Vijfde Gelderse hengst uitgenodigd voor KWPN Stallion Show

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 09:03

Cheytjuh schreef:
Elisa2 schreef:
Ik zie dat de 5e generatie ooit Gelders was...maar dit slaat natuurlijk helemaal nergens op. Hele type lijkt ook niet meer op het orginele Gelderse paard. Ik denk ook niet goed genoeg voor de dressuurrichting en het is toevallig een vos.

https://www.youtube.com/watch?v=hC6AlImJ7Ds

Ik had hierover dus ook op Facebook al een topic aangekaart over wat de gemiddelde Gelders paard liefhebber hier nu van vind. Het meerendeel vindt het gelukkig ook niet acceptabel dat een dergelijke hengst Gelders wordt aangeboden.

Persoonlijk ben en blijf ik van mening dat een dergelijke hengst gewoon dressuur gekeurd zou moeten worden, dan kun je hem bij eventuele goedkeuring alsnog gebruiken met een Gelderse merrie en het veulen Gelders registreren.

Door zo’n hengst Gelders aan te gaan bieden krijg je namelijk o.a die discussie: oh hij zal wel niet goed genoeg zijn voor de dressuurrichting, dus doe dan maar gelders want hij heeft een dijk van een Gelderse oma . Waardoor je in mijn ogen het Gelders paard (en eventueel dit desbetreffende paard en zijn kwaliteiten) echt tekort doet en eveneens het imago voedt van het Gelderse paard als ‘vergaarbak’ binnen het KWPN.

Uiteraard is het alsnog aan de fokkers om dan te bepalen of ze zo’n hengst gaan inzetten bij eventuele goedkeuring, maar zoals ik zelf ook aan heb gegeven snap ik dan niet dat ze binnen de organisatie outcross met bijvoorbeeld een Groninger of Frederiksborger hengst geen kansen geven zonder het überhaupt te proberen. Hou gewoon ook de fokkers tevreden die wel graag het klassieke gelderse gebruikerspaard willen fokken (zoals ik), dan zal er ook minder gesteigerd worden bij het doorverwijzen van een dergelijke hengst vermoed ik.

Overigens zeg ik niets over de kwaliteiten van dit paard, ik zie zeker wel de kwaliteit. Maar ik zie ook de gevaren van het inzetten van zo’n hengst binnen de richting, zet deze hengst op een Special D Merrie (of andere dressuur x dressuur x gelders die er inmiddels ook meer dan genoeg Gelders geregistreerd staan) , registreer het veulen Gelders en waar zijn we dan nog. Je verliest je onderscheiding met de andere richtingen , dat wat je juist verkoopt als fokkers/gebruikers Gelders paard.

Want wat is dan nog Gelders? Waarom verkies je de Gelderse boven een dressuurpaard/springpaard?
De gemiddelde persoon zal aankaarten : stoere duidelijke Gelderse opdruk, veelzijdigheid, werkwilligheid, nuchterheid, etc.

Ik kan het in ieder geval niet meer uitleggen aan de mensen die het vragen. Ik zeg altijd wel dat we zowel modern als klassiek Gelders nodig blijven hebben, dus hou dan gewoon die optie ook open. Ik gebruik het liefst geen modern dressuurbloed voor onze fokkerij, hou dan ook gewoon opties open. Dit jaar zijn die er dus wederom niet voor mij binnen de KWPN doorverwezen hengsten. (Ik fok het liefst Alexandro P vrij, modern dressuur vrij bij o.a. Elegant/Ahoy bloed, dan loop je gewoon keihard vast gemiddeld genomen, en dan kijk ik nog niet eens op basis van karakter specifiek.)

Waarmee ik niet wil zeggen dat bijvoorbeeld een Alexandro P /Jazz een slechte hengst is.
Zou het Alexandro P bloed het goed doen op bepaalde lijnen van ons? Jazeker. Maar we kiezen er dus bewust voor om dit niet te doen, want er is al meer dan genoeg goeds van. Liever een ‘frisse’ nieuwe basislijn creëren voor de toekomst om eventueel verder op uit te bouwen.

Zelf hoop ik oprecht dat we in de toekomst gewoon ruimte en waardering blijven houden voor de klassiek Gelders paard liefhebbers. Die paarden waar je elke ‘gek’ op kunt zetten, misschien niet altijd de knapsten of het meest soepel, maar wel keihard in voet en beenwerk, die nooit een pas kreupel lopen en die voor je door het vuur gaan, zowel in de dressuurring als in het spring of crossparcours of voor de wagen. Waar papa mee kan mennen, mama mee kan dressuurprikken, de dochter gekkigheid mee kan uithalen met verkleed springen of in een oefencrossje, waar de kleinzoon als 2 jarig jochie zich de koning te rijk op kan voelen als mama bedenkt hem erop te zetten, dat trotse stoere en fiere Gelders paard dat je al van veraf in de weide ziet lopen en kunt onderscheiden,en waarvan je dan als eigenaar denkt: wauw, dat is mijn stoere Gelderse topper. Want ja, ooit is zo mijn liefde voor het Gelderse paard ontstaan: we konden als groot gezin met zijn allen genieten van 1 paard, in onze eigen discipline.
(Gewoon even heel algemeen gezegd)

En nee, ik blijf erbij, met een dergelijk selectiebeleid geloof ik er niet in dat die ruimte en waardering er is voor het klassiek Gelderse type. Wat denk ik gewoon ontzettend jammer is voor het algeheel behoud Gelders paard.

Mooi omschreven, ik snap gewoon niet dat zo'n hengst wel door mag en de vorig jaar aangeboden Abrilon met echt een duidelijk Gelderse afstamming en type niet. Voor echte Gelderse paarden kijk ik nu naar het KGPS en ben blij dat er mensen zijn die zich er voor inzetten. Het KWPN neem ik echt niet serieus meer qua Gelderse paarden. Ik was ook bij de nationale keuring van het GP van het KWPN dit jaar en zou ze ook niet meer aanraden qua karakter. Zag meer rare dingen gebeuren dan bij de gemiddelde dressuur paard keuring qua karakter.

Muronia

Re: Vijfde Gelderse hengst uitgenodigd voor KWPN Stallion Show

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 09:25

Mee eens, het zou doodzonde zijn als de echte ouderwetse Geldersen verloren zouden gaan en ik ben blij dat er nu een KGPS is waar ze zich daarvoor inzetten. Ik heb destijds heel erg getobd wat ik moest doen met mijn eigen merrielijn. We komen uit het KWPN en met hun bloedlijn en type had ik bij het Gelders paard goed terecht gekund maar toen vond ik dit ook al aan de hand en heb ervoor gekozen om naar het Groninger paard te gaan ermee. Daar heb ik helemaal geen spijt van maar het is wel erg jammer dat het nodig was. Ik weet nog heel goed dat Veronia als vierjarige op de (Groninger) keuring te horen kreeg dat ze meer een Gelders type was. Is ze daarna nog wel aardig uit gegroeid maar toch.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 09:40

Ik denk dat je daar verstandig aan hebt gedaan, ik snap best dat er af en toe een verse hengst nodig is qua bloed voor bloedspreiding e.d. Maar verschil is wel of het grootste percentage Gelders bloed behouden wordt. Dus Gelders met 1 dressuurpaard ipv zoals hier dressuurpaard op dressuurpaard met ergens ver weg een keer een Gelderse. Dat is imo de omgekeerde wereld.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 10:23

De 1st geboren van mijn Zinti ( ahoy x allegro ) heb ik toen al ingeschreven bij KGPS . Het was ergens logisch want half papier.
Maar toen heb ik ook overwogen om moeder zelf in te schrijven in KGPS.
Niet gedaan omdat KWPN zelf commercieel gezien interessanter was.
Jammer is nu wel dat de website wat onduidelijk is , vindt maar moeizaam welke hengsten bij hun ingeschreven zijn.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 10:35

@Elisa2: hierom zijn wij ook overgestapt naar het KGPS en ben blij dat die mogelijkheid er is ook
:j bij het KWPN heeft onze fokkerij geen plek , zo voelt het voor ons. Het is doodzonde, maar ik volg eigenwijs mijn eigen kop en wordt hierin gelukkig ook gesteund door de mensen om me heen.
We hopen 21 maart met 2 hengsten te komen die beide fijn in het werk zijn, eerlijk,en een duidelijk Gelderse opdruk hebben (De Honesta’s Christianso x voorl Keur v Elegant x Walser en de James R x voorl keur v Chablis x Ahoy)

Ik weiger op te geven en maar te ‘accepteren’ dat het Gelders paard gaat verdwijnen. Dat hoop ik oprecht niet en ik hoop dat er genoeg mensen met ons eigenwijs genoeg zijn om de krachten te kunnen bundelen en ons hier voor in te blijven zetten.

@Muronia: dat is een goede stap geweest voor jullie , waaruit mooie fokproducten ontstaan die gecombineerd met een Gelderse hengst toch ook echt zeker wel waardevol voor het Gelders paard zouden kunnen zijn ook.

Helaas blijft die hautaine houding van het KWPN ten opzichte van dergelijke ‘ouderwetse’ nieuwe ideeën gewoon te groot. Ik heb me ook meer verdiept in de Groninger hengsten, er zitten best wat tussen ook die op een Gelderse merrie echt een mooie ‘vrije’ lijn kunnen creëren met een duidelijk Gelders type.

Maar Gronings of Frederiksborger wordt door het stamboek gewoon bij voorbaat al weggestempeld als niet goed genoeg voor het KWPN om te combineren met de Gelderse merries en dit zal ook zo blijven in de toekomst helaas.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 12:11

Ja, dat klopt en straks is er geen 'Gelderse" meer bij het KWPN die vrij is van Jazz bloed, een hengst die in allerlei opzichten nooit bij het fokdoel van het Gelders paard heeft gepast. Ze hadden beter wat kritischer naar zichzelf kunnen kijken.

Ik ben heel erg benieuwd naar jouw Frederiksborger x Gelders! Ik vindt dat dus heel interessant qua bloedspreiding omdat dit veel beter bij het fokdoel past. Ik denk dat het KGPS nog wel meer gaat groeien. Ik vindt de website zelf trouwens wel heel duidelijk qua hengsten, 3 registers afhankelijk van de bloed eis/ percentage waar ze geregistreerd worden. Wellicht is deze inmiddels wat bij gewerkt?
Voor het professionele zou er misschien ook wat toevoegingen mogen komen, of de hengsten rontgenlogisch gekeurd zijn. Cijfers voor de gangen, karakter en goede standfoto's etc.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 20:13

Interessante discussie. Ik zag er ook al wat van voorbij komen op fb.
Ik heb heel lang hetzelfde gedacht als de liefhebbers van een klassiek type die bepaalde bloedlijnen in stand willen houden. Ik was destijds al kwaad over de goedkeuring van Ibsen en Jupiler want Jazz.
Ik ben wel anders over de Gelderse fokkerij gaan denken toen ik me afvroeg: wie is het Gelders paard eigenlijk? Dat zijn jij en ik, de fokkers die toevallig hetzelfde type mooi vinden om te fokken. En omdat we hetzelfde willen, organiseren we samen het spelletje dat keuring heet, zodat we onze fokproducten met elkaar kunnen vergelijken en de fokkerij vooruit kunnen helpen.
Dus het Gelders paard is niet de jury, de fr, het bestuur of een bepaald ras dat in stand gehouden moet worden. Maar gewoon een groep liefhebbers die zich bundelen.

Het spelletje dat samen een fokrichting in standhouden heet werkt echter niet zoals zou moeten. We vinden namelijk helemaal niet hetzelfde mooi. Ik heb een heel andere smaak dan de mensen die bijv Edmundo en veel tp bloed mooi vinden. En misschien past een klassiek type dat je wilt behouden, en waarbij je om wille van dat type consessies wilt doen op kwaliteit, überhaupt niet bij het Kwpn.

Dus ik ben op zoek gegaan naar een typefokkerij die beter bij mij past. Want ook binnen het dressuurpaard heb je bepaalde subtypes die behoorlijk herkenbaar zijn omdat ze al generaties lang consistent op hetzelfde geselecteerd worden. Ik fok nu wat ik zelf mooi vind en op welke keuring dat dan het beste past, zie ik daarna wel.

Ik denk als je het Gelders paard als wat meer een rasfokkerij ziet of een type dat in stand gehouden moet worden zonder vreemd vloed, dat je dan een flinke afzetmarkt nodig hebt en dat je met een club liefhebbers hetzelfde wilt, dan kan je het dragen met elkaar. En anders zal dat beoogde type langzaam verdwijnen zoals denk ik aan het gebeuren is.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 20:45

Ik ben geen fokker, dat voorop gesteld, maar is op deze manier niet net zo goed het beoogde type langzaam aan het verdwijnen? Iig bij het KWPN? Of althans, wat is het beoogde type dan eigenlijk nog? Want wat het ooit was lijkt het op deze manier imo ook steeds minder op.
Ik wilde juist een (halve) Gelderse ivm het allrounde en nuchtere karakter. En bot. Mijn tijd met die gevoelige dieren die van elk scheef grassprietje over de zeik raken heb ik wel gehad :o Nu weet ik wel dat ook niet elke dressuurlijn zo is, maar hoe allround en nuchter zijn Geldersen straks nog als het een soort 2e rangs dressuurpaarden worden? Tenminste, dat gevoel krijg ik een beetje bij 1 met bloedvoering zoals uit de OP. Ondanks dat er miss wel een dijk van een merrielijn achter zit.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 20:58

Dan moeten we het er eerst over eens zijn wat het beoogde type is.
Maar goed, laten we Roosmarie uit mijn profiel als beoogde type nemen (zij was mijn beoogde type). Ja dat type verdwijnt. Ik zou geen Gelderse hengst weten waarmee ik een evenbeeld (of iets moderner) van haar kan fokken. De Gelderse populatie en dan al helemaal van zo’n type is te klein om daar goed in te selecteren. Dus ja, ik denk dat dat type verdwijnt of al verdwenen is.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 22:08

Mijn Zinti was of is een heel klassiek type , met chablis heb ik er een heel mooi merrie veulen uit gekregen , aanparing met Edmundo was mooie kleur en goed bewegen maar qua type niet wat ik perse voor ogen had .
Nu heb ik een henkie x Laurentz .
Henkie heeft voor een moderner type gezorgt maar nog steeds een echte Gelders paard .
Als ik nu zou moeten kiezen , krijg ik het heel lastig.
Dus kies ik niet

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 22:26

Roosmarie is (was?) een pracht-merrie. Ik kan me toch niet voorstellen dat dat type niet meer gewild is onder de fokkers en liefhebbers? Ik vind je visie wel heel interessant....maar toch heb ik het gevoel dat fokkers door het hengstenaanbod dat er vanuit het stamboek beschikbaar is (en dus vanuit de keuringen) gestuurd worden in een bepaalde richting...door dat stamboek. Als de keuze voor klassiekere hengsten er niet meer is, wat moet je dan?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 22:44

Dat type is zeker wel gewild. Ik ben nog geen Gelderse liefhebber tegen gekomen die haar niet mooi vond, soms kwamen er zelfs vreemden op de oprit om naar haar te informeren. Evengoed denk ik dat er geen enkele Gelderse liefhebber geen fan is van Zamyra, KaeLynn, de Vivera’s (ik noem even wat fokmerries van mensen die hier in topic reageren). Daar zijn we het wel over eens.
Maar de spoeling is gewoon te dun, als er jaarlijks 10 van zulke hengsten werden aangeboden was er geen probleem. Maar ze zijn er gewoon niet genoeg. Dus moet je wat anders erbij. En wat dat dan is, daar verschillen de meningen nogal over.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 22:49

Nouja nu het over Roosmarie gaat, Imposant vond ik een aanwinst voor de GP fokkerij maar die is helaas geëxporteerd. Maar het geeft wel aan dat de types met de bloedvoering nog wel te fokken zijn.

En dat er wat bij moet qua vrij bloed snap ik ook wel. Zo ben ik bijvoorbeeld wel weg van Ojee B ondanks het Jazz bloed wat er in zit is het merendeel nog steeds Gelders bloed en dat is voor mij in ieder geval belangrijk. Dat minimaal 50% maar het liefst meer orgineel Gelders bloed is.

Maar deze hengst uit de OP heeft merendeel geen Gelders bloed. De derde generatie is een TP. De eerste twee generaties nu dressuur paarden.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 23:14

Roosmarie vind ik idd prachtig, net als Imposant trouwens. Ik verwacht niet te gaan fokken maar dat was er zeker 1 geweest die mijn interesse had kunnen hebben.

Wat me ook wel opvalt, maar misschien heb ik net de verkeerde hengsten gezien, is dat veel GP hengsten na een paar jaar van het podium verdwijnen. Ik snap het ergens wel, zeker als er relatief weinig animo is en hengsten houden is duur.

Persoonlijk vind ik het jammer dat er vanuit het KWPN niet naar bijv. de Frederiksborger (of idd Gronings) gekeken wordt. De Frederiksborger was mijn "alternatief" waar ik naar keek toen ik een fijn gebruikspaard zocht en ik snap in die zin Cheytjuh dr visie wel. Ben ook heel benieuwd hoe Torbjorn het bij de KGPS gaat doen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 06:48

Het houden van een Gelderse hengst is echt een kostbaar beroep. Je verdient er weinig aan, want ze dekken onvoldoende om de kosten eruit te halen.

Dan zit je met een kleine club liefhebbers die de meest uiteenlopende meningen hebben over wat een Gelders paard nu eigenlijk is. De ene vindt een Ojee mooi en de ander wil een Alexandro P. Qua bewegingsvorm zijn dat twee compleet verschillende hengsten. Maar overstappen van de een naar de ander gebeurt bijna niet. Ook niet als de hengst wel goed bij de merrie zou passen. Voor veel hengstenhouders is het houden van een Gelderse hengst echt niet interessant. Dat wordt het pas als de hengstenhouder het geld niet nodig heeft en zelf helemaal dol is op het Gelders paard. Maar die zijn er niet zoveel..

Mijn voorkeur gaat uit naar een merrie als Wendy v Parcival, gefokt door Wesselink. Wat een bloedmooie merrie is dat! En ik vind Zamyra v Elegant, mijn eerste Gelderse paard en moeder van onze Floris, ook echt een dijk van een merrie.

Grappig trouwens dat Henkie hier genoemd wordt als hengst die meer luxe geeft. Onze Henkie is echt verre van luxe. Hij is groot, ik vrees dat hij richting de 1,75m gaat, heeft veel bot en bovendien lengte in zijn lichaam en hals. Zijn moeder is luxer :')

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 23:38

Het zijn al jaren geen echte geldersen meer. Wat mij stoort is dat het altijd toevoeging van heethoofdig dressuurbloed is. Me dunkt dat er binnen de spring en tuigpaarden toch veel meer klassiekere en nuchtere types te vinden zijn.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 05:18

pillow schreef:
Het zijn al jaren geen echte geldersen meer. Wat mij stoort is dat het altijd toevoeging van heethoofdig dressuurbloed is. Me dunkt dat er binnen de spring en tuigpaarden toch veel meer klassiekere en nuchtere types te vinden zijn.

Ook bij de dressuurpaarden is mooi klassiek en nuchter bloed wel te vinden (denk bijvoorbeeld o.a. aan Negro), dergelijke hengsten zie ik zelf dus ook echt niet als een probleem om mee aan te paren bij een Gelderse merrie.

Zo is er ook genoeg oud duits bloed (Dante Weltino bijv ) om eventueel te combineren, waarmee je veelzijdigheid, karakter en type zeker wel kunt behouden, en ook wel een moderner gelders type kunt fokken.

Het probleem zit hem er inderdaad in, dat , zoals Muronia ook aangeeft, binnen het KWPN je voornamelijk 1 kant op wordt gestuurd als je binnen dat stamboek wat wilt bereiken. En het blijft gewoon feit dat een KWPN papier voor de ‘leek’ nog steeds meer waard is dan een ‘KGPS’ papier. Terwijl de kwaliteit zeker niet minder hoeft te zijn bij een KGPS papier. Mensen grijpen wel sneller naar de visie van dat stamboek waar ze registreren.

Ojee B vind ik persoonlijk ook een erg fijne hengst voor de richting, ondanks zijn Jazz bloed. Erg fijne instelling, ook zijn veulens die ik heb gezien zeker fijne dieren.

Verder denk ik dat iedereen die aan een Gelders paard denken o.a. een Roosmarie, Dodessa , Vidieni , Zamyra, etc voor zich zien.

Even ter beeldvorming
Afbeelding
Roosmarie

Afbeelding
Dodessa

Destijds met de vergaderingen Gelders paard 2030 werden onder andere Dodessa en Roosmarie aangehaald als prototype Gelders paard dat we willen verankeren en behouden. (Qua type)

Dan de doorverwezen hengsten van dit jaar (nog even losstaand van het feit dat ze de 2e ronde de afstamming mee gaan nemen en er dus waarschijnlijk nog wel wat wieberen)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De afstamming van de andere 4 , die niet genoemd zijn in openingspost
Afbeelding

Nu mag iemand mij gaan uitleggen hoe we met zo’n selectie het destijds gemaakte prototype Gelders paard 2030 behouden?

Tobias, de Ojee B x Floris BS spreekt mij op basis van type zeker wel aan, ik vond zijn rug wat onvoordelig in de bewegingsvideo maar verder zie ik daar wel een Gelders type fokkerij in als mogelijkheid.

Maar dan, ook kijkend naar de afstammingen:

We zien Alexandro P = in 3 van de 5 doorverwezen hengsten ( eigenlijk 4 want de oma van Ojee B is een volle zus van Alexandro P)
Charmeur = in 2 van de 5 doorverwezen hengsten

Wat voegen deze toe als we kijken naar behoud van het Gelders paard? (Werderom met het prototype Gelders paard in je achterhoofd) Het is niet vernieuwend, er zijn al goedgekeurde hengsten met deze vaderdieren die goed presteren/vererven en een merriegroep die al verzadigd is met Alexandro P/Koss/Charmeur.

En nogmaals, ik zeg niet dat de hengsten geen kwaliteit bezitten, rotbokken zijn of wat dan ook, maar over de algehele breedte voor het behoud Gelders paard, zie ik een dergelijke selectie wel als een doodsvonnis van het eerder vastgestelde Prototype Gelders paard 2030.

Als je dan bovenstaande selecteert, waarom dan niet bijvoorbeeld zo’n hengst (De frederiksborger hengst die wij 2x gebruikt hebben: Honesta’s Christianso), die aan alle gezondheidseisen van het KWPN voldoet , een kans geven en nakomelingen van deze met een Gelderse merrie niet verwelkomen binnen het stamboek
Afbeelding
Een hengst die ook gewoon een mega fijn karakter heeft.

De nakomelingen van ons

Afbeelding
Torbjorn op 1,5 jaar (uit onze voorl keurmerriemvan Elegant x Walser)

Afbeelding
Ureka op 10 maand oud (uit onze Recruut x Elegant x Walser)

Of Rico B die bij de Groningers gekeurd is, en zo zijn er nog wel een stel meer :j

Practice what you preach, preach je een prototype Gelders paard ala een Roosmarie om te behouden, selecteer dan gewoon niet zoals er nu geselecteerd wordt, want dat ga je met dergelijke hengsten in de merriestapel Gelders paard dan niet realiseren.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 07:27

Dat zijn ook prachtige merries Roosmarie en Dodessa
Zo horen Gelderse qua bouw uit te zien.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 07:43

Waarom de Frederiksborger niet genomen wordt is een hele makkelijke reden. Het KWPN erkent alleen stamboeken die lid zijn van de WBFSH. Zouden ze dat zijn dan is er geen vuiltje aan de lucht. Maar het is aan de leden van het KWPN om bij de vergadering over het Gelders paard dispensatie hiervoor te vragen. Dan wordt erover gestemd want het blijft een vereniging.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 07:50

janderegelaa schreef:
Waarom de Frederiksborger niet genomen wordt is een hele makkelijke reden. Het KWPN erkent alleen stamboeken die lid zijn van de WBFSH. Zouden ze dat zijn dan is er geen vuiltje aan de lucht. Maar het is aan de leden van het KWPN om bij de vergadering over het Gelders paard dispensatie hiervoor te vragen. Dan wordt erover gestemd want het blijft een vereniging.

Ik heb dit dus inderdaad enkele jaren terug gedaan, gevraagd en een jaar later werd duidelijk aangegeven dat ze geen enkele interesse toen en voor de toekomst hadden om de Frederiksborger in te zetten voor het behoud Gelders paard. De eigenaresse van Chris heeft ze zelfs uitgenodigd, enorm veel moeite gedaan en niets weer gehoord van het KWPN nadat ze even snel waren geweest.

Nu kan ik natuurlijk met mijn Reg B naar de keuring gaan, maar al wetende dat ze er toch geen interesse in hebben, voor wie doe ik het dan?
Heb vorig jaar eveneens gevraagd aangaande onze eigen hengst, maar een negatief advies gekregen om voor te stellen.

Heb nergens een stemronde gezien, op de vergadering destijds is er ook niet gestemd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 09:26

Interessante post Cheytjuh, aansprekende hengst ook die frederiksborger hengst.

Ik denk dat ze bij het KWPN te smal kijken, dat even vooropgesteld maar ook qua karakter. Een hengst als Charmeur, daar snap ik heel goed van dat het type past. Maar het gezegde: "Charmeur geeft gezeur" past dan weer totaal niet in de GP paarden fokkerij qua karakter. Ik denk dat het Gelders paard naast het type vooral veelzijdig en braaf moet blijven, nuchter. Want dat is de reden waarom mensen vaak voor een Gelderse gaan en ook sommige TP hengsten zijn denk ik inmiddels te heet gefokt om nog bij dat doel te passen. Dus een paard voor de hele famillie, die voor de wagen kan, een sprongetje kan maken, een dressuurproef kan lopen en braaf en ontspannen in het bos loopt.

Dan, wat er nu doorverwezen is..die bonte, dat is eigenlijk hetzelfde verhaal vindt ik als de hengst van deze openingspost. Wat is daar Gelders aan? Alleen Henkie zit er in en voor de rest is het allemaal ander bloed.

Daarnaast mis ik de types die gewild zijn voor de wagen, de zwartblessen. Zoals Nando en Ahoy ze gaf met hele fijne karakters.

En ze zouden beter een hengst als Deifeld king van de Landhorst kunnen erkennen. 91% echt Gelders bloed en Grand Prix dressuur. https://www.facebook.com/reel/549526961176163

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 09:55

Cheytjuh schreef:
janderegelaa schreef:

Ik heb dit dus inderdaad enkele jaren terug gedaan, gevraagd en een jaar later werd duidelijk aangegeven dat ze geen enkele interesse toen en voor de toekomst hadden om de Frederiksborger in te zetten voor het behoud Gelders paard. De eigenaresse van Chris heeft ze zelfs uitgenodigd, enorm veel moeite gedaan en niets weer gehoord van het KWPN nadat ze even snel waren geweest.

Nu kan ik natuurlijk met mijn Reg B naar de keuring gaan, maar al wetende dat ze er toch geen interesse in hebben, voor wie doe ik het dan?
Heb vorig jaar eveneens gevraagd aangaande onze eigen hengst, maar een negatief advies gekregen om voor te stellen.

Heb nergens een stemronde gezien, op de vergadering destijds is er ook niet gestemd.

Dat moet je ook als lid zelf inbrengen.

Een sluipweg met jouw hengst is het AES. Daar approved en dan krijgen zijn nakomelingen bij de Geldersen een A papier.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 12:31

Is toch idioot dat dat nodig is. KWPN kan zelf toch ook nadenken, maar ze werken die hele gelderse richting eruit.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 08:17

Muronia schreef:
KWPN kan zelf toch ook nadenken, maar ze werken die hele gelderse richting eruit.

Nadenken doen ze zeker; De afdeling Gelders paard is erg klein en brengt geen geld op. Dat is altijd al zo geweest en was het kwpn een bedrijf, dan was deze afdeling allang ter ziele.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 08:50

Gaat alleen maar minder geld opleveren als zoveel mensen weglopen..