Interview Daantje Bos over haar paarden en het WK in Polen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 17:58

_San87_ schreef:
Kun je iets groot noemen wanneer aan een 'WK' slechts tien combinaties deelnemen?

Verder wel echt knap, natuurlijk. En leuk om te zien hoe de paarden erbij lopen. Maar wereldkampioenschap is imo wel overdreven voor deze wedstrijd.

Als inschrijving van iedereen van over de hele wereld open staat, mag je het een wereldkampioenschap noemen. Ik vind dat vrij normaal, nu met dat internet.

Eerste interland voetbal tussen Schotland en Engeland, is dan het eerste onofficiele wereldkampioenschap voetbal met twee deelnemers. Maar dat was nog in de 19e eeuw. Bestond het hele woord wereldkampioenschap nog niet, voor zover ik kan nagaan, maar de term is aardig ingeburgerd geraakt.

Open Poolse Kampioenschappen daar had de organisatie ook voor kunnen kiezen, maar dit klinkt wel lekker ambitieus.

DaantjeBos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 18:43

Dedikley schreef:
Interessant Daantje, dat in Polen dat hoofdstelloos rijden zo groot is. Heb je een idee waar dat vandaan komt?
Iemand, of een groepje enthousiastelingen moeten daar mee begonnen zijn, lijkt mij. Of iets met de mentaliteit van de Poolse paardenmens (ik weet even geen andere omschrijving dan dit) Social media misschien? Historische roots?

Ik weet niet of jullie daar onderling over communiceren, zal geen groot issue zijn, denk ik, maar misschien dat je hier iets van weet, wat de Polen misschien hier zelf over denken of hoe ze dit verschil verklaren.

Ik weet niet precies waar dat verschil vandaan komt. Wat ik wel merk dat de Poolse ruiters meer de "grenzen opzoeken" en daarbij dus ook sneller zonder hoofdstel durven te rijden dan de meeste mensen hier durven. De meeste deelnemers zijn in de reguliere sport ook actief en rijden daarnaast ook zonder hoofdstel, waarbij ze deze wedstrijd ook rijden. Voor sommige is deze wedstrijd ook de belangrijkste van het jaar ipv de reguliere wedstrijden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 18:44

Dedikley schreef:
_San87_ schreef:
Kun je iets groot noemen wanneer aan een 'WK' slechts tien combinaties deelnemen?

Verder wel echt knap, natuurlijk. En leuk om te zien hoe de paarden erbij lopen. Maar wereldkampioenschap is imo wel overdreven voor deze wedstrijd.

Als inschrijving van iedereen van over de hele wereld open staat, mag je het een wereldkampioenschap noemen. Ik vind dat vrij normaal, nu met dat internet.

Eerste interland voetbal tussen Schotland en Engeland, is dan het eerste onofficiele wereldkampioenschap voetbal met twee deelnemers. Maar dat was nog in de 19e eeuw. Bestond het hele woord wereldkampioenschap nog niet, voor zover ik kan nagaan, maar de term is aardig ingeburgerd geraakt.

Open Poolse Kampioenschappen daar had de organisatie ook voor kunnen kiezen, maar dit klinkt wel lekker ambitieus.

Ja, tegenwoordig is alles een wereldkampioenschap, I guess.

DaantjeBos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 18:46

_San87_ schreef:

Er waren wel wat meer dan 10 combinaties In totaal waren er 56 inschrijvingen, waarvan er uiteindelijk 53 hebben gereden. Die deelnemers waren verdeeld over dressuur, springen en working equitation. Allemaal zonder hoofdstel natuurlijk. Van die inschrijvingen waren er 13 deelnemers in de dressuur.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Interview Daantje Bos over haar paarden en het WK in Polen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 18:47

Oh sorry, 13 deelnemers in de dressuur. Dat is wel wat anders.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 19:09

Nou ik vind het wel een leuk iets voor 'erbij' als ik nog had gereden had ik er ook wel mee willen experimenteren. Voor de wagen houdt ik het hoofdstel maar liever om. :D

Maar zou het best interessant vinden als deze wedstrijden ook in NL georganiseerd zouden gaan worden.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 19:23

Knap gedaan. Mooi dat je er zo op toelegt en leuk om te lezen.
In zo'n prille discipline verwacht ik ook niet gelijk een groot veld.
Dressuurruiters werden vroeger ook uitgelachen.
Hopelijk kun je andere mensen inspireren.

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 19:42

_San87_ schreef:

Ja dat klopt. Siem Budding is ook net wereldkampioen geworden. In boogschieten te paard. Het is iets van deze tijd, zoveel wereldkampioenschappen en wereldkampioenen. Doe jij het hem na?

Ik heb geen principiele bezwaren tegen de naamgeving. Mensen met een hobby die brede internationale competitie met de allerbesten willen, of al hebben, en dat dan de wereldkampioenschappen noemen.

Past wel bij deze tijd.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 19:52

senna21 schreef:
Knap gedaan. Mooi dat je er zo op toelegt en leuk om te lezen.
In zo'n prille discipline verwacht ik ook niet gelijk een groot veld.
Dressuurruiters werden vroeger ook uitgelachen.
Hopelijk kun je andere mensen inspireren.

Over welk vroeger heb jij het dan? 100 jaar, 200 jaar? En uitgelachen??

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 19:56

DaantjeBos schreef:
Dedikley schreef:
Interessant Daantje, dat in Polen dat hoofdstelloos rijden zo groot is. Heb je een idee waar dat vandaan komt?
Iemand, of een groepje enthousiastelingen moeten daar mee begonnen zijn, lijkt mij. Of iets met de mentaliteit van de Poolse paardenmens (ik weet even geen andere omschrijving dan dit) Social media misschien? Historische roots?

Ik weet niet of jullie daar onderling over communiceren, zal geen groot issue zijn, denk ik, maar misschien dat je hier iets van weet, wat de Polen misschien hier zelf over denken of hoe ze dit verschil verklaren.

Ik weet niet precies waar dat verschil vandaan komt. Wat ik wel merk dat de Poolse ruiters meer de "grenzen opzoeken" en daarbij dus ook sneller zonder hoofdstel durven te rijden dan de meeste mensen hier durven. De meeste deelnemers zijn in de reguliere sport ook actief en rijden daarnaast ook zonder hoofdstel, waarbij ze deze wedstrijd ook rijden. Voor sommige is deze wedstrijd ook de belangrijkste van het jaar ipv de reguliere wedstrijden.

Die stap het hoofdstel af te doen, is niet zo groot. Minder groot dan hier. Toch een visie op horsemanship (ook maar zo'n woord) die daar onder een groep ruiters gedeeld wordt, en het elkaar uitdagen voor de belangrijkste wedstrijd van het jaar. Voor hun dan. Nemen dat andere minder serieus, dit is de echte competitie -en het feestje- voor ze, en ze stellen zelf de lijst van de uit te voeren verrichtingen voor de wedstrijd op.

Maken ze een beetje school in de breedtesport aldaar? Mogen ze niet bit- of hoofdstelloos starten in het reguliere? Veel vragen, leuk dat je hier bent om ze te beantwoorden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 20:15

Dedikley schreef:
_San87_ schreef:

Ja dat klopt. Siem Budding is ook net wereldkampioen geworden. In boogschieten te paard. Het is iets van deze tijd, zoveel wereldkampioenschappen en wereldkampioenen. Doe jij het hem na?

Ik heb geen principiele bezwaren tegen de naamgeving. Mensen met een hobby die brede internationale competitie met de allerbesten willen, of al hebben, en dat dan de wereldkampioenschappen noemen.

Past wel bij deze tijd.

Nee, maar boogschieten staat ongeveer net zo hoog op mijn interesselijstje als kijken naar opdrogende verf. Knap van hem, leuk voor hem, ik doe het hem niet na. En dat hoeft ook niet. Ieder zijn ding.

Als er brede internationale competitie is, is het inderdaad een wereldkampioenschap. Ieder z'n meug qua naamgeving hoor, en ik vind het knap zo rond te rijden op een nekrope, maar bij een WK denk ik niet aan een wedstrijd met 12 Polen en een Nederlander. Maar dat zal mijn tekortkoming zijn.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 20:16

Dedikley schreef:

Zo heette die wedstrijd oorspronkelijk ook hoor :j

Wrocław ligt wel in het grensgebied met Tsjechië (of eigenlijk de provincie waar Wroclaw hoofdstad van is), de wedstrijd is daardoor"internationaal" geworden in 2017 toen enkele deelnemers uit Tsjechië wilden meedoen. Het schommelt een beetje maar elk jaar heb je stuk of 50 combinaties in totaal waarvan 99% Pools.

Het is zo bizar klein.... Poolse kampioenschappen dameszadel rijden zien jaarlijks ook stuk of 50 deelnemende combinaties zeg maar - en dat is echt heeeeel erg niche ook voor de Poolse maatstaven ;) dameszadel springen is wel vet om te zien trouwens :D

Men mag in Polen geen dressuur starten zonder bit, heeft iig nooit gemogen en ik heb net nog even het PZJ reglement doorgenomen en dat lijkt niet veranderd te zijn. Met springen is hackamore wel toegestaan en vrij gebruikelijk maar dat is hefboom uiteraard.

Polen is een heel groot land, wat 50 mensen doen voor de lol heeft heel weinig impact op hoe dé breedtesport is zullen we zeggen.

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 20:28

Fly_high schreef:
Dedikley schreef:

....
Wat 50 mensen doen voor de lol heeft heel weinig impact op hoe dé breedtesport is zullen we zeggen.

Zo'n evenement is het, een eigen feestje voor de deelnemers, en iedereen is welkom aan de competitie mee te doen. Hoe de breedtesport daar is, en hoe die wellicht beinvloed wordt door waar deze mensen mee bezig zijn, hangt van zoveel andere dingen. Is maar net of er een live-stream met het evenement is, of rtv even komt kijken. (Moet er natuurlijk wel een Pool winnen...)

Misschien dat een paar van die 50 mensen zelf weer les geven, of paarden in training nemen, als show team te boeken is, er paardensport celibrities bij zitten (al is het op Youtube) of er een docu maker zich op heeft gestort enz.

Hier kijken jonge ruiters ook naar Britt, zullen we maar zeggen.
Laatst bijgewerkt door Dedikley op 13-10-25 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 20:32

_San87_ schreef:
Nee, maar boogschieten staat ongeveer net zo hoog op mijn interesselijstje als kijken naar opdrogende verf.

Kan ik deze insturen voor ‘quote van de maand’
Pfff _O-

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 20:39

Ik vind het een leuk interview, heel leuk om te lezen hoe je erin staat en fijn dat positieve bekrachtiging zo'n onderdeel is van jullie training.

De wedstrijd is nu misschien nog klein, maar juist op deze manier krijgt het aandacht en hopelijk worden meer en meer mensen geïnspireerd om op deze manier de connectie met hun paard op te zoeken +:)+

Er wordt hier vrij schamper gedaan, maar alles moet érgens beginnen.

Ik doe zelf ook een sport die nog redelijk niche is (horse agility) maar de wereldkampioen daar is toch echt wel wereldkampioen hoor.

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 21:03

_San87_ schreef:
Nee, maar boogschieten staat ongeveer net zo hoog op mijn interesselijstje als kijken naar opdrogende verf. Knap van hem, leuk voor hem, ik doe het hem niet na. En dat hoeft ook niet. Ieder zijn ding.

Als er brede internationale competitie is, is het inderdaad een wereldkampioenschap. Ieder z'n meug qua naamgeving hoor, en ik vind het knap zo rond te rijden op een nekrope, maar bij een WK denk ik niet aan een wedstrijd met 12 Polen en een Nederlander. Maar dat zal mijn tekortkoming zijn.

Maar Daantje heeft de Polen in eigen huis verslagen. Yeah *\o/*
Siem heeft zijn grootste concurrent verslagen. Yeah *\o/*

Is toch niet zo belangrijk meer hoe je zo'n competitie noemt. Siem Budding haalde overigens wel het NOSjournaal.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 21:34

Ik heb echt geen idee wie Siem is :o . Maar, goed van hem +:)+.

Misschien zien we Daantje daar ook terug :j.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 23:58

Dedikley schreef:
Fly_high schreef:

....
Wat 50 mensen doen voor de lol heeft heel weinig impact op hoe dé breedtesport is zullen we zeggen.

Zo'n evenement is het, een eigen feestje voor de deelnemers, en iedereen is welkom aan de competitie mee te doen. Hoe de breedtesport daar is, en hoe die wellicht beinvloed wordt door waar deze mensen mee bezig zijn, hangt van zoveel andere dingen. Is maar net of er een live-stream met het evenement is, of rtv even komt kijken. (Moet er natuurlijk wel een Pool winnen...)

Elk jaar won er een Pool, al meer dan 10 jaar lang, omdat alle deelnemers altijd Pools waren :o? Het is ook ergens te zien op regio tv ja.

Maar goed, wereldkampioenschap dus... Ik zou me hier niet zo mee moeten bemoeien uiteraard maar ben zelf een Poolse amateur uiteindelijk ;) zat ook actief in de (breedte)sport in Polen toen deze wedstrijd bedacht is en tja. Na ja. Oke.

Polen is inderdaad een magisch land vol geniale mensen waar iedereen zonder hoofdstel rijdt en een super bijzondere band heeft met zijn paard :j

In het kader van de Poolse school van rijden zonder hoofdstel wilde ik dit filmpje delen

Andrzej Salacki en Czcionka en hun show zonder hoofdstel, dé inspiratie van elke Poolse ruiter om weleens het hoofdstel uit te doen en kijken hoe dat gaat :j blijft wel bijzonder vind ik, echt een penny vibe dit <3

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 01:06

Fly_high schreef:
Dedikley schreef:
---
Polen is inderdaad een magisch land vol geniale mensen waar iedereen zonder hoofdstel rijdt en een super bijzondere band heeft met zijn paard :j
---
Andrzej Salacki en Czcionka en hun show zonder hoofdstel, dé inspiratie van elke Poolse ruiter om weleens het hoofdstel uit te doen en kijken hoe dat gaat :j blijft wel bijzonder vind ik, echt een penny vibe dit <3

Zo inspireert die groep elkaar dus al meer dan tien jaar. Leuk hoor. Een stuk of vijftig Polen, misschien dat de groep nog wat aangroeit aldaar. Het zal iets van invloed hebben op de jongere garde hebben , al is het marginaal.

Doet niets af aan de prestatie van Daantje. Ik hoop dat de Polen het in de toekomst ook leuk blijven vinden, met die concurrentie uit het buitenland.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 07:36

Fly_high schreef:
In het kader van de Poolse school van rijden zonder hoofdstel wilde ik dit filmpje delen

Dank voor dit filmpje, dat ziet er geweldig uit!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 08:49

Die passage is echt te leuk om te zien. Vooral heel grappig dat dat paard dan ook de hals draagt waar we hem graag zien.
En dan eigenlijk heel interessant: waarom doet ze het niet in al die andere oefeningen?
Dat intrigeert me wel.

Ook grappig om de commentaror te horen: kijk mensen, je hebt helemaal niet zo veel hulpmiddelen nodig als we zien op het wedstrijd terrein. Met zo weinig kan het ook (om maar weer in perspectief te plaatsen dat het een hedendaags probleem zou zijn)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 13:31

Heeft dat niet met de mate van verzameling te maken? Hoe meer verzameling, hoe meer de hals "gedragen" wordt? Wat ook wel klopt met dat we met hoofdstel graag zien dat een paard de hals wat uitlegt in de uitgestrekte gangen.

Featherlight rijdt wel een paard met neckrope die dus wel de hals draagt waar we hem graag willen zien, ook in de andere gangen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 20:39

Elisa2 schreef:
Heeft dat niet met de mate van verzameling te maken? Hoe meer verzameling, hoe meer de hals "gedragen" wordt? Wat ook wel klopt met dat we met hoofdstel graag zien dat een paard de hals wat uitlegt in de uitgestrekte gangen.

Featherlight rijdt wel een paard met neckrope die dus wel de hals draagt waar we hem graag willen zien, ook in de andere gangen.

Ik ben wel benieuwd naar een filmpje. Ook van de kür van Daantje trouwens. Ik kan me er nog weinig bij voorstellen

DaantjeBos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 20:53

Dorine92 schreef:
Elisa2 schreef:

Ik ben wel benieuwd naar een filmpje. Ook van de kür van Daantje trouwens. Ik kan me er nog weinig bij voorstellen

Op mijn instagram @daantjebos_bridlelessriding en Facebook @Daantje Bos staan meerdere video's van mij. Ook een compilatie van mijn kür.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 21:13