Wielrenner gewond na ongeval met paard in Mijdrecht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 20:40

Vind het voor beide partijen erg. Hopelijk hersteld de wielrenner spoedig.

Ik heb echter ook eens gehad dat mijn paard schrok van wielrenners omdat ze uitbolden en dan hun wielen zo begonnen te ratelen. Daar schrok mijn toenmalige paard zo van dat ik moest afstappen om hem te kalmeren. En die wielrenners reden gewoon door terwijl ze gezien hebben dat mijn paard over de zeik ging.
Dat paard is een poosje "nerveuzer" geweest als fietsers passeerden, maar dat is er ook weer uit gegaan gelukkig.

JorineV

Re: Wielrenner gewond na ongeval met paard in Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 06:08

Het is ook niet gauw goed natuurlijk. Dan laat je je fiets rustig uitrollen in plaats van hard voorbij te trappen, maakt je fiets weer een eng geluid... Ik kan me indenken dat het zelfs voor welwillende wielrenners lastig is om te passeren op zo'n manier dat geen enkel paard ervan zou schrikken.

En dan, als het paard toch schrikt, is het dan zo gek om te denken "wij zijn eng, laten we maar niet blijven hangen?".

Ik ben het echt wel eens met anderen dat wielrenners soms te weinig rekening houden met andere weggebruikers, maar in het geval van paarden is het ook gewoon lastig om het goed te doen.

Beterschap voor de wielrenner uit het nieuwsbericht!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 06:47

Wielrenners, zeker in groepsverband, zitten meestal in tunnelvisie en alleen hun snelheid en die fiets telt voor ze. Ik nam op buitenrit graag een lange zweep mee, niet voor t paard maar om zijdelingse afstand af te dwingen. Ze scheren vlak langs als het zo uitkomt.. en dan dat ongeduldige gebel :=
Ik gun niemand verwondingen maar mag hopen dat er iets geleerd is uit deze situatie

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 08:53

[quote="Mars"]Wielrenners, zeker in groepsverband, zitten meestal in tunnelvisie en alleen hun snelheid en die fiets telt voor ze. Ik nam op buitenrit graag een lange zweep mee, niet voor t paard maar om zijdelingse afstand af te dwingen. Ze scheren vlak langs als het zo uitkomt.. en dan dat ongeduldige gebel :=

Zo ervaar ik het ook. En heb inderdaad ook geregeld mijn zweep uit moeten steken.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 09:11

Als die van mij er van schrikken, is dat omdat je ze niet aan hoort komen en dan ineens voorbij flitsen.

Maar aangezien ik hier niet bij was , kan ik ook niet oordelen wir er schuld was.

Als een paard om welke reden dan ook ineens opzij springt , kun je ook zomaar iemand hard van z'n fiets laten vallen.

Sterkte voor de gewonde wielrenner

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:00

Wielrennen op de openbare weg zou gewoon verboden moeten worden. In ieder geval in een groep.

Ik kan toch ook niet in een slinger met auto's 180 op de snelweg gaan rijden en dan zeggen; ja, maar ik ben een raceauto...

Je bent bezig met hard fietsen en dan vervalt automatisch grotendeela je mogelijkheden tot anticiperen, fatsoenlijk gedrag etc.

Lekker op de baan doen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:07

Op een baan kunnen ze alleen rondjes rijden en niet trainen voor een tour.
Je kunt dan ook wel zeggen dat paarden alleen in de manege mogen blijven.
Ze hebben beide recht op de openbare weg, maar moeten wel gewoon rekening houden met andere weggebruikers en wielrenners moeten voor zich uit kijken en anticiperen ipv naar beneden kijken en gewoon verwachten dat er niets in hun pad is.
Zeker als je heel hard gaat is het anticiperen belangrijk omdat je niet echt op het laatste moment kunt remmen of uitwijken.
Ik vind ook dat de clubs ze aan moet leren om je van een afstand al te groeten, dan hoort het paard dat er iemand aankomt die ongevaarlijk is.
Als ik ze aan zie komen doe ik dat zelf al en dan groeten ze terug en dat helpt, ook als ik met de honden loop bv.
Maar het blijft een lastige combinatieop de weg wielrenners en dieren.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:22

Hopelijk valt het voor beide partijen mee..

Denk dat het probleem vooral in de snelheid van wielrenners zit. Net wat eigenlijk al benoemd is, ze gaan te hard om veilig te kunnen anticiperen op andere weggebruikers. Net zoals wij ruiters (tenminste, dat hoop ik dan dat anderen dat ook netjes doen natuurlijk) afremmen als er andere weggebruikers aankomen. Of dat nu een ander paard is, een wandelaar, iemand met een hond, een auto, fietser, etc. Juist langzaam passeren en daarna pas weer verder.

Dat van die zweep uitsteken doe ik inderdaad ook. Maar heb het dus wel een keer gehad dat ik mijn (altijd korte) zweepje gewoon naast me had iets naar buiten en dat een wielrenner daar tegenaan reed. Boos dat ie was, begon me echt uit te schelden. Hij zat dus praktisch gezien bijna in mijn paard..

Maar dit soort dingen heeft elke groep weggebruikers wel hoor. Ben ook wel eens tweetal menners tegengekomen op de Veluwe die als debielen door onoverzichtelijk s bocht kwamen waar onze groep rustig doorheen stapte. En gewoon doorgaan met galopperen. Al onze paarden semi over de zeik natuurlijk want die karren rammelden en rinkelden ook nog veel meer dan gebruikelijk. En zo heb je ook asociale automobilisten en voetgangers.. Het is een breed probleem dat mensen elkaar niet respecteren en verder denken dan jezelf. Zo jammer..

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 12:42

Lusitana schreef:
Ze hebben beide recht op de openbare weg, maar moeten wel gewoon rekening houden met andere weggebruikers en wielrenners moeten voor zich uit kijken en anticiperen ipv naar beneden kijken en gewoon verwachten dat er niets in hun pad is.
Zeker als je heel hard gaat is het anticiperen belangrijk omdat je niet echt op het laatste moment kunt remmen of uitwijken.
Ik vind ook dat de clubs ze aan moet leren om je van een afstand al te groeten, dan hoort het paard dat er iemand aankomt die ongevaarlijk is.
Als ik ze aan zie komen doe ik dat zelf al en dan groeten ze terug en dat helpt, ook als ik met de honden loop bv.

Leuk bedacht, maar als ruiter ga je stappen als je anderen weggebruikers tegenkomt, als wielrenner ga je echt niet remmen. Dan gaat je tijd eraan.
Ik heb vroeger zelf aan wielrenner gedaan, daarom ook mijn mening..en dat is in niets vergelijkbaar met autorijden, paardrijden etc.
Als je het al wilt vergelijken, dan is het autoracen, maar dan buiten de baan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 12:46

Maar als je niet kunt remmen op de openbare weg ben ik het wel eens met de stelling dat je daar niets te zoeken hebt dan.

Hier op smalle wegen ga ik met het paard, zelfs met wandelen met de hond, aan de kant staan bij een tegenligger.
Maar verwacht ook dat men rekening houd met mij en niet met weet ik hoeveel kilometer per uur voorbij suist.

En inderdaad, iedereen lijkt dat te doen, behalve inderdaad wielrenners.
En dan denk ik, het is geen wedstrijd, je bent maar gewoon een oefen rondje aan het maken.
Gedraag je

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 12:58

Ja dat is precies het punt dat ze niet kunnen en willen wachten op een veiligere situatie om in te halen want dan moeten ze remmen en dat willen ze niet.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 13:04

Sunnda schreef:
Leuk bedacht, maar als ruiter ga je stappen als je anderen weggebruikers tegenkomt, als wielrenner ga je echt niet remmen. Dan gaat je tijd eraan.

Leuk als er een kind oversteekt, of iemand in een rolstoel ...

Sunnda schreef:
Ik heb vroeger zelf aan wielrenner gedaan, daarom ook mijn mening..en dat is in niets vergelijkbaar met autorijden, paardrijden etc.

Autoracen buiten de baan is verboden.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 13:21

Dat is het hele ding, ze willen een bepaalde tijd of een bepaalde gemiddelde snelheid halen.Ik zie het hier op de polderweg (60km/u) die ze moeten delen met auto's, paarden, andere fietsers, wandelaars, scootmobielen, skaters, etc etc. En dan op een smal bruggetje waar auto's elkaar niet kunnen passeren dus vaak wachten om elkaar voorrang te geven presteert zo'n groep *&%$# het om er tussen te schieten. Of op zo'n punt niet aarzelen om kinderen/paarden/andere fietsers of wandelaars opzij te drukken. Dan is een zweep wel super handig, als ie niet langer is dan 1 meter en je presteert het om er tegenaan te knallen dan ben je dus veel te dicht op mijn paard gaan zitten...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 19:26

Ineke2 schreef:
Ik vind wielrenners over het algemeen vervelende weggebruikers. Te paard, maar ook als automobilist of als voetganger.

Als beelddenker had ik erg veel problemen bij deze zinnen ;-)

Vind wielrenners, zeker in een groep, meestal niet fijn. Ik woon in Frankrijk en die denken allemaal dat ze meedoen aan de TDF.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 21:39

Sunnda schreef:
Lusitana schreef:

Ik heb het over anticiperen. Dat kan ook ruim ergens omheen zijn gaan. En die seconden die je kwijtraakt bij wat langzamer passeren haal je echt op afstand wel weer in. Het is immers geen sprinten. En het kan ook een ander obstakel zijn. Ga je er dan maar vol in omdat je niet aan remmen doet? Liever dood dan remmen? Wat een onzin.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 22:17

Ik hoop dat de wielrenner goed hersteld.

Maar eens met de reacties dat het geen fijne weggebruikers zijn, tenminste niet als het er meer als 2 of 3 zijn. Vorige week zondag heb ik mijn handen vol gehad aan mijn verkeersmakke paard. De weg waar wij reden is net als de weg in dit voorbeeld, alleen geen berm om in te rijden en beide kanten hele diepe sloten, dus wij stappen, achter elkaar, op het rechter gedeelte. Is niet echt fietspad want de lijnen zijn dichterbij de zijkant van de weg.
Een stalgenootje komt ons tegemoet met de auto en zij is mij niet eens volledig voorbij of de 1e van de groep komen al langs, ik reed als 2e. Niet eens achter elkaar, maar ook nog naast elkaar en dus inhalen terwijl er een tegenligger is en niet eens een meter afstand. En natuurlijk had ik nu eens geen zweep bij me want we gingen alleen even uitstappen.
Het is dat de merrie echt heel veel gewend is, gouden karakter en echt heel veel vertrouwen in mij heeft maar ik had mijn handenvol en toen was er nog maar driekwart van de groep voorbij. En zelfs toen er alle ruimte was om ruim te passeren bleven ze zo dicht langsrijden.

Ze reden ook nog een gezin met kleine kindjes bijna van de weg af.

Helaas is de weg naar onze stal heel populair voor grote groepen wielrenners en is het een wonder dat er geen ernstige ongelukken gebeurd zijn. Wel hoop gevloek omdat ze geen voorrang geven, omdat ze inhalen terwijl je als auto afslaat, ze een hond aanreden die gewoon aan de lijn liep en ook al vaker zo vreselijk dicht langs de paarden. Oke en ook al keer ongeluk omdat er 1 uit de groep tegen het paaltje in de weg aanreed en er daardoor een gedeelte onderuit ging. En net als in dit topic vind ik gewonden echt niet oké, maar in mijn voorbeelden is het wel allemaal de schuld van de wielrenners geweest die ineens de verkeersregels niet meer kennen en gevaarlijk rijgedrag vertonen.

Aan de andere kant, er komen ook paarden buiten die niet verkeersmak zijn en dat is ook absoluut niet oké op de weg.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 07:00

Die race lui genoeg gezien.
Niet allemaal zijn ze zo sommige doen het niet zo fanatiek om de tijd.

Benieuwd hoe dit precies fout ging maar paarden zijn levende dieren.

Met 2 seconden zijn ze zo 3 meter opzij als ze schrikken of slaan

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 07:49

Als ik dit topic zo lees, heeft bijna iedere ruiter hier helaas ervaring met fietsers die niet weten hoe gevaarlijk het is om zo dicht langs paarden te rijden. Ook al zijn paarden verkeersmak, ze hoeven maar een onschuldig stapje opzij te doen en je hebt een probleem.

Voorlichting is zo belangrijk, maar hoe bereik je iedereen? Een vriendin van mij doet aan hardlopen en wielrennen. Zij vroeg me gisteren toevallig wat ze eigenlijk moet doen als ze een paard tegenkomt, of er achter aan rijdt. Ze wist het gewoon oprecht niet waar ze goed aan doet.

Ik heb het ook meegemaakt, grote groep wielrenners heel dicht langs onze paarden. Toen heb ik de zweep wat uitgestoken hun kant op. Roepen ze van een afstand: "je zweep steekt uit", ik zei: "dat weet ik" }>

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 07:53

Ik ben er ook geen fan van. Toen ik 15 was is mijn paard er aan topsnelheid vandoor gegaan - in één rechte lijn naar stal - nadat een wielrenner onaangekondigd voorbij kwam gevlogen. Het was een verkeersmak paard, maar dit was teveel van het goede. Ik was nog jong en 'hoe wilder en sneller het paard hoe liever', maar na dit voorval zat ik toch met knikkende knietjes en tranen in de zadelkamer :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 07:56

Ik heb een hesje waar op staat: Afstand houden! Nadat er een keer een kind met fiets onderuit ging omdat er een grote groep fietsers en wandelaars (geen wielrenners) mij volledig insloten met paard en paard het spaans benauwd kreeg en begon te stuiteren. Dit kind fietste ook te dichtbij en ging toen onderuit, daar voelde ik me wel vervelend onder ondanks dat ik er echt niks aan kon doen.

In ieder geval, heb het idee dat mensen dit soort hesjes nodig hebben..alleen of het helpt bij wielrenners? Ze zijn vaak snel en stil en dat zorgt ook wel voor sneller schrikken.

Edit: typfout
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 05-10-25 08:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 08:28

Als eerste hoop ik dat de wielrenner er bovenop komt. Verder kennen we de situatie natuurlijk niet - maar als het een stereotype ‘gemiddelden zijn belangrijk, verkeersregels niet’ wielrenner is hoop ik dat hij er wat van leert. (Of zij).

Ik wielren zelf ook, maar in mn uppie en niet voor de gemiddelden. Ik heb ook toen ik mn fiets kocht op mn hart gedrukt gekregen dat verkeersregels voor gemiddelden gaan. Dat je op tijd moet remmen en losklikken bij verkeerslichten etc. En ik houd me daar ook aan,k kom graag thuis na een tochtje! :j

Ik kom heel soms paarden tegen, dan minder ik (net als in het verkeer) vaart, geef aan met mn stem dst ik er ben en ga er zo ruim mogelijk, zonder tegenliggers omheen. Bij andere fietsers bijv ook alleen dan bel ik.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 08:43

Ik heb echt een schurfthekel aan die idioten!

Regelmatig zowat in de achterkant van mn paard gehad maar óók met de auto zijn ze hondsbrutaal!

Vorige week nog een "aanvaring" gehad. Grote groep wielrenners naderen een rotonde buiten de bebouwde kom dus die hebben géén voorrang, op hetzelfde moment kom ik de rotonde op, (met haast, dus écht géén zin om 20+ wielrenners voorrang te gaan geven die ze sowieso niet hebben) maar ff fatsoenlijk stoppen, ho maar.... ik kwam er alleen tussendoor door letterlijk mn auto toeterend ertussen te dwingen, want ze waren echt niet van plan zich aan de verkeersregels te houden. En dan kunnen ze ineenshéél boos kijken :+ (zéér waarschijnlijk Belgen, aangezien groepen wielrenners in België wél voorrang schijnen te hebben op het overige verkeer en ik woon op de grens, maar ze waren toch echt in Nl, dus NL verkeersregels)

Sociaal van mij om mezelf er tussen te dwingen? Nee. Maar het was écht een grote groep, zeker 20-30 wielrenners en die zijn niet 123 overgestoken en ja, ik had dus haast. Ze hadden makkelijk gewoon ff kunnen wachten voor hun haaientanden.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 11:13

mvdende schreef:
Ik heb echt een schurfthekel aan die idioten!

Regelmatig zowat in de achterkant van mn paard gehad maar óók met de auto zijn ze hondsbrutaal!

Vorige week nog een "aanvaring" gehad. Grote groep wielrenners naderen een rotonde buiten de bebouwde kom dus die hebben géén voorrang, op hetzelfde moment kom ik de rotonde op, (met haast, dus écht géén zin om 20+ wielrenners voorrang te gaan geven die ze sowieso niet hebben) maar ff fatsoenlijk stoppen, ho maar.... ik kwam er alleen tussendoor door letterlijk mn auto toeterend ertussen te dwingen, want ze waren echt niet van plan zich aan de verkeersregels te houden. En dan kunnen ze ineenshéél boos kijken :+ (zéér waarschijnlijk Belgen, aangezien groepen wielrenners in België wél voorrang schijnen te hebben op het overige verkeer en ik woon op de grens, maar ze waren toch echt in Nl, dus NL verkeersregels)

Sociaal van mij om mezelf er tussen te dwingen? Nee. Maar het was écht een grote groep, zeker 20-30 wielrenners en die zijn niet 123 overgestoken en ja, ik had dus haast. Ze hadden makkelijk gewoon ff kunnen wachten voor hun haaientanden.

Herkenbare frustratie hoor, maar ik had toch gewoon even gevloekt, even gewacht en dooooor. 30 wielrenners zijn zo overgestoken hoor, ze gaan toch niet wandelend met de fiets aan de hand? :o

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 11:17

Beemsterkaas schreef:
Ik ben er ook geen fan van. Toen ik 15 was is mijn paard er aan topsnelheid vandoor gegaan - in één rechte lijn naar stal - nadat een wielrenner onaangekondigd voorbij kwam gevlogen. Het was een verkeersmak paard, maar dit was teveel van het goede. Ik was nog jong en 'hoe wilder en sneller het paard hoe liever', maar na dit voorval zat ik toch met knikkende knietjes en tranen in de zadelkamer :')

Tsja, hoe omschrijf je 'verkeersmak'? Het is een vaag begrip, jou paard was dus ook niet echt verkeersmak lijkt het.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 13:42

@CharleyT, het is *jouw paard.

En waarom is verkeersmak een vaag begrip?

Auto's, groot verkeer, landbouwverkeer, fietsers, honden, allemaal geen probleem. Ben met dit paard meermaals in een drukke dorpskern geweest voor optochten. Verkeersmak wat mij betreft, helemaal als je weet dat het onder leiding van een tiener was.

Zo'n wielrenner hoor je niet aankomen en deze ging pijlsnel, het paard sloeg op hol nog voor het kon bedenken dat het 'maar' een fietser was. Je krijgt geen tijd om te begrenzen, geen tijd om na te denken of je paard voor te bereiden op iets spannends. Ik vind het nog steeds een bijzonder slechte combinatie met paarden.