Equitom over chronisch progressief lymfoedeem (CPL)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Equitom over chronisch progressief lymfoedeem (CPL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 13:45

Sterkte Granoek :knuffel:

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 14:02

Ik vond het ook wel heftig om te zien dat ze een paard met zulke zware CPL nog opereren. Dat zou voor mij persoonlijk een brug te ver zijn maar goed... Ik ben benieuwd hoe dit geneest...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 17:39

XladyX schreef:
Caily schreef:
Persoonlijk ben ik best wel verbaasd hoe dit topic redelijk unaniem een wending krijgt waarin fokkers de boosdoeners zijn.

Wie van jullie heeft uitgezocht in welk percentage cpl erfelijk is? Ik gok niemand, want dat percentage is echt heel klein (minder dan 20%). (Knip)

Ik pak even dit stuk van je bericht eruit. Maar hoe kom je op 20% uit? Het is volledig tegenstrijdig met het feit dat deze rassen er structureel aan lijden. Het kan niet naders dan genetisch zijn aangezien het verschil van voorkomen tussen koud- en warmbloeden en in bepaalde lijnen. Er zit een groot verschil in aanleg hebben tot een afwijking en het daadwerkelijk tot uiting komen van een afwijking.

De afwijking krijgen is heel onwaarschijnlijk zónder de aanleg te hebben om het te krijgen (denk aan warmbloeden, haflingers, fjorden.. rassen zonder aanleg voor CPL). De aanleg hebben om het te kunnen krijgen, is genetisch. Dus we kunnen wel onze kop in het zand steken en het gooien op "onze paarden anders houden en verder fokken met paarden die de aanleg hebben tot deze afwijking", of we kiezen voor een structurele oplossing om het probleem aan te pakken bij de bron. En tot die tijd óók de houderij aanpakken is best een goed punt, maar om dit weg te schuiven als "maar het probleem ligt niet bij de fokkers" is hetzelfde als een mopshondje/pug/bulldog kopen die amper adem kan krijgen en beweren dat als je hem goed houdt (op de bank, niet wandelen) er geen probleem is, want dan komt de benauwdheid tot niet tot uiting.

Precies dit , en natuurlijk valt of staat het uiteindelijke comfort met het juiste management . Juiste voeding , genoeg beweging etc

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 01:01

Daarin is wel een essentieel verschil dat CPL ontstaat door het gebrek aan natuurlijk gedrag kunnen vertonen (net als SME, HB en IR, om nog wat ras gerelateerde problemen te noemen), en dat zo’n hondje dankzij kapot fokken zijn natuurlijk gedrag niet meer kan vertonen zonder zichzelf in de weg te zitten.

De gevallen van CPL waarbij het hele leven lang het management écht klopt, zijn héél erg uitzonderlijk.

De andere aandoeningen die ik noem komen stuk voor stuk ook voor bij de rassen die hier genoemd worden.

Het klopt dat de sokken (en daarbij andere huid structuur) van oorsprong als gebrek zijn ontstaan, maar wel een gebrek waardoor een heleboel andere problemen, zoals ernstige mok, in de omgeving van herkomst, tegen gegaan werden. De vetlaag tussen de huid is niet alleen een zonde, maar ook een redding.

Sokken weg fokken zou ik echt heel zonde vinden. Dat mensen die zo’n dier niet op de juiste manier kunnen houden, het niet meer aanschaffen, lijkt me passender.

Uiteraard moet een sterk en gezond paard fokken altijd uitgangspunt zijn.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 04:07

DuoPenotti schreef:
Op Facebook komt ook een man voorbij die het weg krijgt met baden.

Dat lijkt wel te helpen.
Misschien dat iemand weet wie ik bedoel?
Het ziet er nooit pijnloos uit was hij doet.
Om het zo maar te omschrijven.. |(

Benieuwd hoe hier dus het vervolg gaat zijn.

Edit heb hem zelf gevonden.
https://m.facebook.com/paardenjacuzzi.alain.3/

Deze man krijgt het niet weg, nooit dat dat lukt. Hij krijgt het rustig en onder controle maar dat is iets heel anders.

Voeding gerelateerd....het kan....ik ben niet 100% overtuigd. Wij hebben 2 trekpaarden, deels dezelfde bloedlijnen. 1 heeft zeker CPL maar in minimale mate (11 jaar), de andere is nog steeds vrij (6 jaar). Ik doe ontzettend veel aan de benen. Zo dit jaar besloten ze voor de winter kaal te scheren. De zomermaanden 24/7 weide dan eigenlijk nooit mijt problemen maar in de wintermaanden is weide geen optie op deze kleigrond en ligt er stro in de inloopstallen en verharde paddock. Dan begintde mijten strijd.
Simpelste oplossing is cydectin pour on maar dat probeer ik minimaal nodig te hebben. Ik wissel de middelen af. Onder olie achtig spul stikken mijten en onder een dikke laag sudocrem ook.
Qua voeding eten ze alles wat 'verboden' is. Ik heb geprobeerd suiker arm te voeren maar ons oudste trekpaard deed het daar absoluut niet goed op en kreeg allemaal andere problemen. Hij werd een schim van zichzelf. Nu wel brok voor sobere rassen (voermeesters efficient) en zero muesli (spoelders zero) maar daarnaast kuil/voordroog en goed bemest eerste snede hooi. Ze eten brood en allerlei fruit en groente net wat uit komt. Wij hebben ons vrolijke en energieke paard terug nu. De CPL is absoluut niet erger geworden in dit jaar dat ik terug zo ben gaan voeren. Sterker nog ik heb wonden dicht gekregen in dit jaar die onze oudste al zeker een jaar had. Gebaseerd puur op mijn paarden zeg ik dat je ook echt veel te sober kan voeren waardoor je weer andere problemen krijgt. Zo had hij afgelopen jaar open wonden vanwege zomereczeem wat hij nooit eerder had. De zomereczeem was er helaas wel dit jaar maar zonder deken heeft hij dit jaar zonder enige beschadiging aan huud of vacht de zomer doorstaan. Wel met extra ondersteuning vanuit kruiden natuurlijk en regelmatig zalven maar veel minder nodig gehad. De helft van z'n manen en bijna z'n volledige staart hebben dit seizoen ook overleefd.
Er zal best wel voordeel te behalen zijn voor diverse paarden met voeding. Ik heb Marieke absoluut hoog staan!! Echter ook zij geeft aan dat dit deel echt nog niet duidelijk is en vast staat maar dat er een vermoeden is.
Mogelijk dat beweging idd een rol speelt. De oudste heeft wel diverse jaren dagelijks urenlang op stal gestaan. De jongste heeft dat hooguit 2 jaar mee gemaakt. Verder kunnen ze hier veel lopen en wij zijn er ook behoorlijk actief mee.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 07:44

Caily ik snap je punt maar ik denk dat er een betere middenweg is dan er nu wordt gedaan. "Sokken weg fokken zou ik zonde vinden" dat zal wellicht niet nodig zijn, er zijn rassen mét sokken die de aanleg voor CPL niet lijken hebben of heel sterk minder. En ook bepaalde lijnen waarin het blijkbaar minder tot uiting komt. Hoog tijd dat wetenschappelijk onderzoek gaat vinden waar dit verschil in zit. En als de keuze is tussen geen sokken of sokken en een chronische, pijnlijke en progressieve aandoening hebben, denk ik dat heel veel mensen en paarden hun keuze wel zouden weten. Een aandoening als deze bewust laten bestaan voor iets esthetisch zou geen haar (pun intended) beter zijn dan wat er gebeurt in de andere extremen van fokkerij in de dierenwereld waarbij welzijn niet meer in beeld is.

Je kunt niet garanderen dat mensen een paard een leven lang veel beweging kunnen bieden, en dat er geen omstandigheden zullen plaatsvinden vanuit paard of eigenaar waardoor dit al niet tijdelijk veranderd, en de aandoening is dusdanig heftig én pijnlijk dat ik me (als ik fokker zou zijn van dit ras) echt zou schamen als ik dit niet mee zou nemen in overweging tot hengst keuze en foklijnen. Daarmee zeg ik niet dat jij dit niet doet, maar het verdedigen van het hebben van deze aandoening als fokker op welke manier dan ook vind ik met oog op paarden welzijn niet door een deur passen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 07:55

Earth schreef:
Ik vond het ook wel heftig om te zien dat ze een paard met zulke zware CPL nog opereren. Dat zou voor mij persoonlijk een brug te ver zijn maar goed... Ik ben benieuwd hoe dit geneest...

Daar is Equitom goed in. Paarden die je normaal zou laten inslapen opereren hun nog gerust

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 08:03

Mijn jongste trekpaard was hengst tot bijna 3 jaar. CPL vrij (nog steeds dus), wel sok maar niet giga overdreven, vrij van PSSM en afgekeurd omdat ze hem te klein vonden. Ja vonden want hij is gecastreerd, bij ons gekomen en wij zijn gaan voeren ipv sober houden. Nu staan de fokkers letterlijk versteld van onze prachtige en gezonde... ruin..... wij zijn blij met zijn afkeuring anders was hij nooit bij ons gekomen. Vermoedelijk is zijn leven nu ook stuk leuker dan als dekhengst maar dit geeft wel het huidige probleem aan binnen de fokkerij. Gezonde hengst in deze tijd af keuren ivm hoogte terwijl iedereen weet dat trekpaarden gerust lang door groeien is gewoon oerdom.

Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 10:04

Hier een Fries met een dikke rand bij de kootholte dat volgens de dierenarts duidt op CPL.

Als 11 jarige zo gekocht en inmiddels 16 jaar en nog steeds probleemloos. Veel beweging, weinig suikers en af en toe een Shire oil erop sprayen als de huid wat schilferig wordt.
Verder geen enkele plooi of verdikking.

Dit paard uit het filmpje zou ik persoonlijk niet geopereerd hebben. Ik geloof er eerlijk gezegd niet in dat dit paard fijn en pijnvrij kan zijn.