Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
XladyX schreef:Caily schreef:Persoonlijk ben ik best wel verbaasd hoe dit topic redelijk unaniem een wending krijgt waarin fokkers de boosdoeners zijn.
Wie van jullie heeft uitgezocht in welk percentage cpl erfelijk is? Ik gok niemand, want dat percentage is echt heel klein (minder dan 20%). (Knip)
Ik pak even dit stuk van je bericht eruit. Maar hoe kom je op 20% uit? Het is volledig tegenstrijdig met het feit dat deze rassen er structureel aan lijden. Het kan niet naders dan genetisch zijn aangezien het verschil van voorkomen tussen koud- en warmbloeden en in bepaalde lijnen. Er zit een groot verschil in aanleg hebben tot een afwijking en het daadwerkelijk tot uiting komen van een afwijking.
De afwijking krijgen is heel onwaarschijnlijk zónder de aanleg te hebben om het te krijgen (denk aan warmbloeden, haflingers, fjorden.. rassen zonder aanleg voor CPL). De aanleg hebben om het te kunnen krijgen, is genetisch. Dus we kunnen wel onze kop in het zand steken en het gooien op "onze paarden anders houden en verder fokken met paarden die de aanleg hebben tot deze afwijking", of we kiezen voor een structurele oplossing om het probleem aan te pakken bij de bron. En tot die tijd óók de houderij aanpakken is best een goed punt, maar om dit weg te schuiven als "maar het probleem ligt niet bij de fokkers" is hetzelfde als een mopshondje/pug/bulldog kopen die amper adem kan krijgen en beweren dat als je hem goed houdt (op de bank, niet wandelen) er geen probleem is, want dan komt de benauwdheid tot niet tot uiting.
DuoPenotti schreef:Op Facebook komt ook een man voorbij die het weg krijgt met baden.
Dat lijkt wel te helpen.
Misschien dat iemand weet wie ik bedoel?
Het ziet er nooit pijnloos uit was hij doet.
Om het zo maar te omschrijven..![]()
Benieuwd hoe hier dus het vervolg gaat zijn.
Edit heb hem zelf gevonden.
https://m.facebook.com/paardenjacuzzi.alain.3/