[AUT] Vrouw klaagt ex-man aan om niet meebetalen aan paardensport kind

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 08:39

En moet het perse 6.000,- in de maand kosten omdat zij een buitengewoon talent heeft?? Omhooggevallen mensen zeg. En het broertje is de sluitpost op de begroting, lekker dan. Die vader heeft gelijk dat hij niet meer mee wil doen met dat circus.
1 paard er uit en op zoek naar sponsering.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 09:02

Sassy4barrel schreef:
Aan de andere kant denk ik wel ; het gaat om een ( zeer mogelijke ) professionele carrière .. stel de dochter was geen talentvol amazone maar studeert als arts en zou daarvoor uitgekozen worden om bijv een dure studie of stage in het buitenland te kunnen gaan volgen.. en hij zou dan weigeren om hierin mee te betalen ? In hoeverre verschilt dit dan qua mening.. want dan verwacht iedereen dat hij erin mee helpt ..
Ook dan zou dit in overleg moeten gaan. En als deze man geen geld ervoor heeft, houdt het sowieso op. Hoewel de vergelijking niet helemaal klopt, gezien de vader er niet achter staat door oa het risico op verwondingen.

DuoPenotti schreef:
tamary schreef:
Dat niet alleen, maar hoe zit het met het andere kind? Er loopt nog een jonger broertje rond, die heeft kennelijk geen rechten op centjes van papa?

Dit dacht ik ook. En wat krijgt broertje nog?
Misschien is het broertje wel van een andere vader?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: [AUT] Vrouw klaagt ex-man aan om niet meebetalen aan paardensport kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 09:09

Jeetje, kennelijk vindt de Oostenrijkse rechtbank het redelijk op het bestaansminimum te leven zodat het kind een (extreem) dure hobby kan uitvoeren?

Bi-zar.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 09:56

Er zal wel vanalles schorten aan de berichtgeving, ik heb originele artikels gelezen maar kan niet direct vertaalfouten vinden die de zaak zouden verduidelijken.

Wel een paar bedenkingen
- vader vindt de sportieve activiteit van dochter mogelijk gevaarlijk, maar toch verplicht de rechtbank hem bij te dragen - bijzonder dat hier verder niet op ingegaan wordt. Wat met jouw vrijheden als ouder? Moet je ook akkoord gaan als je kind wil gaan free climben? Of diepzeeduiken zonder flessen?
- de prijzen in Oostenrijk liggen anders dan hier, maar 6 K voor een goed dressuurpaard? Misschien pony? Of hier ging iets mis en ging het over de kosten per maand
- 6000 euro kosten per maand of 3000 euro per stuk per maand- die vreten gouden hooi en hebben de koning als trainer? Met zulke kosten zou je denken dat die dieren maandelijks internationaal concours rijden incl vliegticket?
- het kan best zijn dat papa op papier weinig verdient, maar wel alles op de zaak heeft en zo in villa woont en Porsche rijdt. Zou dus best kunnen dat rechtbank dat mee in overweging neemt en hem zo acht wel met het 'minimum' rond te komen?

Er wordt trouwens nergens iets gezegd over inkomen moeder, misschien is dat een advocate of chirurg.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 10:00

Ben nu ook wel benieuwd hoe oud het kind is, want als je zoiets doet voor een 10 jarige dan is het wel heel overdreven duur en veel.. 16/17 kan ik me dan bijna nog voorstellen en dan is het gelukkig 'maar' 1/2 jaar voor de vader. Nog steeds vind het belachelijk duur :n

Edit; zie nu dat ze 15 is

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 10:03

Jullie weten dat de kosten van het houden van een paard behoorlijk kunnen verschillen binnen europa?

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 10:40

pol013 schreef:
Jullie weten dat de kosten van het houden van een paard behoorlijk kunnen verschillen binnen europa?

beetje een dooddoener dit.

Wil je ons toelichten hoeveel een paard houden kost per maand in Oostenrijk?

K_H_W_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 11:08

Nezzie schreef:
K_H_W_P schreef:
Zoals ik het lees kosten de paarden 6000 per stuk.

Aan de andere kant, een correct dressuurpaard die blijkbaar geschikt is voor de ambitie van dochterlief voor 6000? Ik kan ze hier in de buurt niet vinden..

Nee, het staat er knullig in de eerste paragraaf, maar daarna wordt gesproken over 6000 per maand, per paard.

Ah, ja ik zie het inderdaad. Ik had alleen de eerste paragraaf gelezen :o

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 11:14

Ania schreef:
pol013 schreef:

beetje een dooddoener dit.

Wil je ons toelichten hoeveel een paard houden kost per maand in Oostenrijk?

Laten we even uitgaan van Wenen en een luxe sportstal dan praten we over een 800 - 1000 per maand geen 6.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 11:57

Maal 2, dus 2000 aan stalling
Dus nog 4 K over, of 2 K per paard per maand (gezien de leeftijd van de amazone kan het pony zijn)
- inschrijfgelden
- transportkosten (vliegtuig, aflossing luxe vrachtwagen, benzine)
- hoefsmid
- lessen
- speciale medische kosten zoals aquatherapie, osteopaat...
- misschien nog grooming kosten of iets in die aard?
- uitrusting

Indien je 'splash on cash' gaat en elk weekend de baan op moet dat lukken.
Iig is het werkelijk een toedeledoki bedrag, 3000 euro aan kosten gemiddeld per maand per paard.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 12:15

Hm, de stal waar ik werkte kostte 2000 per maand, per paard. Dat was 12 jaar geleden.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 12:42

CrazyCat schreef:
Ania schreef:

Laten we even uitgaan van Wenen en een luxe sportstal dan praten we over een 800 - 1000 per maand geen 6.

+ 2 x lessen per paard per week a 150/ keer (x 4 weken is 2000 per maand per paard aan les)
+ International concours is zo maar 500-700 euro per paard per concours incl stalling/ hotel/ reiskosten, en dan ga je maar 1 keer per maand, wat nou als je 2 keer per maand gaat, of nog een keer nationaal/ regionaal.
Blijft er nog wat geld over voor dierenarts kosten, hoefsmid, masseur, nieuwe spullen etc.

Jep, we hebben een dure hobby, die je zo gek kan maken als je zelf wilt....
Ook ik vind het buitensporig hoor, maar je ziet wel, je komt er zo aan, die 6000 per maand per paard....

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 13:15

Moeder kan de kosten niet meer alleen dragen? Simpel dan, verkoop 1 paard.
Of doet dochter dan misschien moeilijk en durft moeder niet tegen dochter in gaan omdat ze jarenlang een rotverwend kind geweest is? (Geloof mij. Ik ken zo iemand persoonlijk, moeder moet maar ja knikken voor de dochter)

Sorry hoor. Ik ben hier heel simpel in, verkopen van 1 paard en misschien de overige kosten eens herbekijken. Paard houden kan toch goedkoper. Ook voor de topsport lijkt me.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 13:35

Alimentatie is toch ook voor hobby kind? Waarom laat je je kind zo'n bizarre dure hobby als je het zelf (met allimentatie) niet kunt betalen? Waarom 2 paarden? Bizar om die man zo het geld af te troggelen...

Geen geld uitgeven dat je niet hebt, helemaal niet voor een hobby van je kind dat de helft minder kan (1 paard minder)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 13:52

Er zal vast wel meer achtergrondinformatie aan het verhaal vastzitten dan de indruk die het stuk wekt van vader moet op bestaansminimum leven om de loverdadig uxe, dure hobby van dochter en ex-vrouw te betalen. Want dat zou wel belachelijk zijn natuurlijk.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 14:12

Tancreda4 schreef:
Alimentatie is toch ook voor hobby kind? Waarom laat je je kind zo'n bizarre dure hobby als je het zelf (met allimentatie) niet kunt betalen? Waarom 2 paarden? Bizar om die man zo het geld af te troggelen...

Geen geld uitgeven dat je niet hebt, helemaal niet voor een hobby van je kind dat de helft minder kan (1 paard minder)

Daarbij moet het als je zo vreselijk veel talent hebt ook mogelijk zijn sponsoren te zoeken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 14:21

CrazyCat schreef:
Tancreda4 schreef:

Daarbij moet het als je zo vreselijk veel talent hebt ook mogelijk zijn sponsoren te zoeken.

Vast, maar dat maakt het alsnog een hele dure sport. Vooral als je internationaal rijdt, maar nog niet in de top zit, zeg maar.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 14:24

_San87_ schreef:
CrazyCat schreef:

Vast, maar dat maakt het alsnog een hele dure sport. Vooral als je internationaal rijdt, maar nog niet in de top zit, zeg maar.

Ja maar er zijn vast genoeg kids die net zo veel talent hebben, maar waar het ook financieel niet mogelijk is.
Gewoon alimentatie betalen en als het daar niet van kan........pech gehad.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 14:26

CrazyCat schreef:
_San87_ schreef:

Ja maar er zijn vast genoeg kids die net zo veel talent hebben, maar waar het ook financieel niet mogelijk is.
Gewoon alimentatie betalen en als het daar niet van kan........pech gehad.

Dat vind ik ook. Maar daar ging mijn opmerkinf niet over.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 18:13

foxy80 schreef:
Wel een paar bedenkingen
- vader vindt de sportieve activiteit van dochter mogelijk gevaarlijk, maar toch verplicht de rechtbank hem bij te dragen - bijzonder dat hier verder niet op ingegaan wordt. Wat met jouw vrijheden als ouder? Moet je ook akkoord gaan als je kind wil gaan free climben? Of diepzeeduiken zonder flessen?

Wat is er dan zo gevaarlijk aan dressuur rijden? Ze rijd op aardig hoog niveau dus ik neem aan dat ze hier niet vorig jaar mee is begonnen. Waarschijnlijk reed ze al pony toen de ouders nog samen waren dus waarom zou het nu ineens gevaarlijker zijn ?
Citaat:
- de prijzen in Oostenrijk liggen anders dan hier, maar 6 K voor een goed dressuurpaard? Misschien pony? Of hier ging iets mis en ging het over de kosten per maand
- 6000 euro kosten per maand of 3000 euro per stuk per maand- die vreten gouden hooi en hebben de koning als trainer? Met zulke kosten zou je denken dat die dieren maandelijks internationaal concours rijden incl vliegticket?

6000 in totaal de kosten begreep ik uit het Duitse artikel en moeder wil dat vader daaraan mee betaald.
Op een normale internationale wedstrijd ben je al 500 euro per inschrijving en stal kwijt, komt benzine , hotel , alles nog bij dus dan zit je al op 1200 euro ( met 1 paard of 1700 voor 2 paarden) dan ben je pas 1 x per maand op wedstrijd en dan komt daar je normale stalling , lessen ect nog bovenop dus is geen raar bedrag
Citaat:
- het kan best zijn dat papa op papier weinig verdient, maar wel alles op de zaak heeft en zo in villa woont en Porsche rijdt. Zou dus best kunnen dat rechtbank dat mee in overweging neemt en hem zo acht wel met het 'minimum' rond te komen?

Er wordt trouwens nergens iets gezegd over inkomen moeder, misschien is dat een advocate of chirurg.

Staat idd niets over haar inkomen behalve dat ze het alleen niet meer kan betalen

Mar_jolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 21:39

Betje offtopic: Veel vaders vinden het paardeijden niet persé een gunstige sport. Qua kosten en veiligheid. Mijn eigen vader had mij ook het liefst lekker op schaken gezien, als arts zijnde. Overigens was dat dan wel weer de reden dat we het konden betalen vroeger.

Ontopic: als je ouders scheiden is dat verdrietig en daarnaast blijft er gewoon vaak niet veel geld over om leuke dingen te kunnen doen, nu zijn paarden ook dieren waar iemand zich aan hecht dus het is niet iets om te zeggen: " doe er maar eentje weg" maar de wedstrijd ambities kunnen natuurlijk wel in de ijskast?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 21:48

Ik ben zo blij dat mij kinderen niet zijn aangestoken met mijn hobby :')

Mar_jolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 21:52

MizzMontana schreef:
Ik ben zo blij dat mij kinderen niet zijn aangestoken met mijn hobby :')

Hahaha! Echt he! Alleen lijkt die van mij een passie voor skaten te ontwikkelen, minder duur maar niet persé ongevaarlijker

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 08:19

Sassy4barrel schreef:
foxy80 schreef:
Wel een paar bedenkingen

Wat is er dan zo gevaarlijk aan dressuur rijden? Ze rijd op aardig hoog niveau dus ik neem aan dat ze hier niet vorig jaar mee is begonnen. Waarschijnlijk reed ze al pony toen de ouders nog samen waren dus waarom zou het nu ineens gevaarlijker zijn ?
Citaat:

6000 in totaal de kosten begreep ik uit het Duitse artikel en moeder wil dat vader daaraan mee betaald.
Op een normale internationale wedstrijd ben je al 500 euro per inschrijving en stal kwijt, komt benzine , hotel , alles nog bij dus dan zit je al op 1200 euro ( met 1 paard of 1700 voor 2 paarden) dan ben je pas 1 x per maand op wedstrijd en dan komt daar je normale stalling , lessen ect nog bovenop dus is geen raar bedrag
Citaat:

Staat idd niets over haar inkomen behalve dat ze het alleen niet meer kan betalen

Dus eigenlijk zoeken ze gewoon een sponsor..