Dier&Recht roept het ministerie van Landbouw in een nieuwe petitie op om het gebruik van de zweep op paarden te verbieden. Paarden zijn gevoelige dieren die pijn, angst en stress ervaren bij zweepslagen. Uit onderzoek blijkt dat veel ruiters de pijnsignalen van paarden onvoldoende herkennen. Het gebruik van de zweep leidt daardoor regelmatig tot misbruik en overtredingen. Dier&Recht publiceert hierover in het rapport ‘Zweepgebruik in de paardensport’.
Een zinnetje even wat dikker gemaakt omdat het mij opviel. Let wel, hier worden alle ruiters mee bedoeld, ook de ruiters die deze organisatie naar de mond praten.
Er staat veel en niet alle.... Ik ben het er wel mee eens, hoeveel mensen herkennen het eigenlijk als hun paard last heeft?
Lieser
Geplaatst: Gisteren, 22:07
Elisa2 schreef:
Omdat ze weer lekker weten te verdraaien en liegen.. alsof iedereen er maar keihard op los mept. Terwijl dit gelukkig in de paardenwereld excessen zijn.
Eerlijk gezegd vraag ik me af of het wel excessen zijn. Misschien bij eigen paarden wel, maar op de manege zie ik toch elke les wel meerdere ruiters die de zweep hardhandig inzetten. Vaak zelfs op advies van de instructeur of instructrices.
Bonita_Bon
Geplaatst: Gisteren, 22:12
troi schreef:
Benfan schreef:
Ben het niet helemaal met hun on-eens. Ik heb bij mijn vorige pensioen stal een kennis gehad die zo hard sloeg dat mijn paard er van schrok. Er mag dus zeker wel gekeken worden naar HOE een zweep gebruikt word. Want jezus fiets hell, er zitten genoeg mensen tussen die denken dat ie stuk moet.
Hier ook. Natuurlijk reageert hier niemand die zo is maar tegelijkertijd kennen we allemaal zo iemand. En das niet ok
We kennen allemaal zo iemand maar we zijn het allemaal zelf niet... Statistisch gezien onmogelijk. Wat ik tevens opvallend vind is dat de manege kindjes op manegeponies aangevallen worden (of in elk geval de maneges) in eerdere reacties, waar ik het deels mee eens ben maar ik zie de ergste gevallen toch echt gewoon bij de particulieren, die bij niemand verantwoording hoeven af te leggen, het is hún paard..
Ik snap de petitie wel, maar zoals altijd lijden de goeden onder de kwaden en zo zwart wit is het in mijn optiek niet. Het aanleggen van de zweep (dus niet met een zwiepje) of het aanwijzen met de zweep als verlengde van je arm bij vrijheidsdressuur oid is prima maar ik zie helaas voornamelijk dreigen, tikken en helaas ook vaak meppen. Kijk eens bij de gemiddelde sgw wedstrijd. En hee, been there, done that en ik schaam me er inmiddels voor. Ik begrijp het ook niet dat we paarden met een zweep een tik geven. Of tikje, want een verkleinwoord is een stuk leuker om te horen. Maar geef jezelf maar eens een tikje op je blote onderarm: geheid zie je een afdruk(je), ik zou willen dat paarden geen vacht hadden zodat je kon zien wat je aanricht. Welke striemen ze krijgen van een tik achter het been. Dier&recht trekt alleen altijd alles in het absurde, een beproefde methode om een beetje je zin te krijgen.
Elisa2
Geplaatst: Gisteren, 22:54
Dit is wel typisch de paardenwereld, we kennen allemaal mensen die er slecht mee omgaan maar we zijn het zelf nooit.
Bij de pijnsignalen volgt vast een painface die uiteraard alleen te herkennen is door doorgewinterde Facebook experts. (sorry sarcasme modus)
Gnome
Geplaatst: Gisteren, 23:02
Elisa2 schreef:
Dit is wel typisch de paardenwereld, we kennen allemaal mensen die er slecht mee omgaan maar we zijn het zelf nooit.
Bij de pijnsignalen volgt vast een painface die uiteraard alleen te herkennen is door doorgewinterde Facebook experts. (sorry sarcasme modus)
Ik heb een zweep zo ontzettend vaak verkeerd gebruikt, onterecht lang gecorrigeerd.. Achteraf echt om je te schamen. Weg met die dingen.
Ik vind de petitie echt te zwart wit. Een zweep kan prima op de juiste manier gebruikt worden ter verduidelijking van de hulp. Zie dan liever een zachte 'tik' dan iemand die maar met de hakken erop los beukt in die ribben, bijvoorbeeld.
Helemaal zwepen verboden, sorry, de grootste kolder. Een zweep kan prima als verlengstuk van je lichaam gebruikt worden, ik heb altijd met het rijden een zweep erbij. Rij niet met sporen en gebruik de zweep regelmatig om de hulp 'aan te wijzen', met een lichte druk, voor een oefening. Ook in het grondwerk net zo.
Mijn eerste reactie was, oh mijn god daar gaan ze weer, ze weten echt niet waar een zweep voor is, maar als ik er langer over nadenk weten veel ruiters ook niet waar hij voor is. Er wordt wat afgemept, zeker op maneges en bij de rensport en topsport, om een paard sneller of mooier te laten lopen. Hij wordt helaas door veel mensen niet alleen gebruikt om tegen de buitenschouder te leggen, of om achter je binnenbeen te kriebelen. De zweep wordt zeker weten te vaak gebruikt als pressiemiddel, of om te straffen. En pijnsignalen worden wel degelijk door velen genegeerd; er wordt naar mijn mening te veel op gedrag gegooid als een paard het niet goed genoeg doet. En paarden, lieve volgdieren die ze zijn, pikken helaas te veel. Waar kennis en kunde ophouden begint het geweld. Ik ben er niet bang voor dat er ooit een algeheel verbod op zwepen komt, maar een mentaliteitsverandering is zeker op zijn plaats.
pol013
Geplaatst: Vandaag, 08:15
MamAppelsap schreef:
troi schreef:
Maar dit is natuurlijk wel waar: "Belonen is een veel positievere manier van trainen dan straffen”, aldus Pesie. “Die manier van trainen is al veel langer gangbaar bij andere diersoorten en werkt ook goed bij paarden. Maar dat vergt wel een cultuurverandering in de ruitersport, met openheid voor nieuwe inzichten, aangepaste regelgeving en een overgang naar diervriendelijkere trainingsmethodes.”
Bij honden vinden we training met de krant of vliegenmepper schandalig (was 20 jaar geleden nog doodnormaal) maar bij paarden wordt jonge kinderen op maneges nog geleerd om met zweep te rijden. En dat is eigenlijk best wel gek
Klopt het is daarom ook een beetje een misleidende topictitel, want waar ze voor pleiten is een verbod van gebruik van de zweep als strafmiddel.
En daar zijn heel veel bokkers het gewoon mee eens, maar omdat het Dier&Recht is moeten er per se absurde vergelijkingen worden gemaakt en de kont tegen de krib wordt gegooid.
Nee, deze zit (voor mij) toch net even wat anders in elkaar. Ik zag de stroomband voor honden hier al voorbij komen. Dat is precies de juiste vergelijking. Dat ding is nu namelijk óók verboden als erf afrastering. En dat vind ik dan weer baby met badwater weg gooien stommiteiten. Dat vind ik namelijk een welzijnsbevorderend ding voor erfhonden. Duidelijker dan welk mens dan ook kan zijn in zijn training en levert die beesten alleen maar een fijner vrijer leven op. En exact dat verwacht ik dus ook met de zweep. Totaal verbod en alle nuttige en verantwoord gebruik ben je ook meteen kwijt.
Mag er meer kennisdeling zijn over hoe een dier ook op een positieve manier kan leren (yes please) (als we dat maar niet gaan verafgoden als enige manier). Mogen er regels aangescherpt blijven worden over wat we dan correct gebruik vinden? (yes please) Vind ik het goed om hier veel duidelijker over te zijn? (zeker weten)
Maar ik vertrouw onze regering (goede bedoelingen, te weinig kennis en overzicht van implicaties)/ dier en recht/ pvdd (vertrouw ik voor geen 5 cent meer) absoluut nog minder met deze materie dan de gemiddelde paardenhouder. Dat wordt keer op keer bevestigd.
Ik gebruik al jaren geen zwepen meer, nooit gemist eigenlijk. De vergelijking met honden vind ik vrij accuraat; als iemand hier op bokt aangeeft dat hij zijn hond een corrigerende tik geeft vinden we dat allemaal een verkeerde trainingsmethode, bij paarden is een tik nog steeds een gewone gang van zaken. Dat voelt toch krom. Ik vind Dier en Recht geen fijne organisatie, maar hier hebben ze toch wel een punt.
pol013
Geplaatst: Vandaag, 08:45
Prompter: en je kunt je ook echt geen nuttig gebruikt van de zweep voorstellen?
Want dat ik met mijn merrie alleen maar een zweepje vasthou als ik wil dat ze kunstjes doet, neemt niet weg dat ik het wél nog als nuttig hulpmiddel kan zien in andere situaties/ bij andere paarden.
En nee, als slaan je standaard methode is, gaat er iets mis. Maar ik kan me echt ontelbaar situaties voorstellen waarbij ingrijpen door middel van een grote hulp echt mega zinvol is. En op dát moment wellicht even een 5 seconden stress piek oplevert. Maar daarna juist welzijnswinst oplevert.
Welzijn en stress hebben echt maar een heeeeeeel zwakke correlatie. In die zijn dat alleen té véél stress, te vaak, welzijnsaantastend is.
Die paarden training en hondern training vergelijkingen gaan voor mij ook maar zo ver. Leuke overeenkomsten en ook een heleboel totaal onvergelijkbaar.
Laatst bijgewerkt door pol013 op Vandaag, 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Elisa2
Geplaatst: Vandaag, 08:45
Of een zweep gemist wordt ligt ook geheel aan het type paard, kan me voorstellen dat Dravers veel looplust hebben van zichzelf maar je gebruikt vast wel been als je rijdt? In principe is een zweep bij goed gebruik niet anders dan het gebruik van het been.
Het is heel goed te merken aan een paard of een zweep goed of niet goed gebruikt wordt, bij geen goed gebruik worden ze er namelijk erg bang voor. En ja, daar mag zeker kritisch naar gekeken worden maar laten we de nuances niet uit het oog verliezen.
Gnome, dat is eerlijk van je en dat siert je! De sarcasme ging me om het stukje dat in de paardenwereld de meeste mensen heel goed zijn in wijzen naar een ander en zichzelf op een voetstuk te plaatsen en dat is precies ammunitie voor dit soort organisaties.
Met mijn vorige en huidige paard kan ik met rijden de zweep makkelijk missen. Rij meestal zonder want beide scherp aan het been. Maar soms zeker met beginnen met sluiten/aandribbelen is een kriebel op het kruis of net achter je been wel makkelijk, maar zou prima zonder kunnen.
Aan de hand liever wel, dan is het gewoon een verlenging van mijn arm.
Of met dames zadel rijden, is je zweep gewoon in plaats van een been
hahahatsjoe
Geplaatst: Vandaag, 09:13
Idioten
BoktVerlaten
Geplaatst: Vandaag, 09:24
hahahatsjoe schreef:
Idioten
Hier moet ik even om lachen, in combi met je onderschrift #doeslief
Maar hier even los van….ik lees allemaal berichten van hoe men de zweep “goed” gebruikt. Ik lees dat iemand een zachte tik liever ziet dan onnodig veel been geven….Als dat allemaal lees, mag van mij de zwwep verboden worden. Als je meer tijd in de training steekt, zou je dan echt niet zonder kunnen? (En oprechte vraag voor de menners…..kun je uberhaupt zonder zweep mennen?)
pol013
Geplaatst: Vandaag, 09:36
Boktverlaten:
Dat heb ik geprobeerd, zonder succes. Met 1 specifiek paard. Ik heb het zelfs verschillende periodes geprobeerd over een periode van bijna 10 jaar, met verschillende invalshoeken. Verkopen had dan nog een optie geweest want het zal vast aan mijn gebrek liggen er zijn vast ergens ruiters die vinden die het wel kunnen..... Maar ik wens mijn paard succes met een zoeken naar een plek waar het totaal welzijns plaatje beter is. In dat geval is het echt een hand vol en geen land vol. Dus is hij gebleven.
En uiteindelijk kom ik tot de conclusie dat zijn algemene langetermijn welzijn er beter op wordt als ik hem op een kleine tik wél - op een kleinere hulp kan leren reageren - wel mijn eigen lijf subtiel en soepel kan blijven gebruiken - zijn lijf constructief beter te laten bewegen. (grappig genoeg mag je mij bij dat paard wel mijn bit afnemen of zelfs het hele hoofdstel, het is niet dat het automatisch een ongehoorzaam ongeschoold paard is)
Het gaat even te ver voor dit topic om dat rijtechnisch/ trainingstechnisch helemaal uit te werken voor je. Ik ben maar een gemiddelde ruiter maar zeker geen ongeschoolde drol. En met 2 andere beesten heb ik er geen moeite mee. Geen sporen, geen zweep, helemaal prima.
Ook menzwepen en longeerzwepen ? Dat wordt wel lastig Ook bij de hengstenkeuringen in de kooi… dat wordt ook niks meer
Vraag mij af of zo’n ‘parelli stick’ ook onder een zweep valt Ik ben tegen misbruik van de zweep. Maar ik gebruik het zeker om mijn jonge paard vooral in het begin van het beleerproces te leren wat er bedoeld wordt met beengeven. Ik geef been en iets daarna (bij geen reactie) een klein tikkie met stemhulp ‘draf!’ Dat ze wel consequent leert , been is vooruit. En niet blijven plakken aan het been. Wordt ze afgeranseld? Zeer zeker niet, nooit …
Jessix
Geplaatst: Vandaag, 10:36
Ik gebruik zelf liever een stick dan een zweep, omdat die geen swiep effect heeft. Voelt prettiger en werkt preciezer, heb ik op mezelf uitgeprobeerd.
Maar elke tool is natuurlijk zo goed als degene die hem hanteert. Slaan is sowieso not done. Wanneer je frustratie en agressie ervaart kun je beter even bij je paard weg gaan.
Laten we niet vergeten dat het ons allemaal vrij staat om een zweep correct te gebruiken, op precies de manier die nodig is bij het paard waar men mee bezig is. Verkeerd gebruik krijg je vanzelf op je bord van het paard, daar heb je geen dierenrechtenactivisten voor nodig.
Laten we ook niet vergeten dat dit soort organisaties niet het doel hebben om welzijn te verbeteren van onze dieren, maar wel het doel om stapje voor stapje, maatregel voor maatregel alles te laten verbieden wat met het houden van dieren te maken heeft. Het is een lange weg, maar dat is het doel.
Amber_anne
Geplaatst: Vandaag, 10:53
Veronica2 schreef:
Laten we niet vergeten dat het ons allemaal vrij staat om een zweep correct te gebruiken, op precies de manier die nodig is bij het paard waar men mee bezig is. Verkeerd gebruik krijg je vanzelf op je bord van het paard, daar heb je geen dierenrechtenactivisten voor nodig.
Laten we ook niet vergeten dat dit soort organisaties niet het doel hebben om welzijn te verbeteren van onze dieren, maar wel het doel om stapje voor stapje, maatregel voor maatregel alles te laten verbieden wat met het houden van dieren te maken heeft. Het is een lange weg, maar dat is het doel.
Gebeurde dat maar. Heb je niet het filmpje gezien van meerdere olympische ruiters die het paard af ranselen met een zweep? Die paarden doen er helemaal niks tegen.
Paarden zijn veel te vergevingsgezind
Jessix
Geplaatst: Vandaag, 10:56
Amber_anne schreef:
Veronica2 schreef:
Gebeurde dat maar. Heb je niet het filmpje gezien van meerdere olympische ruiters die het paard af ranselen met een zweep? Die paarden doen er helemaal niks tegen.
Paarden zijn veel te vergevingsgezind
Ja ik vind dat ook te mager. Je hoort een dier gewoon niet te slaan. Daar mag best wat van gezegd worden.
Veronica2
Geplaatst: Vandaag, 10:57
Nee, ik heb geen filmpje gezien waar meerdere olympische ruiters hun paarden afranselden.
Moet de vraag dan niet anders gesteld gaan worden dan? Dat het misbruik van welk middel dan ook verboden moet worden. En dan ook in de zin van: strenger gestraft? En handhaving op het verbod tot het houden van dieren plus sneller ingrijpen?
En een mentaliteitsverandering op dit gebied bewerkstelligen en dat we mensen er op gaan aanspreken als het niet door de beugel kan? Dus ook de toezichthouders een groter mandaat geven indien nodig (ben niet bekend met wat ze momenteel mogen en kunnen)
Amber_anne
Geplaatst: Vandaag, 11:24
Veronica2 schreef:
Nee, ik heb geen filmpje gezien waar meerdere olympische ruiters hun paarden afranselden.
Deze twee zijn beide nog recentelijk groot in het nieuws geweest
pol013
Geplaatst: Vandaag, 11:27
Dat afkeuren en nooit meer willen heeft voor mij slechts een flinterdun verband met het verbieden van een zweep. één keer blazen en het verband is weg.