Rob en zijn 43 pony's moeten verhuizen na conflict met de gemeente

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 19:47

Elisa2 schreef:
Maar dat doet hij toch niet? De gezonde pony's worden gebruikt voor activiteiten die geld opleveren. Alleen nu er nood aan de man is en hij zijn land dreigt kwijt te raken wordt er om donaties gevraagd om de boete te kunnen betalen.

Dat er geen vergunningen zijn voor de stal en rijbak, dat hebben veel paarden percelen..ligt er ook aan hoelang er iets al ligt/ staat en veranderde regels. Dat hij zelf geen vergunning heeft voor de hoeveelheid paarden, ja dat is stom van hem.
Of het land groot genoeg is voor de hoeveelheid, dat weet ik niet..aantal hectare staat er niet bij.

Nou een hoop geld weg voor enkel een boete maar daarmee is het probleem niet opgelost en gaat het niet naar de dieren.

En hij zegt het zelf: een uit de hand gelopen hobby.
Hou op zeg.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 20:34

Ragdollcat schreef:
Saga schreef:
Ik zie niks geks in gezonde pony's gebruiken om een beetje geld binnen te halen die ook weer ten goede komt aan die pony's.
Klinkt nou niet echt alsof ze worden uitgebuit en deze mensen lijken echt om hun dieren te geven.
Ik hoop dat ze een nieuwe plek vinden waar ze definitief mogen blijven.

Zijn achternaam staat trouwens verkeerd geschreven in het artikel.
En ik zie daar op de foto's geen enkele pony met dwerggroei, ze zien er allemaal happy uit.

Veel mensen doen aan pretfok, daar doel ik dus op en dan willen ze er weer vanaf en komen dan op de markt terecht en meestal voor de slacht.
Fokt deze man met de pony's? Ik lees dat nergens.
Grote kans dat hij 'pretfokpony's' opvangt, maar daar vind ik persoonlijk niks mis mee.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 22:57

Nou ja 'opvang', hij koopt gewoon goedkope pony's op. En framed dat vervolgens als zielig en opvang maar tis ook gewone handel waar hij aan deelneemt. Weliswaar als eindstation (tenminste daar ga ik vanuit) maar dat maakt het niet anders. Voor elk verkocht 'salami-veulen' wordt er weer een nieuwe gefokt.

Vraag me ernstig af of dit pretfok is trouwens. Dit is meer harde veulen productie volgens mij dan een verliefd penny-meisje met een 'lievelingsmerrie' waar veulens mee gefokt worden. Tenminste ik associeer dat laatste meer met de term pretfok.

Saga

Re: Rob en zijn 43 pony's moeten verhuizen na conflict met de gemeente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 23:01

Voor zover ik begrijp, vangt hij vooral pony's op waar iets mee is, scheef hoefje, krom rugje, of die gezond bij de slacht terecht komen.
Ik snap niet dat mensen hier iets slechts van kunnen maken. :o

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 23:09

Een plek en thuis bieden aan ponies is ook absoluut het probleem niet. Ik denk dat die dieren daar prima kunnen staan, lekker in een kudde buiten.

Probleem zit hem er vooral in als je eigenlijk de ruimte en geld niet permanent hebt of kan garanderen. Ik zou ook graag aan 40 ponies een beter leven willen geven, maar ik heb de ruimte, geld en tijd niet. Daarom doe ik dat niet. Ik denk dat als je weet dat je ergens moet verhuizen, dat je toch af en toe nee moet zeggen bij een pony. Het is makkelijker om voor 10 dieren een plek te vinden en financieel te onderhouden dan voor 43.

Ik zie het ook niet als handel. En als de dieren er goed uitzien, is het voor de ponies ook geen probleem allemaal.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:08

Saga schreef:
Voor zover ik begrijp, vangt hij vooral pony's op waar iets mee is, scheef hoefje, krom rugje, of die gezond bij de slacht terecht komen.
Ik snap niet dat mensen hier iets slechts van kunnen maken. :o

Ik snap het ook oprecht niet..

En volgens mij had hij ook gewoon het geld en de ruimte, totdat de gemeente zich ermee ging bemoeien nav een klacht van een buur.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:30

Of hij de ruimte had weten we natuurlijk niet, nergens staat hoe groot zijn weide is.
En misschien van daaruit wel de klacht van de buren.

Als er zoveel dieren staan te pissen en het regent niet genoeg meurt het op een gegeven moment verschrikkelijk. Ook al haal je alle poep goed weg.
De plas moet echt wegspoelen.

En dan is het nogal een verschil of er 3 pony's staan of 43 plus 20 geiten.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:39

Op hun facebookpagina ziet het er niet uit alsof er een gebrek aan ruimte is, integendeel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:45

Dat zei ik eerder ook al, het ziet er netjes uit.
Toch zegt dat niet alles.

Kennissen van mij woonde langs mensen met 2 friezen.
Daar was echt maar 1 kleine paddock.
Die man hield het harstikke netjes bij met mestscheppen.
Maar als het niet regende dan stonk het daar verschrikkelijk.
Mijn kennissen zijn van boeren komaf dus kunnen wel tegen een geurtje.
Maar die zijn daarom verhuisd.
En ik die toch ook paardengeur gewend was, kon mij helemaal vinden in hun oordeel daarover.

Maar op het oog was het daar ook netjes.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:01

Ik snap op zich ook prima dat hij daar niet kan blijven, aangezien het niet zijn eigen stuk is.
Maar ik snap het commentaar niet op het 'werk' dat hij doet en dat hij dingen framed als opvang.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:11

Ik denk niet dat mensen iets slechts maken van dat hij dieren opvangt.
Maar wel de manier waarop, of korter gezegd; waar.

Ik denk dat we allemaal weten wat het kost, maar ook dat je veel plek nodig hebt.
En heb je dat niet moet je er niet op die manier aan beginnen.
Dan moet je zorgen voor bijvoorbeeld een doorloop, zodat het er hooguit 10 blijven oid

Deze man is gewoon niet realistisch in wat hij doet, daar vallen mensen over.
Niet over zijn goede intentie van de dieren opvangen.
Behalve dan als het dieren zijn die dood beter af zijn dan levend door altijd pijn.
Maar daar kan ik zelf bij hem niet over oordelen, want ken de pony's niet.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:37

Als hij Ponys heeft gered en enkele zijn geschikt voor lesjes dan zou je zeggen dat je die inmiddels ook zou kunnen herplaatsen? Dan krimp je een beetje in óf heb je plek voor nieuwe

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:37

Ik kom die reacties wel tegen die je in je laatste alinea benoemt.
Daar val ik over.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:35

opisop_shop schreef:
Als hij Ponys heeft gered en enkele zijn geschikt voor lesjes dan zou je zeggen dat je die inmiddels ook zou kunnen herplaatsen? Dan krimp je een beetje in óf heb je plek voor nieuwe

Maar dan heeft hij gelijk geen inkomen meer..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:49

Het plaatselijke honden-en kattenasiel hier heeft ook geen eigen grond en leeft ook van donaties. Toch komt daar dan geen commentaar op.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:00

Sassy4barrel schreef:
rien10 schreef:

Ik heb ook een pony gered van de slacht .. de pony was “ onhandelbaar “ en brak steeds uit .. hij had gewoon wat training en goed schrikdraad ..

Niet alleen pony’s die op zijn eindigen bij de slacht .. soms zijn het pony’s die wat ouder zijn of soms zijn het pony’s met gebruiksaanwijzing .. waarom zou het niet goed zijn om deze pony’s te helpen ?

Heb jij die pony volledig op röntgen gehad, die je van de slacht hebt gered?

Wij hebben ook een naar de slacht gebracht wegens ernstige rugproblemen. We hebben onze verantwoording genomen dat dit paard nooit meer werd verhandeld. Ik zou heel boos en heel verdrietig worden als zo’n paard wordt ‘gered’ en weer aan het werk wordt gezet of verhandeld…

Dat niet maar ik heb hem inmiddels bijna 10 jaar en behalve de jaarlijkse entingen en een keer verkouden nog nooit de dierenarts erbij hoeven halen voor bijv rugproblemen ect. Alleen in het begin dierenarts ivm wormen en mok en schurft.. maar dat is geen reden om hem naar de slacht te brengen.. (tenminste niet voor mij ) en daar was hij binnen paar maanden met medicijnen en goed voer en de supplementen weer vanaf. Hij had gewoon even verzorging/vitamines/ weerstand nodig. Er zit natuurlijk verschil tussen een gezonde pony naar de slacht brengen of een paard wegens ernstige gezondheidsproblemen te laten inslapen (of te laten slachten )

De pony is al 10 jaar gelukkig en inmiddels een echte kinderpony geworden

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:04

anjali schreef:
Het plaatselijke honden-en kattenasiel hier heeft ook geen eigen grond en leeft ook van donaties. Toch komt daar dan geen commentaar op.

omdat die zijn vergunningen in orde heeft

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:07

Elisa2 schreef:
opisop_shop schreef:

en ooohhh weee als hij dan om donatie durft te vragen voor voer :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:41

DuoPenotti schreef:
anjali schreef:

Jup.

Daarnaast is het nogal een risico kinderen te laten paardrijden zonder de benodigde papieren en verzekeringen.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:38

Kabayo schreef:
Sassy4barrel schreef:
Ik heb ook een pony gered van de slacht .. de pony was “ onhandelbaar “ en brak steeds uit .. hij had gewoon wat training en goed schrikdraad ..

Niet alleen pony’s die op zijn eindigen bij de slacht .. soms zijn het pony’s die wat ouder zijn of soms zijn het pony’s met gebruiksaanwijzing .. waarom zou het niet goed zijn om deze pony’s te helpen ?

Heb jij die pony volledig op röntgen gehad, die je van de slacht hebt gered?

Wij hebben ook een naar de slacht gebracht wegens ernstige rugproblemen. We hebben onze verantwoording genomen dat dit paard nooit meer werd verhandeld. Ik zou heel boos en heel verdrietig worden als zo’n paard wordt ‘gered’ en weer aan het werk wordt gezet of verhandeld…

Hier val ik ook over, kunnen paarden die misschien weloverwogen naar de slacht worden gebracht zomaar 'gered' worden?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:41

Je kunt ook bij je paard blijven tot hij geslacht word (dat zou ik wel doen) dan weet je zeker dat het gebeurd en hoe het gebeurd...

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:03

_San87_ schreef:
DuoPenotti schreef:

Jup.

Daarnaast is het nogal een risico kinderen te laten paardrijden zonder de benodigde papieren en verzekeringen.

Eens.
Bovendien is er met een honden- en kattenasiel nog een verschil: een asiel herplaatst de dieren. Zij houden ze niet bij, maar zoeken een nieuw huisje voor de dieren. Dat wil meneer niet. Hij wil ze allemaal houden en herplaatst niet. Als een asiel vol zit, zit het ook vol en nemen ze er niet nog dieren bij. Toch wel wat verschillen.

Overigens staat op de fb-pagina dat je een pony "van op afstand kan adopteren", wat neerkomt op: je mag mee betalen aan zijn hobby. Hij vroeg voor de crowdfunding dus al financiele steun van anderen. Op de pagina van crowdfunding staat dat hij ook geld wil voor voer, dierenartskosten,... Als je aan 43 pony's begint, weet je dat je hoge kosten hebt voor onder andere voer en dierenarts. Kan je die kosten niet dragen, dan haal je er beter geen 43 in huis. Voer, dierenarts, hoefsmid,... moet je blijven betalen, ook als er geen donaties meer binnenkomen. En wat ga je dan doen als je geen donaties meer krijgt? Hij had er ook voor kunnen kiezen om dieren tijdelijk ipv permanent op te vangen en ze te herplaatsen.
En daarnaast: gesteld dat meneer een andere plek vindt en er (voldoende) donaties binnenkomen. Wat gaat hij dan doen bij het volgende dier dat naar de slacht gebracht wordt? Gaat hij zijn "collectie" dan verder uitbreiden door de dieren "te redden", want met een 'zielig verhaal' betalen anderen toch mee? Op die manier wordt het probleem in stand gehouden en mogelijks nog groter.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:05

Wie zegt dan dat hij geen papieren heeft om les te geven?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:07

Sassy4barrel schreef:
Elisa2 schreef:

en ooohhh weee als hij dan om donatie durft te vragen voor voer :D

Echt he? :D

Misschien heeft die man het gewoon prima voor elkaar en klopt alleen de vergunning van het aantal te houden paarden niet. Maar misschien zijn dit wel 40 shetlanders..

Er wordt veel ingevuld wat wij helemaal niet kunnen weten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:23

Elisa2 schreef:
Wie zegt dan dat hij geen papieren heeft om les te geven?

Ik, want hij heeft geen (actieve) instructeurslicentie.