[DE] Ophef over gebruik paard tijdens kerstmarkt Keulen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 18:34

Cioccolato schreef:
:')

Totaal overbodig dat jij een paard voor de hobby houdt.
Punt.

Je draagt geweldig bij aan een beetje inhoudelijke discussie...
Ga zo door! toppertje!! *\o/*

triestig figuur. :+

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 18:40

Lindsey_99 schreef:
Cioccolato schreef:

Punt.

Ohja ik zie wel in dat jou opmerkingen het wel doen! Super! _O-

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 18:46

Lindsey_99 schreef:
Cioccolato schreef:

Punt.

Een ander triestig figuur noemen omdat de discussie niet gaat zoals jij wil ; dat helpt echt om je punt te maken ?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 18:52

Elisa2 schreef:
Electrische sporen?

Ik vind dat je het ook om kunt draaien. Als een paard iets geweldig vindt om te doen, is het dan geen emotionele verwaarlozing als je dat af pakt? Immers wordt de wereld van een paard ook beperkt daardoor. En sommigen maak je echt niet blij met dag in, dag uit in een saaie wei staan en niks doen.

Dat is weer het andere uiterste, verwaarlozing kan op meerdere vlakken zijn, ook emotioneel. Maar dat is wat ik aangaf met; het is niet zo zwart/wit.

Het gaat niet om de 'paardensport' ter discussie te zetten of alle tegenstellingen te benoemen. De discussie is of het nodig is dat een paard met een engel op de rug op een kerstmarkt nodig is.

Veel paarden vinden het zalig om samen met de ruiter/menner/grondwerker bezig te zijn en sommigen worden er bloedfanatiek van. Dat is het punt ook niet.
En wat de mening van 'genoeg mensen' betreft; die nemen geen deel aan deze discussie, en sommige zullen er zeker geen drol van snappen, die hebben er alleen plaatjes van gezien.

Er zijn echter hier mensen die het bijzonder lastig vinden, om op een beetje normaal niveau te discussieren over een onderwerp en gelijk menen persoonlijk te moeten worden. Blijkbaar nooit geleerd te argumenteren, beetje sneuneuzen.

Dus ik haak maar weer af met dat soort zielige reacties. Toedeloe en fijne vredige kerstdagen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 18:55

Wow.

Een ander uitschelden omdat ze een andere mening hebben.
Precies niet geleerd om gewoon te discussiëren...

Mijn sjimpie vond op concours gaan geweldig.
Staart er op. Rond snuiven met los rijden. Hij had ontdekt dat iedereen hem dan na keek.
Hij vond dat geweldig.

Ik was juist blij als hij normaal deed.

Dus ja dat er paarden zijn die zo met zo'n drukte helemaal genieten. Ik geloof dat direct :j

En waarom zou je ze dat afnemen?

Het is niet ongezond voor ze, zoals een kolenmijn wel is.

Waarom andere tijden. Omdat peta dat zegt?
En juist niet luistert naar het individuele paard.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 19:16

Cioccolato schreef:

Dit gedoe dus; zo vreselijk kinderachtig. Een andere mening is geen enkel probleem, maar het hoeft dus niet op deze manier op persoonlijke titel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 20:07

Lindsey_99 schreef:
Elisa2 schreef:
Electrische sporen?

Ik vind dat je het ook om kunt draaien. Als een paard iets geweldig vindt om te doen, is het dan geen emotionele verwaarlozing als je dat af pakt? Immers wordt de wereld van een paard ook beperkt daardoor. En sommigen maak je echt niet blij met dag in, dag uit in een saaie wei staan en niks doen.

Dat is weer het andere uiterste, verwaarlozing kan op meerdere vlakken zijn, ook emotioneel. Maar dat is wat ik aangaf met; het is niet zo zwart/wit.

Het gaat niet om de 'paardensport' ter discussie te zetten of alle tegenstellingen te benoemen. De discussie is of het nodig is dat een paard met een engel op de rug op een kerstmarkt nodig is.

Veel paarden vinden het zalig om samen met de ruiter/menner/grondwerker bezig te zijn en sommigen worden er bloedfanatiek van. Dat is het punt ook niet.
En wat de mening van 'genoeg mensen' betreft; die nemen geen deel aan deze discussie, en sommige zullen er zeker geen drol van snappen, die hebben er alleen plaatjes van gezien.

Er zijn echter hier mensen die het bijzonder lastig vinden, om op een beetje normaal niveau te discussieren over een onderwerp en gelijk menen persoonlijk te moeten worden. Blijkbaar nooit geleerd te argumenteren, beetje sneuneuzen.

Dus ik haak maar weer af met dat soort zielige reacties. Toedeloe en fijne vredige kerstdagen.

Maar als dat paard het dan geweldig vindt om over die kerstmarkt te lopen?

Want in principe is alles wat we doen onnodig, en ik snap jouw bedenkingen wel maar zelf denk ik dat het verstandiger is om te kijken naar wat echt negatieve stress voor een paard geeft en dat niet meer te doen. Dus niet zo zeer naar het soort evenement kijken of dat het nodig is. (want dat is in principe niks qua wat we aan evenementen met een paard doen)

Dus als dat paard die kerstmarkt niks vind.. niet meer doen. Vind ie het wel leuk, gewoon blijven doen. En deze lijn doortrekken naar alles wat we met paarden doen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 20:39

Lindsey_99 schreef:
Cioccolato schreef:

Dit gedoe dus; zo vreselijk kinderachtig. Een andere mening is geen enkel probleem, maar het hoeft dus niet op deze manier op persoonlijke titel.

Je quote wel erg slecht.....

Sanano

Re: [DE] Ophef over gebruik paard tijdens kerstmarkt Keulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 22:05

Volgens mij kun je aan een paard wel zien of ze er lol in hebben of niet maar de mening of dat op een kerstmarkt thuis hoort snap ik wel. Kun je ook niet vergelijken met een paard die je voor de hobby thuis hebt vind ik.

Hingarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 23:08

Tja ik begrijp het wel dat er steeds meer mensen komen die vinden dat dit soort evenementen met paarden echt niet meer kunnen.
En waar komt dat door? Omdat er steeds meer mensen met paarden komen en steeds minder paarden mensen.
Het komt dus steeds vaker voor dat dit soort publieke dingen met paarden fout aflopen.

Als dit soort evenementen gedaan worden door echte paardenmensen die weten wat ze doen en weten waar ze mee bezig zijn en hun paarden door en door kennen en ze goed hebben opgeleid en voorbereid op dit soort evenementen.
Dan zouden dit soort dingen echt geen probleem mogen zijn.

En dan denk ik even aan het paard van Sinterklaas, wat een goed opgeleid politie paard is.
Dat paard is ervoor getraind.

Eigenlijk denk ik dat het juist nu heel belangrijk is om dit soort dingen in het straatbeeld te houden.
Kinderen zitten tegenwoordig alleen nog maar op hun telefoon of computer.
Er komen steeds meer kinderen die nog nooit een paard in levende lijven hebben gezien.
Als we dan tijdens deze evenementen ook nog eens de dieren gaan vervangen door kartonnen platen, zullen kinderen helemaal nooit meer met dit soort dieren in aanraking komen.
Straks kunnen de kinderen paarden alleen nog maar in een dierentuin zien.

Maar de vraag is dus, wanneer is iemand professioneel genoeg?
En een paard goed genoeg opgeleid om dit soort dingen veilig te kunnen volbrengen .

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 00:04

Sommige paarden worden echt blij van al die aandacht. Ik heb er zo een... Zijn jaarlijkse optreden bij de studentenvereniging vindt hij geweldig. Hij mag mee de stad in, hele hordes studenten komen hem aaien, hij doet zijn showtje met de voorzitter op zijn rug, hij krijgt wortels en bier en moe wordt hij er niet van. Ik weet 100% zeker dat hij liever een drukke stad in wandelt dan in zijn eentje de Veluwe op waar hij een wolf of wilde zwijnen tegen kan komen. Dat is pas stress...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 02:00

Wat mij vooralsnog ontgaat is wat de meerwaarde van een paard is voor een kerstmarkt? Waarom is het ooit nodig gevonden dat daar een paard rondloopt, er zijn ieder jaar weet ik hoe veel kerstmarkten gewoon zonder paarden. Waarom zou het dan nodig zijn dat er in Keulen wel eentje rondloopt? Het paard heeft er niks aan, ik lees ook nergens in de tekst dat er bezoekers speciaal naar Keulen gaan om het paard te zien, bij voorbeeld.

Iemand die dat begrijpt?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 08:58

Nou eigenlijk vind ik het ook wel belangrijk voor de beeldvorming voor paardenmensen zelf.....
Om te zien dat een paard zich (met de juiste opleiding) vaak prima kan handhaven in extreme situaties. Anders worden we meer en meer alleen blootgesteld aan stressie paarden (en vooral eigenaren).....en denken we dat dat de basislijn is.

Zelf heb ik dat ook als ik bijvoorbeeld een trekpaarden demo zie. Dat je denkt: wauw, dit kán dus ook.

En zelf heb ik die functie naar mensen om mij heen: dat het volkomen normaal is dat een paard zich kan handhaven op de weg, ook een sportpaard.

Dus ik ben er pertinent tegen om geschikte paarden te weren uit het straatbeeld.
Én ik ben er op tegen om paarden die er niet geschikt voor zijn, te dwingen in een, voor hun, onmogelijke rol
(en dan is er een heel groot grijs gebied, van het wél bewust oprekken van de grenzen in het uiteindelijke voordeel van het paard)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 09:05

Alles valt of staat met het karakter van het paard, niet alles is te trainen en een ongeluk kan altijd gebeuren. Ook bij paarden mensen (denk alleen al aan wat topruiters die lelijk gevallen zijn ed.)

Koper, ze zullen er hun eigen redenen voor hebben? Want deze vraag kun je natuurlijk door trekken naar alles wat we doen met paarden. En of het paard er niks aan heeft, dat weet je dus niet..misschien is het voor dat dier wel het uitje van het jaar.

Ik denk ook wel dat het belangrijk is om paarden in het straatbeeld te houden inderdaad, met goede voorlichting als het veilig kan. Vind wel dat het door oa de overbevolking moeilijker is geworden, overal is het drukker geworden en mensen houden steeds minder rekening met dieren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 09:27

Wat ik natuurlijk bedoelde is dat een paard niet nódig is in het straatbeeld als het om een kerstmarkt gaat. Enige straatbeeld waarbij een paard echt nodig is is de bereden politie, daar heeft een paard een functie waar je lastig zonder kunt.

Ik bedoel echt niet dat mensen niet meer te paard de straat op zouden moeten willen. Maar wel dat je dat niet in elke omgeving moet willen. Ik ben regelmatig te paard op pad geweest in Amsterdam. Maar dan zeg maar niet over het Damrak :+ Het centrum van Keulen lijkt me ook geen geschikte plek voor een paard. En een kerstmarkt ook niet. Tenzij een paard een duidelijke, functionele meerwaarde heeft die "vermaak" overstijgt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 10:32

Waarom moet het een functie hebben?
Een paard in de wei heeft dan net zo min een functie behalve dat wij dat wel gezellig vinden.

Belangrijk is om te kijken hoe gedraagt het dier zich en hoe word er mee om gegaan.
Is dat oke, dan niet verder gaan zoeken...

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 11:18

Ik denk ook aan een stukje cultuur meegeven aan bv kinderen?
Vroeger waren geen auto’s enzo, dus iedereen verplaatste zich te paard of met een wagen.

Dat is toch puur het stukje cultuur achter het hele verhaal overbrengen? Iets wat al 10-rallen jaren gedaan wordt en waar mijn inziens, niets mis mee is als het paard het prima vindt en alles gewoon op een respectvolle manier naar het dier toe gebruikt.

En bv een paard vergelijken met een olifant slaat nergens op. Dat paard wordt dagelijks ‘gebruikt’ door mensen, worden daar voor gefokt.

Olifanten niet bv.

Als je idd een ritje elf-paard op de kerstmarkt in vraag stelt, ben je 2 stappen verwijderd van de vraag waarom een ruiter dan nog op een paardenrug moet kruipen….

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 17:13

Citaat:
Volgens de heer Putzmann ... Kinderen moeten volgens hem leren en ervaren wat de juiste manier van omgaan met dieren precies inhoudt.

en dat is om ze op kermissen neer te zetten, waar ze zich kunnen ophalen aan licht, geluid, en de stromen van welgemanierde bezoekers, …

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 17:23

als paard verveel je je soms de barsten in de stal, de paddock of het weiland en dan wil ook wel eens wat anders

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 17:44

Ter verduidelijking: op meerdere plaatsen in Duitsland is deze kerstengel een belangrijk symbool voor kerstmis, te vergelijken met sinterklaas in Nederland. Nu heb ik geen idee waarom de kerstengel in Keulen op een paard zit, maar als je de nederlandse sinterklaas zijn paard afpakt, gaan de mensen ook steigeren (sorry voor de flauwe woordspeling :+ ).

Serieus nu: ik begrijp de argumenten voor en tegen allebei wel. Maar op een foto van het betreffende paard in de krant zag ik een ontspannen paard, een rustige ruiter en begeleider en voldoende ruimte rond het dier. Wat mij betreft niks om je over op te winden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 01:31

Deze discussie heb ik al eens op straat gevoerd. Een mevrouw vond het echt niet kunnen dat mijn paard meedeed aan het optreden. Zoveel stress enzo. Mijn paard stond op rust naast me rustig rond te kijken... Ik heb haar gezegd dat de enige die stress had zijzelf was en ze eens goed naar het paard moest kijken...