Eigenaar ‘voetbalpaard’ Bella nog spoorloos

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 12:57

DuoPenotti schreef:
is verbaasd dat het dier geen chip heeft. "Het is verplicht dat een paard gechipt wordt

als het paard oud genoeg is, hoeft hij geen chip te hebben, mijn paard had er ook geen, ik heb DNA onderzoek laten doen bij hem bij het van Haringen instituut, dat was het alternatief destijds. Maar ik neem aan dat de politie in Emmen wel zo slim is om dat ook na te trekken

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 20:05

DuoPenotti schreef:
daantjuhhh schreef:
Als hij kapot is dan kan je ook geen signaal vinden. Dat betekent niet dat hij geen chip heeft.
Onze hond die helaas 2 weken terug is gaan hemelen werkte de chip ook niet meer.
Ik weet 100% zeker dat hij er een heeft.
Maar hij is of kapot of gaan zwerven door zijn lijf en was niet meer uit te lezen.
Wij hebben daar niks meer aangedaan omdat hij toen al heel ziek was.

klopt, maar dat maken ze er in het artikel van.
Ook als hij zwevend is en je scant niet op de juiste plek lijkt er ook geen in te zitten.

Vandaar dat ik die opties ook nog opperde :j

Dan ligt het maar aan of de dierenarts grondig gezocht heeft. Of heeft de politie zo'n chiplezer? Over de leeftijd van het dier iets bekend?

StalNollie

Re: Eigenaar ‘voetbalpaard’ Bella nog spoorloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 20:23

Dier was toch pas verkocht ergens in emmen en de oud eigenaar was ook gevonden toch stonden allemaal screenshots op facebook hierover. Paard was gereden stond foto op facebook met een meisje erop.

Verwaarloosd vind ik overigens wel een te groot woord voor dit dier. De hoeven schandalig ja zeker maar wel iets hoe 75 % van de trekpaarden erbij staan. ( Praat het niet goed, maar om gelijk over verwaarlozing te praten ...)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 20:33

Als dat dier al slechte hoeven had dan worden ze niet beter van een poosje los over straat rennen.

Ik las ook op FB dat oude eigenaar pas paard verkocht had. Kennelijk had die dus ook paard niet geregistreerd compleet met UBN/chip etc.

Blijft raar verhaal.

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 20:36

StalNollie schreef:
Dier was toch pas verkocht ergens in emmen en de oud eigenaar was ook gevonden toch stonden allemaal screenshots op facebook hierover. Paard was gereden stond foto op facebook met een meisje erop.

Verwaarloosd vind ik overigens wel een te groot woord voor dit dier. De hoeven schandalig ja zeker maar wel iets hoe 75 % van de trekpaarden erbij staan. ( Praat het niet goed, maar om gelijk over verwaarlozing te praten ...)

Dank voor je verslag van de Facebook vondsten, verhelderend.

Als de oud eigenaar gevonden is, zou het toch mogelijk moeten zijn de nieuwe te vinden ook, zou je zeggen. Ach, misschien blijft het lokale nieuws rond Emmen dit volgen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 21:08

Afbeelding

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 21:15

Wat een bijzondere ontknoping. Naburig weiland :?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 21:18

Century schreef:
Waar zou je een paard registeren dan als je geen stamboek hebt en alleen een (buitenlands) paspoort?

Als het goed is tenminste op het UBN van de locatie waar het paard gestald staat.
Dat is nl verplicht sinds april 2021...

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 21:25

Kabayo schreef:
Stomme vraag, maar werkt dat net als bij honden?
Mijn paarden staan geregistreerd bij een stamboek en staan daar op mijn naam. Ook op het papier. Is de chip dan ook op mijn naam?
Nooit bij stilgestaan eigenlijk

Nee, niet automatisch.
Bij honden ook niet.
Soms doet de chippende dierenarts het, evenzogoed heel vaak niet.

Dus altijd de moeite waard om het chipnummer even in te voeren om te zien of het uberhaupt in 1 van de databases staat (er zijn meerdere in het ingewikkeld te maken)

En àls het er in staat of de gegevens kloppen.

Ik heb de chip van Percy geregistreerd bij NDG.

Dat heb ik zelf moeten doen.
Ook verhuizingen enzo moet je uiteraard zelf doorgeven.

Soms doen dierenartsen het, of melden dat het moet gebeuren.
Evenzovaak wordt het niet gemeld en ook niet geregistreerd.

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 21:27

Linnie050 schreef:
Ik denk dat het gaat om de hoeven als ik het filmpje zo zie. Zitten geen ijzers onder.

HB Emmen zegt dat het paard in beslag is genomen.

Paar jaar terug had je ook een verhaal.
Was dat niet van een bokker?
Paard in een park? Gevonden.
Na een tijd toch de eigenaar gevonden maar direct had het paard losgelaten want hij was ziek? Ik weet het verhaal niet precies meer.

Hahaha
Ik had er even overheen gelezen, maar die herinner ik mij ook nog, paard was een beetje verkouden, en mensen hadden gezegd dat mensen daar ook ziek van konden worden. Was het niet zoiets? Was tijdens een droesuitbraak ofzo.

Deze is weer bij het baasje, na even voetbal kijken en nachtje uit logeren.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 21:28

StalNollie schreef:

In mijn ogen is dat weldegelijk verwaarlozing. Dat 75% pvan de trekpaarden er zo bij staan is alleen maar in en in treurig (en imo verwaarlozing).

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 21:32

Ietwat lange voeten, goed stevig drafje over asfalt en de hele zooi is aan gort.

Dit kàn verwaarlozing zijn,
Maar ook gewoon pech en relatief vlot te herstellen.
Om echt wat te kunnen zeggen moet je alle vier de hoeven zien van verschillende kanten inclusief onderkant.

Paard ziet er verder heel prachtig uit voor een zwerver.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 21:37

Naar mijn mening is dit verwaarlozing van de hoeven, die horen er echt niet zo uit te zien. Dit is niet ietwat lang, dit is veel te lang, daar hoef ik de voeten niet in alle richtingen voor te zien. Zo hoort een paard er gewoon niet bij te lopen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 21:55

Paard was net twee dagen ervoor verkocht aan een man uit Emmen zegt de vorige eigenaresse op fb

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 22:09

BigOne schreef:
Paard was net twee dagen ervoor verkocht aan een man uit Emmen zegt de vorige eigenaresse op fb

Dat was dan een opknappertje.
Ik vind het altijd raar dat je je paard niet even netjes laat bekappen voordat die opgehaald wordt door de nieuwe eigenaar. Toen ik er een in de verkoop had, ging ik kijken ook kijken bij de toekomstige huisvesting, maar niet iedereen doet dat, dat weet ik.

Paardje dat net verplaatst is, kan spooky zijn. Door het draad heen, gebroken halstertouw, of het op een rennen of schrikken zetten bij de nieuwe eigenaar op het nieuwe erf. Tsja...gebeurt dit soort dingen.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 22:10

Citaat:
Veel mensen, waaronder ik, laten de chip niet op hun naam zetten.

Citaat:
Maar dit paard zou er helemaal geen hebben.

Citaat:
is verbaasd dat het dier geen chip heeft. "Het is verplicht dat een paard gechipt wordt

En ook dat is gewoon mogelijk als het een paard van voor 1 juli 2009 betreft.
Chippen is namelijk niet verplicht voor dieren van voor 1 juli 2009. Registratie en identificatie wel en dat kan ook dmv een DNA profiel of een brandmerk icm schets.

Ik heb er ook 2 van voor 1 juli 2009 en die hebben beide geen chip.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 08:09

De hoef met de afgebroken voorkant en verbogen zijkant plus flare is precies zoals de hoef van een paard dat nooit bekapt werd en waarvan ook de voorkant zo kort afbrak enz.
Dat brak gewoon in de wei uiteindelijk af.
Daarom denk ik niet dat dit slechts een uitgesteld bekappen was.
En als het echt zo is dat veel trekpaarden er zo bij staan dan mag daar wel eens meer aandacht voor zijn vanuit de DB want een paard staat 24/7 met het hele gewicht op die vier hoeven. :n

Het paard trok op het ren filmpje ook heel erg de rug bol. Hopelijk gaat de net nieuwe eigenaar er goed voor zorgen en staat ze niet binnenkort in dezelfde verwaarloosde staat bijv op de markt in Zuidlaren.

Misschien ben ik iets te emo hierover, maar het lijkt me zo’n lief beest en ik zou zelf zo graag alsnog weer zo’n lief verzorgpaard hebben. :o

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 09:17

Century schreef:
Waar zou je een paard registeren dan als je geen stamboek hebt en alleen een (buitenlands) paspoort?

bij een ander stamboek, mijn Noriker (geen stamboek in Nederland) stond bij het Fjordenstamboek geregistreerd

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 09:34

Dedikley schreef:
BigOne schreef:

Dat was dan een opknappertje.
Ik vind het altijd raar dat je je paard niet even netjes laat bekappen voordat die opgehaald wordt door de nieuwe eigenaar. Toen ik er een in de verkoop had, ging ik kijken ook kijken bij de toekomstige huisvesting, maar niet iedereen doet dat, dat weet ik.

Paardje dat net verplaatst is, kan spooky zijn. Door het draad heen, gebroken halstertouw, of het op een rennen of schrikken zetten bij de nieuwe eigenaar op het nieuwe erf. Tsja...gebeurt dit soort dingen.

Moet het paard zich wel laten bekappen. Als een trekpaard niet van jongs af leert voetje geven, is het eenmaal volwassen een drama om te bekappen zeg maar, domweg onmogelijk. Probleem is dat fokkers van oudsher vaak in gebieden leven waar veulens nauwelijks worden opgevoed. Alleen voor de keuring worden hoeven bekapt en misschien beslagen. Dat lukt dan niet uit de hand, zoals bij een warmbloed.
Daarom werd een koudbloed in bijvoorbeeld Zeeland bijna standaard alleen in een travalje ("peerden stoel") bekapt/beslagen. Het dier kan dan leunen op het hout/metaal van de hoefstal, en het been dat aan de beurt is, krijgt een touw erom, been wordt daaraan opgetrokken en vastgezet.

Yup, ik heb zo'n paard meegemaakt...

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 09:45

Zoolgangster schreef:
Moet het paard zich wel laten bekappen. Als een trekpaard niet van jongs af leert voetje geven, is het eenmaal volwassen een drama om te bekappen zeg maar, domweg onmogelijk. Probleem is dat fokkers van oudsher vaak in gebieden leven waar veulens nauwelijks worden opgevoed. Alleen voor de keuring worden hoeven bekapt en misschien beslagen. Dat lukt dan niet uit de hand, zoals bij een warmbloed.
Daarom werd een koudbloed in bijvoorbeeld Zeeland bijna standaard alleen in een travalje ("peerden stoel") bekapt/beslagen. Het dier kan dan leunen op het hout/metaal van de hoefstal, en het been dat aan de beurt is, krijgt een touw erom, been wordt daaraan opgetrokken en vastgezet.

Yup, ik heb zo'n paard meegemaakt...

Dat is ook zo. De touw en hoefstal methode ken ik nog wel. Dan is dit ook nog zo'n trekpaard. Dit dier was net verkocht- we weten niets, misschien uitgebroken bij poging te bekappen? Maar het is zo'n standaardvraag bij verkoop: voetjes? Hoefsmid? Het antwoord kan ook zijn: "nee, nog nooit een smid gezien" of "een keer geprobeerd, en weer mee opgehouden"

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 11:00

Zo'n travalje of hoefstal is niet iets "van vroeger". Veel mensen met trekpaarden laten hun paard nog steeds op die manier bekappen. Ja, je kunt trekpaarden leren om hun voeten op te tillen. Die van mij kan dat ook prima en heel braaf. Maar door zijn brede bouw is het voor hem onmogelijk om het staande been volledig onder zijn massa te zetten. Hij zal dus uiteindelijk gaan hangen op de hoefsmid/omvallen. Dat is geen slechte opvoeding, hij kan niet anders. En dus wordt hij in een hoefstal bekapt. Met touwen aan zijn benen vastgezet ja. Als je een jong paard dat van begin af aan in alle rust leert is dat totaal niet stressvol.

Er worden hier wel heel erg veel aannames gedaan over waarom de hoeven eruit zien zoals ze eruit zien. Wij weten niets. Laten we er dan ook NIETS over zeggen......

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 12:12

tjaakje schreef:
Zo'n travalje of hoefstal is niet iets "van vroeger". Veel mensen met trekpaarden laten hun paard nog steeds op die manier bekappen. Ja, je kunt trekpaarden leren om hun voeten op te tillen. Die van mij kan dat ook prima en heel braaf. Maar door zijn brede bouw is het voor hem onmogelijk om het staande been volledig onder zijn massa te zetten. Hij zal dus uiteindelijk gaan hangen op de hoefsmid/omvallen. Dat is geen slechte opvoeding, hij kan niet anders. En dus wordt hij in een hoefstal bekapt. Met touwen aan zijn benen vastgezet ja. Als je een jong paard dat van begin af aan in alle rust leert is dat totaal niet stressvol.

Er worden hier wel heel erg veel aannames gedaan over waarom de hoeven eruit zien zoals ze eruit zien. Wij weten niets. Laten we er dan ook NIETS over zeggen......

Hier redelijk in de buurt ken ik maar 1 hoefsmid die een hoefstal op aanhanger heeft, dus op lokatie kan werken. Ze zijn er wel buiten Zeeland, maar lastig te vinden.

En ja, mensen doen wel heel snel aannames,je zal maar net een paard gekocht hebben, valt meteen de Boktbrigade over hoe slecht het paard verzorgd is...

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 17:45

Klopt, er zijn niet heel veel smeden die een hoefstal hebben.

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 18:46

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 19:11

Joh echt, dat stond hier al vermeld :z