[FOTO] KFPS Hengstenbal en Hynder fan Harich

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 18:12

Sommige hengsten hadden wel veel spanning maar zoals ik begrepen had waren er ook veel ruiters/amazones op de paarden die er normaal nooit op rijden.
Neem bijvoorbeeld ook Hans Peter, Kirsten brouwer Dinja van Liere en nog een aantal. Wees blij dat de foto’s van tjebbe samen met take niet geplaatst zijn want dat was eerlijk gezegd niet echt om aan te zien :o En wel meer reden met hang en pluk werk.
Maar als Friezen liefhebber weet ik ook dat Friezen enorm makkelijk de rug wegdrukken, hals erop zetten en de kaak vast. Heel leuk dat je dan lekker op je paard zit in alle hoop vriendelijke zachte kleine hulpen geeft (zoals het hoort, begrijp mij niet verkeerd) maar bij zon paard met al veel spanning kom je dan echt niet meer door. Je kan stil zitten en maar hopen dat hij zich op een gegeven moment door de oefeningen heen gaat ontspannen. Want als je een show/kür rijdt kan je moeilijk in de hoofdpiste op de volte blijven rijden tot hij loslaat in de kaak/rug en ontspant

wbt sperriem ben ik het eens, maar ik zie dit bij elke show. Ook van KWPN/NRPS etc. Vooral een bepaalde grote hengstenhouder wil ze graag strak trekken en vervolgens allemaal bovenin trekken zodat het er mooi uit ziet. Er is nog veel te winnen in de paarden wereld
Maar snap de combi pelham sperriem niet op een grandprix paard

De presentatie was echter wel echt vriendelijk van Murk en Nane bijvoorbeeld. Weinig ruis of spanning vond ik op de tribune

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 18:16

Elisa2 schreef:
Nou als ze niet uit konden slaan dan was het ook niet te zien geweest hè?

Ik denk niet dat het probleem in de sperriem zit, maar bij sommige combinaties lijkt er best behoorlijk wat druk op het bit te staan.

Ze kunnen dus niet volledig uitslaan want worden (zichtbaar) geblokkeerd door de sperriem.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 19:37

Dat zie ik echt niet.. als dat niet zou kunnen zouden ze neerstorten.

Het verhaal van Kabayo klinkt heel aannemelijk. En ik weet ook wel uit ervaring dat Friezen stug kunnen worden. Maar goed, daarom vind ik beoordelen vanaf een foto op een evenement ook niet direct een graadmeter voor wat iemand normaal doet. En hoe de paarden normaal getraind worden.

Mer1980

Re: [FOTO] KFPS Hengstenbal en Hynder fan Harich

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 20:02

Ik heb geen zin om mee te doen aan deze zinloze discussie. Ik vind het prachtige foto's met prachtige paarden! Geeft echt een goed beeld.

Suzanne F.

Re: [FOTO] KFPS Hengstenbal en Hynder fan Harich

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 19:06

Gaaf om te zien zeg. Prachtig!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 18:54

Voor diegene die het terug willen zien

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 08:29

Ik vind het altijd knap als mensen al die Friezen uit elkaar kunnen houden. :+ Voor mij zijn ze allemaal zwart haha.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 10:24

Elisa2 schreef:
Ik vind het altijd knap als mensen al die Friezen uit elkaar kunnen houden. :+ Voor mij zijn ze allemaal zwart haha.

Ja ik zie ook weinig verschil. :')

aniek1985
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 11:19

Haha, ja ik vind dat ook altijd heel knap. Was ook heel blij met Stal de Mersken die duidelijk aan twee kanten nummers op de dekjes hadden staan :)
De paarden die alleen in de baan waren was goed te doen, maar bij het blokje van Take en Tjebbe bijvoorbeeld had ik echt geen idee wie Take en wie Tjebbe was.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 11:53

aniek1985 schreef:
Haha, ja ik vind dat ook altijd heel knap. Was ook heel blij met Stal de Mersken die duidelijk aan twee kanten nummers op de dekjes hadden staan :)
De paarden die alleen in de baan waren was goed te doen, maar bij het blokje van Take en Tjebbe bijvoorbeeld had ik echt geen idee wie Take en wie Tjebbe was.

Take was de grotere, wat langere Fries met een beetje grijs, hij is al 20
Tjebbe had helaas veel spanning, die was iets kort in de hals, maar is ook wat kleiner dan take

Ik vond het bij de nieuwe heuvel helaas niet te lezen op de dekjes, met name omdat de slipjas over de naam heen hing haha

aniek1985
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 13:46

Dankjewel!

Ja, had precies hetzelfde bij de Nieuwe Heuvel inderdaad :j

Misschien nog een verbeterpuntje voor volgend jaar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 08:50

Ik ben blij dat jullie hetzelfde hebben haha. :D

Als je ze verder niet echt kent is het echt heel moeilijk om ze uit elkaar te houden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 10:21

Elisa2 schreef:
Nou als ze niet uit konden slaan dan was het ook niet te zien geweest hè?

Ik denk niet dat het probleem in de sperriem zit, maar bij sommige combinaties lijkt er best behoorlijk wat druk op het bit te staan.

Zwets toch niet zo. Wat er met het bit gebeurt heeft geen enkele invloed op de sperriem.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 13:37

Pardon? Hoe kun je zoiets nu beweren zonder onderbouwing?

Als dat zo was hadden we ook geen sperriem nodig hè? ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 14:29

Waar zie jij een hoofdstel waar de teugels inwerken op de sperriem?

Dat de paarden te weinig lucht hebben EN dat de sperriemen veel te strak zitten zijn beide kwalijke zaken. Als je al een sperriem gebruikt hoor je hem nog steeds wel normaal vast te maken. Wat je met de teugels doet staat los van wat je met de sperriem doet. Des te zorgwekkender om meerdere ruiters met beide op deze manier om te zien gaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 18:52

Ik heb het over het bit, niet over teugels.

Hoe meer druk op het bit, hoe meer druk er op de sperriem komt.Dus hoe 'strakker' deze lijkt te zitten.

Afbeelding