BoktFotoBokaal 2025: Wie wint en komt er in Hall of Fame?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SjonnieZ

Re: BoktFotoBokaal 2025: Wie wint en komt er in Hall of Fame?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 22:49

Proficiat Quir, ik geniet altijd van jouw foto’s, maar deze was mij persoonlijk te bewerkt om een stem te krijgen in een fotografie wedstrijd.
Laat onverlet dat het een prachtige plaat is.

Denk dat de ontstane discussie wel laat zien het goed is dat de organisatie van deze wedstrijd volgend jaar aangeeft, wat wel of niet is toegestaan op het gebied van (Photoshop) bewerkingen en AI.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 22:50

Ik vind hier ook wel wat van, lijkt mij ook dat er een grens moet liggen tussen wat nabewerking (contrast verhogen, een uitsnede maken, hooglicht naar beneden) en echt dingen toevoegen aan een foto. Vind dat meer een kunstwerk dan echt fotografie. Maar dat is mijn mening :o

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 22:58

JPitty schreef:
Babootje schreef:
Prachtige foto van een prachtig veulen Quir!

Ik heb de hele inzending en verkiezing gewoon gemist. Maar ik had hier bij de uitslag dan ook nog wel even de plaatsen 2 en 3 verwacht.

Ik heb er geen bezwaar tegen als er AI gebruikt zou zijn en in welke mate. Het gaat mij om de creativiteit. En ook al zou AI hem bewerken, je moet je eigen creativiteit gebruiken om die vertaling te maken.

De plaatsen 2 en 3 staan er wel degelijk in. Onderaan de OP staat de complete top 3 genoemd.

Maar niet MET de foto's erbij.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 23:00

Hier staan de foto’s:

[UK] Stemtopic BoktFotoBokaal 2025

Ik heb alleen een halstertouw weg gewerkt en een witte achtergrond muur die nog doorscheen zwart gemaakt. Verder niks aan bewerkt. Paard stond op de perfecte plek in de zon.

aniek1985
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 23:08

Ik kan me ook wel vinden in de discussie. De winnende foto is naar mijn mening ook teveel bewerkt voor zo'n wedstrijd. Het gaat wel iets verder als een touwtje weghalen en de belichting/contrast aanpassen.
Maar het is natuurlijk ook een grijs gebied. Lastig om daar een goede weg in te vinden.

Babootje bedoeld denk ik dat het leuk zou zijn als de foto's van de nummer 2 en 3 ook in de OP worden vermeld :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 23:10

Hele mooie foto ook xoranlover!

Ik heb ook enkel gespeeld met de belichting en zwartwit. En zelfs die was door de volle zon al nagenoeg zoals ik het wilde... Volgens mij zelfs geen uitsnede gemaakt..

Nouja grijs gebied..het is heel simpel imo.

Iets toevoegen of verwijderen moet van jezelf zijn. Dus niet een ai boom/zon/wolk/enz...
Maar een touwtje/muur wegwerken/of juist vanuit een betere foto net even dat open oog inzetten ipv dat dichte oog...
Als jij 2 fotos samenvoegt (achtergrond + voorgrond) is dat mij prima...

Maar toveren ( zoals ik ai even noem) lijkt me gewoon niet eerlijk. Dit doe je immers niet zelf.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 23:49

Ah gefeliciteerd met gewonnen foto.
Ik vond het ook leuk om 2 stemmen te krijgen, daar het een foto uit een video geknipt was, dus totaal geen heldere foto.
Maar inderdaad het gaat om het beeld en wellicht moeten de regels anders worden maar voor nu is nr 1 gewoon het meest gekozen

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 06:02

Ik snap de commentaren op ai maar lees nu dat het toevoegen van een open oog van een andere foto wel ok zou zijn.
Heel eerlijk heeft dat ook niet echt iets met fotograferen te maken. Dat is ook meer fotoshop/bewerking. Er zijn fotografen die zowat een heel plaatje creëren van 5 foto's zodat je het "perfecte" plaatje krijgt.
Dat is imo ook niet waar fotografie om gaat, dat gaat om het juiste moment iets op de gevoelige plaat vast te weten leggen. Heel lastig soms maar maakt t wel heel gaaf als t lukt.

Touwtje wegwerken ivm veiligheid en de lichtbalans ed snap ik maar iets anders creëren dan dat je daadwerkelijk op de plaat hebt gezet is 2.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 07:06

Mondy, ik zei wél dat dit open oog ook een eigen foto van hetzelfde onderwerp moest zijn. Ofwel een foto met oren naar voren en dicht oog...en een met oren naar achteren en open oog. Samenvoegen. Dat vind ik geen AI, maar nabewerking en er het mooiste van maken van een onderwerp wat bestaat en jij zelf op de foto hebt gezet.

Ik snap wel zeeer zeker wat je bedoeld.

Originele fotos erbij insturen volgende keer dan.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 08:51

Gefeliciteerd Quir, Nickenik en Tenno! Alledrie prachtige foto's.

Ik vind de discussie best lastig. Waar trek je de grens. Bijna alle nabewerkingsprogramma's werken tegenwoordig met AI eronder, zodat ook het verscherpen, contrast toevoegen etc vaak een AI component heeft. Je kan dus niet zomaar zeggen, AI is niet toegestaan.
Dingen toevoegen, tja bij Photoshop als je bv net een hoefje mist, kan photoshop die met AI genereren. Is dat ook over de grens? Je kunt dan zeggen, had je beter op je compositie moeten letten met het nemen van de foto, maar dan zou je ook niet meer mogen uitsnijden in mijn ogen, wat toch algemeen geaccepteerd is. Wat is het verschil tussen een hoefje toevoegen of een mens op de achtergrond wegpoetsen? Het is beide manipulatie van het oorspronkelijke beeld.
Ik denk dat er in het verleden bij deze wedstrijd ook heus wel een lucht oid vervangen is hier en daar als een verder prachtige foto een uitgebeten lucht had. Wat is het verschil van een mooie lucht toevoegen ten opzichte van een grasrandje of een boom toevoegen? Wanneer is nabewerking teveel? Dat is in mijn ogen smaak. Die vervangen luchten komen ook vaak gewoon uit lightroom, photoshop, luminar pakketten en zijn lang niet altijd luchten die zelf gefotografeerd zijn. Of een zonnetje en zonnestralen op de achtergrond toevoegen?

In mijn ogen ben je als fotograaf beeldmaker. Het beeld is jouw creatie, wat jij aan de wereld wil tonen. Technieken worden steeds uitgebreider en er komen steeds meer mogelijkheden om een beeld te maken. Maar ja een foto die volledig door AI is gegenereerd, wil je ook niet in een fotowedstrijd. Waar ligt de grens en hoe houdt je dat objectief en meetbaar?

Hoe gaan andere meer officiële fotowedstrijden zoals bv National Geographic etc hier mee om?

Maar goed, voor nu waren er geen extra regels en dan vind ik het een beetje jammer als mensen de winnende foto met dit soort dingen naar beneden gaan halen. Het is een prachtig beeld en heeft gewoon met een ruime meerderheid aan de stemmen gewonnen. Dus gewoon petje af Quir!

Starspangled

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 09:47

Die vraag is vrij makkelijk te beantwoorden, oji: voor veel van die grote wildlife wedstrijden mag je nog geen stofje op je sensor verwijderen. Je mag correcties maken met de sliders, je mag binnen bepaalde marges croppen, horizon rechttrekken etc., maar daar houdt het ook wel bij op. Croppen versus een foto uitbreiden zijn ook wel twee verschillende dingen: soms heeft je lens net niet voldoende bereik voor de compositie die je voor ogen had, terwijl voeten of oren afhakken gewoon altijd een fout is.

Overigens werken de sliders niet op basis van AI, dat zijn gewoon dezelfde functionaliteiten die al tig jaar in die programma’s zitten en daar is vrij weinig aan veranderd of vernieuwd. Daarnaast is niet alles wat AI genoemd wordt ook daadwerkelijk AI.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 10:17

Er komt niet duidelijk naar voren dat de foto van Quir zo bewerkt was, al vind ik deze nog steeds prachtig. Misschien had ik dan toch op een andere foto gestemd als dit verhaal duidelijk vermeld stond.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 10:50

Allereerst gefeliciteerd Quir en een complimentje naar de anderen toe.

Ik vind dat het er bijgezet had moeten worden zodat Bokkers daar een keuze in konden maken Maar een foto bewerken met AI is ook niet eerlijk.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 11:07

Ik herinner me soortgelijke discussies toen Photoshop nét op kwam zetten. In de krochten van bokt zijn zelfs HAW topics te vinden waarin mensen achterbeentje wat verder onder hun paard hadden geshopt en dat soort zaken. Met elke foto bewerk ontwikkeling steken discussies wel de kop op. Of het dan gaat om creativiteit of de werkelijkheid (te) mooier voordoen dan hij is.
Het is toch prima dat er nieuwe mogelijkheden zijn en dat het beleid daarop aangepast wordt? Beleid loopt nu eenmaal altijd wat achter de feiten aan maar ik lees dat het team zich nu gaat buigen over hoe dit in de toekomst te doen.
Intussen is het wel jammer voor Quir, die deed niks wat tegen de huidige regels is.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 11:36

Gefeliciteerd Quir!

Een prachtig plaatje van een prachtig veulen <3 .
Waar ik vanwege de bewerking ook niet op gestemd heb. Ik vind het eigenlijk jammer zelfs jammer van de foto. Het veulen is zo mooi, die heeft die bewerking naar mijn mening helemaal niet nodig :o .

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 17:30

De hele foto geeft gewoon een mooie compositie.Het veulen alleen was denk ik idd ook een mooie foto geweest.En als er bij had gestaan is bewerkt had ik er ook op gestemd. Er staan ook foto,s bij die in mijn ogen overbelicht zijn of niet helemaal haarscherp.Daar zou ik niet op stemmen,en of je nu een compositie veranderd kleuren helder maakt ,touwtjes weg werkt of je kleuren foto in zwart/wit zet.Dat is allemaal bewerken. Het is niet dat Quir een plaatje van internet heeft geplukt en opgegeven als door haar zelf gemaakt... Dan moet je 2 catagorien maken, foto's zoals ze zijn en bewerkte foto's

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 18:24

haha1995 schreef:
De hele foto geeft gewoon een mooie compositie.Het veulen alleen was denk ik idd ook een mooie foto geweest.En als er bij had gestaan is bewerkt had ik er ook op gestemd. Er staan ook foto,s bij die in mijn ogen overbelicht zijn of niet helemaal haarscherp.Daar zou ik niet op stemmen,en of je nu een compositie veranderd kleuren helder maakt ,touwtjes weg werkt of je kleuren foto in zwart/wit zet.Dat is allemaal bewerken. Het is niet dat Quir een plaatje van internet heeft geplukt en opgegeven als door haar zelf gemaakt... Dan moet je 2 catagorien maken, foto's zoals ze zijn en bewerkte foto's

Dat is wel zo.

De boom, het gras en het water zijn door AI toegevoegd. Dit komt van andere foto’s af. Die zijn door anderen gemaakt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 20:08

Volgens mij is het niet met AI toegevoegd maar met Photoshop, onderstaande wat Quir zelf over de foto schrijft eerder in dit topic

Quir schreef:
Bedankt voor alle stemmen! <3

MarlonNaldo schreef:
Gefeliciteerd

Wel onwijs jammer dat een foto met een grote AI bewerking toegelaten word en wint.

Het is geen chatgpt of iets dergelijks. Wel het water onderin met t gras en de boom toegevoegd in photoshop en verder natuurlijk ook bewerkt in photoshop/lightroom. Storende dingen in de achtergrond weg gehaald en zo. :j

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 20:08

Photoshop heeft een ingebouwde AI tool.

Je typt wat je wil. Bijvoorbeeld: zet dit hert in de straten van Parijs

Voorbeeld van Google

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 20-10-25 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 20:10

Dat zou best kunnen maar ik vind dat je erg stellig schrijft dat het met AI is gedaan terwijl de eigenaar van de foto wat anders zegt.
Ik zou het iets minder stellig brengen, dat komt ook wat minder hard over

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 20:16

Polly schreef:
Dat zou best kunnen maar ik vind dat je erg stellig schrijft dat het met AI is gedaan terwijl de eigenaar van de foto wat anders zegt.
Ik zou het iets minder stellig brengen, dat komt ook wat minder hard over

Iedereen die deze tool wel eens gebruikt heeft in Photoshop herkent dit meteen. Ik heb geen moment getwijfeld of deze foto AI is.

Daarbij zegt Quir niet dat het geen AI is. Maar dat ze het in Photoshop toegevoegd heeft. Dus jij bent ook stellig zonder dat het er echt staat.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 20:18

Oscar schreef:
Allereerst van harte gefeliciteerd met het winnen van de Bokaal!

Voor de toekomst gaan we de regels in elk geval nog eens onder de loep nemen. De bewerkingstechnieken zijn in een rap tempo veranderd/verbeterd en we gaan in elk geval ten rade welke kant we op willen als team.

Graag. Ik heb net niet op de foto van Quir gestemd omdat hij duidelijk bewerkt was, en dat stond me tegen. Had de originele versie er gestaan, was de kans groot dat ik dat wel deed, want het moment waarop de foto werd genomen was er wel los op. Een veulen fotograferen op het moment dat de toekomstige kwaliteit doorschemert, is gewoon moeilijk. Daar moet je oog voor hebben.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 20:32

Helemaal gemist deze wedstrijd.

Ben benieuwd naar het origineel.

Verder is mijn persoonlijke mening dat een foto is zoals die is en je hoogstens iets met lichtbewerking doet en eventueel een halstertouwtje weg werken maar dat het daar ook bij moet blijven. Dat is namelijk een foto imo.

Als er van alles bewerkt word dan kun je niet echt meer praten van een foto.

Definitie van een foto:
Een foto is een afbeelding op een plat vlak, gemaakt met behulp van fotografie, die de werkelijkheid weergeeft zoals gezien door een camera.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 20:39

Gefeliciteerd Quir!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 20:41

Het maakt een hoop los bij mensen zeg..

Is het een idee dat er overlegd word hoe dit volgende keer beter aan te pakken?