maar mijn ouders reden 1 a 2 keer per winter naar ijsbanen verder weg voor mij voor wedstrijden. Dus de wedstrijden waar je je voor moest plaatsen of op uitnodiging moest ik dus altijd nee op zeggen. Tja, dan kom je er ook niet. (nu is de kans op de top halen in de schaatssport in Nederland enorm klein en ik denk niet dat ik dat kon halen, maar ik was wel beter dan gemiddeld).

Dus ouders moeten het ook willen.
Ik weet zeker dat er beslist wel talent op het wekelijkse manegepaardenuurtje rondhobbelt, maar dat het simpelweg niet gezien wordt, of omdat de ouders het niet zien zitten om vaker ergens naartoe te gaan.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 12:02

Ayasha schreef:
Ah, dat ligt of lag iig in België anders. Daar werd een klein deel van de stal gesponsord maar de reis er heen niet en verblijf van de ruiter ook niet. Een groot aantal van de BE ruiters heeft de paarden in eigendom. Weet niet of het voor allemaal geld maar de top 3 momenteel in elk geval wel. Toen ik nog iets meer op de hoogte was van de jeugd waren de paarden daar ook in eigendom en sponsers zijn er voor de dressuur sowieso niet veel in België. Al zou Zonik plus daar zomaar verandering in kunnen gaan brengen.

In beginsel heb je natuurlijk wel gewoon gelijk, eer je op dat niveau bent, zijn er immers al heel wat kosten gemaakt, en dat is niet voor ieder doorsnee gezin weggelegd. (we hebben het dan niet over kinderen van, of neefjes/nichtjes van, want die rollen meestal vrij natuurlijk door in dat wereldje). Vaak toch een eigen pony, naar de lessen gereden worden, naar wedstrijden plus wedstrijdgeld, iedere keer een tientje in de B zijn ook knaken. De dochter van een collega van mij die reed niet onverdienstelijk, maar het meeste moest toch echt uit eigen zak komen. Het zoeken naar sponsoren viel ook nog niet mee.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 12:24

Ayasha schreef:
Opnieuw, wat noem jij niet rijk?
Een paard kopen, de licentie kopen, je moet toch op wedstrijd komen wil je gezien worden.
En naar de OS gaan doe je al zeker niet op een gemiddeld inkomen. Ik herinner me dat de Belgische jeugdruiters voor het EK ooit hun eigen reis, verblijf en stalling moesten betalen. Dus dan moet je toch al een inkomen hebben dat zowel paarden als ‘vakantie’ toe laat.
Iemand moet de paarden die ‘thuis blijven’ verzorgen. Laten we niet doen alsof er geen geld nodig is voor dit soort dingen jongens. Kom
Op.

Nou tegen de tijd dat er voor zulk dingen geld nodig is heb je je talent al wel bewezen. De mensen die roepen dat het allemaal door geld en goede paarden komt, halen 99% van de tijd zelf totaal niet alles uit hun eigen situatie. Niet eens een kwart. Die rijden zelf B, L of M met een paard die zeker wel Z of ZZ zou kunnen lopen. Dus dan denk ik train eerst dat paard maar even naar de Z of ZZ en daarna mag je jaloers doen tegen anderen

Bovendien kun je ook met de paarden van een ander jezelf in de kijker rijden

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 12:40

Daar sluit ik me bij aan, en vergeet niet dat topruiters voordat ze aan de top zijn (en tijdens) vaak enorm hard werken, 7 dagen per week door paarden van anderen te trainen (dekhengsten) en in de kijker te rijden.

En soms is dat heel zuur, kijk maar naar Bart Veeze..prof die ze super opleidt en dan gaan ze daarna naar een ander. (Imposantos, Kyton, Red Viper) en kan hij weer opnieuw beginnen met een jonkie.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 12:43

Elisa2 schreef:
Daar sluit ik me bij aan, en vergeet niet dat topruiters voordat ze aan de top zijn (en tijdens) vaak enorm hard werken, 7 dagen per week door paarden van anderen te trainen (dekhengsten) en in de kijker te rijden.

En soms is dat heel zuur, kijk maar naar Bart Veeze..prof die ze super opleidt en dan gaan ze daarna naar een ander. (Imposantos, Kyton, Red Viper) en kan hij weer opnieuw beginnen met een jonkie.

Dat gebeurt op lager niveau nog veel meer. Ruiters die paarden inrijden tot B/L en dan gaan ze weer weg.
Daardoor kom je dan ook niet verder als je zelf niet de mogelijkheid hebt om een eigen paard te kopen en te onderhouden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 13:11

Dorine92 schreef:
Ayasha schreef:
Opnieuw, wat noem jij niet rijk?
Een paard kopen, de licentie kopen, je moet toch op wedstrijd komen wil je gezien worden.
En naar de OS gaan doe je al zeker niet op een gemiddeld inkomen. Ik herinner me dat de Belgische jeugdruiters voor het EK ooit hun eigen reis, verblijf en stalling moesten betalen. Dus dan moet je toch al een inkomen hebben dat zowel paarden als ‘vakantie’ toe laat.
Iemand moet de paarden die ‘thuis blijven’ verzorgen. Laten we niet doen alsof er geen geld nodig is voor dit soort dingen jongens. Kom
Op.

Nou tegen de tijd dat er voor zulk dingen geld nodig is heb je je talent al wel bewezen. De mensen die roepen dat het allemaal door geld en goede paarden komt, halen 99% van de tijd zelf totaal niet alles uit hun eigen situatie. Niet eens een kwart. Die rijden zelf B, L of M met een paard die zeker wel Z of ZZ zou kunnen lopen. Dus dan denk ik train eerst dat paard maar even naar de Z of ZZ en daarna mag je jaloers doen tegen anderen

Jaloers doen? Gaan we díe dooddoener er bij halen?
Ik ga er maar van uit dat dit geen persoonlijke aanval op mij is?

Ook op b niveau moet er vervoer zijn? Of je nu koopt of huurt: dat vervoer kost geld. Er moet wedstrijd gereden worden wat geld en tijd kost. Je zal toch lessen moeten nemen ook. Moet er een paard zijn om dat mee te doen en van wat ik op Bokt lees moet je je al aardig bewezen hebben voor dat dát je geen geld meer kost zelfs als je eentje zou leasen. Dan heb je nog geen eigen paard. Al koop je eentje van 200 die je against all odds getraind krijgt: je moet m ergens zetten. Heb je het stallingskosten topic al eens gelezen? :+
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 26-01-26 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 13:19

Ik lees nergens dat Ayasha of eenieder jaloers is, eerder mensen die (misschien) een realistischere blik hebben op het paarden houden en de wedstrijden rijden. Ook eer je B wedstrijden rijdt, heb je rijlessen achter de rug. Ook de ruiters die hier genoemd worden hebben eerst ergens leren rijden, en dat kost geld en dat geld moet er eerst maar zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 14:27

germie schreef:
Elisa2 schreef:

Dat gebeurt op lager niveau nog veel meer. Ruiters die paarden inrijden tot B/L en dan gaan ze weer weg.
Daardoor kom je dan ook niet verder als je zelf niet de mogelijkheid hebt om een eigen paard te kopen en te onderhouden.

Dat herken ik niet, de meeste die kunnen inrijden en doorrijden zijn wel wat beter al dan alleen dat B/L niveau. No offence.

Als je een beetje talent hebt wordt je vaak enorm veel gevraagd en heb je vaak meer aanbod dan je aan kunt is mijn ervaring. :o
En als je het voor werk doet, ja dan doe je het gedeelte waar je voor ingehuurd wordt, als ze daarna naar een andere ruiter gaan. So be it.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 15:24

Ik vind het altijd leuk om de verhalen te horen van hoe ruiters begonnen zijn. In de podcast 2 man en 1 paardenkop vertellen ze die altijd in geuren en kleuren.

Maar dat is van de tijd wel waarin mensen nog echt kansen kregen. Als je een beetje kon rijden kon je vaak al wel bij een topruiter gaan werken en paarden rijden. Dat zie ik nu helemaal niet meer gebeuren. Als je nu naar de jongste generatie kijkt (en dan neem ik het vooral op springen) zijn dat bijna allemaal kinderen van ... dus dat helpt natuurlijk ook een stuk.

En vaak inderdaad het geluk hebben van eens 1 hele goeie te fokken en die voor veel geld te kunnen verkopen.

Nu moet ik ook zeggen dat de eisen qua welzijn ne glitter en glamour vroeger wel anders lagen. Ik weet dat Jerome Guery zei dat er bij hem thuis vroeger wel eens moest gekozen worden tussen eten voor het gezin of eten voor de paarden.

Nu moeten ze allemaal met een grote vrachtwagen aankomen en duur materiaal en gewone accommodaties zijn niet goed genoeg meer.

Of dat dan wil zeggen dat je er met gewoon materiaal en een gewone accommodatie niet meer geraakt laat ik in het midden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 15:33

Ik denk vooral dat je je moet af vragen wat die gewone accomodatie en dat gewone paard nu kost t.o.v. 20 jaar geleden. Toen ik begon met de sport had je voor 5K een goed jong gezond paard om op te leiden. Ga die nu maar zoeken.
Ons huis met hele basic accomodatie is op 10 jaar zo’n 150k gestegen in waarde. Wij hebben ook gerenoveerd in tussentijd maar zijn nu zelf op zoek in een ander dorp en zelfs zonder accomodatie en met de wil om te renoveren zijn de prijzen enorm gestegen tov toen wij kochten.

Vader van een leerlinge is op zoek naar een jonger springpaard voor haar nu. De prijzen die ik hoor voor zadelmakke paarden die dan veelal met bemerkingen uit de keuring komen… :oo bizar gewoon. En zo oud ben ik nu ook weer niet. _O- de eerste waar ie een prijs van zei, gewoon zadelmak en een goede sprong in vrijheid, heb ik van gevraagd of ik hem juist verstaan had. :=

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 15:41

Ayasha schreef:
Ik denk vooral dat je je moet af vragen wat die gewone accomodatie en dat gewone paard nu kost t.o.v. 20 jaar geleden. Toen ik begon met de sport had je voor 5K een goed jong gezond paard om op te leiden. Ga die nu maar zoeken.
Ons huis met hele basic accomodatie is op 10 jaar zo’n 150k gestegen in waarde. Wij hebben ook gerenoveerd in tussentijd maar zijn nu zelf op zoek in een ander dorp en zelfs zonder accomodatie en met de wil om te renoveren zijn de prijzen enorm gestegen tov toen wij kochten.

Vader van een leerlinge is op zoek naar een jonger springpaard voor haar nu. De prijzen die ik hoor voor zadelmakke paarden die dan veelal met bemerkingen uit de keuring komen… :oo bizar gewoon. En zo oud ben ik nu ook weer niet. _O-

Goh ik heb de mijne toch gewoon weten kopen voor ±3500 euro. Jong, volledig goedgekeurd, wel onbeleerd.

Maar ik weet dat hier op bokt toch veel mensen zeiden dat ik voor minder dan 6k niks kon vinden.
Denk dat veel mensen ook het normale een beetje uit het oog verliezen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 15:44

Waidida schreef:
Ayasha schreef:

Vader van een leerlinge is op zoek naar een jonger springpaard voor haar nu. De prijzen die ik hoor voor zadelmakke paarden die dan veelal met bemerkingen uit de keuring komen… :oo bizar gewoon. En zo oud ben ik nu ook weer niet. _O-

Goh ik heb de mijne toch gewoon weten kopen voor ±3500 euro. Jong, volledig goedgekeurd, wel onbeleerd.

Maar ik weet dat hier op bokt toch veel mensen zeiden dat ik voor minder dan 6k niks kon vinden.
Denk dat veel mensen ook het normale een beetje uit het oog verliezen.

Dat zeker en veel te veel waarde hechten aan keuren. Een goed oog voor paarden doet ook veel.

Maar ik denk niet dat je nu nog een jaarling vindt met volledig papier voor 1200 en dan ook nog een merrie. Dus geschikt voor de fok.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 15:49

En ze moeten dan ook nog eens allemaal top braaf, automatische pilootjes zijn en niks moeilijks zijn. Want is die al niet goed genoeg meer.

Maar goed, dit gaateen beetje off topic. Onze meningen verschillen en dat is oké

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 15:56

Voor 3500 kun je geen eens een paard fokken. Al blijven er altijd koopjes, financiële problemen, lichamelijke, mentale. Levensveranderingen, noem t allemaal maar op waardoor je leuk paarden kan kopen.
En natuurlijk met minder interessant papier, kwaliteit, huis tuin en keuken kruisingen. Alleen die lopen niet op de Olympische. Dat komt maar zelden voor.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 15:57

Waidida schreef:
En ze moeten dan ook nog eens allemaal top braaf, automatische pilootjes zijn en niks moeilijks zijn. Want is die al niet goed genoeg meer.

Maar goed, dit gaateen beetje off topic. Onze meningen verschillen en dat is oké

Dat hoeft voor deze zelfs niet. Zadelmak en vrij een goede techniek hebben. Voor de rest is hij ruiter genoeg om m klaar te stomen voor de dochter (14, goede ruiter maar zadelmak maken wil de papa haar nog niet laten doen. :D ) en de laagste prijs die ik gehoord heb voor een 5 jarige was 18.000 :=
En die kwam niet door de keuring op zijn sprongen dus ongeschikt voor de (hogere) springsport). :=

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 16:30

Ayasha schreef:
Dorine92 schreef:

Jaloers doen? Gaan we díe dooddoener er bij halen?
Ik ga er maar van uit dat dit geen persoonlijke aanval op mij is?

Klopt is geen persoonlijke aanval op jou. Gek dat je je toch aangesproken voelt. Ik zou ook niet weten waarom. Het ging helemaal niet over jou. Het ging over de zure reactie helemaal aan het begin van het topic.
Als je paarden over algemeen te duur vindt, kan, maar dat heeft niks te maken met dit onderwerp, aangezien de meeste mensen op bokt een paard hebben, en de zure reactie alsnog komt omdat je "gewoon een duurder paard moet hebben en dat iedereen het dan wel kan". Is gewoon niet zo. Maar veel ruiters overschatten zichzelf enorm, onderschatten hun paard enorm, en onderschatten topruiters enorm.
En er zijn zat mensen die een heel best paard kopen. Maar die kunnen vaak vervolgens nog steeds niet een normaal knap basis proefje rijden

En ik blijf erbij. Je kunt ook met een paard van een ander jezelf in de kijker rijden. Die eigenaren rijden je dan wel naar de wedstrijd en betalen je lessen en jou ook. Moet je wel eerst dat paard aan het lopen krijgen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 18:14

Wel ik gaf ook aan dat er geld nodig is om dit te doen dus het kon net zo goed op mij zijn.. Maar goed dat het uit geklaard is.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 19:02

Hoeveel ruiters rijden er op dat niveau nou op eigen paarden? En hoeveel daarvan dragen alle financiële lasten zelf, zonder sponsor. Hoeveel htk paarden van € 4k lopen er op de Olympische spelen, en hoeveel daarvan worden gereden door rijke ruiters die de jury omkopen? Want daar begon de hele discussie mee :+

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 19:54

denisesilver schreef:
Hoeveel ruiters rijden er op dat niveau nou op eigen paarden? En hoeveel daarvan dragen alle financiële lasten zelf, zonder sponsor. Hoeveel htk paarden van € 4k lopen er op de Olympische spelen, en hoeveel daarvan worden gereden door rijke ruiters die de jury omkopen? Want daar begon de hele discussie mee :+

Lijkt mij een leuk onderzoek :))

Heeft niks met dressuur te maken, maar weet wel een man die eens een Fries veulen wou kopen, maar de verkoper zei. Dat mag wel, maar dan moet je die ook meenemen voor een symbolisch bedrag. En hij wees naar een scharminkeltje achter in de stal.
Dat goedkope scharminkeltje werd een van de bekendste en beste Friese dekhengsten die we momenteel kennen :=

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 20:02

Nou een groot deel is er gewoon gekomen door hard werken. Paarden kunnen als veulen €4000 hebben gekost, maar veel ook niet omdat ze toen al heel talentvol waren. Maar het punt is dat de ruiters op die paarden terecht zijn gekomen omdat ze ook heel talentvol waren. Niet omdat ze jury's omkopen of met geld kunnen strooien en automaatjes kopen waar elke idioot het mee kan. Want nogmaals, voor de meeste mensen is het paard helemaal niet de beperkende factor, dat zijn zij zelf. Dus zet je die topruiter erop heeft diegene hem in een jaar in de subtop. Terwijl de eigenaar bijvoorbeeld nooit verder is gekomen dan B, L of M. Dus of je uiteindelijk de Olympische spelen rijdt op een eigen paard is niet heel relevant. Misschien rij je je eigen paard naar de Grand Prix en krijg je daarna paarden aangeboden om uit te brengen met goede afspraken. Maar het komt nooit aanwaaien en met veel geld, een slechte mentaliteit en een gebrek aan talent kom je er niet.
Het is inderdaad interessant om uit te zoeken hoeveel mensen op hun eigen paarden rijden. Maar ze zijn er zeker.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 20:38

Elisa2 schreef:
germie schreef:

Dat herken ik niet, de meeste die kunnen inrijden en doorrijden zijn wel wat beter al dan alleen dat B/L niveau. No offence.

Als je een beetje talent hebt wordt je vaak enorm veel gevraagd en heb je vaak meer aanbod dan je aan kunt is mijn ervaring. :o
En als je het voor werk doet, ja dan doe je het gedeelte waar je voor ingehuurd wordt, als ze daarna naar een andere ruiter gaan. So be it.

Klopt, ik had in die tijd genoeg te rijden. Heb misschien ook wel verkeerde keuzes gemaakt. Maar je bent er dan nog niet, dat wil ik er mee zeggen. Ik heb toen echt vaak nee gezegd. Het was mijn hobby, ik studeerde nog en later ging ik aan het werk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 08:26

Nee, het is wel handig om ook een eigen paard te hebben om op te leiden maar dat hoeft niet perse een duur paard te zijn. Wat dat betreft ga ik mee met wat Dorine schrijft.