Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ayasha schreef:Ah, dat ligt of lag iig in België anders. Daar werd een klein deel van de stal gesponsord maar de reis er heen niet en verblijf van de ruiter ook niet. Een groot aantal van de BE ruiters heeft de paarden in eigendom. Weet niet of het voor allemaal geld maar de top 3 momenteel in elk geval wel. Toen ik nog iets meer op de hoogte was van de jeugd waren de paarden daar ook in eigendom en sponsers zijn er voor de dressuur sowieso niet veel in België. Al zou Zonik plus daar zomaar verandering in kunnen gaan brengen.
Ayasha schreef:Opnieuw, wat noem jij niet rijk?
Een paard kopen, de licentie kopen, je moet toch op wedstrijd komen wil je gezien worden.
En naar de OS gaan doe je al zeker niet op een gemiddeld inkomen. Ik herinner me dat de Belgische jeugdruiters voor het EK ooit hun eigen reis, verblijf en stalling moesten betalen. Dus dan moet je toch al een inkomen hebben dat zowel paarden als ‘vakantie’ toe laat.
Iemand moet de paarden die ‘thuis blijven’ verzorgen. Laten we niet doen alsof er geen geld nodig is voor dit soort dingen jongens. Kom
Op.
Elisa2 schreef:Daar sluit ik me bij aan, en vergeet niet dat topruiters voordat ze aan de top zijn (en tijdens) vaak enorm hard werken, 7 dagen per week door paarden van anderen te trainen (dekhengsten) en in de kijker te rijden.
En soms is dat heel zuur, kijk maar naar Bart Veeze..prof die ze super opleidt en dan gaan ze daarna naar een ander. (Imposantos, Kyton, Red Viper) en kan hij weer opnieuw beginnen met een jonkie.
Dorine92 schreef:Ayasha schreef:Opnieuw, wat noem jij niet rijk?
Een paard kopen, de licentie kopen, je moet toch op wedstrijd komen wil je gezien worden.
En naar de OS gaan doe je al zeker niet op een gemiddeld inkomen. Ik herinner me dat de Belgische jeugdruiters voor het EK ooit hun eigen reis, verblijf en stalling moesten betalen. Dus dan moet je toch al een inkomen hebben dat zowel paarden als ‘vakantie’ toe laat.
Iemand moet de paarden die ‘thuis blijven’ verzorgen. Laten we niet doen alsof er geen geld nodig is voor dit soort dingen jongens. Kom
Op.
Nou tegen de tijd dat er voor zulk dingen geld nodig is heb je je talent al wel bewezen. De mensen die roepen dat het allemaal door geld en goede paarden komt, halen 99% van de tijd zelf totaal niet alles uit hun eigen situatie. Niet eens een kwart. Die rijden zelf B, L of M met een paard die zeker wel Z of ZZ zou kunnen lopen. Dus dan denk ik train eerst dat paard maar even naar de Z of ZZ en daarna mag je jaloers doen tegen anderen
Bovendien kun je ook met de paarden van een ander jezelf in de kijker rijden
germie schreef:Elisa2 schreef:Daar sluit ik me bij aan, en vergeet niet dat topruiters voordat ze aan de top zijn (en tijdens) vaak enorm hard werken, 7 dagen per week door paarden van anderen te trainen (dekhengsten) en in de kijker te rijden.
En soms is dat heel zuur, kijk maar naar Bart Veeze..prof die ze super opleidt en dan gaan ze daarna naar een ander. (Imposantos, Kyton, Red Viper) en kan hij weer opnieuw beginnen met een jonkie.
Dat gebeurt op lager niveau nog veel meer. Ruiters die paarden inrijden tot B/L en dan gaan ze weer weg.
Daardoor kom je dan ook niet verder als je zelf niet de mogelijkheid hebt om een eigen paard te kopen en te onderhouden.
bizar gewoon. En zo oud ben ik nu ook weer niet.
de eerste waar ie een prijs van zei, gewoon zadelmak en een goede sprong in vrijheid, heb ik van gevraagd of ik hem juist verstaan had.
Ayasha schreef:Ik denk vooral dat je je moet af vragen wat die gewone accomodatie en dat gewone paard nu kost t.o.v. 20 jaar geleden. Toen ik begon met de sport had je voor 5K een goed jong gezond paard om op te leiden. Ga die nu maar zoeken.
Ons huis met hele basic accomodatie is op 10 jaar zo’n 150k gestegen in waarde. Wij hebben ook gerenoveerd in tussentijd maar zijn nu zelf op zoek in een ander dorp en zelfs zonder accomodatie en met de wil om te renoveren zijn de prijzen enorm gestegen tov toen wij kochten.
Vader van een leerlinge is op zoek naar een jonger springpaard voor haar nu. De prijzen die ik hoor voor zadelmakke paarden die dan veelal met bemerkingen uit de keuring komen…bizar gewoon. En zo oud ben ik nu ook weer niet.
Waidida schreef:Ayasha schreef:Ik denk vooral dat je je moet af vragen wat die gewone accomodatie en dat gewone paard nu kost t.o.v. 20 jaar geleden. Toen ik begon met de sport had je voor 5K een goed jong gezond paard om op te leiden. Ga die nu maar zoeken.
Ons huis met hele basic accomodatie is op 10 jaar zo’n 150k gestegen in waarde. Wij hebben ook gerenoveerd in tussentijd maar zijn nu zelf op zoek in een ander dorp en zelfs zonder accomodatie en met de wil om te renoveren zijn de prijzen enorm gestegen tov toen wij kochten.
Vader van een leerlinge is op zoek naar een jonger springpaard voor haar nu. De prijzen die ik hoor voor zadelmakke paarden die dan veelal met bemerkingen uit de keuring komen…bizar gewoon. En zo oud ben ik nu ook weer niet.
Goh ik heb de mijne toch gewoon weten kopen voor ±3500 euro. Jong, volledig goedgekeurd, wel onbeleerd.
Maar ik weet dat hier op bokt toch veel mensen zeiden dat ik voor minder dan 6k niks kon vinden.
Denk dat veel mensen ook het normale een beetje uit het oog verliezen.
Waidida schreef:En ze moeten dan ook nog eens allemaal top braaf, automatische pilootjes zijn en niks moeilijks zijn. Want is die al niet goed genoeg meer.
Maar goed, dit gaateen beetje off topic. Onze meningen verschillen en dat is oké
) en de laagste prijs die ik gehoord heb voor een 5 jarige was 18.000 
Ayasha schreef:Dorine92 schreef:Nou tegen de tijd dat er voor zulk dingen geld nodig is heb je je talent al wel bewezen. De mensen die roepen dat het allemaal door geld en goede paarden komt, halen 99% van de tijd zelf totaal niet alles uit hun eigen situatie. Niet eens een kwart. Die rijden zelf B, L of M met een paard die zeker wel Z of ZZ zou kunnen lopen. Dus dan denk ik train eerst dat paard maar even naar de Z of ZZ en daarna mag je jaloers doen tegen anderen
Bovendien kun je ook met de paarden van een ander jezelf in de kijker rijden
Jaloers doen? Gaan we díe dooddoener er bij halen?
Ik ga er maar van uit dat dit geen persoonlijke aanval op mij is?
denisesilver schreef:Hoeveel ruiters rijden er op dat niveau nou op eigen paarden? En hoeveel daarvan dragen alle financiële lasten zelf, zonder sponsor. Hoeveel htk paarden van € 4k lopen er op de Olympische spelen, en hoeveel daarvan worden gereden door rijke ruiters die de jury omkopen? Want daar begon de hele discussie mee

Elisa2 schreef:germie schreef:
Dat gebeurt op lager niveau nog veel meer. Ruiters die paarden inrijden tot B/L en dan gaan ze weer weg.
Daardoor kom je dan ook niet verder als je zelf niet de mogelijkheid hebt om een eigen paard te kopen en te onderhouden.
Dat herken ik niet, de meeste die kunnen inrijden en doorrijden zijn wel wat beter al dan alleen dat B/L niveau. No offence.
Als je een beetje talent hebt wordt je vaak enorm veel gevraagd en heb je vaak meer aanbod dan je aan kunt is mijn ervaring.![]()
En als je het voor werk doet, ja dan doe je het gedeelte waar je voor ingehuurd wordt, als ze daarna naar een andere ruiter gaan. So be it.