Spenen op zes maanden beïnvloedt ontwikkeling hersenen veulen negatief

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Spenen op zes maanden beïnvloedt ontwikkeling hersenen veulen negatief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 12:52

Het is misschien nog wat vroeg aangezien we net iets meer dan een jaar draaien met onze opfok maar dit onderzoek zou ook best wel bij ons plaats kunnen vinden. Uiteraard hebben we niet 1 type veulen staan en alles is op een andere manier afgespeend maar als ik de gemengde groepen vergelijk met een groep die we een paar maanden gehad hebben met alleen 1 en 2 jarigen die van een andere opfok kwamen dan zijn de veulens in de gemengde groepen veel relaxter, zowel hengsten als merries.

Als ik bij onze eigen veulens kijk, die staan regelmatig bij een van de andere merries in de groep en die heeft zelf nieteens een veulen :+ (staat hier zelf in de opfok)
We hebben daar een paar maanden geleden een merrie met veulen bij gezet en dat draait gewoon in het ritme mee alsof ze nooit anders gedaan hebben.

Hoe het op latere leeftijd verschil maakt is waarschijnlijk nog niet bekend, zal eens kijken of ik op de Franse sites wat kan vinden over dit onderzoek.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 13:19

Fijn onderzoek! Mooie kritische punten om bij stil te staan. :)

Mijn paard is in een familiegroep opgegroeid (hengst, moeder en tantes, en natuurlijk andere veulens, en jaarlingen) en hij is sociaal echt mega stabiel. Hij kan met ieder type paard samen en vormt ook echt een duidelijke stabiele factor in de kudde.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 14:48

Ik denk dat het ook echt wel uit maakt hoe je speent. Wat ik echt heel veel zie, mensen rijden naar een andere locatie (of dat nou opfok is of de nieuwe eigenaar of ergens anders) met merrie en veulen, veulen wordt in de stal gezet, merrie op de trailer. Ze gaan schreeuwend uit elkaar, breken beide de stal/trailer net niet af net zolang tot het gehinnik in de verte wegebt. Dat vind ik zelf heel sneu en traumatisch voor beide. Moeder en kind.

Wat hier altijd goed werkt (vind ik zelf) is geleidelijk spenen. Ze zijn hier sowieso gewent om momenten zonder mama te zijn om te rijden (gewoon thuis danwel wedstrijd, kind blijft thuis in de box). Merrie en veulen schreeuwen dan ook nooit naar elkaar en zijn rustig op hun gemak. Ik zet ze op een gegeven moment ‘s nachts in eigen box naast elkaar en als ze echt gespeend worden gaan ze een weide/paddock naast mama. Ze kunnen elkaar aanraken en kroelen, maar niet meer drinken. Ik heb nooit spanning of stress ervaren en zeker geen merrie of veulen over de zeik. En ja hoor, ik heb hengsten ook wel met 5 maand gespeend. Ik heb ze ook allemaal naar hun nieuwe huis gebracht en op de trailer camera stonden ze gewoon relaxt hooi te eten of te slapen. Het zijn allemaal evenwichtige rustige zeer sociale paarden geworden. Echte allemansvrienden en geen één met verlatingsangst.

Het is zeker een goed onderzoek maar ik mis wel de verschillende manieren van afspenen. Abrupt heb ik nooit gedaan, dat vind ik te sneu :o

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 15:28

Bij de fokker van mijn paard worden hengstveulens tussen de 7 en 10 maanden door de merries zelf gespeend.
Mijn ruin is daarna in de kleuterklas gekomen met zijn eigen vader aan het hoofd.

Merrieveulens worden niet eens gescheiden van hun moeder, die blijven in de merriekudde.
Toen mijn paard een veulentje was liep zijn 1 jaar oudere zus ook gezellig in de buurt.

Vroege scheiding van merrie en veulen vind ik ver van diervriendelijk, net als de radicale scheiding.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 19:13

Het hangt ook echt wel van de individuele dieren af soms.
Ik wilde met al m'n goede bedoelingen laat en geleidelijk afspenen.
11 maanden bij moeders laten lopen, helemaal prima. Behalve dan dat de moeder amper op gewicht te houden was (en ja daar ging veel eten in).
Dus wilde beginnen met geleidelijk afspenen. Grootste deel van de dag hingen ze toch al niet meer aan elkaar.
Drama.
Bij de merrie, die bleef maar ijsberen en roepen. Zo ging ze ook niet bijtrekken.
Dus veulen op de trailer en ver weg bij vrienden gedropt.
Een keer hinnikken, maar meer niet. Oh kijk nieuwe vriendjes.
Merrie had het er alsnog moeilijk mee maar had er uiteindelijk ook weer vrede mee.
Na een paar maanden weer samengezet. Merrie ondertussen mooi bijgetrokken en droog.
Toen was het de dominante pony die het veulen niet meer in de buurt van de merrie wilde.
Na een tijdje alles weer pijs en vree. Ze staan als vanouds samen maar de merrie wordt niet meer leeggetrokken.
Soms moet je ook naar het individu kijken.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 19:33

Je moet altijd naar het individu kijken :)*
Er is niet 1 methode die voor alle paarden werkt. Dat is bij afspenen zo maar ook bij beleren en het hele houden van het betreffende paard.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 23:01

Een van mijn merries heeft bij haar vorige eigenaar 3 veulens gehad, die zijn er alle 3 tussen de 3 en 4 maanden af gehaald.
Ik vraag me regelmatig af hoe dat voor de merrie moet zijn. Volgens mij is het voor een merrie ook niet goed.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 02:53

Wat ik mij afvraag: hoe zit dat dan met dieren die vanaf de eerste dag van de moeder worden gescheiden? En dat al vele generaties, zoals koeien en geiten.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 03:16

senna21 schreef:
Wat ik mij afvraag: hoe zit dat dan met dieren die vanaf de eerste dag van de moeder worden gescheiden? En dat al vele generaties, zoals koeien en geiten.

Dat vind ik ook vreselijk. Arme babies en moeders.

SentirJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 06:01

Zeer interessant onderzoek. Verklaard zoveel way ik heb meegemaakt met mijn veulen dat buiten mijn wil op 4 maanden gespeend is.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 07:29

Goh, hogere cortisol niveaus en minder (kwaliteit van) hersenontwikkeling. Ik ben heel benieuwd of dit dan samen zou kunnen hangen met het ontwikkelen van PPID.

Erg goeie studie.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 07:41

senna21 schreef:

Ja dat is net zo goed heel schadelijk. :( Daarin verschillen paarden niet van andere dieren, enkel het gebruik van de dieren voor ons.

Koeien en geiten voeden hun jongen van nature ook heel liefdevol op. Dat wordt vaak tegengesproken, maar als generatie op generatie de jongen direct gescheiden worden dan kan ik me met mijn eigen boeren verstand goed voorstellen dat het zorgzame inderdaad "verdwijnt" of in ieder geval ernstig beschadigd raakt. En het dient de mens niet.. dus dit soort praktijken blijven bestaan.

Als je de natuur zijn gang laat gaan zie je bijvoorbeeld ook dat kippen hechte familiegroepjes vormen met hun kroost, als ze voldoende ruimte hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 08:26

Het schijnt dat als kalveren binnen 24u bij de moeder weggehaald worden dat er dan weinig stress is omdat er nog geen band gevormd is.

Voor de rest is het ook voor deze dieren beter om bij de moeder/ kudde te blijven;

https://www.rundveeloket.be/kenniscentr ... eiden_kalf

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 09:36

Wat een bijzonder onderzoek, hopelijk gaat dit een plek krijgen in de fokkerij, een verdienmodel in de zin van dat een paard of pony met een stabiele jeugd meer geld waard kan en mag zijn omdat het meer solide is uitgegroeid dan een paard of pony uit de traditionele opfok.
Ik heb sinds het lezen hiervan nog meer medelijden met de merries en veulens eind van het seizoen dus de periode van afspenen dan ik al had. Van naast de merrie zo naar de paardenmarkt en/of opfok wat dus nog slechter is gebleken dan velen al vermoedden.
Wellicht scheelt een jeugd bij de merrie en in een vertrouwde kudde ook wel veel verwondingen en ziek worden in die fase, er zijn toch altijd wel redelijk wat veulens en jaarlingen en twenters die niet goed door de reguliere opfok komen immers, die verzwakken of worden niet beschermd of begrensd.
Bij geitjes zie je dat ziek worden nog wel het sterkst, waar een aanzienlijk deel van de geitenlammeren verzwakt en dood gaat in de opfok. Van ellende dus?

Ik vraag me nog af, zijn de onderzoeksveulens in leven gelaten zodat er nog langere termijn resultaten kunnen komen tzt, of moeten ze zijn ingeslapen om letterlijk de hersenontwikkeling te kunnen meten?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 10:16

Marigold schreef:
Ik vraag me nog af, zijn de onderzoeksveulens in leven gelaten zodat er nog langere termijn resultaten kunnen komen tzt, of moeten ze zijn ingeslapen om letterlijk de hersenontwikkeling te kunnen meten?

In het onderzoek (de bron) staat dat de voxel-based morphometry gebruikt is, een MRI als ik het goed begrepen heb.
edit: nee het is een programma dat op een gestandaardiseerde wijze MRIs vergelijkt zie ik nu.

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 10:40

Wat een interessant stuk. Hier staat onze reuzenbaby ook nog steeds bij z’n moeder. Hij is nu bijna 9 maanden.
Ik ga hem nu wel elke dag een paar uur apart zetten omdat me dat wel praktisch lijkt I.v.m. de castratie.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 10:43

O gelukkig dan maar dat ze waarschijnlijk zijn blijven leven. De langetermijneffecten zijn immers ook interessant.
Al krijg je wel gaandeweg steeds meer diversiteit en ruis, de plek rangorde speelt dan mee, de gezondheid, de genen überhaupt, het al dan niet beleren (en de manier waarop dit beleefd wordt), ermee werken dus ook wel eens bij de kudde weg moeten enzo, t/m als fokmerrie een leven lang grazen in de stabiele kudde.
Het gaat dan op de langere termijn meer om duurzame inzetbaarheid dan om de ontwikkeling denk ik, want zo rond het zevende jaar is de ontwikkeling toch klaar dacht ik.
Maar dingen zoals wel of niet maagzweren ontwikkelen of neurotisch gedrag, verlatingsangst enz kunnen wel gedocumenteerd worden.
Meten is weten al is dat bij levende individuen nooit heel exact denk ik.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 10:54

Boeiend topic!

Waar ik benieuwd naar zou zijn is wat dit doet met de gezondheid van de moeder, zeker als die weer drachtig is en nog melk geeft.

En wat dat dan weer doet met de ontwikkeling van het ongeboren veulen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 10:55

Ben ik de enige die afvroeg hoe het zit met mensenbaby's en de manier waarop wij ze tegenwoordig naar een opvang brengen onmdat mama moet werken?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 11:21

Sunnda schreef:
Ben ik de enige die afvroeg hoe het zit met mensenbaby's en de manier waarop wij ze tegenwoordig naar een opvang brengen onmdat mama moet werken?

Bij honden is het ook niet meer normaal/toegestaan om ze met 6 weken bij de moeder weg te halen, maar baby's...
Ik heb er zelf voor gekozen voor mijn kind te zorgen. Ja, het was geen vetpot in financieel opzicht, en het was best zwaar. Maar met 3 jaar is onze dochter wel 2 ochtenden in de week naar een KDV geweest, er waren geen kinderen in de buurt om leuk mee te spelen. Ik vind baby's echt te jong om weg te brengen naar een opvang. Ben weer gaan werken toen ze 4 was en naar school ging, en dat parttime om er voor haar te kunnen zijn.

Mijn moeder is van jongsaf door nanny's grootgebracht evenals haar zussen, en kreeg meer liefde van het personeel dan van haar eigen ouders, zoals een tante me vertelde. Dat heeft echt wel invloed op haar ontwikkeling gehad, maar viel niet op want ze had geleerd "hoe het heurt" en zolang ze netjes opzat en pootjes gaf en goed kon converseren en wist wanneer te zwijgen was het ok...

Vergelijk met paarden: zolang ze braaf alles doen wat gevraagd wordt, en de ruiter er niet afbokken is het ook ok...

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 11:28

Wat betreft kinderen en babies: Vanuit onze natuur, zoals wij vermoedelijk samen leefden als jagers en verzamelaars, is een oppas of opvang juist heel natuurlijk. Vergelijkbaar met katachtigen die uit jagen gaan waarbij alle kroost bij een achterblijvend ouderlijk figuur blijft. Dus in dat opzicht is oppas en opvang natuurlijker dan enkel opvoeding door ouders alleen. Wetenschappelijk gezien zijn er ook duidelijk voordelen voor de kinderen zelf om naar de opvang te gaan. En ook voor de ouders (zeker de onderzoeken gedaan naar moeders) is het een voordeel. Moeders die alleen met hun kinderen zijn hebben relatief het hoogste stress gehalte.

Artikel van de NOS, samenvattend meerdere studies:
https://nos.nl/artikel/2535156-kinderop ... depressief

Wetenschappelijk artikel vanuit universiteit utrecht:
https://www.uu.nl/sites/default/files/I ... 022%29.pdf

Maar een opvang is natuurlijk een heel ander concept dan een opfok, waarbij een baby/kind na een aantal uren gewoon weer thuis is en dus enkel op "uitje" is geweest, is dat bij een opfok natuurlijk heel anders.

Edit: bronnen toegevoegd.
Laatst bijgewerkt door XladyX op 20-01-26 12:01, in het totaal 3 keer bewerkt

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 11:29

Sommige moeders stoten het veulen toch ook af na een bepaalde tijd?

Het uit elkaar halen, naar elkaar roepen, dat vind ik echt gewoon zielig. Maar ik dacht dat de moeder soms het veulen ook wel zat was. Dus dat het niet altijd zo zwart-wit is..

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 11:31

ruitje schreef:
Boeiend topic!

Waar ik benieuwd naar zou zijn is wat dit doet met de gezondheid van de moeder, zeker als die weer drachtig is en nog melk geeft.

Dus je maakt de moeder wéér drachtig, terwijl ze nog geen jaar geleden een veulen heeft gehad? Dat lichaam moet toch herstellen. Dat kan toch niet als ze nog melk geeft aan een veulen dat nu bij haar is.
Waarom maak je haar dan weer drachtig, wil je zwakke veulens moet je zeker door blijven fokken ten koste van de moeder.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 12:17

Spoiler:
Miss_Mii21 schreef:
ruitje schreef:
Boeiend topic!

Dus je maakt de moeder wéér drachtig, terwijl ze nog geen jaar geleden een veulen heeft gehad? Dat lichaam moet toch herstellen. Dat kan toch niet als ze nog melk geeft aan een veulen dat nu bij haar is.
Waarom maak je haar dan weer drachtig, wil je zwakke veulens moet je zeker door blijven fokken ten koste van de moeder.

Ruitje stelt een vraag, ze zegt niet dat ze dat zelf doet

Hier nooit zwakke veulens gehad als merrie jaar ervoor ook dragend was. Waar baseer je dat op? Of ga je daar van uit?

Het ziek zijn na het spenen zoals hier genoemd wordt komt mij ook niet bekend voor. Ze vallen wel iets in als ze van de melk af gaan maar dat voer je zo weer bij

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 12:22

Miss_Mii21 schreef:
ruitje schreef:
Boeiend topic!

:+