[UK] Valegro en Uthopia overleden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 13:56

rien10 schreef:
Ik ben dan maar blij dat ik een pony heb en geen paard. Hij wordt in maart 20 en is in top conditie, loopt volop in de dressuur.

Een van mijn paarden is 28 en nog steeds fit genoeg. Loopt nog 24/7 buiten in kudde verband. Een b-pony is op 25 overleden (natuurlijke dood, had wel cushing maar het enige symptoom was de vacht. Had twee weken er voor de DA nog bij hem gehad voor bloedname enz.) een A pony díe kerngezond was waarvan iedereen zei ‘die wordt met gemak 30’ is maar 20 geworden, accuut leverfalen.
Een zorgenkind heb ik op 7 laten in slapen maar die was simpelweg fysiek van veulen af aan te veel verwaarloosd en zijn lijf kon het niet meer in halen. Heb hem op gehaald onder het mom van ‘al heeft ie het maar een week goed met gras en vrijheid die week heeft ie gehad. Heeft twee jaar een heel goed leven gehad en toen viel het kaartenhuisje in elkaar.

Nu een 20’er d-pony die enkel op pensioen is omwille van zijn pees. Ik hoop dat hij nog 10 jaar mee gaat maar realistisch gezien is hij een senior.

Uiteindelijk is 24 echt niet zo jong. Die wat echt gezegende leeftijden halen… daar zit ook een stukje geluk bij en soms ook een stuk blindheid van de eigenaar. Kan er zo drie opnoemen in mijn omgeving die elke dag pijn lijden omdat de eigenaar niet kan loslaten. Als die 30 worden hebben ze dan een betere verzorging gehad?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 14:30

Wat mooi omschreven. Vooral die van Charlotte is erg emotioneel. Veel gehouden is er van deze twee paarden. Dat is mooi om te lezen. Mooi en ook bijzonder om beiden samen te laten gaan. Ook al doet dat dubbel pijn. Als Polie iets onder de leden had gehad dan had ik haar ook gelijk laten gaan met Hercule. Die twee ware ook zo samen. D7us prima keuze dit.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 14:42

CharleyT schreef:
manubres schreef:
Schrik ervan. Een aantal jaar geleden zag Valegro er nog topfit uit. En samen laten inslapen, een mooie gedachte, maar ook een menselijke keuze. Ik heb destijds mijn 7 jarige zelf gefokte ruin moeten laten inslapen. Hij stond nog steeds bij zijn 23 jarige moeder en waren erg aan elkaar gehecht. Zij had met haar 23 jaar ook al ouderdomsgebreken, en ik dacht: misschien moet ik ze samen laten gaan. Maar ik besloot om eerst een dierentolk erbij te halen. Die zei dat mijn oude merrie er nog niet aan toe was en niet mee wilde. Ze is daarna nog tot haar 27e bij me gebleven. Ben er achteraf dankbaar voor dat ik ze niet allebei tegelijk heb laten gaan.

Uit nieuwsgierigheid: wat is/doet een 'dierentolk'?

Daar ben ik ook heel benieuwd naar.

Flubberboot

Re: [UK] Valegro en Uthopia overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 14:49

Sorry maar 23 en 24 niet oud? Ken menig paard wat niet eens de 20 kan halen. Inslapen zullen ze echt niet doen omdat ze de stal/weide nodig hebben voor een ander paard.

Prachtig dat ze samen mochten leven en samen dood mochten gaan. Neem aan dat zij de paarden goed genoeg kenden om te weten dat dit de beste keuze voor beide dieren is geweest

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 14:59

Ik vind zelf 23 niet perse oud. Maar als ik kijk naar m’n eigen… had ik gehoopt dat ze dat ook mochten halen. (Koliek (12), gescheurde baarmoeder (9), hersenbloeding (22))

Mooi dat ze samen mochten gaan. Het waren prachtige paarden

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 15:00

Menig senior paard gaat nog het leerlingen circuit in als schoolmaster en vroegah vaak genoeg door voor worst. Niet dat ik daar nu fan van ben maar even als vergelijk..

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 15:41

Wat een verdriet om deze paarden te moeten missen. Ze hebben heerlijk jarenlang een mooi pensioen gehad zo samen op de wei en ik heb heel veel respect ervoor dat er reële beslissingen zijn genomen voor deze toppers.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 17:05

Wauw, wat mooi en ontroerend geschreven van zowel Carl als Charlotte.
En heel bijzonder en mooi dat ze samen zijn gegaan en dat ze dat echt in het belang van de dieren hebben gedaan, als eigenaar zal dat natuurlijk dubbel zo zwaar zijn..... :knuffel:

2 legendarische topatleten die echt hun stempel op de dressuursport wereldwijd hebben gedrukt.
Voor iedereen die met ze te maken had, heel veel sterkte gewenst Y;(

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 18:44

Oeh, beide … Ik ben even verrast!

Wat een legendes!

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 11:48