Stichting ongelijk in zaak over geslachte merries Oostvaardersplassen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Goudhaan1

Re: Stichting ongelijk in zaak over geslachte merries Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 10:50

Wauw..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 10:52

Stichting aanpak misstanden natuurbeheer is hier uiteindelijk verantwoordelijk voor want die hebben het voor elkaar gekregen dat die dieren wegmoesten uit de OVP zonder vantevoren adequaat onderzoek te doen of er wel een plekje voor die dieren is elders. Maar daar hoor ik niemand over.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 12:01

Overheidsinstanties delen wanneer nodig vaak zat wel gewoon boetes uit aan andere overheids of semioverheid instanties dus ik zou echt niet perse denken dat die paarden wel perse hoogdrachtig moesten zijn en het allemaal een complot is. Als een foto met een dikke buik bewijs is van hoog drachtig zijn ken ik een paard wat al 10 jaar hoog drachtig is. Het lijkt mij helemaal niet zo logisch dat meerdere van die merries in september hoogdrachtig zouden zijn, in zo'n verwilderdere situatie komen de veulens toch meestal gewoon in het voorjaar/vroeg in de zomer?

Ik vind het ook wel treurig dat dieren soms drachtig geslacht worden maar anderzijds als je een paard waar je geen goede plek voor kunt bieden een dracht laat uitdragen heb je daarna twee paarden die je geen goed leven kan bieden. Misschien was het beter geweest als de merries inderdaad niet meer drachtig zouden zijn geraakt maar was het dan ook echt al maanden van te voren duidelijk dat ze weg moesten daar?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 15:21

CharleyT schreef:
AppleSter schreef:
Ik ook….Verschrikkelijk om een drachtig dier te slachten. Maar uiteraard krijgt Staatsbosbeheer gelijk… Ik had niet anders verwacht.

Waarom is dit 'verschrikkelijk' in vergelijking met niet drachtige merrie slachten?

Is dit een oprechte vraag?
We gaan even uit van een levensvatbaar veulen richting einde dracht he...

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 17:58

Triest dit :(

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 18:05

janderegelaa schreef:
Staatsbosbeheer is gewoon overheid dus dat is vestzak-broekzak. Natuurmonumenten is non-profit. Ze verdienen dus beiden niets. Informeer jezelf beter.

Non-profit betekent geen winst. Niet dat er geen salarissen worden betaald. Natuurmonumenten heeft 120 miljoen euro per jaar als inkomsten. De directeur verdient 2 ton.

Je laatste zin is een persoonlijke aanval, dus ik tem.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 18:36

Malenka schreef:
Elisa2 schreef:
Jawel, want er gaat een hoop belastingsgeld naar toe: https://boerburgerbeweging.nl/fractieni ... rsplassen/

Ik zie hier geen bedragen genoemd worden?

Natuurlijk gaat er belastinggeld naar het onderhouden van natuurgebieden. Dat betekent nog niet dat ze er omkomen in het geld. Als dat wel zo zou zijn dan zouden er veel bedrijfsmatige natuurgebieden zijn. We leven in een kapitalistische maatschappij dus die kans zou men echt niet onbenut laten.

Stel dat ze inderdaad €300,- voor een slachtpaard krijgen. Dan leveren 50 paarden slechts €15000,- op. Daar kun je nog niet eens 1 boswachter een jaar van betalen. En dan neem je alle andere gemaakte kosten daar ook niet in mee.

Die hoeven ze ook helemaal niet te betalen. Is allemaal gesubsidieerd.

Verantwoording over subsidies https://share.google/O3DgAyPXuqaajVLxl

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 20:10

Dat is het hele punt dat ik probeer te maken. Dat we geen natuurgebieden hebben zonder die subsidies omdat het geen winstgevende business is. Jij leek te suggereren dat ze er flink geld aan overhouden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 20:13

Afbeelding

Ik vind 273 miljoen euro per jaar een boel geld ja.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 20:40

Elisa2 schreef:
[ Afbeelding ]

Tsja, wat denk je dat politie en brandweer kosten per jaar. Even voor de duidelijkheid:

Wie is de eigenaar van Staatsbosbeheer?
Staatsbosbeheer is een zelfstandige publiekrechtelijke organisatie met een wettelijke taak, vallend binnen het domein van het ministerie van LVVN.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 20:45

Daarmee beheren ze bijna 270.000ha en hebben ze 1400 mensen in dienst.

Afbeelding

Ja, het is veel geld. Maar voor zo veel natuur? Dat denk ik niet.

Van diezelfde verantwoordings pagina:

Afbeelding

Zullen we stoppen met doen alsof natuur big business is?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 20:58

Lieser schreef:
janderegelaa schreef:
Staatsbosbeheer is gewoon overheid dus dat is vestzak-broekzak. Natuurmonumenten is non-profit. Ze verdienen dus beiden niets. Informeer jezelf beter.

Non-profit betekent geen winst. Niet dat er geen salarissen worden betaald. Natuurmonumenten heeft 120 miljoen euro per jaar als inkomsten. De directeur verdient 2 ton.

Je laatste zin is een persoonlijke aanval, dus ik tem.

Hij is ook leidinggevende en de eindverantwoordelijke van een bedrijf met 760 werknemers. Wat verwacht je dan? Dat hij met € 2500,00 thuiskomt? Het is een salaris die voor zo’n functie niet eens hoog is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 22:12

CharleyT schreef:
Elisa2 schreef:
[ Afbeelding ]

Tsja, wat denk je dat politie en brandweer kosten per jaar. Even voor de duidelijkheid:

Wie is de eigenaar van Staatsbosbeheer?
Staatsbosbeheer is een zelfstandige publiekrechtelijke organisatie met een wettelijke taak, vallend binnen het domein van het ministerie van LVVN.

Juist en met al dat geld verzaken ze hun werk nog steeds. Want deze dieren worden niet beheerd maar aan hun lot overgelaten en verwaarloosd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 22:12

Malenka schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wij van WC eend...

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 23:25

Elisa2 schreef:
Malenka schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wij van WC eend...

Juist... En een AI antwoord neem je wel serieus. Dit heeft geen zin zo, we wijken al behoorlijk af van het hoofdonderwerp en nu worden het oneliners. Ik denk dat ik op dit punt beter kan stoppen. Dankjewel voor je tijd.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 18:40

Vreselijk om een konikpaard in de handen van Staatsbosbeheer te zijn. Sterf je niet van de honger, word je een pin door de kop gejaagd - uiteraard pas na de nodige paniek, want ineens moet je als halfwild paard op transport.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 20:43

Malenka schreef:
Elisa2 schreef:

Juist... En een AI antwoord neem je wel serieus. Dit heeft geen zin zo, we wijken al behoorlijk af van het hoofdonderwerp en nu worden het oneliners. Ik denk dat ik op dit punt beter kan stoppen. Dankjewel voor je tijd.

Ik heb de Kamervragen gelezen die de BBB gesteld heeft aan SBB en dan is er ook nog iets met de bomenkap waarbij aan bomen verdien(d)en. Er is veel onduidelijkheid in ieder geval ook bij de kamer in wat zij precies met hun geld doen. Vandaar mijn reactie..

Maar moet eerlijk zeggen dat ik SBB zo,n afschuwelijke organisatie vind qua wanbeleid dat ze in mijn ogen sowieso niks goed meer kunnen doen. :o
(al dan niet terecht)

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 09:02

Terug on topic.

Als er teveel dieren per ha zijn voor een dierwaardig ( in normale mensenogen) leven dan moeten er weg.
Kan je ze niet verkopen, dan moeten ze naar de slacht. ( laten inslapen vind ik zonde van de verspilling)
Zo simpel is dat.
Sept of nog beter okt is een goede maand. De veulens zijn geboren, de merries in het begin van de dracht. Als er twijfels zijn, beslist een DA.
Toch allemaal niets mis mee?

Persoonlijk zou ik het beheer van de kuddes anders aanpakken, naar het model in New-Forest. Dan zijn de kuddes nog wat minder "wild" maar de dieren hebben een gemakkelijker overgang naar het leven als rijpony.
Maar dat is weer een andere discussie.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 11:07

Daar ben ik het mee eens. Eerst is er commentaar over te veel dieren, slechte omstandigheden etc. Staatsbosbeheer haalt uiteindelijk dieren uit het veld, probeert een andere plek voor de dieren te vinden, dit lukt niet en dan volgt er slacht in zo'n beetje het meest optimale deel van het jaar om dit te doen. En ook dat is dan niet goed. Ze kunnen het nooit goed doen voor veel mensen. Aan elke 'oplossing' zitten haken en ogen. Het gaat nooit perfect zijn.

(En ja, ik schrijf dit zonder allerlei nuances aan te brengen, dat zou namelijk nogal lang worden. De boodschap blijft hetzelfde; het is nooit goed.)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 11:59

Alsof Staatsbosbeheer vrijwillig dieren van hun plek haalde..dit moest al na een rechtzaak wegens verwaarlozing.

Als er teveel dieren zijn kunnen ze ook alleen de hengsten er uit halen. Dan komen er ook geen nieuwe bij..

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 13:14

Lees mijn bericht nog eens. Ik zeg ook dat ze dieren weghalen nadat daar commotie over is ontstaan. Maar dat (grotendeels) diezelfde groep mensen dan vervolgens ook weer boos is over de gevolgen daarvan. Het kan nooit allemaal goed zijn. Er is geen perfecte oplossing.

En nee, dat kan niet want als er alleen merries lopen en ze zijn niet drachtig en zogen niet dan vallen ze in de zomer bevangen om. Bovendien moet er ook nieuwe aanwas zijn om de kudde is stand te houden en is de dynamiek en daarmee het gedrag van zo'n kudde dan heel anders. Het is allemaal niet zo simpel en zwart-wit.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 14:37

Jolliegirl schreef:
CharleyT schreef:

Waarom is dit 'verschrikkelijk' in vergelijking met niet drachtige merrie slachten?

Is dit een oprechte vraag?
We gaan even uit van een levensvatbaar veulen richting einde dracht he...

Nou, ik snap de vraag eigenlijk wel. Als ik het even neerzet zoals ik denk dat de meesten het bedoelen; het veulen wordt dan vermoord. Maar dat wordt de merrie ook.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 16:10

Malenka schreef:
Lees mijn bericht nog eens. Ik zeg ook dat ze dieren weghalen nadat daar commotie over is ontstaan. Maar dat (grotendeels) diezelfde groep mensen dan vervolgens ook weer boos is over de gevolgen daarvan. Het kan nooit allemaal goed zijn. Er is geen perfecte oplossing.

En nee, dat kan niet want als er alleen merries lopen en ze zijn niet drachtig en zogen niet dan vallen ze in de zomer bevangen om. Bovendien moet er ook nieuwe aanwas zijn om de kudde is stand te houden en is de dynamiek en daarmee het gedrag van zo'n kudde dan heel anders. Het is allemaal niet zo simpel en zwart-wit.

Ja nieuwe aanwas terwijl er steeds veel geslacht moet worden? En dan is het geen verdienmodel..

Als ze niet drachtig hoefbevangen worden dan zijn ze mijn inziens niet geschikt voor dat gebied.
Hier kan management ook weer een rol spelen.

Maar goed, het is een andere manier van paarden 'houden' en niet een waar ik achter kan staan.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 17:07

Ik heb ook een kijkje op Staatsbosbeheer en soortgelijke instanties . Ze komen om in de knapste spullen , materialen en machines maar als er gewerkt moet worden geven ze niet thuis. Dat is helaas hier de ervaring.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 19:52

Het is een manier van natuurbeheer. Niet een manier van paardenhouderij. Het gaat niet om de paarden, het gaat om hun beheer functie in het gebied.

Als de Oostvaardersplassen niet begraasd zou worden door grote grazers ontstaat er nat bos. Dat natte bos is niet geschikt voor de populatie vogels die er nu leeft. Die heeft open gebied nodig.

Het gaat dus uiteindelijk niet alleen om de paarden. Het is een complex evenwicht.

(En nee, ik ga niet opnieuw op het financiële plaatje in.)