FNRS, LTO teleurgesteld openbaarmaking bedrijfsgegevens paardenhouders

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:22

Elisa2 schreef:
Data kan ook anoniem verkregen worden hoor, daar is dit helemaal niet voor nodig.

Ik zie het meer als een volgende stap in de boer wegtreiteren, en niet alleen de boer..ook de paardenhouders. Ik voorspel bij deze dat dit alleen maar meer problemen gaat geven.

Hetzelfde geld voor veehandelaren en veetransporteurs. Men doet in Nederland altijd moeilijk over privacy, maar nu mogen alle persoonsgegevens gewoon openbaar op straat.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:29

Wintu schreef:
Wat is het probleem om met bedrijfsnummers te werken ipv met naam en adres?

Dat maakt geen fluit uit. Zoek het UBN-nummer op in de UBN-app en je hebt het adres.

Deze gegevens zijn nodig voor onderzoek. Zodat een locatie aan een kaart met bv stikstofdeposities kan worden gelinkt.

Als je onderzoek doet, doe je dat zonder persoonsgegevens. Ook in de journalistiek.
Dus er komen echt geen resultaten uit die zeggen: "boer Pietje in 3e Kütteveen-West stoot zoveel ton stikstof uit dat de hei in Zandpoot-Oost dood is."

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:33

Ibbel schreef:
Wintu schreef:

Dat maakt geen fluit uit. Zoek het UBN-nummer op in de UBN-app en je hebt het adres.

Deze gegevens zijn nodig voor onderzoek. Zodat een locatie aan een kaart met bv stikstofdeposities kan worden gelinkt.

Als je onderzoek doet, doe je dat zonder persoonsgegevens. Ook in de journalistiek.
Dus er komen echt geen resultaten uit die zeggen: "boer Pietje in 3e Kütteveen-West stoot zoveel ton stikstof uit dat de hei in Zandpoot-Oost dood is."

Wat een fijne ondertoon Ibbel ...

33 procent van de boeren wiens gegevens openbaar werden, zagen een toename in laster echter.

Ibbel

Re: FNRS, LTO teleurgesteld openbaarmaking bedrijfsgegevens paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:34

Welke ondertoon?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:52

Ibbel schreef:
Wintu schreef:

Nee, maar als de gegevens voor iedereen op te zoeken zijn is locatie A natuurlijk makkelijk te achterhalen. Iets met 1+1 = 2 en dan beginnen de problemen.

Stel er zit een paardenhouderij locatie met een x aantal paarden naast een natuurgebied, door dit onderzoek komen ze er achter dat er teveel stikstof wordt uitgescheden. Dan kan de vergunning ingetrokken worden voor het houden van die paarden, of aantallen moeten verminderen waardoor bedrijf niet meer rendabel is, of verplichte uitkoop.

Ander punt, als er duidelijk wordt waar bedrijven precies zitten met hun uitstoot en bedrijfsvoering dan zijn ze makkelijk op te zoeken met naam en toenaam wat kan gaan zorgen voor een toename in bedreigingen door activitisten, bedrijven bezoeken, mensen lastig vallen op hun prive adres en/ of via social media.

Bedreiging en intimidatie
Koopmans vervolgt: “We horen van onze leden en weten uit ledenonderzoek dat openbaarmaking van gegevens die de persoonlijke levenssfeer raken – zoals woonadressen van boerengezinnen – leiden tot een toename van incidenten: treiterijen, laster, bedreiging, intimidatie of erger.”

Dat argument was de hoofdreden waarom LTO tegenstander is van openbaarmaking van de informatie die in deze rechtszaak aan de orde is. En het is de reden waarom LTO – samen met POV en Vee & Logistiek Nederland – pleiten voor aanpassing van de Woo. Daarin staan we niet alleen. Zelfs de Autoriteit Persoonsgegevens heeft zich kritisch uitgelaten over de wijze waarop binnen de Woo persoonsgegevens worden verstrekt die door de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) worden beschermd.

Bron: https://www.lto.nl/uitspraak-woo-proced ... an-de-wet/

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:03

Ibbel schreef:
Wintu schreef:

De vraag is natuurlijk of dit een taak is voor journalisten. Voor dit soort onderzoeken hebben we het CBS en daarvoor hoeven de gegevens niet openbaar gemaakt te worden.
Dit is alleen bedoeld om het de activisten gemakkelijk te maken de deze bedrijven doelwit van extremisten te maken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:59

Alsof al die data dan ook meteen op straat ligt, he....?
Journalisten hebben heus genoeg gezond verstand om dat niet zomaar te publiceren.

Maar eh.... data als NAW-gegevens van DGA's is gewoon op te vragen bij de KvK, dus hoezo van zijn die gegevens van andere bedrijven niet openbaar? Ook van de eigenaar van het klusbedrijf of van de plaatselijke oud-ijzer-handelaar.
BoerenBEDRIJVEN hoeven echt niet anders behandeld te worden.

En als "boer Pietje in 3e Kütteveen-west" inderdaad zoveel ton stikstof uitstoot dat "de hei in ZandPoot-Oost dood is", mag dat wat mij betreft echt wel openbare informatie worden.
Het zijn juist dit soort boeren die het voor de hele sector verpesten en maken dat boerenBEDRIJVEN met argusogen bekeken worden.

Juist dat bezwaar maken door LTO maakt dat je je afvraagt wat men te verbergen heeft. Deze sector moet echt veranderen, er moet domweg minder stront komen. Dus wees open, laat de journalistiek zijn werk doen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:27

Met satellietbeelden en luchtfoto's kan je al een aardig inzicht krijgen welke bedrijven veel uitstoten. Google maps erover met pinnen en je hebt zo bedrijfsnaam en familie.
Als je weet waar je op moet letten en zaken bij elkaar schraapt is dit al bekend. Ben voor transparantie. Wel snap ik de zorgen en vind ik day wellicht extra maatregelen/afspraken mogen worden ingezet om geen situaties te krijgen waarbij boeren belaagd worden. Dus afspraken met journalisten wat wel en niet gepubliceerd wordt.

Wat Marlinde ook zegt: het is een essentieel onderdeel van de democratie.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:55

En waarom zou omroep Gelderland boeren willen wegpesten? Wie doen dat anders dan? Dit is geen politiek besluit. En als dat wel zo was, het huidige kabinet is erg rechts en anti-stikstof maatregelen. Dus wie doen dat dan?

De rechters toetsen aan de (grond)wet en die is niet voor of tegen boeren. :7

En ja het CBS kan dit onderzoeken maar in een democratie / rechtsstaat is het ook belangrijke dat journalisten óók die officiële onderzoeksorganisaties controleren. Zo kom je erachter dat er dingen niet kloppen. Er zijn al heel veel overheidsschandalen door journalisten naar buiten gebracht.

Zoals bijvoorbeeld het Watergate schandaal.

Daarbij heb ik vertrouwen in de rechters dat zij alle belangen afwegen.

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:48

MarlindeRooz schreef:
Elisa2 schreef:
Ik vind dit echt belachelijk!

Zo kunnen ze de privacy van iedereen wel vrijgeven. Het gaat journalisten geen reet aan hoe bedrijfsvoering is. Hier gaat alleen maar gezeik van komen.

Journalisten hebben gewoon recht op dit soort informatie op te vragen. Het is wel relevante informatie voor de onderzoeksvraag. Onafhankelijke partijen moeten ook onderzoek kunnen doen naar politieke onderwerpen. Dat is een heel belangrijk onderdeel van onze democratie.

Ik vind dit een erg gekleurd nieuwsbericht. Dit bericht omschrijft de situatie beter:
https://www.nu.nl/stikstof/6367916/mini ... eding.html

Ben ik met helemaal met je eens hoor. Om nog grotere hekel aan mainstream media te promoten, en allemaal op een klein nieuws-eilandje weg te kruipen.

Vergeet niet dat de verkiezingscampagnes is volle gang zijn.

Er is al veel meer om te doen geweest, het gaat LTO er om dat de WOO wordt afgeschaft, maar in dit bericht wordt ook verwezen naar manegebedrijven, en FNRS. De breedtesport zullen we maar zeggen. Daar waar kinderen kunnen leren paardrijden en sommige mensen hun paarden stallen-en anderen lieden buiten de deur trachten te houden. Dat weten FTM, NRC en Omroep Gelderland ook wel. Die zijn niet geheel achterlijk.

Uitspraak is al van begin september.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:RBDHA:2025:16439

Citaat:
LTO-voorzitter Ger Koopmans: “Uiteraard respecteren wij een uitspraak van de hoogste rechter. En accepteren we dat de minister deze gegevens nu op korte termijn moet publiceren. Maar ik zal niet ontkennen dat het een klap in het gezicht is van onze agrariërs. Boven alles laat het zien dat de Woo-wetgeving herzien moet worden. In een vergelijkbare rechtszaak heeft de bestuursrechter in België dit jaar nog uitgesproken dat het recht op privacy van boerengezinnen wél zwaarder moet wegen.”

Bedreiging en intimidatie
Koopmans vervolgt: “We horen van onze leden en weten uit ledenonderzoek dat openbaarmaking van gegevens die de persoonlijke levenssfeer raken – zoals woonadressen van boerengezinnen – leiden tot een toename van incidenten: treiterijen, laster, bedreiging, intimidatie of erger.”

Dat argument was de hoofdreden waarom LTO tegenstander is van openbaarmaking van de informatie die in deze rechtszaak aan de orde is.
En het is de reden waarom LTO – samen met POV en Vee & Logistiek Nederland – pleiten voor aanpassing van de Woo. Daarin staan we niet alleen. Zelfs de Autoriteit Persoonsgegevens heeft zich kritisch uitgelaten over de wijze waarop binnen de Woo persoonsgegevens worden verstrekt die door de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) worden beschermd.

Die was van LTO, 24 september jl.

https://www.lto.nl/uitspraak-woo-procedure-bewijst-noodzaak-van-herziening-van-de-wet/

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:00

Ik denk dat als ik een activist was en ik een boerenBEDRIJF zou willen lastig vallen, ik heel goed wel aan die adressen kan komen zonder afhankelijk te zijn van deze WOO.

De WOO procedure hoeft echt niet te worden herzien. Cry Wolf LTO.

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:06

Dees schreef:
Alsof al die data dan ook meteen op straat ligt, he....?
Journalisten hebben heus genoeg gezond verstand om dat niet zomaar te publiceren.

Maar eh.... data als NAW-gegevens van DGA's is gewoon op te vragen bij de KvK, dus hoezo van zijn die gegevens van andere bedrijven niet openbaar? Ook van de eigenaar van het klusbedrijf of van de plaatselijke oud-ijzer-handelaar.
BoerenBEDRIJVEN hoeven echt niet anders behandeld te worden.

En als "boer Pietje in 3e Kütteveen-west" inderdaad zoveel ton stikstof uitstoot dat "de hei in ZandPoot-Oost dood is", mag dat wat mij betreft echt wel openbare informatie worden.
Het zijn juist dit soort boeren die het voor de hele sector verpesten en maken dat boerenBEDRIJVEN met argusogen bekeken worden.

Juist dat bezwaar maken door LTO maakt dat je je afvraagt wat men te verbergen heeft. Deze sector moet echt veranderen, er moet domweg minder stront komen. Dus wees open, laat de journalistiek zijn werk doen.

Koopmans wil dat de AVG met andere Europese jurisprudentie geharmoniseerd wordt. Politiek statement.

Citaat:
Koopmans: “Deze uitspraak herbevestigt ons in onze overtuiging dat de Woo aangepast moet worden. De wet moet in lijn worden gebracht met de AVG en met jurisprudentie die in andere Europese lidstaten tot stand komt.

https://www.lto.nl/uitspraak-woo-procedure-bewijst-noodzaak-van-herziening-van-de-wet/

Dat is een heel veelzijdig en lijvig dossier, de AVG. Tentakels tot in de haarvaten van de samenleving. Heel Europa.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:09

Bijzonder dan dat zij de ervaringen hebben dat openbaarheid van deze gegevens leidt tot een toename aan incidenten..

Ergens klopt er dus iets niet in jouw logica Dees. Maar goed, mensen die er geen last van hebben/ krijgen zullen zich altijd moeilijker kunnen verplaatsen.

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:20

Dees schreef:
Ik denk dat als ik een activist was en ik een boerenBEDRIJF zou willen lastig vallen, ik heel goed wel aan die adressen kan komen zonder afhankelijk te zijn van deze WOO.

De WOO procedure hoeft echt niet te worden herzien. Cry Wolf LTO.

Als je een nieuwsverslaggever kent, krijg je die misschien ook :+
Die zou ik ook niet op hun gesprekstechnieken en beloftes over bronbescherming vertrouwen, laat staan hun politieke orientatie en visies op de toekomst. Of die overeenkomen met hetgeen je aan de kaak wilt stellen. Heel gesloten bolwerk. Willen niet hun handen branden aan het ene dossier met ernstige misstanden, maar andere dossiers daarentegen....

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:28

Elisa2 schreef:
Bijzonder dan dat zij de ervaringen hebben dat openbaarheid van deze gegevens leidt tot een toename aan incidenten..

Ergens klopt er dus iets niet in jouw logica Dees. Maar goed, mensen die er geen last van hebben/ krijgen zullen zich altijd moeilijker kunnen verplaatsen.

Als er bij iemand iets aan de logica niet klopt, dan is het wel bij jou in bovenstaande quote.

Dus VOORDAT er openbaarheid is gegeven, heeft men al ERVAREN dat openbaarheid leidt tot een toename aan incidenten.

Bijzonder.

Ik ben dat 'koedie-koedie' voor boerengevoelentjes wel een beetje zat eigenlijk. Er zijn gewoon teveel beesten en die schijten teveel. Ik sta er 100% achter dat daar wat aan gedaan wordt.
De winst die over de rug van die beesten wordt verdiend, blijft helemaal binnen de keten hangen. Kennelijk moet de overlast van die productie maar nationaal gedoogd worden en mag daar vooral helemaal niets van gevonden of aan gedaan worden, terwijl het wel alle andere landsbelangen op slot mag zetten.

Nogmaals, het gaat om BEDRIJVEN. Niet om iemand zijn particuliere hobbyschaapjes. Hou op boerenBEDRIJVEN als iets anders te zien dan BEDRIJVEN. Het is niets anders.

If they can't stand the heat, they should get out of the kitchen.
BEDRIJVEN mogen onder een vergrootglas liggen wanneer zij overlast voor anderen veroorzaken.

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 1 min geleden

MarlindeRooz schreef:
En waarom zou omroep Gelderland boeren willen wegpesten? Wie doen dat anders dan? Dit is geen politiek besluit. En als dat wel zo was, het huidige kabinet is erg rechts en anti-stikstof maatregelen. Dus wie doen dat dan?

De rechters toetsen aan de (grond)wet en die is niet voor of tegen boeren. :7

En ja het CBS kan dit onderzoeken maar in een democratie / rechtsstaat is het ook belangrijke dat journalisten óók die officiële onderzoeksorganisaties controleren. Zo kom je erachter dat er dingen niet kloppen. Er zijn al heel veel overheidsschandalen door journalisten naar buiten gebracht.

Zoals bijvoorbeeld het Watergate schandaal.

Daarbij heb ik vertrouwen in de rechters dat zij alle belangen afwegen.

Omroep Gelderland kreeg lang subsidie van Provinciale Staten. Sommigen zien de dwangsommen via WOO procedure als verdienmodel, of hebben het gepresenteerd als verdienmodel voor publishers. :x Net zoals paarden een verdienmodel voor sommigen zijn. Dat zijn ook bedrijven.

Er komt een stelselwijziging in de subsidie voor journalistiek in 2028. Met deze wijziging neemt het Rijk de financiering van de lokale publieke omroepen over van de gemeenten. Journalisten werken allemaal met elkaar samen, vinden ze niet erg overigens, de tijd dat ze haastig achter scoops aan renden om als het als eerste in de krant te hebben vanwege de oplagecijfers in losse verkoop en bezoekersaantallen op hun website, dat is lang geleden. Al speelt dat voor sommige informatie eilandjes nog steeds een rol.