JIM neem ponyrace onder de loep na kritiek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:00

Nyaleti schreef:
Hoe zou hier naar gekeken worden als het volwassene op paarden betreft? Vinden jullie het dan ineens wel zielig?

Enkele uit het filmpje meppen en trappen er behoorlijk op los. Hoe kun je dat in hemelsnaam goed praten? Omdat het kinderen zijn? Omdat het maar Shetlanders zijn?

Als je goed kijkt zie je vooral veel bewegelijkheid maar niet dat de pony,s geraakt worden.

Daarnaast is iedereen het er unaniem over eens dat sporen en zwepen overbodig zijn. :j

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:17

Nyaleti schreef:
Hoe zou hier naar gekeken worden als het volwassene op paarden betreft? Vinden jullie het dan ineens wel zielig?

Enkele uit het filmpje meppen en trappen er behoorlijk op los. Hoe kun je dat in hemelsnaam goed praten? Omdat het kinderen zijn? Omdat het maar Shetlanders zijn?

Toevallig wel eens naar barrel racing gekeken?
Afbeelding

Wbt sporen verbieden tot minimaal de M1 vind ik ook een goede. Hoeveel paarden/ponys in zoiets simpels als de B al met sporen worden gereden… dan heb je hem gewoon niet aan je been als je extra ‘gas’ nodig moet hebben ipv het gebruiken voor het doel, verfijning

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:31

Dat barrel race is toch ook een lompe sport.
Leek mij vroeger best gaaf om eens te doen. Maar wel met je benen normaal.

Maar met barepad pony cross.
Vind het niet eens een gek idee.

Maar vroeger reden wij veel zonder zadel.
Uit de wei halen en dan naar voren crossen met enkel 1 halstertouw aan het halster.
Deze even als voorbeeld.

Maar heb het idee dat dat soort lol met de knol bijna verdwenen is.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:41

Onze sport ligt sowieso zwaar onder vuur. Vorige week kregen we op onze jaarlijkse ledenvergadering van het mendistrict ook de vraag om uiterst voorzichtig te zijn met wat we op social media plaatsen.

Een keertje een mond open, een hoofd de lucht in, wat een momentopname of een still uit een video kan zijn, kan eruit gefilterd worden en begint zo een eigen leven te leiden.

In deze ben ik het met de rest eens dat sporen en zweepjes niet hoeven.

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:43

Wat ontzettend fijn dat het volgend jaar anders wordt gedaan. Ik heb het filmpje op Instagram gezien en hier ook onder gereageerd dat ik het er heel onvriendelijk uit vond zien, zeker het winnende ruitertje dat aan een stuk door met de zweep tikken uitdeelde. De ruitertjes hebben ongetwijfeld plezier gehad, de pony’s heb ik mijn twijfels over.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:12

CxKenzo schreef:
haha1995 schreef:
Nou het winnende meisje hakt zelfs op haar overwinningsronde nog aardig met haar sporen in de pony...Ik zie overal flink klapperende benen, dus waarom moetten daar sporen aan? Die dienen ter verfijning...er is geen verfijning bij die klapperende benen te zien.De kinderen hebben lol...Maar heel diervriendelijk ziet het er in mijn ogen niet uit met rukkende kinderhanden en flapperende benen. Laat ze de zelfde race eens met barepads of zonder zadel doen....

Barepads of zonder zadel? Lijkt me niet heel veilig. Die zweepjes en sporen hoeven van mij ook niet maar om nou meteen zo door te slaan...

Je leert er goed van zitten en in ieder geval niet zo te klapperen met je benen...ik ben er zeker geen slechte ruiter van geworden..mijn kinderen ook niet..
En we gingen niet minder hard op de shetjes als kind zijnde...en soms lag je er wel eens naast...kan gebeuren

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:17

Dat kan en mag tegenwoordig allemaal niet meer..als kinderen vallen kunnen maneges/evenementen/ instructeurs en dergelijke aangeklaagd worden. Die cultuur was er vroeger veel minder en het is zeker goed voor kinderen om zonder zadel te leren rijden.

Maar laten ze maar eens beginnen inderdaad met geen sporen tot de M, ik snap niet waarom kinderen sporen nodig zouden moeten hebben.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:20

Dit laat juist wel weer goed zien hoe belangrijk het is dat het vanaf kindertijd/basis gewoon moet veranderen. Ik vind de kritiek niet meer als terecht en hoop dat het veranderd wordt; en dan niet alleen die pony race tijdens JIM - want als het daar gebeurd tijdens zo'n race, kun je er donder op zeggen dat er thuis/op de manege het er niet perse veel vriendelijker aan toe gaat. Het moet en kan gewoon echt wel beter en die verandering duurt gewoon veel te lang - met als gevolg dat er inderdaad steeds meer (terechte) kritiek komt op de sport in 't algemeen. Het blijft in alle takken aanwezig, van jong tot oud. Daar mag wat mij betreft echt heel veel in veranderen :j

En ik vind in dit soort topics ook aan de hand van reacties dan weer heel goed zichtbaar waarom verandering zo hard nodig is. Onder de paardenmensen zelf zitten zoveel verschillende visies/meningen, maar de dieren zelf worden jammer genoeg vaak echt vergeten - maar als dat dan aangekaart wordt, is het alleen maar dat mensen wie kritiek geven extreem zijn en worden weggewuifd. Er wordt vanuit het paardenwereldje gewoon echt nog steeds niet kritisch genoeg gekeken en daar wringt het echt. Soms denk ik: gelukkig is er tegenwoordig juist social media. Dankzij dat vooral is de druk steeds hoger voor organisaties om er iets mee te doen (en als zij er iets mee doen, worden ruiters/instructeurs e.d. op een gegeven moment wel gedwongen anders te werken). En ik zeg niet dat het altijd goed is, dat er zo makkelijk kritiek gegeven kan worden, maar ik vind dit soort dingen wel goed om te zien zodat het in opspraak komt en er hopelijk verandering komt, waar nodig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:27

Ik ben het daar niet mee eens, want..het is wel goed om kritisch te kijken maar soms slaan mensen volledig door. Even los van dit voorbeeld, laatst werd een amazone helemaal zwart gemaakt omdat ze zogenaamd in de GP dressuur de hele tijd met de sporen zat te prikken. Ik ben daar kritisch naar gaan kijken maar wat er te zien was, was een bewegelijk onderbeen, sporen raakten het paard niet. Sommige paarden hebben veel beweging waardoor alles wat wiebeliger wordt.
Moeten we dan naar dit soort mensen gaan luisteren? Die dit verschil niet eens kunnen zien?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben voor kritisch kijken en sta ook open voor hervormingen in de sport. Alleen tegenwoordig is er zo'n afzeikcultuur gaande dat ik niet vind dat deze leidend zou moeten zijn.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:48

Ja en dat is dan tegelijkertijd wel ook weer wat ik bedoel: het wordt nu meteen als afzeikcultuur weggezet - terwijl genoeg kritiek komt van mensen met verstand. Het wordt bijna standaard per definitie weggezet als extreem. En ja, extreme reacties zijn er altijd, van beide kanten (Maar ja, wat is extreem ook? Ik ben van mening dat paardrijden ook iets is waar veel kritischer naar gekeken zou moeten worden in 't algemeen en dat kan iemand extreem vinden en een ander is het daar volledig mee eens). Toch is het merendeel wat hier reageert in het topic het wel enigszins eens met de kritiek en ik vind die bokkers allemaal nu niet perse extreem te noemen. Het laat imo juist goed zien hoe hard verandering nodig is - want juist veel paardenmensen ook zetten steeds meer vraagtekens.

En eerlijk: ik zie zelden iemand daadwerkelijk open staan voor kritiek, laat staan dat het op grote schaal gebeurd zodat er verandering plaats kan vinden. Het gaat hier niet alleen om de zit en wiebelige benen. Ook het gebruik van zweer en sporen. Even kijkend naar dan die pony race. En zo is er heel veel wat in de basis bij de jonge ruiters meegegeven wordt nog steeds door instructeurs en ouders van een generatie ervoor die zo zijn opgegroeid als ruiters. Dat er vaak geroeptoeterd wordt om te roeptoeteren en dat er inderdaad met geen inzicht gehandeld wordt; dat gebeurd ook zeker. Maar toch zie ik (en dat is dan denk ik ook maar net Hoe je als persoon dingen leest en ziet en verwerkt icm je mening), en dat valt me in andere topics ook al jarenlang op sinds er steeds meer kritiek komt op de sport, dat het net zo goed een trend is dat tegengas vaak al snel wordt weggezet als extreem en dat het mensen zonder verstand zijn wie wat zeggen en dat er doorgeslagen wordt. Dat vind ik ook echt niet terecht en daar wringt het denk ik wel. Want zo staan mensen inderdaad vaak helemaal niet open meer voor kritiek en zo zal verandering nog langer duren. Met meestal als gevolg dat er dus meer kritiek blijft komen en dat mensen dan steeds harder gaan lobby'en dat paardrijden helemaal moet stoppen groter wordt.

Maar dat ligt niet perse alleen aan die 'extremisten', maar ook aan de reacties die nu op kleinere schaal al komen 'van de andere kant'. Dit topic is gewoon een mooi voorbeeld wel weer vind ik van hoe je kunt zien dat er steeds intensere kritiek en weerstand op die kritiek komt. Daarmee gaat jammer genoeg dus alleen niet snel genoeg wat veranderen voor de paarden zelf. En zolang er niet structureel in de nieuwe generatie ruiters op grote schaal wat verandert, blijft dit doorgaan - en dat heeft niks te maken met dat tegenwoordig een afzeikcultuur is. Want je kunt ook zeggen: vroeger werd er misschien wel gewoon structureel te weinig mee gedaan en stond het welzijn van de dieren in veel gevallen ook niet bovenaan de lijst perse? en was dat 'normaal' allemaal dat er zo gereden werd. Als ik terugdenk aan de algemene vibe in een manege vroeger bijvoorbeeld - waar veel jonge kids de basis geleerd kregen - en dat vandaag de dag eigenlijk nog steeds zie: Ja, dan ben ik echt wel van mening dat er gewoon drastische veranderingen nodig zijn. En tegenwoordig wordt alles inderdaad sneller uitgelicht op social media, is er meer aandacht voor, maar dat vind ik dan niet per definitie perse verkeerd. Dat kan natuurlijk ook de verkeerde kant op slaan, wat ik ook niet goed vind hoor - want het gaat zeker ook soms veel te ver. Maar juist door dit soort events nu en het zien van hoe het er nog steeds aan toe gaat in de basis bij de jonge ruiters, moet je toch anders willen en niet vandaag al, maar gisteren.

En ik denk juist omdat je vrij weinig beweging ziet op grote schaal - als je gaat kijken dan naar events en organisaties en wat er vaak gedoogd wordt, op die momenten valt het natuurlijk op omdat het in de spotlight staat - dat mensen gewoon een steeds grotere afkeer krijgen. Dat vind ik een vrij logisch gevolg wel. Vind ik dan weer niet perse meteen extreem en afzeikcultuur. Juist die organisaties hebben invloed erop. Want je kunt niet beïnvloeden wat mensen thuis doen natuurlijk, maar wel met wat je accepteert op events. Als daar structureel aangepakt wordt, zullen mensen hopelijk thuis ook vanzelf anders gaan denken (dat is versimpelt natuurlijk, maar he) en handelen omdat ze anders niet meer naar zo'n event kunnen gaan. Er moet toch ergens begonnen worden met het aanpakken/veranderen van opzet en regels en doorgepakt worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:55

Het probleem is dat de meeste mensen die menen kritisch te zijn niet eens komen kijken naar evenementen, die veroordelen al vanaf een foto of korte filmpjes zonder context. De focus ligt altijd op wat slecht is en niet op wat goed is, al verbeterd is, wie er wel fijn rijden etc.

Dat vindt ik het probleem, en dat mensen daar dan niet voor open staan en in de weerstand gaan vindt ik heel begrijpelijk.

Want het is een heel verschil als je iets ziet en zegt..goh dit en dat doet iemand goed maar dit zou ik graag anders willen zien. Of: wat een dierenmishandelaar, wat een geruk en gepluk!
Dat laatste, daar gaan mensen echt niet open voor staan..en terecht lijkt me.

Daarnaast zijn er heel veel mensen die wel hun stinkende best doen om de sport beter te krijgen, door instructeur te worden, door jury te worden, door steward te worden maar ook die worden vrolijk steevast afgezeken want ze doen het nooit goed. Er is gewoon een groep voor wie het nooit goed is en ja, ik noem dat de afzeikcultuur omdat er nooit een positief woord uit komt.

En als ze zoveel verstand er van zouden hebben zou je wel verwachten dat ze zelf het goede voorbeeld zouden kunnen geven. Maar dat is er ook niet bij..

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:05

Ik rijd zelf al heel lang geen paard meer, maar ik zou dan geen mening mogen geven omdat ik niet zelf het goede voorbeeld geef/kan geven? Dat vind ik zo'n drogreden.

Maar goed, het is zeker lastig. Nuance is soms ver te zoeken en dat zal ook zo blijven. Maar ook als er wel op een normale manier geschreven/gepraat wordt, komt zo'n zelfde reactie. Want ik heb het niet perse over de mensen die meteen roepen: 'wat een dierenmishandeling, wat een geplukt en getrek'. Ja, ik snap dat daar dan ook niet positief op gereageerd wordt. Maar het is net zo goed ook bij mensen wie wel op een normale toon die mening geven, wel met nuance erin. Dat er dan ook gezegd wordt; ja, als je zelf het goede voorbeeld niet kunt geven... Dan mag niemand van bijna nergens meer wat van vinden op deze wereld. Dan mag je bv. ook over een politicus zijn/haar manier van werken niks meer vinden, want dan moet je eerst zelf maar als politicus het goede voorbeeld gaan geven en dan kun je wel even doorgaan.

En ja, er zijn zeker genoeg individuen die wel met liefde voor de dieren en sport proberen te verbeteren en die zijn ook hard nodig! Maar die zullen over 't algemeen ook geen kritiek krijgen (uitzonderingen daargelaten, want er zijn natuurlijk mensen wie paarden houden in 't algemeen al liever niet zien en daar is dan überhaupt niet echt mee te praten natuurlijk)

edit:
En ja, er moet ook zeker rekening gehouden worden met dat filmpjes/foto's moment opnames zijn. Tuurlijk. Maar wie zegt dat mensen niet zelf elders al een keer soortgelijke situaties meegemaakt hebben/gezien hebben en op structurele basis en dan is zoiets als dit nu een prima trigger om dan aan te kaarten dat je kritiek hebt op de sport/wereld. Misschien niet 100% eerlijk, maar dat is het ook niet om heel veel kritiek af te doen als niet terecht, extreem, afzeikcultuur. En dit specifieke filmpje bijvoorbeeld? Hierin mist er echt geen context qua momentopname. Dat laat genoeg zien.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op Gisteren, 10:10, in het totaal 4 keer bewerkt

prompter

Re: JIM neem ponyrace onder de loep na kritiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:08

Zat ponyraces gezien, maar die gaan er meestal professioneler aan toe dan dit. En ouders zijn inderdaad meestal het grootste probleem ;)

Veronica2

Re: JIM neem ponyrace onder de loep na kritiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:34

Maar wat moet het dan zijn? Kindertjes die keurig rechtop en stil op een pony zitten met de beentjes eraf en in een soort verzamelde galop rond gaan? Er wordt hier en daar wel heel erg overdreven.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:37

Je zou natuurlijk wel als regel in kunnen voeren dat drijven niet met klapperende benen mag.
Daar kom je in een B proefje ook niet mee weg.
Dus de kinderen leren het wel.

Dus de regels zonder sporen, zonder zweep en drijven met het been er aan.
Een jockey zie je ook niet met klapperende benen... Kan natuurlijk ook niet met hun zit, maar je zou het voor de kinderen zo wel meer beeldend kunnen maken.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:45

DuoPenotti schreef:
Je zou natuurlijk wel als regel in kunnen voeren dat drijven niet met klapperende benen mag.

Dat kan natuurlijk, maar ik denk dat er dan een stel pony's niet veel verder komt dan de startlijn. Je kan 10000 regels maken, maar dan gaat de lol er wel snel af en dit soort dingen zijn er juist om de jeugd aan te spreken en betrokken te houden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:48

Dat is toch niet erg dat er een stel blijven staan... al gaan die echt wel achter de rest aan.
Dat word dus dan oefenen...

Maar de meeste pony's vinden het crossen echt wel leuk. :):)

Daar is dat overdreven aanhalen met de benen echt niet bij nodig.
Dat is naar mijn idee ook wel het opbutsen wat door de ouders is gedaan, dat de kinderen zo gaan rijden.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:02

Alsof dit nodig is om het voor de kinderen leuk te houden. Alsof de lol er vanaf gaat als een zweep en sporen niet meer zou mogen. En alsof die pony’s niet kunnen lopen zonder het gebruik hiervan. Pony races kunnen prima, het is niet dat met verandering opeens niks meer zou kunnen/mogen en het niet meer leuk zou zijn.

Als dat zo is, laat mij dat wederom wel weer zien waarom er verandering nodig is imo :')
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op Gisteren, 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:04

Ik vind dit ook tenenkrommend. Niet zo zeer mishandeling dan wel die vreselijk verwende blagen die er op zitten!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:10

Popstra schreef:
Ik vind dit ook tenenkrommend. Niet zo zeer mishandeling dan wel die vreselijk verwende blagen die er op zitten!

Vraagje: je kent al deze kinderen en hun ouders persoonlijk goed genoeg om ze verwende blagen te noemen? :o

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:45

Ik denk dat fatsoenlijk leren rijden begint zonder zweep, sporen en hulp teugels.
Dus een race/wedstrijd voor kinderen zou ALTIJD zonder bovengenoemde attributen moeten zijn.
Leer eerst maar eens zitten, niet te schoppen, niet te trekken, evenwicht bewaren en respectvol met een dier om te gaan.

Verfijnen (want daar zijn de attributen voor) komt later wel, dat hoef je niet te kunnen op bv je 8e.

Dus ja, laat de organisatie maar ingrijpen hier

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:50

Goede zaak dat hier iets aan gedaan wordt. Een pony is een dier en geen speelgoed, dus niet schoppen, niet slaan en niet als kleurboek gebruiken voor je glitter troep.
Waar is de tijd dat je netjes leerde zitten zonder te trappen en trekken. Die sporen horen niet bij een kind dat ze gebruikt om een pony vooruit te schoppen. In mijn tijd moest je je sporen verdienen en diende je zweepje ter ondersteuning van de hulpen.

Ik vind het vooral bijzonder dat veel Bokkers dit gedrag goedkeuren, ze staan vooraan als een bekende dressuurruiter/amazone een keer iets te sterk doorkomt met de hulpen maar met dit soort dingen is niets mis. Ik begrijp die dubbele moraal niet zo goed, wellicht omdat het kinderen gaat? Maar goed, moet het plezier van een kind boven dierenwelzijn staan? Nee, in mijn boekje niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:15

cursebreaker schreef:
Ik rijd zelf al heel lang geen paard meer, maar ik zou dan geen mening mogen geven omdat ik niet zelf het goede voorbeeld geef/kan geven? Dat vind ik zo'n drogreden.

Maar goed, het is zeker lastig. Nuance is soms ver te zoeken en dat zal ook zo blijven. Maar ook als er wel op een normale manier geschreven/gepraat wordt, komt zo'n zelfde reactie. Want ik heb het niet perse over de mensen die meteen roepen: 'wat een dierenmishandeling, wat een geplukt en getrek'. Ja, ik snap dat daar dan ook niet positief op gereageerd wordt. Maar het is net zo goed ook bij mensen wie wel op een normale toon die mening geven, wel met nuance erin. Dat er dan ook gezegd wordt; ja, als je zelf het goede voorbeeld niet kunt geven... Dan mag niemand van bijna nergens meer wat van vinden op deze wereld. Dan mag je bv. ook over een politicus zijn/haar manier van werken niks meer vinden, want dan moet je eerst zelf maar als politicus het goede voorbeeld gaan geven en dan kun je wel even doorgaan.

En ja, er zijn zeker genoeg individuen die wel met liefde voor de dieren en sport proberen te verbeteren en die zijn ook hard nodig! Maar die zullen over 't algemeen ook geen kritiek krijgen (uitzonderingen daargelaten, want er zijn natuurlijk mensen wie paarden houden in 't algemeen al liever niet zien en daar is dan überhaupt niet echt mee te praten natuurlijk)

edit:
En ja, er moet ook zeker rekening gehouden worden met dat filmpjes/foto's moment opnames zijn. Tuurlijk. Maar wie zegt dat mensen niet zelf elders al een keer soortgelijke situaties meegemaakt hebben/gezien hebben en op structurele basis en dan is zoiets als dit nu een prima trigger om dan aan te kaarten dat je kritiek hebt op de sport/wereld. Misschien niet 100% eerlijk, maar dat is het ook niet om heel veel kritiek af te doen als niet terecht, extreem, afzeikcultuur. En dit specifieke filmpje bijvoorbeeld? Hierin mist er echt geen context qua momentopname. Dat laat genoeg zien.

Excuses als jij iemand bent die wel genuanceerd kan kijken. Ik reageer wellicht een tikkeltje allergisch vanwege het afzeikcultuurtje waarbij dat niet aan de orde is. Maar gelukkig valt jij daar dan niet onder. :)

Ik zeg ook zeker niet dat je geen kritiek mag hebben als je zelf niet rijdt, maar zolang dat gewoon op een normale manier kan. Helemaal prima!

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:11

cursebreaker schreef:
Ja en dat is dan tegelijkertijd wel ook weer wat ik bedoel: het wordt nu meteen als afzeikcultuur weggezet - terwijl genoeg kritiek komt van mensen met verstand. Het wordt bijna standaard per definitie weggezet als extreem. En ja, extreme reacties zijn er altijd, van beide kanten (Maar ja, wat is extreem ook? Ik ben van mening dat paardrijden ook iets is waar veel kritischer naar gekeken zou moeten worden in 't algemeen en dat kan iemand extreem vinden en een ander is het daar volledig mee eens). Toch is het merendeel wat hier reageert in het topic het wel enigszins eens met de kritiek en ik vind die bokkers allemaal nu niet perse extreem te noemen. Het laat imo juist goed zien hoe hard verandering nodig is - want juist veel paardenmensen ook zetten steeds meer vraagtekens.

En eerlijk: ik zie zelden iemand daadwerkelijk open staan voor kritiek, laat staan dat het op grote schaal gebeurd zodat er verandering plaats kan vinden. Het gaat hier niet alleen om de zit en wiebelige benen. Ook het gebruik van zweer en sporen. Even kijkend naar dan die pony race. En zo is er heel veel wat in de basis bij de jonge ruiters meegegeven wordt nog steeds door instructeurs en ouders van een generatie ervoor die zo zijn opgegroeid als ruiters. Dat er vaak geroeptoeterd wordt om te roeptoeteren en dat er inderdaad met geen inzicht gehandeld wordt; dat gebeurd ook zeker. Maar toch zie ik (en dat is dan denk ik ook maar net Hoe je als persoon dingen leest en ziet en verwerkt icm je mening), en dat valt me in andere topics ook al jarenlang op sinds er steeds meer kritiek komt op de sport, dat het net zo goed een trend is dat tegengas vaak al snel wordt weggezet als extreem en dat het mensen zonder verstand zijn wie wat zeggen en dat er doorgeslagen wordt. Dat vind ik ook echt niet terecht en daar wringt het denk ik wel. Want zo staan mensen inderdaad vaak helemaal niet open meer voor kritiek en zo zal verandering nog langer duren. Met meestal als gevolg dat er dus meer kritiek blijft komen en dat mensen dan steeds harder gaan lobby'en dat paardrijden helemaal moet stoppen groter wordt.

Maar dat ligt niet perse alleen aan die 'extremisten', maar ook aan de reacties die nu op kleinere schaal al komen 'van de andere kant'. Dit topic is gewoon een mooi voorbeeld wel weer vind ik van hoe je kunt zien dat er steeds intensere kritiek en weerstand op die kritiek komt. Daarmee gaat jammer genoeg dus alleen niet snel genoeg wat veranderen voor de paarden zelf. En zolang er niet structureel in de nieuwe generatie ruiters op grote schaal wat verandert, blijft dit doorgaan - en dat heeft niks te maken met dat tegenwoordig een afzeikcultuur is. Want je kunt ook zeggen: vroeger werd er misschien wel gewoon structureel te weinig mee gedaan en stond het welzijn van de dieren in veel gevallen ook niet bovenaan de lijst perse? en was dat 'normaal' allemaal dat er zo gereden werd. Als ik terugdenk aan de algemene vibe in een manege vroeger bijvoorbeeld - waar veel jonge kids de basis geleerd kregen - en dat vandaag de dag eigenlijk nog steeds zie: Ja, dan ben ik echt wel van mening dat er gewoon drastische veranderingen nodig zijn. En tegenwoordig wordt alles inderdaad sneller uitgelicht op social media, is er meer aandacht voor, maar dat vind ik dan niet per definitie perse verkeerd. Dat kan natuurlijk ook de verkeerde kant op slaan, wat ik ook niet goed vind hoor - want het gaat zeker ook soms veel te ver. Maar juist door dit soort events nu en het zien van hoe het er nog steeds aan toe gaat in de basis bij de jonge ruiters, moet je toch anders willen en niet vandaag al, maar gisteren.

En ik denk juist omdat je vrij weinig beweging ziet op grote schaal - als je gaat kijken dan naar events en organisaties en wat er vaak gedoogd wordt, op die momenten valt het natuurlijk op omdat het in de spotlight staat - dat mensen gewoon een steeds grotere afkeer krijgen. Dat vind ik een vrij logisch gevolg wel. Vind ik dan weer niet perse meteen extreem en afzeikcultuur. Juist die organisaties hebben invloed erop. Want je kunt niet beïnvloeden wat mensen thuis doen natuurlijk, maar wel met wat je accepteert op events. Als daar structureel aangepakt wordt, zullen mensen hopelijk thuis ook vanzelf anders gaan denken (dat is versimpelt natuurlijk, maar he) en handelen omdat ze anders niet meer naar zo'n event kunnen gaan. Er moet toch ergens begonnen worden met het aanpakken/veranderen van opzet en regels en doorgepakt worden.

Dank je wel Cursebreaker. Hierin kan ik me persoonlijk heel goed vinden. En prima verwoord ook.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:29

cursebreaker schreef:
Alsof dit nodig is om het voor de kinderen leuk te houden. Alsof de lol er vanaf gaat als een zweep en sporen niet meer zou mogen. En alsof die pony’s niet kunnen lopen zonder het gebruik hiervan. Pony races kunnen prima, het is niet dat met verandering opeens niks meer zou kunnen/mogen en het niet meer leuk zou zijn.

Als dat zo is, laat mij dat wederom wel weer zien waarom er verandering nodig is imo :')

Helemaal met je eens cb, ook met eerdere berichten!
Het zijn dieren, geen dingen. Maar soms denk ik dat een deel van de paardenwereld maar tot op zekere hoogte kritisch naar zichzelf durft te kijken.