MarlindeRooz schreef:Moet je nagaan hoe het achter gesloten deuren eraan toe gaat..
Inderdaad...
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Zoolgangster schreef:MarlindeRooz schreef:Moet je nagaan hoe het achter gesloten deuren eraan toe gaat..
Inderdaad...
Elisa2 schreef:Veel springruiters rijden helaas met slof en velen zijn ook lekker aan het flexen..is me helaas al vaker opgevallen. Hij spant wel de kroon met dit achterlijke gedoe. Ben bang dat de FEI hier helemaal niks mee doet maar hoop dat ik het mis heb.
Maar zie ook de andere kant van het spectrum. Ik zou dan eigenlijk eens dolgraag op zo'n paard klimmen om eens mee te voelen hoe die nou voelen in hun lijf. Zijn ze gewoon een flexibeler over ene hele range? of wordt er gewoon lomp aan getrokken?
Waar halen ze dat vandaan? Dat kun je toch eigenlijk alleen met een sterk én gebalanceerd lijf. pol013 schreef:Elisa2 schreef:Veel springruiters rijden helaas met slof en velen zijn ook lekker aan het flexen..is me helaas al vaker opgevallen. Hij spant wel de kroon met dit achterlijke gedoe. Ben bang dat de FEI hier helemaal niks mee doet maar hoop dat ik het mis heb.
Hoewel ik dat ook zie en er bij moet nadenken wat ik daar van vind. wil ik er wel tegenover zetten dat die paarden vervolgens in de ring óók weer vaak met een fijne open verbinding rondgereden worden. Dus ook heel opvallend de andere kant op.
Waar je bij dressuur vaak heel veel één en dezelfde houding ziet.
Ik denk ik eerste instantie ookMaar zie ook de andere kant van het spectrum. Ik zou dan eigenlijk eens dolgraag op zo'n paard klimmen om eens mee te voelen hoe die nou voelen in hun lijf. Zijn ze gewoon een flexibeler over ene hele range? of wordt er gewoon lomp aan getrokken?
Ik zie die paarden vervolgens echt als zulke soepele atleten rond springen, schakelen en wendingen nemen dat ik denkWaar halen ze dat vandaan? Dat kun je toch eigenlijk alleen met een sterk én gebalanceerd lijf.
_San87_ schreef:Ik zit dan eigenlijk steeds weer vol verbazing te kijken naar het scala aan bitten en combi's van hackamore met bit optomingen die springruiters uit de kast trekken, paarden die nog net niet met de kin tegen de borst geplakt rondlopen, zwiepende staarten.
Ze springen dan misschien wel foutloos, maar als dat dan op meer ijzer in de mond dan in de gemiddelde staalloods is, dan heb ik daar toch niet zo'n goed gevoel bij persoonlijk.
pol013 schreef:_San87_ schreef:Ik zit dan eigenlijk steeds weer vol verbazing te kijken naar het scala aan bitten en combi's van hackamore met bit optomingen die springruiters uit de kast trekken, paarden die nog net niet met de kin tegen de borst geplakt rondlopen, zwiepende staarten.
Ze springen dan misschien wel foutloos, maar als dat dan op meer ijzer in de mond dan in de gemiddelde staalloods is, dan heb ik daar toch niet zo'n goed gevoel bij persoonlijk.
Grappig, dat het ook is waar je op focused. Mij viel juist de laatste maanden op hoe delicaat veel springruiters meebewegen met het hoofd en de hals van het paard. En daar kijk ik dus nu steeds naar om te laten inspireren om beter te worden in mijn dressuur en springwerk.
Elisa2 schreef:En dan vraag ik mij ook nog af of dit kreupele paard uiteindelijk nog een parcours heeft moeten springen.
Sanano schreef:Hoe je dit ook noemt kan toch echt niet! Waarom wordt zo'n man niet gelijk van zijn paard afgehaald. Zou in de basis sport eens moeten doen dan krijg je echt wel iets te horen tenminste hier in de regio wel.
Als paard ben je soms beter af als je niet zoveel talent hebt en bij een hobby ruiter terecht komt die nog wel hart voor zijn paard heeft.
pol013 schreef:@san scherpe bitten en fijne handen zie ik niet perse hand in hand gaan eigenlijk. Ze komen ook los van elkaar voor. Of dezelfde ruiter die met heel fijne handen het ene paard met het meest zachte bit rijdt en het andere met een scherp bit.
Ik bedoel meer: IK heb vooral gekeken naar die waanzinnige handen maar over het hoofd gezien wat voor bit er in hing. Nu vind ik dat ook iets minder relevant als je zo kunt rijden.
En ik was dus ook vooral op zoek naar fijne inspo en heb dus mogelijk ook gewoon verder geswiped waar ik geen blij gevoel van kreeg.
Sanamo: Was dat laatste maar zo, dat die altijd beter zijn. Daar ben ik ook niet van overtuigd. Ik denk dat amateurs onder de streep net zo goed én slecht zijn als profs.
. JPitty schreef:De rollkür, ook wel hyperflexie genoemd, is een praktijk die, net als het gebruik van slofteugels, in de paardensport als verwerpelijk wordt beschouwd. Bij de rollkür moet het paard zijn nek ver naar beneden strekken, soms zelfs zover dat het dier in zijn eigen borst bijt. Dit zorgt weer voor verwondingen. Met behulp van slofteugels worden de paarden in deze houding gebracht en daardoor beperkt in zijn bewegingen.