Luchtballon landt vlakbij Fjordenhouderij, mag dat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 08:07

En hier bij de buren herten dodelijk gewond door een hopper.

En daar zijn de buren zelf achteraan gemoeten.
Gelukkig had ik de paarden net binnen.

En paar jaar terug herten en andere dieren van andere buurman in paniek.
Dat is waneer ik die ene man heb gesproken dat hij maar een kruis door ons land moest zetten.

Die begon ook nog te zeveren over dat ze dat recht hadden.
Toen heb ik hem even verteld dat hij niet moet liegen en de rechter al eens anders heeft verklaard.

Hier is veel land mais, aardappelen enz. Misschien relatief weinig gras in vergelijking met het noorden misschien?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Luchtballon landt vlakbij Fjordenhouderij, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 08:09

Ik kan me zo voorstellen dat het ook per bedrijf verschilt hoe er om wordt gegaan met andermans spullen?

Sowieso vind ik dat je in een weide bij dieren gewoon niet moet landen, het risico op schade is gewoon te groot als zo'n dier door het lint gaat.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 08:30

De gemiddelde ballonvaarder wil ook helemaal niet landen in een wei met dieren.

We hebben hier jaren terug bij de overburen ooit eens een ballon in een wei met pinken gehad. Die beesten vonden het prachtig, kwamen met 30 stuks jolig bokkend dwars over de ballon (die ondertussen al bijna plat lag natuurlijk) denderen.

Daar was een hoop schade aan. Pilot had niet gezien dat er koeien liepen.

Maar even voor de duidelijkheid: behalve een beetje spelen met windrichting op verschillende hoogtes is een ballon gewoon niet te besturen.

Bij opstijgen weten ze uiteraard al welke kant ze op gaan. Is de wind west, hoeven ze écht niet na te denken of er plekken in het westen liggen waar je kunnen landen, want met een westenwind vaar je naar het oosten. Dus zetten ze in gedachten een beetje een waaierende pijl uit naar het oosten. Ze kunnen je aan boord ook feilloos vertellen over welk dorp, welke stad, of welke snelweg of rivier je vaart.

Ze weten ook hoeveel Beaufort het waait, en hoeveel de wind af gaat nemen, dus of ze op 10 km, op 20 km of op 30 km van startpunt zullen neerkomen.

En ze communiceren met de ground drew, tegen een half uur voor zonsondergang (bij zonsondergang moeten ze geland zijn) gaan ze kijken wat een - liefst bekende - plek is om te laden. Ground crew weet dan ook waar ze ongeveer heen moeten, want als die ballon eenmaal aan het zakken is, zie je 'm ook niet altijd meer vanuit de volgwagen.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 09:27

bij ons loopt een route boven het land ,dus de paarden zijn het gewend en kijken gelukkig al niet op of om van de ballonnen.Wel zijn ze een keer in mijn hooiland beland,daar was ik minder gecharmeerd van,een fles wijn vergoed niet de schade die ik toen had aan mijn land wat op punt stond gehooid te worden...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 10:10

haha1995 schreef:
bij ons loopt een route boven het land ,dus de paarden zijn het gewend en kijken gelukkig al niet op of om van de ballonnen.Wel zijn ze een keer in mijn hooiland beland,daar was ik minder gecharmeerd van,een fles wijn vergoed niet de schade die ik toen had aan mijn land wat op punt stond gehooid te worden...

Daar heb je het dan toch ook niet bij gelaten hoop ik?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 10:55

carola schreef:
Hier hebben we helaas al vaak heel negatieve ervaringen gehad met ballonvaarders. Ze gaan echt vlak over de (jonge of drachtige) paarden heen en landen dan zo in het weiland er naast. Dit is echt levensgevaarlijk. Ze willen je dan afschepen met een flesje wijn of kratje bier. Bij ons is hierdoor helaas al een keer een paard verongelukt.

Wij zitten net voor de snelweg en het water, dus daarvoor was het bij ons wel een paar keer per jaar raak dat ze hier kwamen landen, omdat ze anders over het snelweg en water heen gingen en dat was heel lastig voor de volgauto.

Na het landen rijden ze met een grote bus en aanhanger het weiland in om alles op te laden, zo'n 30 tot 50 mensen vertrappen je gras, enzovoorts. De schade aan het weiland is echt heel flink. Hierdoor haal je de volgende snede zo een paar grote ronde (400 kg) balen hooi minder van het land af. Kortom; die kostenderving is niet op te vangen met een flesje wijn of een paar tientjes.
Bij ons zijn ze al meerdere keren in het hoge gras geland, net voordat we zouden gaan hooien. Dat is echt niet grappig.

Maar... gelukkig kun je als landeigenaar ook op je strepen gaan staan! Wij hebben een aantal jaar geleden alle ballonvaartbedrijven in de omgeving gemaild met al onze perceelnummers, met het verzoek of ze daar niet meer wilden komen landen. Helaas heeft dat helemaal niets uitgehaald.
Het volgende jaar hebben we nog een keer het verzoek gemaild om niet bij ons te komen landen, en daarbij vermeld dat als het toch gebeurt ze akkoord gaan met een schadevergoeding van 250 euro én dat ze bij een verwond of verongelukt paard ook die kosten op zich nemen.

Daarna zijn ze toch nog steeds 2x geland. We hebben toen de ingang van het land meteen geblokkeerd met een auto en gaan pas aan de kant als de onkostenvergoeding betaald is. Uiteraard dan een reeele onkostenvergoeding die wij ze ook gemaild hadden vooraf, wij rekenen 250 euro en anders haal ik mijn auto niet aan de kant. Ik hou dan gewoon voet bij stuk en dat is toen ook betaald. Heel onvriendelijk misschien, maar sinds we dit 2x hebben gedaan en voet bij stuk hebben gehouden, hebben we hier de afgelopen 2 jaar geen last meer van luchtballonnen gehad!

Maar eigenlijk blijft het enorm bizar dat door de ballonvaarders geld verdienen (zo'n ballonvaart is gewoon dikke business want dat kost heel wat voor de passagiers!) op het land van een ander en daar dan ook schade aan toebrengen.

Ontzettend verdrietig van jullie verongelukte paard maar good for you om zo op je strepen te blijven staan en ze van te voren te hebben ingelicht. Het werkt dus duidelijk wel! Heerlijk om te lezen!

Wij hebben geen grond meer, maar wonen wel in een gebied waar veel ballonnen vliegen want prachtige natuur, vaak 's ochtends vroeg en een aantal honden raken er nog steeds van over de pis. Ze vliegen ook zo laag over dat je naar ze kunt zwaaien, heel irritant.

Wat mij betreft mogen die dingen verdwijnen, nog net wat meer ongelukken en de interesse verdwijnt vanzelf waarschijnlijk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 11:35

Ibbel schreef:
Maar even voor de duidelijkheid: behalve een beetje spelen met windrichting op verschillende hoogtes is een ballon gewoon niet te besturen.

Waarom dan in vredesnaam wel willen vliegen met een ballon?
Waarom een hobby hebben die potentieel (eigenlijk altijd) overlast aan andere geeft?

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 11:42

Bij ons landen ze ook wel eens, ook een keer in nieuw ingezaaid land… Daar waren we niet zo blij mee. Wij hebben echter nog nooit een vergoeding gehad. Wat zou die vergoeding dan moeten zijn?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 11:44

Balko schreef:
Bij ons landen ze ook wel eens, ook een keer in nieuw ingezaaid land… Daar waren we niet zo blij mee. Wij hebben echter nog nooit een vergoeding gehad. Wat zou die vergoeding dan moeten zijn?

Een fles wijn, kennelijk.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 11:48

Dat is simpel; de kosten van de schade. Dus bijvoorbeeld:
Verminderde hooi opbrengst.
DA kosten van het paard wat een grote jaap heeft opgelopen.
Herstellen zaaigoed.
Je kan dat precies of bij benadering berekenen en die rekening presenteren, met 10% administratiekosten er bovenop.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 11:50

Balko schreef:

Wat dacht je van de geleden schade?
Ik ga er van uit dat die bedrijven ook verzekerd zijn.
Zou mooi zijn dat jij 1000en euro s schade kan hebben door de hobby van een ander. Daar komt toch niemand mee weg?
Als jouw paard een veld in rent en daar schade maakt ben jij ook ook verantwoordelijk...

Ik vind het bizar in ieder geval die ballonvluchten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 12:56

Brainless schreef:
Waarom dan in vredesnaam wel willen vliegen met een ballon?
Waarom een hobby hebben die potentieel (eigenlijk altijd) overlast aan andere geeft?

Vraag het Montgolfier :+ https://nl.wikipedia.org/wiki/Gebroeders_Montgolfier

Sinds in de 18e eeuw het gelukt is om als mens van de grond te komen, blijven balonnen nu eenmaal tot de verbeelding spreken.

Maar heb wat gedudd, als het klimaat nog een beetje verder ontspoort wordt de atmosfeer zo instabiel dat er niets meer te ballonvaren valt.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 13:45

Wij hebben idd geen vergoeding voor het verloren hooi gehad. Wel zijn er dit jaar beduidend .inder ballonnen over gekomen..
Zolang ze niet in mijn hooiland landen , vind ik het wel iets zomers hebben

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 14:33

Hier stijgen ze gelukkig alleen maar op . Helemaal aan het andere eind van het natuurgebied. Verbazingwekkend hoe snel zo'n ballon ook weer weg is.
De paarden zijn er wel aangewend ondertussen. De hond daarintegen vindt het verschrikkelijk .

Afbeelding

Afbeelding

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 15:10

pillow schreef:
Heb je een idee hoe hij in de lucht moet uitvogelen van wie het land is waar hij wil landen. En hoe hij dan kan bellen met vraag of het mag? En dan mag het niet,wat dan?

Niet mijn probleem. Ik heb een heel lang, smal perceel met ponies en een heleboel kippen.
Smalle oprit en je kan niet met de auto naar achter.
Als er hier een ballon neerkomt, kan die niet weggehaald worden, alleen met de hand, maar dan nog erg lastig.
Zou behoorlijke schade veroorzaken plus heel veel stress bij mijn dieren. Mijn kippen zouden meteen van de leg zijn.
250 euro zou de kosten bij lange na niet dekken.
Als je niet kan zorgen dat je op een goede plek landt, moet je niet gaan vliegen, simpel.
Ik hoef geen last te hebben van andermans onzin

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 18:58

Bij ons lande er ook altijd wel 1 per jaar in het land.

Qua schade viel het enorm mee. Ook kwamen ze met een cadeau aan, al waren het niet altijd mooie cado’s maar goed.vriendelijk waren ze wel. Wij gaven (achteraf als ze er waren) dan ook toestemming.

Als het land voor het eerst geland werd, kwamen ze in de avond nog de weide dopen en mocht je een borreltje komen doen. Ook leuk

Tot een van de passagiers ook haar familie liet volgen in de volgauto en die dan weer een klein keffertje losliet. Die werd gegrepen door die van ons. Zijn territorium.

Wij wisten dat hij dit deed bij kleine keffertjes. Maar hij kwam niet van het erf af en wij hadden dit niet aan zien komen ( we waren elders op het terrein, bezig met de beesten) bij bezoek met honden ging hij het hok in.

Dus wij zaten met een dure dierenarts rekening. En ho maar dat ze dit zelf op wilde pakken.

Toen was de lol er wel van af

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 22:45

Nou het volgende staat in de tekst: “Als dank kunnen we dan een landingsvergoeding bieden, dat is een vast bedrag per ballon en per passagier. We hebben ook altijd cadeautjes bij ons, een pakketje met lekkernijen, dat doet het meestal ook wel goed."

En behalve het cadeautje heb ik nooit wat gezien…

@Anoniem, is toch te bizar dat ze zonder toestemming op jouw erf komen en jij dan moet betalen? Had ik niet gedaan denk ik…

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 06:40

Dat is een wij van WC eend tekst.

Zie mijn link.
Aansprakelijk stellen voor de schade.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 12:30

Balko schreef:
Nou het volgende staat in de tekst: “Als dank kunnen we dan een landingsvergoeding bieden, dat is een vast bedrag per ballon en per passagier. We hebben ook altijd cadeautjes bij ons, een pakketje met lekkernijen, dat doet het meestal ook wel goed."

En behalve het cadeautje heb ik nooit wat gezien…

@Anoniem, is toch te bizar dat ze zonder toestemming op jouw erf komen en jij dan moet betalen? Had ik niet gedaan denk ik…

Nou het zat hem in dat de ballonvaarder en de mensen in de ballon niet de eigenaar van het diertje waren. Maar van de kennissen/familieleden uit de volgauto’s van een van de passagiers.
Ze kwamen uit Duitsland. En om het niet al te ingewikkeld te maken want de emoties liepen ook op, is er betaalt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 15:09

Ik heb een andere tak van vliegsport gedaan en vind het debiel dat het nog toegestaan is.
Als je de kaart ziet hoe deze verandert is sinds ik begon, man wat een puzzel.
En alles is zo vol je kunt het niet maken tov mensen met land.
Ik kon mijn spullen pakken en een rechte lijn naar een weg, maar ook dan blijf je weg bij dieren.
Ik heb het nooit gedaan maar het idee.
En opleiding mijn reet ik heb als kind meegevaren en dat stuk met schade in hoog gras was echt groot!
En inderdaad een fles wijn.
Je moest eens weten wat de vlucht pp was: het is echt schofterig.
Gelukkig is hier de kaart mission impossible dus lopen we geen gevaar met de paarden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 15:33

je kan ook kiezen voor geld of een gratis ticket als landeigenaar.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 15:46

juval schreef:

Ze bieden dat niet standaard en hoeven dat ook niet.
"Normaal" is een cadeau, dit wisselt van een flesje wijn tot een leuk pakket. Maar ook dat is geen moeten.

Ik weet wel dat mijn schoonvader heeft gevlogen (30 jaar terug ofzo) dan had je meerdere tickets voor nodig.
Weet dat hij er ook had gekregen van buurtbewoners die niet wilde gaan vliegen.
Denk dat ze niet meer worden uitgegeven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 17:11

Waar ik woon is een redelijke balloncultuur, ook vanwege het jaarlijkse fiesta.

Voor zover ik weet is iedere piloot/ieder bedrijf verplicht verzekerd, dus heb je schade bij een landing, kan je dat gewoon claimen. Die fles is gewoon een bedankje als er verder geen schade is, alle schade is gewoon verzekerd en wordt vergoed. Ik denk alleen dat dat niet algemeen bekend is...

Daarnaast wordt er - ook weer voor zover ik weet - een vlucht verloot onder de terreineigenaren waar in een gegeven jaar geland is, door dat bedrijf/die piloot.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 17:15

Brainless, ik vraag elke keer dat ze bij ons landen een gratis ticket. Vorig jaar had ik er 6!! misschien dat ze het niet automatisch aanbieden, maar je kan er zeker wel om vragen. :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 19:56

juval schreef:

Ja? Nooit aangeboden gekregen. Heb ze jaren hier in het land gehad. Een tas met reclame een handdoek met reclame. Een kalender en pen met reclame.

Maar wij hadden eigenlijk nooit schade en ze waren er ook zo weer weg. Dus niet zo dat we er last van hadden.

Tot dat voorval met de hond dan.