Charlotte Dujardin emotioneel bij rentree tijdens London International

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 11:31

Bonita_Bon schreef:
Nah was een hoop 'ja maar' namelijk dat ze helemaal niet zo traint en dat het eenmalig is geweest en meer van die bullsht.

En ja ze heeft een jaar 'straf' gekregen, gelukkig was dat ook het jaar dat ze zwanger was en een kindje heeft gekregen, dus je kan van de straf niet zeggen dat het haar heeft geraakt. De publieke opinie daarentegen was eerst heftig (en terecht) maar om de een of andere gave reden is het omgebogen in een collectief 'ohhh wat is ze toch goed en fijn dat ze terug is, laten we haar steunen, wat is ze toch eerlijk' aan het publiek in Londen te horen. Mijn ass dat ze dit voor het eerst deed, ze heeft weet ik veel hoeveel paarden hoe hard geslagen. Als je zag met hoeveel gemak en nonchalance ze het deed op het bewuste filmpje. Zo iemand zou nooit meer met dieren mogen werken. Laat staan op het hoogste podium 'schitteren'. Ik wil een pedofiel best een tweede kans geven, maar niet in de kinderopvang. Ik wil een drugsverslaafde best een tweede kans geven, maar niet als apothekersassistent en zo wil ik een dierenbeul best 'vergeven' maar zeker niet zien in de internationale dressuurring. Noem mij maar kortzichtig.

Wat je hier zegt is pure speculatie en je maakt intens gemene gevolgtrekkingen over situaties waar je heel erg weinig vanaf weet. Je bent niet alleen kortzichtig en veroordelend, terwijl je afgaat op 1 filmpje van jaren geleden van iets meer dan een minuut lang.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 11:36

sterregoud schreef:
Het had van mij niet gehoeven….

Triest hoor, ik gun iedereen een tweede kans!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 11:44

Veronica2 schreef:
Bonita_Bon schreef:
Nah was een hoop 'ja maar' namelijk dat ze helemaal niet zo traint en dat het eenmalig is geweest en meer van die bullsht.

En ja ze heeft een jaar 'straf' gekregen, gelukkig was dat ook het jaar dat ze zwanger was en een kindje heeft gekregen, dus je kan van de straf niet zeggen dat het haar heeft geraakt. De publieke opinie daarentegen was eerst heftig (en terecht) maar om de een of andere gave reden is het omgebogen in een collectief 'ohhh wat is ze toch goed en fijn dat ze terug is, laten we haar steunen, wat is ze toch eerlijk' aan het publiek in Londen te horen. Mijn ass dat ze dit voor het eerst deed, ze heeft weet ik veel hoeveel paarden hoe hard geslagen. Als je zag met hoeveel gemak en nonchalance ze het deed op het bewuste filmpje. Zo iemand zou nooit meer met dieren mogen werken. Laat staan op het hoogste podium 'schitteren'. Ik wil een pedofiel best een tweede kans geven, maar niet in de kinderopvang. Ik wil een drugsverslaafde best een tweede kans geven, maar niet als apothekersassistent en zo wil ik een dierenbeul best 'vergeven' maar zeker niet zien in de internationale dressuurring. Noem mij maar kortzichtig.

Wat je hier zegt is pure speculatie en je maakt intens gemene gevolgtrekkingen over situaties waar je heel erg weinig vanaf weet. Je bent niet alleen kortzichtig en veroordelend, terwijl je afgaat op 1 filmpje van jaren geleden van iets meer dan een minuut lang.

Hier kan ik me 100% bij aansluiten. Wat een kortzichtige haatdragende en op aannames gebaseerde reactie Bonita B. Bah bah.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 11:51

prompter schreef:
Ik zie liever iemand terugkeren die een fout heeft toegegeven, dan iemand die vindt dat hij niets verkeerd heeft gedaan. Ze heeft haar schorsing uitgezeten, is veel kwijt geraakt, van mij mag ze nu laten zien dat ze het waard is om weer in de publieke belangstelling te staan. Laat maar zien aan je manier van rijden dat je wel diervriendelijk kunt zijn.

Hier mee eens.
Het is volledig terecht dat ze veel kwijtgeraakt is. Maar ik geloof er wel is dat er voldoende basis is bij haar om hier uiteindelijk blijvend van te groeien en verbeteren.
Dus van mij mag ze terug komen.

En nee, voorlopig bekijk ik haar niet met al te veel enthousiasme. Dat moet je óók weer terug verdienen. Dus voorlopig zal ze nog wel wat minder sponsorwaarde hebben etc. En dat mag ook (een beetje).
Maar écht negatief over haar zijn? Nee dat vind ik (nu niet meer) nodig.

Tenzij er ooit weer iets niet klopt. Dan ben ik er wel definitief klaar mee.

Overigens zijn daar best wat toepasselijke statistieken op te vinden uit het gevangenis wezen. Het is echt niet zo dat iedereen die fouten maak, fouten blijft maken. Grofweg blijkbaar 25% (even los van dat dit geen compleet vergelijkbare scenario's zijn)
https://www.wodc.nl/actueel/nieuws/2023 ... l-gebleven

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 12:46

CharleyT schreef:
sterregoud schreef:
Het had van mij niet gehoeven….

Triest hoor, ik gun iedereen een tweede kans!

Als je zo lang en hevig een paard kan slaan, houd je niet van dieren.
Dan later weer door mogen hoeft van mij niet.

Idem Helgstrand die kan ook beter stoppen.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 12:56

Dat je überhaupt bedenkt dat zoiets (slaan en zo lang) een mogelijkheid is en dat het iets toevoegt aan het leerproces van een paard vind ik bijzonder. Er is me nooit duidelijk geworden waarom ze dat gedaan heeft behalve dan dat ze gezegd heeft dat het fout was. Maar dat iemand geen tweede kans verdient kan ook niet zo zijn. Wel merk ik dat ik niet meer onbevangen en neutraal naar zo iemand kan kijken. Misschien niet goed maar het voorval zit nog wel in mijn gedachten. En misschien wel meer omdat ik iets vergelijkbaars meegemaakt heb. Mijn mening is daardoor nog ietwat gekleurd en ik kom daar helaas slecht van los.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 13:32

ZwarteHeks schreef:
Ze ontwijkt de pers, en dat vind ik jammer. Neem dan volledige verantwoordelijkheid, ga de pers te woord staan.

Ik heb haar in de Peelbergen zien rijden aantal weken geleden. Daar kreeg ze idioot veel steun... vind ik ook niet echt kunnen persoonlijk. Dit is weer het typische van de professionele paardenwereld... en weer door alsof er niets is gebeurd.

Dit laatste snap ik ook niet, maar zie dat ook bij Marco B. Vrijgesproken door een gebrek aan bewijs, niet omdat ie niets gedaan heeft. En ineens steunt iedereen hem weer massaal.

Charlotte heeft in ieder geval van inzicht en spijt betuigd. Dat is fijn,en nu moet ze weer vertrouwen terug winnen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 16:22

Elisa2 schreef:
ZwarteHeks schreef:
Ze ontwijkt de pers, en dat vind ik jammer. Neem dan volledige verantwoordelijkheid, ga de pers te woord staan.

Ik heb haar in de Peelbergen zien rijden aantal weken geleden. Daar kreeg ze idioot veel steun... vind ik ook niet echt kunnen persoonlijk. Dit is weer het typische van de professionele paardenwereld... en weer door alsof er niets is gebeurd.

Dit laatste snap ik ook niet, maar zie dat ook bij Marco B. Vrijgesproken door een gebrek aan bewijs, niet omdat ie niets gedaan heeft. En ineens steunt iedereen hem weer massaal.

Charlotte heeft in ieder geval van inzicht en spijt betuigd. Dat is fijn,en nu moet ze weer vertrouwen terug winnen.

Dat zie je heel vaak helaas. In België hadden we dat met Bart De Pauw, en die is niet eens volledig vrijgesproken |o

Ik vind dat mensen (bijna) altijd een tweede kans verdienen, maar het respect moet je wel terug verdienen. Helaas zien we dat wel vaker in toxische omgevingen, en ja, ik vind de internationale sport helaas ook toxisch. Ja die paarden krijgen alles en worden uitstekend verzorgd, maar dat moet precies goedmaken voor wat ze allemaal te verduren krijgen. Ik zal niet zeggen dat elke ruiter slecht omgaat met zijn of haar paarden, maar er wordt ontzettend veel verwacht.

alice0cullen

Re: Charlotte Dujardin emotioneel bij rentree tijdens London International

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 17:36

Ze had van mij best een tweede kans mogen krijgen, maar dan wel na een goede spijtbetuiging en verantwoordelijkheid nemen voor wat je daar doet. Ze was vooral bezig met mensen beschuldigen van een heksenjacht. Heb ook weinig zelfreflectie gezien, ze is er tussen uit gegaan voor haar zwangerschap en is nu weer terug alsof er eigenlijk niks gebeurd is, mensen onthalen haar warm of staken een hart onder de riem, alsof ze een slachtoffer is van haar eigen gedrag.

Vind de naam van haar paard ook wel bijna satirisch te noemen. :+

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 17:45

alice0cullen schreef:
Ze had van mij best een tweede kans mogen krijgen, maar dan wel na een goede spijtbetuiging en verantwoordelijkheid nemen voor wat je daar doet. Ze was vooral bezig met mensen beschuldigen van een heksenjacht. Heb ook weinig zelfreflectie gezien, ze is er tussen uit gegaan voor haar zwangerschap en is nu weer terug alsof er eigenlijk niks gebeurd is, mensen onthalen haar warm of staken een hart onder de riem, alsof ze een slachtoffer is van haar eigen gedrag.

Vind de naam van haar paard ook wel bijna satirisch te noemen. :+

Ze is toch ook slachtoffer van haar eigen gedrag? Zij deelde de klappen uit en niemand anders. Nou dat heeft ze geweten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 17:56

Had ze jullie allemaal persoonlijk moeten sturen?
Ze heeft een statement geplaatst. Zich vrijwillig terug getrokken voor de FEI bekend maakte dat dat sowieso deel uit zou maken van de straf. Ik heb haar eigenlijk nergens anderen zíen beschuldigen?

Dat de timing dubieus was (en de klokkenluider ook) is gewoon waar IMO. Maakt de feiten niet minder ernstig maar dat zijn óók gewoon feiten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 19:05

Ja dat vind ik ook, want het filmpje was al twee of drie jaar oud maar bewust voor de Olympische spelen gelekt. Ging dus ook helemaal niet om het welzijn van dat dier.

Dus in die zin is ze slachtoffer maar ze heeft het wel zelf veroorzaakt dus ze is ook dader. Als ze nooit zoiets gedaan had dan was er ook geen beeldmateriaal van geweest..

(Edit typfout)
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 23-12-25 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 19:10

Degene die dat filmpje gemaakt heeft had het gelijk moeten plaatsen, als dat toch de bedoeling was. Dan zou het inderdaad puur om het paardenwelzijn gegaan zijn. Maar het is achtergehouden voor een speciaal moment. Voor het paard maakte het helaas niet uit wanneer het gepubliceerd werd :\

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 20:15

CharleyT schreef:
Veronica2 schreef:

Hier kan ik me 100% bij aansluiten. Wat een kortzichtige haatdragende en op aannames gebaseerde reactie Bonita B. Bah bah.

Hier moet ik heel hard om lachen, ik ben kortzichtig en haatdragend omdat ik iemand veroordeel die ZICHTBAAR op een duidelijk filmpje een paard achter elkaar bovenhands (en zij hands) slaat met een longeerzweep. Zogenaamd voor het eerst. Ga het filmpje nog eens kijken en val degene aan die het verdient, niet die het veroordeelt. Ongelooflijk, de paardenwereld is zo verschrikkelijk verrot en de reacties in dit topic bevestigen dat voor 80%. Ze kreeg in Londen een staande ovatie. Hoe dan?! Ze heeft een paard mishandeld. Een paard wat zn stinkende rotbest deed. Ze was niet in gevaar. Ze had geen pijn. Ze sloeg er gewoon doodkalm op los op veilige afstand. Ga mij met droge ogen vertellen dat dit voor het eerst was. En wat betreft de sponsors, ze heeft nieuwe, bi-zar.

En nog even inhakend op het maken van aannames over een filmpje van 1 minuut. Heb je gezien hoe vaak ze het dier sloeg binnen die minuut? Stel he, stel dat ik dat doe bij een ander weerloos iets, een klein kind bijvoorbeeld van twee die nog niet kan praten en niet weet waarom het is. Stel dat dat filmpje naar buiten gebracht werd... Denk je dan niet dat ik opgesloten word? En in elk geval nooit meer met kinderen mag werken? Nee daarvoor in de plaats gaan we zeggen dat er geen aannames gedaan mogen worden en dat het gemeen en kortzichtig is dat ik haar niet op het internationale podium wil zien schitteren terwijl duizenden mensen haar naam scanderen.. dat is toch de wereld op zn kop?!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 20:26

je hoeft het niet eens door een kind te vervangen. Vervang maar eens door een hond of kat

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 20:34

Vergelijkingen lijken mij onnodig.. helemaal met een kind. Op een kind rij je ook niet (en een veulen ook niet)

Ze heeft spijt betuigt en nu aan haar te laten zien dat het wel diervriendelijk kan. Ieder mens kan veranderen. Maar ook genoeg die vastgeroest zitten in hun doen en laten. Tijd zal het uitwijzen

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 20:47

Kinke schreef:
je hoeft het niet eens door een kind te vervangen. Vervang maar eens door een hond of kat

Ja fair enough. Bij paarden ziet de gemiddelde ruiter (zie hier) afranselen als iets wat kan gebeuren en het was maar 1 minuut en het was al een paar jaar geleden en ze heeft toch sorry gezegd?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 20:55

Bonita_Bon schreef:
Kinke schreef:

Ja fair enough. Bij paarden ziet de gemiddelde ruiter (zie hier) afranselen als iets wat kan gebeuren en het was maar 1 minuut en het was al een paar jaar geleden en ze heeft toch sorry gezegd?

Dat zegt niemand … niemand keurt het goed…

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 21:13

Bonita_Bon schreef:
Kinke schreef:

Wow, volgens mij is Charlotte behoorlijk veroordeeld, ook hier op Bokt, toen het uitkwam.
Maar ze is gestraft en ze mag opnieiw starten en we zullen zien wat de toekomst haar brengt.
Ze zal vast onder een vergrootglas liggen.
Vergelijkingen met o.a. kinderen is onnodig en je haalt er van alles bij om je gelijk te halen.

Mar_jolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 21:33

Electra63 schreef:
Bonita_Bon schreef:

Wow, volgens mij is Charlotte behoorlijk veroordeeld, ook hier op Bokt, toen het uitkwam.
Maar ze is gestraft en ze mag opnieiw starten en we zullen zien wat de toekomst haar brengt.
Ze zal vast onder een vergrootglas liggen.
Vergelijkingen met o.a. kinderen is onnodig en je haalt er van alles bij om je gelijk te halen.

Ik denk dat dat voortkomt uit wanhoop. Ik verwonder me ook over de instelling op een paardenforum tegenover deze dame.

Men zou dit soort excessen in de paardensport harder moeten veroordelen, gewoon 1 strike and you're out. Ga maar iets doen waar je niet iemand de striemen erop slaat die niet goed genoeg haar best doet.

Mijn man die weinig met paardensport heeft kan zich bijvoorbeeld niet voorstellen dat "zo iemand" gewoon weer mee mag doen. Hij vraagt zich overigens ook af waarom mensen zo naar doen tegen hun paard op wedstrijden "als je je paard niet leuk vindt waarom heb je hem dan"

Ik denk dat we als paardenmensen ons eigen graf graven door dergelijk gedrag eigenlijk te tolereren..

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 21:40

Wie tolereert er hier het gedrag van Charlotte die getoond is op de video?
Volgens mij zegt niemand, ah joh was niet zo hard of erg…

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 21:44

Maar wij (Bokkers/ruiters/publiek) hebben geen zeggenschap over (levenslange) schorsing of uitsluitsel.

Ze is gestraft en ze start opnieuw, meer valt er niet over te zeggen.
Je hoeft ook niet naar haar te kijken.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 21:47

Kabayo schreef:
Wie tolereert er hier het gedrag van Charlotte die getoond is op de video?
Volgens mij zegt niemand, ah joh was niet zo hard of erg…

Degenen die doen alsof ze er van kan leren, gaan toch wel voorbij aan het zinloze hiervan. Als je enig besef hebt van het welzijn van de dieren waar je mee omgaat, doe je dit niet.
Gewoon niet.

Nog niet 10 seconden ervan….

Mar_jolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 21:49

Electra63 schreef:
Maar wij (Bokkers/ruiters/publiek) hebben geen zeggenschap over (levenslange) schorsing of uitsluitsel.

Ze is gestraft en ze start opnieuw, meer valt er niet over te zeggen.
Je hoeft ook niet naar haar te kijken.

Nee dat is helemaal waar, daar heb je gelijk in. Maar ik denk wel dat zolang de publieke paarden opinie zegt dat het okee is, dat je een signaal afgeeft naar degenen die het beleid maken, toch?

Er niet naar kijken is een optie, in dit geval kwam dit nieuwsitem naar boven en werd ik er weer mee geconfronteerd. Dat klinkt overigens zwaarder dan ik het bedoel haha!

Ik zou gewoon willen dat we er collectief meer verontwaardigd over waren en dus niet haar met zovelen extra aanmoedigen bij haar rentree

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 22:19

Er is zoveel dierenleed waar ik verontwaardigd over ben en met mij velen anderen. Kijk een uurtje Tiktok en de meest gruwelijke filmpjes komen voorbij.
Ik heb niet de illusie dat er iets zal veranderen. Dat zal toch vooral vanuit wetgeving moeten komen.