rien10 schreef:Ik ben dan maar blij dat ik een pony heb en geen paard. Hij wordt in maart 20 en is in top conditie, loopt volop in de dressuur.
Een van mijn paarden is 28 en nog steeds fit genoeg. Loopt nog 24/7 buiten in kudde verband. Een b-pony is op 25 overleden (natuurlijke dood, had wel cushing maar het enige symptoom was de vacht. Had twee weken er voor de DA nog bij hem gehad voor bloedname enz.) een A pony díe kerngezond was waarvan iedereen zei ‘die wordt met gemak 30’ is maar 20 geworden, accuut leverfalen.
Een zorgenkind heb ik op 7 laten in slapen maar die was simpelweg fysiek van veulen af aan te veel verwaarloosd en zijn lijf kon het niet meer in halen. Heb hem op gehaald onder het mom van ‘al heeft ie het maar een week goed met gras en vrijheid die week heeft ie gehad. Heeft twee jaar een heel goed leven gehad en toen viel het kaartenhuisje in elkaar.
Nu een 20’er d-pony die enkel op pensioen is omwille van zijn pees. Ik hoop dat hij nog 10 jaar mee gaat maar realistisch gezien is hij een senior.
Uiteindelijk is 24 echt niet zo jong. Die wat echt gezegende leeftijden halen… daar zit ook een stukje geluk bij en soms ook een stuk blindheid van de eigenaar. Kan er zo drie opnoemen in mijn omgeving die elke dag pijn lijden omdat de eigenaar niet kan loslaten. Als die 30 worden hebben ze dan een betere verzorging gehad?