Nieuw thuis gevonden voor paarden gestopte Efteling-show Raveleijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 12:56

Ze rennen wat lange zijdes rechtsdoor met mensen die acrobatiek op/ onder /naast ze doen in volle galop.

dat doen ze ook op paardenshows als cavaluna.

Dieronvriendelijke vind ik zelf wel mee vallen.

Ik heb de show 1 keer gezien.

Denk dat er menig andere paard het minder voor elkaar heeft kwa dier onvriendelijk dan deze paarden.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 13:04

Dat is ook begonnen met het deken en vuur. Die is er ook al uit geskipt. Daarna hoorde ik vooral veel over de vogels.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 13:20

Friezenkind schreef:
L_iek schreef:
Waren deze paarden niet altijd al van Puy de Fou?

Ja, dus het lijkt mij vrij normaal dat ze terug gaan. Vooral als de paarden nog fit/jong genoeg zijn voor een andere show.

Dus eigenlijk is de titel verkeerd. 9 paarden gaan terug naar hun eigenaar en voor 11 paarden is een nieuwe plek gevonden.

En idd, als het contract afliep, snap ik wel dat de Efteling hiermee stopte. Al dat gezeik van dierenactivisten zit je echt niet op te wachten als park.

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 13:21

Wij hebben de show tot vervelends toe gezien :') ( zoontje groot fan) en kreeg altijd kippenvel als ze de arena in kwamen galopperen <3
In mijn “paarden”ogen was er echt niks dieronvriendelijks aan heel de show. Zowel voor de paarden als vogels ( die overigens een paar keer heen en weer vliegen)
De paarden galopperen wat rondjes, de ruiters vertonen wat kunsten en aan het einde van de show maken ze nog een soort ereronde en thats it.
Geen idee wat er buiten de shows met de dieren gebeurde maar ook dat zal wel loslopen.
Ik geloof ook niet dat de dieren heel veel stress ervaarden van dat even, tenminste die indruk kregen wij niet.

Ergens jammer dat niet alle dieren met pensioen mochten. Echter waarom een goed, gezond en jong paard al op rust zetten als hij misschien nog jaren mee kan?

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 13:40

En welke garantie op een goed thuis heb je als ze wel naar een van de oude verzorgers gaan.
Kan me voorstellen dat ze de paarden nu over nemen uit medelijden of met de beste bedoelingen en na 2 jaar zijn ze te duur in verzorging, staan in de weg, komen op marktplaats of bij een handelaar.

Mag aannemen dat het bedrijf in Frankrijk zich niet kan veroorloven om de paarden te verwaarlozen, als ze ook te zien zijn in shows.

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 15:39

Galja schreef:
Wij hebben de show tot vervelends toe gezien :') ( zoontje groot fan) en kreeg altijd kippenvel als ze de arena in kwamen galopperen <3
In mijn “paarden”ogen was er echt niks dieronvriendelijks aan heel de show. Zowel voor de paarden als vogels ( die overigens een paar keer heen en weer vliegen)
De paarden galopperen wat rondjes, de ruiters vertonen wat kunsten en aan het einde van de show maken ze nog een soort ereronde en thats it.
Geen idee wat er buiten de shows met de dieren gebeurde maar ook dat zal wel loslopen.
Ik geloof ook niet dat de dieren heel veel stress ervaarden van dat even, tenminste die indruk kregen wij niet.

Ergens jammer dat niet alle dieren met pensioen mochten. Echter waarom een goed, gezond en jong paard al op rust zetten als hij misschien nog jaren mee kan?

Precies dit! Er was helemaal niks dieronvriendelijks aan de show. Sommige mensen huilen omdat ze van huilen houden. :')
Er is ook geen probleem dat de paarden naar Puy du fou zijn gegaan. Goed getrainde showpaarden, die nog jong zijn, waarom weg doen? Ik snap ze. Ze hadden een heerlijk leven bij de Efteling en zullen het ook niet minder hebben bij Puy Du Fou.
Ik vind het zelfs enorm jammer dat de show weggaat. Enorm zonde om het gehele verhaal te veranderen voor mensen die er niks van begrijpen. 8)7

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 16:22

Elisa2 schreef:
xPabloBokt schreef:
Ik vraag me alleen af wat jullie zo dieronvriendelijk vinden aan de Raveleijn show? Ik denk dat het gemiddelde sportpaard meer te verduren krijgt in zijn/haar carrière dan deze dieren. De vuurelementen zijn er allang uit, ze galoppeerden een keer of vier, vijf op en neer tijdens de show en dat was het. Geen sporen, geen straffe bitten.. wat is het probleem precies?

Heb de show vaak gezien. Over het werken met de vogels zie ik geen enkel probleem. Die weten precies wat ze moeten doen, worden gelost en krijgen voer. Die zijn blij.

De paarden zie ik zelden blij. Zeker de fries heeft veel aansporing nodig en ik heb meermaals gezien dat een paard wordt opgejuint met een zweep en daarna laten ze de zweep vallen en doen ze hun rondje met stunts.

Ik vond het niet dier onvriendelijk hoor maar er zijn eerdere topics geweest waar dieren activisten het op deze show gemunt hadden. Er stond best wel wat druk op van dieren activisten en daarom komt het zo wat krom over.

grizzlybear

Re: Nieuw thuis gevonden voor paarden gestopte Efteling-show Raveleijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 17:38

Gaat het betreft de diervriendelijkheid puur om de show zelf of ook wat er met die paarden gebeurt buiten de show om?
Geen idee namelijk waar die paarden gehouden worden verder en of ze voldoende buiten komen etc.
Dat lijkt mij ook belangrijk

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 22:21

Elisa2 schreef:
xPabloBokt schreef:
Ik vraag me alleen af wat jullie zo dieronvriendelijk vinden aan de Raveleijn show? Ik denk dat het gemiddelde sportpaard meer te verduren krijgt in zijn/haar carrière dan deze dieren. De vuurelementen zijn er allang uit, ze galoppeerden een keer of vier, vijf op en neer tijdens de show en dat was het. Geen sporen, geen straffe bitten.. wat is het probleem precies?

Ik vond het niet dier onvriendelijk hoor maar er zijn eerdere topics geweest waar dieren activisten het op deze show gemunt hadden. Er stond best wel wat druk op van dieren activisten en daarom komt het zo wat krom over.

Ik had hetzelfde als Elisa

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 23:25

Ik kan het nergens terugvinden maar lag de oorzaak ook niet deels in de hoge kosten? Stond geloof ik op bokt. In de online media vind ik dit niet terug..

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 12:16

Denk alles bij elkaars,wel tot het besluit gekomen zijn.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 13:50

Puy du Fou is een bedrijf/park dat al jaren shows doet. Kan mij best voorstellen dat wanneer je fijn getrainde paarden hebt, je deze in je eigen shows gaat inzetten niet niet wil verkopen.

Ben nou wel benieuwd dat wanneer Puy du Fou Nederland er was gekomen, ze de shows met dieren ook zouden doen.

Presumido

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 17:52

Dus die 9 paarden gaan van de ene ellende door naar t andere. Jammer, gelukkig de rest wel

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 17:59

Elisa2 schreef:
Ja de show is gestopt wegens dierenwelzijn maar vervolgens gaan ze shows lopen in Frankrijk..hmm.

Zeg dan gewoon dat de shows gestopt zijn wegens de druk van dierenactivisten en dat er voor de bühne zogenaamd voor welzijn wordt gekozen als mooie façade.

Dit.
De activisten hebben weer gewonnen.

Maar die kijken nooit over de grens.
Dat veel dieren verplaatst worden naar het buitenland met vaak minder welzijn maakt ze blijkbaar niets uit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 08:44

Nee, omdat ze het verstand van een aardappel hebben meestal. :o

Heb altijd het idee dat het zogenaamde voor Dierenrechten opkomen meer een: "kijk mij eens goed zijn" show is. In plaats van doordacht en echt goed op de hoogte zijn van dieren en hun welzijn, de echt goede niet te na gesproken.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 09:19

Niet voor het een of ander, maar de dierenactivisten hebben niet besloten dat de paarden naar Frankrijk terug moesten. Die keus of invloed (dat is mij onduidelijk) ligt toch echt bij de Efteling.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 09:26

Wordt er dan slechter voor die paarden gezorgd in Frankrijk?

(ik dacht dat hier ook ergens staat dat die paarden contractueel van die show organisatie zijn, dus dan gaan ze gewoon ergens anders een show lopen voor diezelfde organisatie. Is die organisatie eigendom van de Efteling dan, of huren ze dat ofzo?)

Edit, gevonden op google
Puy du Fou helpt de Efteling met het maken en uitvoeren van spectaculaire parkshows, zoals de show 'Raveleijn' in Kaatsheuvel, waarvoor Puy du Fou expertise levert met artiesten, ruiters en valkeniers. Het is dus geen onderdeel van de Efteling, maar een strategische partner.

Hoe is het een keus van de Efteling dan, wat er met die paarden gebeurt :?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 09:36

Presumido schreef:
Dus die 9 paarden gaan van de ene ellende door naar t andere. Jammer, gelukkig de rest wel

Die paarden konden beter dit doen dan iedere dag afgestompte rondjes met zagende manegehandjes.

Was zeker geen ellende. Die paarden hadden het echt prima.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 14:24

Cer schreef:
Wordt er dan slechter voor die paarden gezorgd in Frankrijk?

(ik dacht dat hier ook ergens staat dat die paarden contractueel van die show organisatie zijn, dus dan gaan ze gewoon ergens anders een show lopen voor diezelfde organisatie. Is die organisatie eigendom van de Efteling dan, of huren ze dat ofzo?)

Edit, gevonden op google
Puy du Fou helpt de Efteling met het maken en uitvoeren van spectaculaire parkshows, zoals de show 'Raveleijn' in Kaatsheuvel, waarvoor Puy du Fou expertise levert met artiesten, ruiters en valkeniers. Het is dus geen onderdeel van de Efteling, maar een strategische partner.

Hoe is het een keus van de Efteling dan, wat er met die paarden gebeurt :?

Omdat de paarden nou eenmaal van de Efteling waren? Het stukje wat je zelf plaatst daarin worden juist de paarden niet genoemd. En in de OP staat ook dat de Efteling de paarden voor niets naar Puy heeft gedaan omdat ze er geen winst op hoefden/wilden maken. Dus lijkt me een vrij logische conclusie dat ze van de Efteling waren en zij de zeggenschap dus ook hadden.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 14:28

Ik weet ook niet beter dan dat de paarden, vogels en acteurs van Puy du Fou afkomstig waren en dus geen eigendom van de Efteling zelf.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 14:32

GDG schreef:
Omdat de paarden nou eenmaal van de Efteling waren? Het stukje wat je zelf plaatst daarin worden juist de paarden niet genoemd. En in de OP staat ook dat de Efteling de paarden voor niets naar Puy heeft gedaan omdat ze er geen winst op hoefden/wilden maken. Dus lijkt me een vrij logische conclusie dat ze van de Efteling waren en zij de zeggenschap dus ook hadden.

Er staat ook niet echt ergens heel duidelijk dat ze wel van de Efteling waren, dus ik deel die logische conclusie niet perse eigenlijk hoor.. ?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 14:35

Jolien87 schreef:
Ik weet ook niet beter dan dat de paarden, vogels en acteurs van Puy du Fou afkomstig waren en dus geen eigendom van de Efteling zelf.

Dat dacht ik ook?

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 14:46

Wij hadden het er thuis ook over dat het fijn is voor de 11 paarden dat het fijn is dat zij met pensioen mogen.

Volgens mij was het inderdaad zo dat de paarden van Puy du Fou zijn en dus voelde het voor mij ook logisch dat die "terug" gaan naar hun eigenaar in Frankrijk.
Wat ik wel nog steeds heel jammer is dat de show met paarden is gestopt, vanwege dieronvriendelijkheid. Ik heb de show ook meerdere keren gezien en vond het weinig dieronvriendelijk. Ze zagen er goed verzorgd uit en niet gestressd, dus denk misschien nog wel beter dan menig shetje bij de particulier thuis.

Wat ons wel verbaasde en eigenlijk positief verraste, maar wij wisten niet dat ze met 20(!) paarden deze show deden. Betekende dat alle paarden genoeg rust konden krijgen tussen de shows door. Zij steeds maar maximaal 4 paarden tijdens de show.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 20:43

Sommige mensen zien “rennende” paarden al als onvriendelijk omdat ze niet bekend zijn met paarden. Tel daar de propaganda tegen de paardensport bij op en je plaatje is compleet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 21:02