Cheytjuh schreef:Elisa2 schreef:Ik zie dat de 5e generatie ooit Gelders was...maar dit slaat natuurlijk helemaal nergens op. Hele type lijkt ook niet meer op het orginele Gelderse paard. Ik denk ook niet goed genoeg voor de dressuurrichting en het is toevallig een vos.
https://www.youtube.com/watch?v=hC6AlImJ7Ds
Ik had hierover dus ook op Facebook al een topic aangekaart over wat de gemiddelde Gelders paard liefhebber hier nu van vind. Het meerendeel vindt het gelukkig ook niet acceptabel dat een dergelijke hengst Gelders wordt aangeboden.
Persoonlijk ben en blijf ik van mening dat een dergelijke hengst gewoon dressuur gekeurd zou moeten worden, dan kun je hem bij eventuele goedkeuring alsnog gebruiken met een Gelderse merrie en het veulen Gelders registreren.
Door zo’n hengst Gelders aan te gaan bieden krijg je namelijk o.a die discussie: oh hij zal wel niet goed genoeg zijn voor de dressuurrichting, dus doe dan maar gelders want hij heeft een dijk van een Gelderse oma . Waardoor je in mijn ogen het Gelders paard (en eventueel dit desbetreffende paard en zijn kwaliteiten) echt tekort doet en eveneens het imago voedt van het Gelderse paard als ‘vergaarbak’ binnen het KWPN.
Uiteraard is het alsnog aan de fokkers om dan te bepalen of ze zo’n hengst gaan inzetten bij eventuele goedkeuring, maar zoals ik zelf ook aan heb gegeven snap ik dan niet dat ze binnen de organisatie outcross met bijvoorbeeld een Groninger of Frederiksborger hengst geen kansen geven zonder het überhaupt te proberen. Hou gewoon ook de fokkers tevreden die wel graag het klassieke gelderse gebruikerspaard willen fokken (zoals ik), dan zal er ook minder gesteigerd worden bij het doorverwijzen van een dergelijke hengst vermoed ik.
Overigens zeg ik niets over de kwaliteiten van dit paard, ik zie zeker wel de kwaliteit. Maar ik zie ook de gevaren van het inzetten van zo’n hengst binnen de richting, zet deze hengst op een Special D Merrie (of andere dressuur x dressuur x gelders die er inmiddels ook meer dan genoeg Gelders geregistreerd staan) , registreer het veulen Gelders en waar zijn we dan nog. Je verliest je onderscheiding met de andere richtingen , dat wat je juist verkoopt als fokkers/gebruikers Gelders paard.
Want wat is dan nog Gelders? Waarom verkies je de Gelderse boven een dressuurpaard/springpaard?
De gemiddelde persoon zal aankaarten : stoere duidelijke Gelderse opdruk, veelzijdigheid, werkwilligheid, nuchterheid, etc.
Ik kan het in ieder geval niet meer uitleggen aan de mensen die het vragen. Ik zeg altijd wel dat we zowel modern als klassiek Gelders nodig blijven hebben, dus hou dan gewoon die optie ook open. Ik gebruik het liefst geen modern dressuurbloed voor onze fokkerij, hou dan ook gewoon opties open. Dit jaar zijn die er dus wederom niet voor mij binnen de KWPN doorverwezen hengsten. (Ik fok het liefst Alexandro P vrij, modern dressuur vrij bij o.a. Elegant/Ahoy bloed, dan loop je gewoon keihard vast gemiddeld genomen, en dan kijk ik nog niet eens op basis van karakter specifiek.)
Waarmee ik niet wil zeggen dat bijvoorbeeld een Alexandro P /Jazz een slechte hengst is.
Zou het Alexandro P bloed het goed doen op bepaalde lijnen van ons? Jazeker. Maar we kiezen er dus bewust voor om dit niet te doen, want er is al meer dan genoeg goeds van. Liever een ‘frisse’ nieuwe basislijn creëren voor de toekomst om eventueel verder op uit te bouwen.
Zelf hoop ik oprecht dat we in de toekomst gewoon ruimte en waardering blijven houden voor de klassiek Gelders paard liefhebbers. Die paarden waar je elke ‘gek’ op kunt zetten, misschien niet altijd de knapsten of het meest soepel, maar wel keihard in voet en beenwerk, die nooit een pas kreupel lopen en die voor je door het vuur gaan, zowel in de dressuurring als in het spring of crossparcours of voor de wagen. Waar papa mee kan mennen, mama mee kan dressuurprikken, de dochter gekkigheid mee kan uithalen met verkleed springen of in een oefencrossje, waar de kleinzoon als 2 jarig jochie zich de koning te rijk op kan voelen als mama bedenkt hem erop te zetten, dat trotse stoere en fiere Gelders paard dat je al van veraf in de weide ziet lopen en kunt onderscheiden,en waarvan je dan als eigenaar denkt: wauw, dat is mijn stoere Gelderse topper. Want ja, ooit is zo mijn liefde voor het Gelderse paard ontstaan: we konden als groot gezin met zijn allen genieten van 1 paard, in onze eigen discipline.
(Gewoon even heel algemeen gezegd)
En nee, ik blijf erbij, met een dergelijk selectiebeleid geloof ik er niet in dat die ruimte en waardering er is voor het klassiek Gelderse type. Wat denk ik gewoon ontzettend jammer is voor het algeheel behoud Gelders paard.
Mooi omschreven, ik snap gewoon niet dat zo'n hengst wel door mag en de vorig jaar aangeboden Abrilon met echt een duidelijk Gelderse afstamming en type niet. Voor echte Gelderse paarden kijk ik nu naar het KGPS en ben blij dat er mensen zijn die zich er voor inzetten. Het KWPN neem ik echt niet serieus meer qua Gelderse paarden. Ik was ook bij de nationale keuring van het GP van het KWPN dit jaar en zou ze ook niet meer aanraden qua karakter. Zag meer rare dingen gebeuren dan bij de gemiddelde dressuur paard keuring qua karakter.
bij het KWPN heeft onze fokkerij geen plek , zo voelt het voor ons. Het is doodzonde, maar ik volg eigenwijs mijn eigen kop en wordt hierin gelukkig ook gesteund door de mensen om me heen.
Nu weet ik wel dat ook niet elke dressuurlijn zo is, maar hoe allround en nuchter zijn Geldersen straks nog als het een soort 2e rangs dressuurpaarden worden? Tenminste, dat gevoel krijg ik een beetje bij 1 met bloedvoering zoals uit de OP. Ondanks dat er miss wel een dijk van een merrielijn achter zit.