cursebreaker schreef:Ja en dat is dan tegelijkertijd wel ook weer wat ik bedoel: het wordt nu meteen als afzeikcultuur weggezet - terwijl genoeg kritiek komt van mensen met verstand. Het wordt bijna standaard per definitie weggezet als extreem. En ja, extreme reacties zijn er altijd, van beide kanten (Maar ja, wat is extreem ook? Ik ben van mening dat paardrijden ook iets is waar veel kritischer naar gekeken zou moeten worden in 't algemeen en dat kan iemand extreem vinden en een ander is het daar volledig mee eens). Toch is het merendeel wat hier reageert in het topic het wel enigszins eens met de kritiek en ik vind die bokkers allemaal nu niet perse extreem te noemen. Het laat imo juist goed zien hoe hard verandering nodig is - want juist veel paardenmensen ook zetten steeds meer vraagtekens.
En eerlijk: ik zie zelden iemand daadwerkelijk open staan voor kritiek, laat staan dat het op grote schaal gebeurd zodat er verandering plaats kan vinden. Het gaat hier niet alleen om de zit en wiebelige benen. Ook het gebruik van zweer en sporen. Even kijkend naar dan die pony race. En zo is er heel veel wat in de basis bij de jonge ruiters meegegeven wordt nog steeds door instructeurs en ouders van een generatie ervoor die zo zijn opgegroeid als ruiters. Dat er vaak geroeptoeterd wordt om te roeptoeteren en dat er inderdaad met geen inzicht gehandeld wordt; dat gebeurd ook zeker. Maar toch zie ik (en dat is dan denk ik ook maar net Hoe je als persoon dingen leest en ziet en verwerkt icm je mening), en dat valt me in andere topics ook al jarenlang op sinds er steeds meer kritiek komt op de sport, dat het net zo goed een trend is dat tegengas vaak al snel wordt weggezet als extreem en dat het mensen zonder verstand zijn wie wat zeggen en dat er doorgeslagen wordt. Dat vind ik ook echt niet terecht en daar wringt het denk ik wel. Want zo staan mensen inderdaad vaak helemaal niet open meer voor kritiek en zo zal verandering nog langer duren. Met meestal als gevolg dat er dus meer kritiek blijft komen en dat mensen dan steeds harder gaan lobby'en dat paardrijden helemaal moet stoppen groter wordt.
Maar dat ligt niet perse alleen aan die 'extremisten', maar ook aan de reacties die nu op kleinere schaal al komen 'van de andere kant'. Dit topic is gewoon een mooi voorbeeld wel weer vind ik van hoe je kunt zien dat er steeds intensere kritiek en weerstand op die kritiek komt. Daarmee gaat jammer genoeg dus alleen niet snel genoeg wat veranderen voor de paarden zelf. En zolang er niet structureel in de nieuwe generatie ruiters op grote schaal wat verandert, blijft dit doorgaan - en dat heeft niks te maken met dat tegenwoordig een afzeikcultuur is. Want je kunt ook zeggen: vroeger werd er misschien wel gewoon structureel te weinig mee gedaan en stond het welzijn van de dieren in veel gevallen ook niet bovenaan de lijst perse? en was dat 'normaal' allemaal dat er zo gereden werd. Als ik terugdenk aan de algemene vibe in een manege vroeger bijvoorbeeld - waar veel jonge kids de basis geleerd kregen - en dat vandaag de dag eigenlijk nog steeds zie: Ja, dan ben ik echt wel van mening dat er gewoon drastische veranderingen nodig zijn. En tegenwoordig wordt alles inderdaad sneller uitgelicht op social media, is er meer aandacht voor, maar dat vind ik dan niet per definitie perse verkeerd. Dat kan natuurlijk ook de verkeerde kant op slaan, wat ik ook niet goed vind hoor - want het gaat zeker ook soms veel te ver. Maar juist door dit soort events nu en het zien van hoe het er nog steeds aan toe gaat in de basis bij de jonge ruiters, moet je toch anders willen en niet vandaag al, maar gisteren.
En ik denk juist omdat je vrij weinig beweging ziet op grote schaal - als je gaat kijken dan naar events en organisaties en wat er vaak gedoogd wordt, op die momenten valt het natuurlijk op omdat het in de spotlight staat - dat mensen gewoon een steeds grotere afkeer krijgen. Dat vind ik een vrij logisch gevolg wel. Vind ik dan weer niet perse meteen extreem en afzeikcultuur. Juist die organisaties hebben invloed erop. Want je kunt niet beïnvloeden wat mensen thuis doen natuurlijk, maar wel met wat je accepteert op events. Als daar structureel aangepakt wordt, zullen mensen hopelijk thuis ook vanzelf anders gaan denken (dat is versimpelt natuurlijk, maar he) en handelen omdat ze anders niet meer naar zo'n event kunnen gaan. Er moet toch ergens begonnen worden met het aanpakken/veranderen van opzet en regels en doorgepakt worden.
Dank je wel Cursebreaker. Hierin kan ik me persoonlijk heel goed vinden. En prima verwoord ook.