Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
cp112 schreef:Voor wie niet op de hoogte is van de regels in NL, zoals ik zei gaat wet dierwelzijn voor de wegenverkeerswet. Wanneer jij met je paard in de trailer in de file komt en je paard wordt onrustig óf bijvoorbeeld het is een warme dag en een stilstaande trailer wordt heet. Dan kan je 112 bellen. Altijd 112 bellen. Ze halen je dan uit de file.
Dedikley schreef:Chatbot Wout -zit hier ook- altijd eerst proberen, wij weten toch hoe diep internet in de samenleving is doorgedrongen? Type gewoon:" ik wil even iemand van de beredenen, want die hebben verstand van mij, mijn bezit en mijn verantwoordelijkheid voor mijn bezit, mijn paard op de snelweg, want het gaat niet goed" Grapje.
Wel politie geen spoed, dat 0900 nummer, of eerst even overleggen met je dierenarts die je wilt laten komen, die heeft wellicht eerder zo'n situatie meegemaakt. Telefoonnummers doorgeven, zoiets. Doet Wout niets mee, want kunnen ze zelf ook opzoeken, en dierenarts kan zelf ook even 0900 bellen, en dat wordt als het goed is doorgezet naar collega's ter plekke.
Ik weet niet hoe die twintigjarige aan de telefoon gehangen heeft natuurlijk! Daar kunnen veel Bokkers over meeschrijven. Hoe ze toen, en nog steeds wel een beetje zijn. Het is wel paniek natuurlijk, met zo'n schuddende trailer achter je.
Maar goed, keren op de snelweg, als twintig jarige zou je toch nog kunnen weten van je rijopleiding dat dat niet mag, en gevolgen heeft voor je rijbewijs. Polizei zit niet op nog een snelwegongeval te wachten, als er al een op de A27 staat. Ze heeft gebeld, dat is bekend, twee maal zelfs, en geen goed advies gekregen, of advies waar ze iets mee kon.
Ik zou die telefoongesprekken wel eens willen terugluisteren wat daar nou werkelijk gezegd is.
Dedikley schreef:In Duitsland bel je toch 110 en niet 112 met zoiets? Daar krijgt dierenarts ook zo mogelijk begeleiding, en trailers uit de rij halen en begeleiden omdat ze naar de kliniek moeten, gebeurd ook. Maar dat zal wel oude kennis zijn
callippo schreef:Dedikley schreef:In Duitsland bel je toch 110 en niet 112 met zoiets? Daar krijgt dierenarts ook zo mogelijk begeleiding, en trailers uit de rij halen en begeleiden omdat ze naar de kliniek moeten, gebeurd ook. Maar dat zal wel oude kennis zijn
Klopt, in Duitsland is 112 voor brandweer en ambulance, voor noodsituaties waar je politie nodig hebt bel je 110 (al verbindt 112 je wel door, als je meldt dat je politie nodig hebt.)
Pareltjes schreef:Nouja! Je bent wel erg laatdunkend over een 20 jarige dame in de penarie. Wat minder kan ook wel. Wat een belachelijke aannames allemaal.
Dedikley schreef:Pareltjes schreef:Nouja! Je bent wel erg laatdunkend over een 20 jarige dame in de penarie. Wat minder kan ook wel. Wat een belachelijke aannames allemaal.
Aannames. Ja zo kan het ook noemen.. Laatdunkend, zo mag je dat noemen. Daar hoef je niet het woord "belachelijk" voor te zetten, dat impliceert het woord aanname namelijk al.
In paniek, blackout of totale verstandsverbijstering de keuze maken tegen de rijrichting in van de vluchtstrook gebruik te maken, daar gaat het ook om. Dit artikel is misschien niet degrondslag voor discussie over de mentale issues.
Kreeg ze een psychose achtig iets? Dat kan als je heel bang bent, dan ga je vreemde, onverantwoorde dingen doen. Zij heeft die beslissing als verkeersdeelnemer genomen, zo moeten we dit ook beoordelen.
Voor de rest is niet bekend waar ze om verzocht heeft toen ze het brandweer-ambulance nummer belde.
Dat daar iets van elkaar niet goed begrijpen van de hulpvraag, dat lijkt mij wel heel waarschijnlijk. Aaname.Ook gezien de beslissing die ze nam na die telefoontjes: omkeren en over vluchtstrook tegen de rijrichting richting afrit. Om zichzelf en haar paard te redden, en andere ongelukken te voorkomen.Over dit handelen, dit gedrag, wordt verschillend geoordeeld. Dat blijkt uit allerlei belachelijke aannames van die mensen.
Mij is uit het bericht niet duidelijk hoe ver ze gekomen is deze actie van het redden van haarzelf en haar paard. Maar medeweggebruikers hebben haar in actie gezien, dachten misschien anders over die reddingsactie en voorkomen van nog een ongeval, en die hebben wellicht de politie gebeld. Aanname.
Dat het zo is gegaan, voordat ze de stau weer in gedirigeerd is. Als iemand onder invloed van psychose rare dingen doet, zoals tegen rijrichting over de vluchtstrook rijden, moet je die terugbrengen naar de realiteit. Maar misschien heeft het met onervarenheid in het verkeer te maken, zulks gedrag,en de paniektrigger van de verantwoordelijkheid, met zo'n trailer achter je en telefoontjes met onduidelijk advies, logisch als je het verkeerde nummer kiest, maar het is niet duidelijk wat tijdens die gesprekken is gezegd of om is verzocht.
Ik weet niet of de hulpdiensten nog moesten aanrijden naar plaats van ongeval, maar dat kan een aardige klapper opleveren, zo op de vluchtstrook.
Die rijden doorgaans ook geen 30km/u op weg naar plaats ongeval, hè. Alweer zo'n lekkere aanname van mij.
Dat ze toen terug de stau in gedirigeerd is, begrijp ik ook. Maar dan zou ik ook wel eens willen weten wat er toen is gecommuniceerd. Dat ze een dierenarts nodig had om te sederen? Of de vraag waarom zij niet langs de file mocht, net zoals de hulpdiensten. Wat we weten, is dat het goed is afgelopen. Paard was weer rustig, heeft niet de trailer stukgeschopt, vrouw doet verhaal bij journalist van de NDR. Dat laatste is geen aanname.
Ik zou wel eens willen weten hoe die communicatie is verlopen, daar op de vluchtstrook, naast de snelweg én later met die journalist. Of dat paard nog steeds onrustig was, wat de autobahnpolizei aantrof, in die auto en in de trailer. Wat de journalist leuk vond om op te schrijven toen ze leegliep om haar gedrag te motiveren om wat ze had meegemaakt, en wat hij achterwege liet.
Ik vind het nieuwsbericht dan ook erg eenzijdig, op moedwillige tranentrekkerij met het verongelijkte "dit kan toch niet, het gaat om mens en dier" sausje eroverheen. Dan gaan we meevoelen en meekijken, allemaal aannames spuien.
Beetje overdreven, maar daar kan die journalist van NDR op uit geweest zijn, zo'n reactie van die vrouw. Ik weet niet wat er momenteel allemaal speelt in Duitsland, welke politieke agenda's mbt paarden( en/of dieren?)vervoer allemaal spelen of nog gaan spelen. Ook in Europees perspectief.
En toen stond het incident op het internet, en dan vinden we er met zijn allen weer iets van.
Dat mag. Feiten belachelijke aannames noemen ook. Dit is het internet.
Tancreda4 schreef:Een psychose????? Dat gaat wel erg ver.
Kan ook gewoon een wel overwogen keuze zijn geweest waarbij gekozen moest worden tussen meerdere kwaden.
Dedikley schreef:Tancreda4 schreef:Een psychose????? Dat gaat wel erg ver.
Kan ook gewoon een wel overwogen keuze zijn geweest waarbij gekozen moest worden tussen meerdere kwaden.
Ja, een weloverwogen keuze, hoe verzint iemand dit.
Keren op de snelweg, en spookrijden op de vluchtstrook in geval van een file veroorzaakt door ongeval.
Ze had kunnen verongelukken door al die doordachte overwegingen.
Het is gelukkig goed afgelopen.
Dit soort artikeltjes, reacties erop en discussies erover kunnen ook leiden tot nadenken wat jezelf wél, en nooit zal gaan doen, of aan advies wel of niet zal geven aan jong iemand in zo'n situatie. Ook als je van plan bent met trailer naar of door Duitsland te gaan enz.
Bielsje schreef:Ik weet vrij zeker dat als ik een paard in de trailer heb wat flink begint te panieken, en de enige kant die ik op kan is terug over de vluchtstrook nadat ik tevergeefs meerdere malen telefonisch om hulp heb gevraagd, dat ook ik die keuze maak terwijl ik al 22 jaar met trailers rij.
Het is een file, de auto's staan stil of rijden hooguit stapvoets (neem ik aan). Je hebt niet zomaar de ruimte om te keren in een file dus ik zou gokken dat de mede weggebruikers het ook geen heel slecht plan vonden. Voor de veiligheid van mijn paard en de mensen om me heen, was ik dus ook gekeerd. Tenzij de laatste afrit enorm ver weg was misschien.
Oh, en voor de volledigheid: ik zit momenteel niet in een psychose of panieksituatie
cp112 schreef:Voor wie niet op de hoogte is van de regels in NL, zoals ik zei gaat wet dierwelzijn voor de wegenverkeerswet. Wanneer jij met je paard in de trailer in de file komt en je paard wordt onrustig óf bijvoorbeeld het is een warme dag en een stilstaande trailer wordt heet. Dan kan je 112 bellen. Altijd 112 bellen. Ze halen je dan uit de file.
Bielsje schreef:Ik weet vrij zeker dat als ik een paard in de trailer heb wat flink begint te panieken, en de enige kant die ik op kan is terug over de vluchtstrook nadat ik tevergeefs meerdere malen telefonisch om hulp heb gevraagd, dat ook ik die keuze maak terwijl ik al 22 jaar met trailers rij.
Het is een file, de auto's staan stil of rijden hooguit stapvoets (neem ik aan). Je hebt niet zomaar de ruimte om te keren in een file dus ik zou gokken dat de mede weggebruikers het ook geen heel slecht plan vonden. Voor de veiligheid van mijn paard en de mensen om me heen, was ik dus ook gekeerd. Tenzij de laatste afrit enorm ver weg was misschien.
Oh, en voor de volledigheid: ik zit momenteel niet in een psychose of panieksituatie
c_alsemgeest schreef:cp112 schreef:Voor wie niet op de hoogte is van de regels in NL, zoals ik zei gaat wet dierwelzijn voor de wegenverkeerswet. Wanneer jij met je paard in de trailer in de file komt en je paard wordt onrustig óf bijvoorbeeld het is een warme dag en een stilstaande trailer wordt heet. Dan kan je 112 bellen. Altijd 112 bellen. Ze halen je dan uit de file.
Klopt, ik heb met een kolieker een keer in de file gestaan richting Utrecht. Heb gebeld omdat hij zich liet vallen en heb toen politie begeleiding gehad de file uit over de vluchtstrook en tot aan Utrecht.
Dedikley schreef:Bielsje schreef:Ik weet vrij zeker dat als ik een paard in de trailer heb wat flink begint te panieken, en de enige kant die ik op kan is terug over de vluchtstrook nadat ik tevergeefs meerdere malen telefonisch om hulp heb gevraagd, dat ook ik die keuze maak terwijl ik al 22 jaar met trailers rij.
Ik had ook gekozen voor stukje rijden, maar met de rijrichting mee. Meestal staat paard dan weer rustiger in zijn trailer, houdt gewoon niet van file, net zoals ik. Kan je altijd weer invoegen, en in nood (hou contact met politie) nog een keer uitvoegen voor nog eens een stukje vluchtstrook. Zij kunnen namelijk weten waar exact de voertuigen van de hulpdiensten zich bevinden.
Maar dat pas na contact met én dierenarts, en de politie, want ik heb geen zin in bekeuringen of discussie met politie naast de snelweg met een trailer die (bijna) omkiept of klep (bijna) open is.
Dan sta je niet zo lekker te praten met die mensen. Meldkamer kan ik het nog wel uitleggen. Dat de dierenarts nog 2 spoedjes voor me heeft en minstens driekwartier tot anderhalf uur nodig heeft om bij paard op snelweg te komen, als hij al van de vluchtstrook gebruik mag maken om aan te rijden.
Dan moeten zij ook even overleggen, en bellen ze je terug. Lijken wel een uur te duren, die tien minuten;) Of je moet aan de telefoon blijven, en kan je verslag doen van je situatie ter plekke. Want waar je met je auto staat, dat weten ze al, hectometerpaal heb je al doorgegeven natuurlijk.
"De trailer is nog heel, maar ik weet niet voor hoe lang nog"
Daar moeten ze dan ook even over nadenken, navragen, nazoeken. In Duitsland (geen eigen ervaring mee, alleen gehoord van van anderen) ligt het toch allemaal net weer een beetje anders, voor zover ik begrepen heb in het verleden. Was een centenkwestie, dat weet ik nog wel.
Maar een automobiliste die het verkeerde nummer belde, en daarna keerde op snelweg? Die was niet voorbereid op een panieksituatie. Van haar paard natuurlijk. Daar gaat het om.
Opvallend in berichtgeveving is dat toen er eenmaal contact was met de polizei, en auto met trailer de file weer in moest, het helemaal niet meer ging over een trailersloper, maar het weggedrag van automobiliste. Stond dat paard toen weer rustig achterin ofzo?