Hoe kan je je paard manieren bijbrengen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:29

Duidelijke eerlijke afspraken maken die bij het niveau van het paard passen is inderdaad het belangrijkste.
En dat krijg door in het begin elke dag een duidelijk, maar eerlijke grens te stellen.
En ik vind persoonlijk stem daarbij HET belangrijkste hulpmiddel wat er is.
Daarmee geeft je toon in je stem wat aan, maar neemt ook automatisch je houding daarin mee.

En ja in een stukje met een jong paard bezig zijn kan dat in secondes gaan van, goed zo, jaa braaf, naar nee, nee, JAA braaf!

Later als ze dingen kunnen schuift dat weer op naar nieuwere moeilijke dingen.
En tijdens die braaf ook aan aai.
En bij heel geweldige dingen ben ik ook niet vies van een snoepje.

Maar kan ook best eens lik op stuk zijn.
Zeker bij de paarden die bij andere mensen hadden geleerd dat ze echt gevaarlijk stoute dingen konden doen.
Dan is er geen nuance van nee nee, dan is het gewoon direct NEE!
Met ook weer direct die braaf erachter als ze dan ook maar dat beetje het gewenste laten zien.

Timing en eerlijk zijn.

Betreft schuren.
Je kan dat ook met toestemming toe laten.
Sjimpie wilde graag schuren als zijn hoofd nat was, of dat regen, wassen of zweet was maakte niets uit.
Dan pakte in een handdoek en dan mocht hij lekker door de handdoek heen schuren.

Zo had hij wat hij graag wilde, maar ik bepaalde de manier waarop en wanneer.
En zo kun je juist hele fijne samen momentjes hebben die je paard echt waarderen waarvan ik zeker weet ze dat ook meenemen in hun gedrag tegenover je bij andere dingen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:32

Dat met die handdoek deed ik ook bij mijn merrie, die was opgevoed maar wel ook alpha in de kudde.
Ze wist precies bij wie ze wel/niet stout kon doen.
Mijn bijrijdster was een leuk slachtoffer vond de merrie, erg grappig om te zien.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:36

Ik heb ook een deal met mijn paard over schuren: zodra het hoofdstel afgaat, mag hij in de handdoek schuren.
En met tuig om mag hij nergens schuren, wat hij in vrijheid doet moet hij zelf weten, zolang het dan maar niet aan mij is.
Maar na het werk, bij het afdoen van het hoofdstel vindt hij het heerlijk om lekker in een handdoek te schuren en dat mag hij dan ook.

En dat doe ik dan ook altijd en overal.
Na les, gewoon op stal na werk, maar ook in het bos terug bij de trailer.
En ik waarschuw ook anderen als die hem een keer gaan rijden en ik er zelf niet bij ben bij het afzadelen (tijdens mijn vakantie ofzo), dat ze echt die handdoek klaar moet hebben, want het is zo'n basis afspraak, dat hij er echt op rekent bij het afdoen van het hoofdstel.

Suzanne F.

Re: Hoe kan je je paard manieren bijbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:54

Oh ja in de handdoek mocht het wel inderdaad. Na het afsponsen.
En sowieso werd er nooit met hoofdstel in geschuurd. Nergens tegenaan. Dat wisten ze ook vrij snel. Hoofdstel eerst af, dan pas schuren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:26

ikke schreef:
Elisa2 schreef:
Tegen me aan schuren zou ik dan persoonlijk nooit laten doen, in paardentaal is dat een teken van disrespect. Dat doen ze ook niet bij een paard die hoger in rangorde staat.

Beter kijken dan. Paarden die een zekere relatie tot elkaar hebben, schuren bij elkaar.

In het geval van mijn paard is dat een privilege wat ze verdient heeft.

Dat is geen schuren maar groomen, dat is wat anders. Overigens wordt dat ook geïnitieerd door het paard die hoger in rangorde staat.