Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Lusitana schreef:Op een baan kunnen ze alleen rondjes rijden en niet trainen voor een tour.
Je kunt dan ook wel zeggen dat paarden alleen in de manege mogen blijven.
Ze hebben beide recht op de openbare weg, maar moeten wel gewoon rekening houden met andere weggebruikers en wielrenners moeten voor zich uit kijken en anticiperen ipv naar beneden kijken en gewoon verwachten dat er niets in hun pad is.
Zeker als je heel hard gaat is het anticiperen belangrijk omdat je niet echt op het laatste moment kunt remmen of uitwijken.
Ik vind ook dat de clubs ze aan moet leren om je van een afstand al te groeten, dan hoort het paard dat er iemand aankomt die ongevaarlijk is.
Als ik ze aan zie komen doe ik dat zelf al en dan groeten ze terug en dat helpt, ook als ik met de honden loop bv.
Maar het blijft een lastige combinatieop de weg wielrenners en dieren.
Sunnda schreef:Leuk bedacht, maar als ruiter ga je stappen als je anderen weggebruikers tegenkomt, als wielrenner ga je echt niet remmen. Dan gaat je tijd eraan.
Sunnda schreef:Ik heb vroeger zelf aan wielrenner gedaan, daarom ook mijn mening..en dat is in niets vergelijkbaar met autorijden, paardrijden etc.
Als je het al wilt vergelijken, dan is het autoracen, maar dan buiten de baan.
Ineke2 schreef:Ik vind wielrenners over het algemeen vervelende weggebruikers. Te paard, maar ook als automobilist of als voetganger.

Sunnda schreef:Lusitana schreef:Op een baan kunnen ze alleen rondjes rijden en niet trainen voor een tour.
Je kunt dan ook wel zeggen dat paarden alleen in de manege mogen blijven.
Ze hebben beide recht op de openbare weg, maar moeten wel gewoon rekening houden met andere weggebruikers en wielrenners moeten voor zich uit kijken en anticiperen ipv naar beneden kijken en gewoon verwachten dat er niets in hun pad is.
Zeker als je heel hard gaat is het anticiperen belangrijk omdat je niet echt op het laatste moment kunt remmen of uitwijken.
Ik vind ook dat de clubs ze aan moet leren om je van een afstand al te groeten, dan hoort het paard dat er iemand aankomt die ongevaarlijk is.
Als ik ze aan zie komen doe ik dat zelf al en dan groeten ze terug en dat helpt, ook als ik met de honden loop bv.
Maar het blijft een lastige combinatieop de weg wielrenners en dieren.
Leuk bedacht, maar als ruiter ga je stappen als je anderen weggebruikers tegenkomt, als wielrenner ga je echt niet remmen. Dan gaat je tijd eraan.
Ik heb vroeger zelf aan wielrenner gedaan, daarom ook mijn mening..en dat is in niets vergelijkbaar met autorijden, paardrijden etc.
Als je het al wilt vergelijken, dan is het autoracen, maar dan buiten de baan.

(zéér waarschijnlijk Belgen, aangezien groepen wielrenners in België wél voorrang schijnen te hebben op het overige verkeer en ik woon op de grens, maar ze waren toch echt in Nl, dus NL verkeersregels)mvdende schreef:Ik heb echt een schurfthekel aan die idioten!
Regelmatig zowat in de achterkant van mn paard gehad maar óók met de auto zijn ze hondsbrutaal!
Vorige week nog een "aanvaring" gehad. Grote groep wielrenners naderen een rotonde buiten de bebouwde kom dus die hebben géén voorrang, op hetzelfde moment kom ik de rotonde op, (met haast, dus écht géén zin om 20+ wielrenners voorrang te gaan geven die ze sowieso niet hebben) maar ff fatsoenlijk stoppen, ho maar.... ik kwam er alleen tussendoor door letterlijk mn auto toeterend ertussen te dwingen, want ze waren echt niet van plan zich aan de verkeersregels te houden. En dan kunnen ze ineenshéél boos kijken(zéér waarschijnlijk Belgen, aangezien groepen wielrenners in België wél voorrang schijnen te hebben op het overige verkeer en ik woon op de grens, maar ze waren toch echt in Nl, dus NL verkeersregels)
Sociaal van mij om mezelf er tussen te dwingen? Nee. Maar het was écht een grote groep, zeker 20-30 wielrenners en die zijn niet 123 overgestoken en ja, ik had dus haast. Ze hadden makkelijk gewoon ff kunnen wachten voor hun haaientanden.
Beemsterkaas schreef:Ik ben er ook geen fan van. Toen ik 15 was is mijn paard er aan topsnelheid vandoor gegaan - in één rechte lijn naar stal - nadat een wielrenner onaangekondigd voorbij kwam gevlogen. Het was een verkeersmak paard, maar dit was teveel van het goede. Ik was nog jong en 'hoe wilder en sneller het paard hoe liever', maar na dit voorval zat ik toch met knikkende knietjes en tranen in de zadelkamer