KFPS verwelkomt zeven nieuwe goedgekeurde stamboekhengsten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

prugelpiet

Re: KFPS verwelkomt zeven nieuwe goedgekeurde stamboekhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 19:55

7 mag dan weinig zijn, maar het zijn er dus eigenlijk 5 teveel. Ik vind het echt bizar hoe het gaat bij het KFPS, en ik zit niet eens in de friezen. Op deze manier blijft er toch echt helemaal niks over van dit ras?
Maar zolang er teveel mensen zijn die recht proberen te praten wat krom is, wordt het niet beter.

Isabelle_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 20:30

Rex_Rolfo schreef:
Isabelle_H schreef:
Dan heb je 75% kans op een vrij veulen en 25% kans op een drager
Die kan ik niet helemaal volgen. Gaat het om een gebrek dat op 1 gen zit?

Dan is het vrij x drager = 50% vrij, 50% drager
drager x drager = 25% vrij, 50% drager en 25% lijder. Dus 75% waar je niets aan ziet en 25% geen overlevingskans

Je hebt helemaal gelijk. Mijn excuses.

Dovahkiin schreef:
Isabelle_H schreef:
Waterhoofd gen zie ik geen problemen in. Elke merrie waarmee gefokt word is getest.

Hier wil ik even op inhaken want niet elke merrie is getest. Merries die goed gescoord hebben op keuringen zijn getest. Genoeg veulenboek merries waar mee gefokt wordt. Iets wat het kfps ook aan het stimuleren is. En genoeg mensen die zich er niet volledig in verdiepen en gewoon een hengst kiezen omdat hij lekker veel mannen heeft, of gewoon goed is in de sport. De rest zijn ze niet bekend mee.

Gelukkig is het grootste gros van de fokkers wel goed op de hoogte, zoals Kabayo, en die door een genenpool heen proberen te zwemmen om maar een gezond paard te fokken. Het is feit dat het stamboek toe is aan een flink andere aanpak, als het kfps de Fries wil behouden. Maar welke aanpak dat is….? Ik zou het niet weten…
Meer hengsten voorlopig goedkeuren? Of echt tijdelijk goedkeuren en daarna weer op non-actief?

Op het moment dat de merriehouder een risico paring maakt (dus drager x drager, maar ook ongetest x drager) dan krijgt deze daar bij 1e inseminatie direct een officiële sanctie/waarschuwing. Bij herhaling hiervan krijgt de merrie houder een boete van € 2000,-

Elke merrie (dus ook veulenboek merries) waarbij voor het veulen een stamboekpapier/paspoort word aangevraagd, moet haar monsters van zowel moeder als veulen aanleveren. Is de moeder niet vrij op basis van afstamming, dan wordt zij automatisch getest en krijg je de uitslag zowel per mail als per post. (Net zoals de rekening)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 20:42

Elisa2 schreef:
Even los van de discussie over de Friezen want daar heb ik geen verstand van, persoonlijk vind ik dat je geen hengsten moet goedkeuren die erfelijke gebreken hebben.

Hier sluit ik me 10000% bij aan

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 21:00

prugelpiet schreef:
7 mag dan weinig zijn, maar het zijn er dus eigenlijk 5 teveel. Ik vind het echt bizar hoe het gaat bij het KFPS, en ik zit niet eens in de friezen. Op deze manier blijft er toch echt helemaal niks over van dit ras?
Maar zolang er teveel mensen zijn die recht proberen te praten wat krom is, wordt het niet beter.

Maar hoe kom jij op deze rekensom dan?
Imo is het stamboek echt wel bezig om het gezond te krijgen, juist mensen buiten het stamboek krijgen helaas alleen de negatieve dingen te lezen. En nee ik ben niet ignorant, had ook beide hengsten zelf niet goedgekeurd maar om alles nu af te branden vind ik te ver gaan. Er gaan ook best wel veel dingen goed maar dat levert geen sensatie op natuurlijk. Ik vind het jammer dat we nu weer alleen het negatieve gaan benoemen.