Springruiter Christian Kukuk onder vuur om rollkür

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 22:29

MarlindeRooz schreef:
Moet je nagaan hoe het achter gesloten deuren eraan toe gaat..

Inderdaad...

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 22:30

Ik vond haar in galop ook al niet goed lopen inderdaad. Of dat verzet is tegen de manier van rijden weet ik niet. In draf loopt ze gewoon echt kreupel idd. En puur op de slofteugel rijden is echt waardeloos. Rollkür vind ik het ook niet, maar dit kan echt niet. Ik ben sowieso geen fan van een slofteugel, maar als je enkel en alleen op de slof rijdt, zit je je paard constant in de mond en doordat de slof constant strak zit komt er ook een constante druk op de pol.

Ik verwacht dat dit tijdens een gewoon trainingsmoment is op concours en niet met losrijden voor de wedstrijd. Geen idee of het normaal is dat er dan geen toezicht gehouden wordt door officials. Als dat normaal is blijkt nu maar weer dat dat dus niet kan. Dit moet bestraft worden.

Maar hoe dom kun je als ruiter ook zijn dat je dit zo in public doet. Dan vraag je er toch om dat je gefilmd wordt?

Gnome

Re: Springruiter Christian Kukuk onder vuur om rollkür

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 05:21

Zegt mij eerder dat hij hier dus geen kwaad in ziet en dat maakt het alleen maar zorgwekkender.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:14

Zoolgangster schreef:
MarlindeRooz schreef:
Moet je nagaan hoe het achter gesloten deuren eraan toe gaat..

Inderdaad...

Kom nou alsjeblieft niet weer met deze dooddoener.

daarbij leid dit de aandacht alleen maar af aan wat je hier wel mee kunt.
bespreken of we dit een acceptabele manier van rijden vinden en regels er op aanscherpen. Of weer wakker worden wat betreft bestaande regels.

Ik zie in de video geen heel rampzalige dingen gebeuren maar vind dit zeker geen wenselijke optoming. Mag je van mij meteen verbieden om zo rond te rijden. Je kunt er overduidelijk vooral heel veel (meer) fout mee doen zo. Sterker nog, goed doen wordt best ingewikkeld zo.

En nee, zo hoort een paard niet te lopen en vanuit heel wat uurtjes yoga vraag ik me ook af wat je hier precies mee wil bereiken.
Tegelijk is hem blijkbaar niks menselijks vreemd, jammer. Ik betrap me er ook nog steeds op dat ik dan denk: laat nou eens lohoooos....(voor ik weer terug ga naar wat hoort en kleinere rek opzoek op kortere momenten om uiteindelijk weer uit te komen waar het wel functioneert) Ergens geloof en hoop ik dat hij normaal een constructievere manier heeft om zijn doel te bereiken.
Maar er mag van mij een duidelijk signaal komen: zo niet dus.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:47

Eigenlijk is het toch belachelijk dat expliciet in de regels genoemd moet worden dat je een paard niet enkel op de slof mag rijden?

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:55

Afschuwelijk! Kan me goed vinden in de reactie van Dietrich Plewa: "Der Versuch, die Reitweise zu rechtfertigen, ist zynisch, nach dem ersten Trabtritt nicht abzusteigen, unvertretbar."

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:59

Tja, welkom bij de prachtige methoden van de springwereld. Zoveel gekkigheid gezien in het verleden, dat ik hier niet eens van op kijk, en dit is nog in het openbaar ook.

Paarden zijn echt veels te goed voor de mens. :knuffel:

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:00

Veel springruiters rijden helaas met slof en velen zijn ook lekker aan het flexen..is me helaas al vaker opgevallen. Hij spant wel de kroon met dit achterlijke gedoe. Ben bang dat de FEI hier helemaal niks mee doet maar hoop dat ik het mis heb.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:06

Elisa2 schreef:
Veel springruiters rijden helaas met slof en velen zijn ook lekker aan het flexen..is me helaas al vaker opgevallen. Hij spant wel de kroon met dit achterlijke gedoe. Ben bang dat de FEI hier helemaal niks mee doet maar hoop dat ik het mis heb.

Hoewel ik dat ook zie en er bij moet nadenken wat ik daar van vind. wil ik er wel tegenover zetten dat die paarden vervolgens in de ring óók weer vaak met een fijne open verbinding rondgereden worden. Dus ook heel opvallend de andere kant op.
Waar je bij dressuur vaak heel veel één en dezelfde houding ziet.

Ik denk ik eerste instantie ook >;) Maar zie ook de andere kant van het spectrum. Ik zou dan eigenlijk eens dolgraag op zo'n paard klimmen om eens mee te voelen hoe die nou voelen in hun lijf. Zijn ze gewoon een flexibeler over ene hele range? of wordt er gewoon lomp aan getrokken?

Ik zie die paarden vervolgens echt als zulke soepele atleten rond springen, schakelen en wendingen nemen dat ik denk _/-\o_ Waar halen ze dat vandaan? Dat kun je toch eigenlijk alleen met een sterk én gebalanceerd lijf.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:11

Ze worden gewoon gefokt als atleten natuurlijk..en niet iedere springruiter is prut, sommige doen ook echt wel aan nette en vriendelijke dressuurtraining.

Alleen er is ook een groep die uit gemakzucht overal een slof aan hangt en lekker het hoofd de hele tijd van links naar rechts loopt te trekken. In de ring is de slof er af dus tja..maar ken ze ook die springen met martingaal EN slof thuis in de training. En dan wel iedere maand de fysio er bij (moeten) halen.

Ik zie bij de dressuur gelukkig niet steeds dezelfde houding, in een proef misschien waar oprichting wordt gevraagd maar niet in de training. Daar snappen mensen soms zelfs niet eens dat een losrijdhouding niet hetzelfde is als een wedstrijdhouding en dat ook helemaal het doel niet is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:24

pol013 schreef:
Elisa2 schreef:

Hoewel ik dat ook zie en er bij moet nadenken wat ik daar van vind. wil ik er wel tegenover zetten dat die paarden vervolgens in de ring óók weer vaak met een fijne open verbinding rondgereden worden. Dus ook heel opvallend de andere kant op.
Waar je bij dressuur vaak heel veel één en dezelfde houding ziet.

Ik denk ik eerste instantie ook >;) Maar zie ook de andere kant van het spectrum. Ik zou dan eigenlijk eens dolgraag op zo'n paard klimmen om eens mee te voelen hoe die nou voelen in hun lijf. Zijn ze gewoon een flexibeler over ene hele range? of wordt er gewoon lomp aan getrokken?

Ik zie die paarden vervolgens echt als zulke soepele atleten rond springen, schakelen en wendingen nemen dat ik denk _/-\o_ Waar halen ze dat vandaan? Dat kun je toch eigenlijk alleen met een sterk én gebalanceerd lijf.

Ik zit dan eigenlijk steeds weer vol verbazing te kijken naar het scala aan bitten en combi's van hackamore met bit optomingen die springruiters uit de kast trekken, paarden die nog net niet met de kin tegen de borst geplakt rondlopen, zwiepende staarten.

Ze springen dan misschien wel foutloos, maar als dat dan op meer ijzer in de mond dan in de gemiddelde staalloods is, dan heb ik daar toch niet zo'n goed gevoel bij persoonlijk.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:26

T is toch te gek voor woorden dat iemand openlijk op n wereldbeker wedstrijd een paard op alleen een slofteugel ( waarom mag dat überhaupt) kan rondrijden, terwijl dat dier ook niet regelmatig is. Dat laatste moet toch al helemaal niet kunnen :n

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:36

_San87_ schreef:
Ik zit dan eigenlijk steeds weer vol verbazing te kijken naar het scala aan bitten en combi's van hackamore met bit optomingen die springruiters uit de kast trekken, paarden die nog net niet met de kin tegen de borst geplakt rondlopen, zwiepende staarten.

Ze springen dan misschien wel foutloos, maar als dat dan op meer ijzer in de mond dan in de gemiddelde staalloods is, dan heb ik daar toch niet zo'n goed gevoel bij persoonlijk.

Grappig, dat het ook is waar je op focused. Mij viel juist de laatste maanden op hoe delicaat veel springruiters meebewegen met het hoofd en de hals van het paard. En daar kijk ik dus nu steeds naar om te laten inspireren om beter te worden in mijn dressuur en springwerk.

Elise: het was ook geen oordeel hoor. Maar een dressuurpaard moet soweiso al 6+ minuten in nagenoeg dezelfde houding lopen. Op één of 2 onderdelen na. En het wordt als 'fout' gezien als het hoof/hals wél een keer gebruikt wordt om iets makkelijker te maken. Bijvoorbeeld in een overgang of moeilijke wending. Waar dat bij een springpaard voor geen snars interesseerd. (hooguit wat aanwijzingen oplevert voor doorontwikkeling thuis)
Dus dat prutswerk thuis doen ze iig niet voor een plaatje. Dus dan doen ze het voor een (vermeend) effect?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:44

Ja daar doen ze het denk ik zeker voor, controle..daar zal het om gaan. Het is denk ik net inderdaad waar je je op focust, zo zitten veel springruiters weer erg in de mond op het moment dat een paard heet wordt en op de sprong aantrekt.

Anyway, overal zijn plus en minpunten en verbeterpunten te vinden natuurlijk. Alleen dat staat hopelijk los van de discussie over het onderwerp van dit topic. Dat we allemaal wel eens zijn dat dit absoluut absurd en onwenselijk is?

En dan vraag ik mij ook nog af of dit kreupele paard uiteindelijk nog een parcours heeft moeten springen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:49

Nee, deze scene hoef je van mij ook nooit meer te herhalen. Niet op concours en niet thuis.

Of het paard kreupel is durf ik niet te zeggen. Dan zou ik willen zien hoe het loopt als je niet in de moeilijke zone zit te buigen.
Ik pas bij mezelf ook yoga (en dus rekken) toe om recht te blijven. Alleen (lijkt) dat iets subtieler te gaan dan hier, en dat is dan ook precies essentieel, dat subtiele.
Als het rechtuit/losser ook zo loopt, ben ik het met je eens dat het paard niet in de ring had mogen verschijnen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:51

pol013 schreef:
_San87_ schreef:

Grappig, dat het ook is waar je op focused. Mij viel juist de laatste maanden op hoe delicaat veel springruiters meebewegen met het hoofd en de hals van het paard. En daar kijk ik dus nu steeds naar om te laten inspireren om beter te worden in mijn dressuur en springwerk.

Het heeft niks met focussen te maken, het staat niet los van elkaar.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:57

Elisa2 schreef:
En dan vraag ik mij ook nog af of dit kreupele paard uiteindelijk nog een parcours heeft moeten springen.

Als ik me niet vergis is de foto er boven van diezelfde dag. Dus ja, hij zegt op Instagram als verdediging dat Just be gentle goed was gekeurd voor de wedstrijd , erna en thuis op stal ook nog eens is nagekeken. Dus dan vraag ik me af of die enorm teugel kreupel is of dat alle stewards en dierenartsen stront in de ogen hebben.

Wel ironisch die naam, Just Be Gentle.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:04

Ik snap wat je zegt Pol maar op concours en in de ring zou een wedstrijdklaar gericht paard toch echt niet zo kreupel moeten gaan lopen bij wat meer buiging. Dat ze een keer een pasje onkant zijn als ze erg scheef zijn en moeten oprekken oke. Maar dat geeft toch een ander beeld dan dit imo.

Ik heb gewoon echt medelijden met dit dier dat het in zo'n staat ook nog een parcours heeft moeten springen.

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:12

Hoe je dit ook noemt kan toch echt niet! Waarom wordt zo'n man niet gelijk van zijn paard afgehaald. Zou in de basis sport eens moeten doen dan krijg je echt wel iets te horen tenminste hier in de regio wel.
Als paard ben je soms beter af als je niet zoveel talent hebt en bij een hobby ruiter terecht komt die nog wel hart voor zijn paard heeft.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:55

Sanano schreef:
Hoe je dit ook noemt kan toch echt niet! Waarom wordt zo'n man niet gelijk van zijn paard afgehaald. Zou in de basis sport eens moeten doen dan krijg je echt wel iets te horen tenminste hier in de regio wel.
Als paard ben je soms beter af als je niet zoveel talent hebt en bij een hobby ruiter terecht komt die nog wel hart voor zijn paard heeft.

@san scherpe bitten en fijne handen zie ik niet perse hand in hand gaan eigenlijk. Ze komen ook los van elkaar voor. Of dezelfde ruiter die met heel fijne handen het ene paard met het meest zachte bit rijdt en het andere met een scherp bit.
Ik bedoel meer: IK heb vooral gekeken naar die waanzinnige handen maar over het hoofd gezien wat voor bit er in hing. Nu vind ik dat ook iets minder relevant als je zo kunt rijden.
En ik was dus ook vooral op zoek naar fijne inspo en heb dus mogelijk ook gewoon verder geswiped waar ik geen blij gevoel van kreeg.

Sanamo: Was dat laatste maar zo, dat die altijd beter zijn. Daar ben ik ook niet van overtuigd. Ik denk dat amateurs onder de streep net zo goed én slecht zijn als profs.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:59

Hij heeft in ieder geval zijn naam mee

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:04

pol013 schreef:
@san scherpe bitten en fijne handen zie ik niet perse hand in hand gaan eigenlijk. Ze komen ook los van elkaar voor. Of dezelfde ruiter die met heel fijne handen het ene paard met het meest zachte bit rijdt en het andere met een scherp bit.
Ik bedoel meer: IK heb vooral gekeken naar die waanzinnige handen maar over het hoofd gezien wat voor bit er in hing. Nu vind ik dat ook iets minder relevant als je zo kunt rijden.
En ik was dus ook vooral op zoek naar fijne inspo en heb dus mogelijk ook gewoon verder geswiped waar ik geen blij gevoel van kreeg.

Sanamo: Was dat laatste maar zo, dat die altijd beter zijn. Daar ben ik ook niet van overtuigd. Ik denk dat amateurs onder de streep net zo goed én slecht zijn als profs.

Dat is niet wat ik bedoel. Naar mijn mening is het een totaalplaatje. De handen en houding en zit van de ruiter, hoe de ruiter inwerkt, hoe het paard loopt/zich uit, welke optoming er gebruikt wordt. Dat werkt samen en levert een algeheel beeld op. Je kunt nog zo stil zitten, als jij je paard op een pelham met hackamore moet rondsturen, dan vind ik daar wat van :).

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:13

JPitty schreef:
De rollkür, ook wel hyperflexie genoemd, is een praktijk die, net als het gebruik van slofteugels, in de paardensport als verwerpelijk wordt beschouwd. Bij de rollkür moet het paard zijn nek ver naar beneden strekken, soms zelfs zover dat het dier in zijn eigen borst bijt. Dit zorgt weer voor verwondingen. Met behulp van slofteugels worden de paarden in deze houding gebracht en daardoor beperkt in zijn bewegingen.

Filmpje niet gezien, maar mij viel dit stukje op in de openingspost. Paarden die zichzelf in de borst bijten? Weer wat geleerd :o?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:31

Ja dit is geen rollkur, het is slofmisbruik..

Paarden die zichzelf in de borst zouden bijten bij rollkur is natuurlijke complete onzin..alsof ze hun mond uberhaupt zover open krijgen met bit en neusriem. :+

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:34

Deze ruiter rijdt eigenlijk altijd wel met een trens of bitloos en qua rijderij vind ik het ook wel een hele goede ruiter. (even los van deze situatie).

Als het rijden met enkel slofteugel niet is toegestaan had de steward daar wat van moeten zeggen, en dat is precies wat er niet gebeurd en dat is precies waarom het aanpassen van de bloedregel een probleem gaat worden voor de paarden in de sport.