Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
haha1995 schreef:bij ons loopt een route boven het land ,dus de paarden zijn het gewend en kijken gelukkig al niet op of om van de ballonnen.Wel zijn ze een keer in mijn hooiland beland,daar was ik minder gecharmeerd van,een fles wijn vergoed niet de schade die ik toen had aan mijn land wat op punt stond gehooid te worden...
carola schreef:Hier hebben we helaas al vaak heel negatieve ervaringen gehad met ballonvaarders. Ze gaan echt vlak over de (jonge of drachtige) paarden heen en landen dan zo in het weiland er naast. Dit is echt levensgevaarlijk. Ze willen je dan afschepen met een flesje wijn of kratje bier. Bij ons is hierdoor helaas al een keer een paard verongelukt.
Wij zitten net voor de snelweg en het water, dus daarvoor was het bij ons wel een paar keer per jaar raak dat ze hier kwamen landen, omdat ze anders over het snelweg en water heen gingen en dat was heel lastig voor de volgauto.
Na het landen rijden ze met een grote bus en aanhanger het weiland in om alles op te laden, zo'n 30 tot 50 mensen vertrappen je gras, enzovoorts. De schade aan het weiland is echt heel flink. Hierdoor haal je de volgende snede zo een paar grote ronde (400 kg) balen hooi minder van het land af. Kortom; die kostenderving is niet op te vangen met een flesje wijn of een paar tientjes.
Bij ons zijn ze al meerdere keren in het hoge gras geland, net voordat we zouden gaan hooien. Dat is echt niet grappig.
Maar... gelukkig kun je als landeigenaar ook op je strepen gaan staan! Wij hebben een aantal jaar geleden alle ballonvaartbedrijven in de omgeving gemaild met al onze perceelnummers, met het verzoek of ze daar niet meer wilden komen landen. Helaas heeft dat helemaal niets uitgehaald.
Het volgende jaar hebben we nog een keer het verzoek gemaild om niet bij ons te komen landen, en daarbij vermeld dat als het toch gebeurt ze akkoord gaan met een schadevergoeding van 250 euro én dat ze bij een verwond of verongelukt paard ook die kosten op zich nemen.
Daarna zijn ze toch nog steeds 2x geland. We hebben toen de ingang van het land meteen geblokkeerd met een auto en gaan pas aan de kant als de onkostenvergoeding betaald is. Uiteraard dan een reeele onkostenvergoeding die wij ze ook gemaild hadden vooraf, wij rekenen 250 euro en anders haal ik mijn auto niet aan de kant. Ik hou dan gewoon voet bij stuk en dat is toen ook betaald. Heel onvriendelijk misschien, maar sinds we dit 2x hebben gedaan en voet bij stuk hebben gehouden, hebben we hier de afgelopen 2 jaar geen last meer van luchtballonnen gehad!
Maar eigenlijk blijft het enorm bizar dat door de ballonvaarders geld verdienen (zo'n ballonvaart is gewoon dikke business want dat kost heel wat voor de passagiers!) op het land van een ander en daar dan ook schade aan toebrengen.
Balko schreef:Bij ons landen ze ook wel eens, ook een keer in nieuw ingezaaid land… Daar waren we niet zo blij mee. Wij hebben echter nog nooit een vergoeding gehad. Wat zou die vergoeding dan moeten zijn?
Brainless schreef:Waarom dan in vredesnaam wel willen vliegen met een ballon?
Waarom een hobby hebben die potentieel (eigenlijk altijd) overlast aan andere geeft?
pillow schreef:Heb je een idee hoe hij in de lucht moet uitvogelen van wie het land is waar hij wil landen. En hoe hij dan kan bellen met vraag of het mag? En dan mag het niet,wat dan?
Balko schreef:Nou het volgende staat in de tekst: “Als dank kunnen we dan een landingsvergoeding bieden, dat is een vast bedrag per ballon en per passagier. We hebben ook altijd cadeautjes bij ons, een pakketje met lekkernijen, dat doet het meestal ook wel goed."
En behalve het cadeautje heb ik nooit wat gezien…
@Anoniem, is toch te bizar dat ze zonder toestemming op jouw erf komen en jij dan moet betalen? Had ik niet gedaan denk ik…
juval schreef:je kan ook kiezen voor geld of een gratis ticket als landeigenaar.
juval schreef:je kan ook kiezen voor geld of een gratis ticket als landeigenaar.