[BE] Peer wil crisisoverleg met minister nadat wolf pony's aanvalt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 00:09

Femke_Tweety schreef:
Hutcherson schreef:
Verderop in datzelfde artikel staat dat afschieten 100% geen optie wordt. Er wordt vooral nagedacht over de mogelijkheden voor mensen om een gesloten stal op hun land te kunnen plaatsen zodat ze paarden kunnen ophokken en dat men toch echt een wolfwerend hek moet laten plaatsen.

Die wolfwerende hekken helpen niet zo veel helaas.

In ieder geval niet wat qua hoogte voldoet aan de norm.

Hoger, meer draden, en het bovenste stuk hoger dan 1.50 en onder een hoek naar buiten wijzend met een giga klap stroom erop misschien iets.

Maar veel van wat in Nederland als wolfwerend wordt aangemerkt doet niet bar veel

Hooguit als dicht daarnaast een wei is met makkelijkere heining.

In belgie zegt de minister dus wel dat dat 100% garantie geeft. De wolfexpert van agentschap natuur en bos (vergelijkbaar met staatsbosbeheer) zegt: 'Veel mensen denken dat ze een wolfwerend raster hebben, maar daar zijn vaak veel mankementen aan", stelt hij. "Dat is een beetje de knutselaar in de Vlaming, als ik het zo mag zeggen.'

Dus ondanks 5-6 draden met flinke klap erop denkt hij dat enkel het wolfwerende hek werkt. Hij zegt: 'Hét middel dat onze dieren zou moeten beschermen tegen wolven: wolfwerende omheining. En toch hoor je wel vaker dat een schaap is doodgebeten "en dat ondanks de wolfproof omheining". Maar volgens Mergeay zit daar een grote denkfout. ' heb er dus niet zoveel vertrouwen in dat er iets gaat komen.

Femke_Tweety

Re: Peer wil crisisoverleg met minister Brouns nadat wolf pony's aanvalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 00:14

In Nederland al tig aanvallen (exacte aantal moet ik opzoeken, maar ongeveer 70)
Achter 100% goedgekeurde hekken waar de indpectie geen zwakke plekken vond.

Plus nog een keer ongeveer zoveel achter wél wolfwerende hekken, maar waar de inspectie wel nog zwakke plekken vond, of er bijvoorbeeld iets mis bleek met de stroom.

Exacte aantallen kan ik voor je opzoeken, maar ik dacht ongeveer wat ik hierboven schrijf.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 00:16

Karen_enter schreef:
Ginam schreef:
Ik probeer op stal zetten te zien als iets tijdelijks.
Nou woon ik ook wel iets verder ervandaan.
Maar ik heb hoop dat er deel aangereden wordt of dat er helden opstaan die maatregelen nemen.
Overheid heb ik weinig vertrouwen in.

Ik denk dat onze paarden ook totaal geen weet hebben wat een wolf is. Ze voelen vast uiteindelijk gevaar en dreiging. Maar het zijn natuurlijk geen wilde paarden die dagelijks voor roofdieren moeten vluchten.

Wij hebben een hond thuis, en mijn paard heeft op een stal gestaan waar de honden gewoon losliepen tussen de paarden. Dus inderdaad voor hetzelfde geld denken mijn paarden dat ze gezellig gezelschap krijgen van een wolf, of zouden ze het verschil wel weten ??

Ik denk wel dat paarden intentie kunnen voelen. Maar het is even schakelen en dat is kostbare tijd. Mijn jonge paarden zijn ook best nieuwsgierig.

Ja je wordt niet goed van dat gezeur over omheiningen en dan is alles opgelost 8)7

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 00:22

Ik heb die aantallen even opgezocht,

148 aanvallen achter wolfwerende.
76 100% in orde bevonden door controleurs na aanval
72 wél wolfwerend maar met een probleem volgens controleurs.
Bijvoorbeeld stroom met kuren,
Of een draad net te hoog of te laag, etcetera.

Mensen die beweren dat wolfwerend alles tegen houdt, zijn niet goed geinformeerd.

Of ze moeten dierentuinkealiteit hekken willen met beton eronder, 4 meter hoog, schuine bovenkant en het graven onmogelijk door een betonnen voet van meters breed of ingegraven gaas op een meter diepte en tot vier meter van het hek, en met gigantisch stroom erop.
Dan misschien...

Maar wat hier in nl voor wolfwerend doorgaat is gewoon níet 100% betrouwbaar.

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 00:29

Femke_Tweety schreef:

Mensen die beweren dat wolfwerend alles tegen houdt, zijn niet goed geinformeerd.

Of ze moeten dierentuinkealiteit hekken willen met beton eronder, 4 meter hoog, schuine bovenkant en het graven onmogelijk door een betonnen voet van meters breed of ingegraven gaas op een meter diepte en tot vier meter van het hek, en met gigantisch stroom erop.
Dan misschien...

We kunnen onze dieren dus niet voor 100% beschermen, daar komt het gewoon op neer. Maar dat blijven ze ontkennen door de schuld te steken op de eigenaren, altijd vinden ze wel iets aan de omheining om zo de eigenaar een schuldgevoel te geven want die heeft z'n verantwoordelijkheid niet genomen. Om ziek van te worden toch. Ze hadden beter al die miljoenen euro's gespendeerd in een 4 meter hoge omheining in een natuurgebied en daar hun geliefde wolven achter gezet.

Leen27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 02:16

Het lijkt mij zo verschrikkelijk om je dieren midden in de gevarenzone te hebben staan. Hopelijk komt de overheid snel met een gedegen oplossing.
Bij ons de buurt is de wolf nog niet gestopt. Wel op doortocht, maar dat was toch nog 20 km verder (niet dat dit ver is voor een wolf). En we hebben een grote reeenpopulatie. Alsnog maak ik mij echt wel zorgen als ik onze oude Shetlander in de wei zie staan. Ze is wel een heel makkelijke prooi.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 07:52

Karen_enter schreef:
Femke_Tweety schreef:

Dan misschien...

We kunnen onze dieren dus niet voor 100% beschermen, daar komt het gewoon op neer. Maar dat blijven ze ontkennen door de schuld te steken op de eigenaren, altijd vinden ze wel iets aan de omheining om zo de eigenaar een schuldgevoel te geven want die heeft z'n verantwoordelijkheid niet genomen. Om ziek van te worden toch. Ze hadden beter al die miljoenen euro's gespendeerd in een 4 meter hoge omheining in een natuurgebied en daar hun geliefde wolven achter gezet.

Dit ! _/-\o_

Ik had hetzelfde kunnen schrijven!
Ook wat betreft je gevoel. Ik kan er ook zó boos om worden. Gisteren ook nog zei iemand me “het is die paardeneigaren hun eigen schuld”. Dat maakt zoveel woede los dat ik ze zo een dreun zou kunnen verkopen -:(-

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 08:44

Hoorde op de radio vanmorgen dat er weer een pony is doodgebeten door vermoedelijk een wolf. Ze beginnen daar met de handen in het haar te zitten.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 09:47

Citaat:
DE WOLF:
Het gaat net NIET om voor of tegen de wolf te zijn.

De mensen in oa Oudsbergen maken zich zorgen, en terecht.

Waar gaat dit naartoe, de problemen worden steeds groter, deze problematiek vraagt om een duidelijk wolvenprotocol, wanneer een wolf/wolven herhaaldelijk hetzelfde NIET-NATUURLIJK gedrag in woongebied vertoont is dat een probleemwolf.

Elke echte wolvenexpert kan het met dit wolvenbeleid NIET eens zijn.
Ze zitten in een gebied dat veilig is (militair domein), worden groter en gaan op verkenning, ze komen in een woongebied uit, mensen, verkeer, dieren die ze niet mogen aanvallen.

In andere landen mogen ze de wolven diervriendelijk weren, om een signaal te geven dat dit GEEN leefgebied is.

Hier mag/kan er niks gebeuren door de beschermde status van de wolf, en dan bedoel ik elke wolf, de manke MAURICE is al bij ELKE aanval bij, die leert de welpen hetzelfde gedrag, daar moet ingegrepen worden.

Om de mensen en dieren te beschermen, maar ook zelfs de WOLVEN, dit gaat fout aflopen voor alle partijen. De politiek informeert zich en komt morgen bij elkaar, hopelijk komt daar een juiste oplossing uit.

Fijne dag, wij gaan alweer naar een aanval van deze nacht de slachtoffers helpen, want die 5 ponies gisteren namiddag waren blijkbaar niet genoeg.

https://www.petities.com/wap-petitiewol ... mensendier

vergeet je handtekening niet te bevestigen in de mail die je krijgt na het invullen

Bron WAP wolvenactieplan
https://www.facebook.com/share/1QFjkSaR ... tid=wwXIfr

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 10:04

petraaken schreef:
Hoorde op de radio vanmorgen dat er weer een pony is doodgebeten door vermoedelijk een wolf. Ze beginnen daar met de handen in het haar te zitten.

Dat heb ik nog niet gehoord maar wel drie geiten dood en nagenoeg volledig opgegeten. Eentje is gewond maar heeft het overleefd. In Ellikom Oudsbergen weer.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 10:21

Lukasje schreef:
tienus63 schreef:
De enige bescherming die zo goed als 100% garantie geeft op bescherming van potentiële prooien van een wolf, is ophokken in een potdichte schuur.

Nacht èn dag dan. Wel een triest leven .

Maar ja, geen vergunning tot het bouwen van een schuur of een paddock met een dak. Als je het al kan betalen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 11:29

Jinthe2 schreef:
petraaken schreef:

Dat heb ik nog niet gehoord maar wel drie geiten dood en nagenoeg volledig opgegeten. Eentje is gewond maar heeft het overleefd. In Ellikom Oudsbergen weer.

zou ik dan niet helemaal correct gehoord hebben en dat het over die pony van eerder ging?

Hoorde nochtans duidelijk pony doodgebeten door vermoedelijk wolf maarja voor hetzelfde geld ging dat over die pony van eerder deze week.

In dit artikel spreken ze toch weer over een vermoedelijke wolvenaanval van deze nacht.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/08/27/wolvensafari/

deze voormiddag op de site geplaatst.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 11:38

Gisteren zijn er 2 ponys gedood, 2 gewond en 1tje met de schrik er vanaf gekomen. Overdag trouwens dus niet snachts. En deze nacht zijn dan nog die geitjes gepakt.

Afbeelding

Afbeelding

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 14:21

Leen27 schreef:
Het lijkt mij zo verschrikkelijk om je dieren midden in de gevarenzone te hebben staan. Hopelijk komt de overheid snel met een gedegen oplossing.
Bij ons de buurt is de wolf nog niet gestopt. Wel op doortocht, maar dat was toch nog 20 km verder (niet dat dit ver is voor een wolf). En we hebben een grote reeenpopulatie. Alsnog maak ik mij echt wel zorgen als ik onze oude Shetlander in de wei zie staan. Ze is wel een heel makkelijke prooi.

Als je op de overheid wacht en vertrouwd. Kun je lang wachten.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 14:23

nieky1993 schreef:
Gisteren zijn er 2 ponys gedood, 2 gewond en 1tje met de schrik er vanaf gekomen. Overdag trouwens dus niet snachts. En deze nacht zijn dan nog die geitjes gepakt.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Verschrikkelijk

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 16:21

Vandaag betijds opgestaan en de bestaande omheining verhoogt met stroom en schuin naar buiten lopend en tevens extra omheining neergezet met 6 draden stroom. Wat een ellende. Heb er slecht van geslapen. Heb gelukkig geen ponies maar ben er niet gerust op. Ga niet met een fijn gevoel van huis en hou mn hart vast voor alle berichten die komen gaan.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 16:26

Elke oplossing die de overheid zou bieden voor dat gebied komt nu toch te laat. Elke dag sneuvelen er pony's en andere dieren. Een hek staat ook niet binnen een dag en een stal al helemaal niet. Bovendien zijn dat geen blijvende oplossingen om buitendieren op te hokken.

Ik begrijp niet dat ze daar geen ploegje samenstellen om er een eind aan te maken.

Gini

Re: [BE] Peer wil crisisoverleg met minister nadat wolf pony's aanvalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 18:50

Nu, en dan nog, stel (utopisch, maar kom, stel het je gewoon even voor): ieder huisdier - schaap, paard, geit, koe, lama, ... - zit achter een omheining die 100% effectief wolfproof is. Zonder twijfel, 100%, er geraakt geen wolf meer binnen.

En dan? Die wolven zitten er.

Moet het reeënbestand dan aan gort? De grote grazers? De edelherten? De konijnen?
Hoe veilig wordt het dan om te gaan recreëren in natuurgebied?

Ik denk oprecht dat het wolvenprobleem groter is dan alleen de bescherming van huisdieren. Ik denk dat het cultuurlandschap van Vlaanderen ongeschikt is voor grote predatoren.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 13:01

Ja dat is wel een goede eigenlijk, niet aan gedacht. Als alle dieren beschermd zijn (voorzover dat werkt), wat gaan ze dan eten?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 13:06

Mensen.

We hebben er al een paar die hebben getracht te snacken van mensen.

Voor betere onderbouwing zie de 7 fases in escalatie van wolvengevaar voor mensen van Valerius Geist.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 14:40

Ik vind het eerlijk gezegd minder emg dat een wolf mij aan zou vallen dan mijn paarden. Ik kan nog een wapen vastpakken of me verdedigen. Mn dieren zitten als ratten in de val in die prachtige paddockgevangenis.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 23:06

Saul schreef:
Flynnieman schreef:
Heel goed, hier in de regio is zeer veel onrust... Ik begin zelfs wat bang te krijgen en mijn paarden en pony staan in een woonwijk langs het kanaal, wolf is al gezien op nog geen 2 km, maar gelukkig zitten er een kanaal en een betonbedrijf tussen.Snap dat veel paardenhouders die dichter aan het bos zitten toch slapeloze nachten ervan hebben

Ik zit 30km van Peer. Maar vind het dood eng. Ik hok ze met tegenzin van de pony’s snachts op uit angst. Wij zitten aan de bosrand.

Ik heb een drachtige merrie. En ik kan zeggen dat ik misschien wel heel erg veel spijt heb van die dracht hierdoor!

Maar er zal toch geen actie komen. Te veel wolven knuffelaars. Het spijt me zeer dat ik het zo zeg.

Die van ons staan er 7 km vandaan ..
Spannend

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 08:33

Denk dat het nu wel bewezen sinds dit weekend dat een wolfwerende afrastering dus de ballen helpt want er is nu een volwassen paard aangevallen die achter zo'n omheining stond.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 08:40

Het excuus is dan dat het een oud paard betrof. Klopt 26 jaar was het paard , maar de wolven durven dus n paard van 1.70 cm aan te vallen .
Dood eng

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 08:50

26 wil niets zeggen, mijn merrie is bijna 27 en die doet niet onder voor een van 10 hoor. Ze vliegt nog alle kanten uit met rijden.