[BE] Pony doodgebeten in Peer, vermoedelijk door wolf

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:21

Wintu schreef:
Miss_Mii21 schreef:
Och bah, gaat het echt alleen om ponies of ook om paarden? Arme beesten... wat een ellende die stomme wolf.

https://www.facebook.com/share/p/1BN4nx ... tid=wwXIfr

Link naar info over de aanval, wees gewaarschuwd, schokkende foto's.

Hier in Oudsbergen zijn het dagelijks van die foto's, erg om te zeggen maar het komt iedere dag opnieuw voorbij, echt verschrikkelijk. Ik ben blij dat ik enkel grote paarden hier heb staan want met een pony deed ik geen oog meer dicht

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:53

Karen_enter schreef:
Jinthe2 schreef:
Inderdaad Ginam, we lijken nog ver verwijderd van het handhaven. Ik ben van mening dat paarden en ook ponys buiten moeten kunnen lopen. Wij hebben aan huis twee hectare en stallen. We hebben de shet en veulen met enkele volwassen paarden aan huis staan. Die halen we dus iedere nacht binnen. Maar we hebben een stuk verder in de straat 4,5 hectare liggen. Daar hebben we een grotere kudde lopen. Die halen we niet naar binnen. Voorheen liepen ze daar in opgedeelde stukken en dan apart van elkaar. We hebben bewust de draden er tussenuit gehaald zodat het een groot stuk is waar ze samen als groep kunnen lopen. Ze blijven ook goed bij elkaar. Zo hopen we minder risico te hebben op een aanval.
Ik vind het triest dat een eigenaar na een aanval vaak een eigen schuld wordt opgelegd door een aantal mensen. Wij hebben hele fijne grote stenen schuilstallen met hooiruif. Dat is echt jaren voldoende geweest. Nu zou je in de praktijk alle paarden naar huis moeten halen en in een afgesloten stal moeten zetten. Dan hebben we niet voldoende stallen :+
We denken er wel over om minder te gaan fokken door dit alles. Dan ligt het land er dus over een paar jaar meer om te hooien :Y)

Ik woon heel dicht bij jou, onze paarden staan achter het huis maar de schrik zit er hier toch ook wel goed in. Heb hier twee paarden staan die op pensioen zijn. We slapen met de ramen open met de hoop dat we het zouden horen moest er onrust zijn. De buren hierlangs hebben een herder die afgaat bij het minste, hun mini shetlander staat snachts naast de hond om hem toch iet of wat te kunnen beschermen. Ik vind het echt serieus uit de hand lopen hier in Oudsbergen hoor.

Het is echt heel lastig. Ik woon in de richting van Mol, dus zo'n 40-50 km bij jullie vandaan.
Mijn paarden staan nu 's nachts op stuk direct achter huis en bij de stallen. Ik heb ze nooit binnen, maar zou dat wel kunnen doen. Ik heb op een groot stuk draadafsluiting van 2 meter hoog met betonrand en verder ook zogenaamde wolfwerende omheining; ook al geloof ik daar niet echt in.
Maar vannacht zijn er blijkbaar paarden gepakt achter een hoge omheining.

Verder vind ik het verschrikkelijk al die arme dieren die zo moeten lijden ;(

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:56

Karen_enter schreef:
Jinthe2 schreef:
Inderdaad Ginam, we lijken nog ver verwijderd van het handhaven. Ik ben van mening dat paarden en ook ponys buiten moeten kunnen lopen. Wij hebben aan huis twee hectare en stallen. We hebben de shet en veulen met enkele volwassen paarden aan huis staan. Die halen we dus iedere nacht binnen. Maar we hebben een stuk verder in de straat 4,5 hectare liggen. Daar hebben we een grotere kudde lopen. Die halen we niet naar binnen. Voorheen liepen ze daar in opgedeelde stukken en dan apart van elkaar. We hebben bewust de draden er tussenuit gehaald zodat het een groot stuk is waar ze samen als groep kunnen lopen. Ze blijven ook goed bij elkaar. Zo hopen we minder risico te hebben op een aanval.
Ik vind het triest dat een eigenaar na een aanval vaak een eigen schuld wordt opgelegd door een aantal mensen. Wij hebben hele fijne grote stenen schuilstallen met hooiruif. Dat is echt jaren voldoende geweest. Nu zou je in de praktijk alle paarden naar huis moeten halen en in een afgesloten stal moeten zetten. Dan hebben we niet voldoende stallen :+
We denken er wel over om minder te gaan fokken door dit alles. Dan ligt het land er dus over een paar jaar meer om te hooien :Y)

Ik woon heel dicht bij jou, onze paarden staan achter het huis maar de schrik zit er hier toch ook wel goed in. Heb hier twee paarden staan die op pensioen zijn. We slapen met de ramen open met de hoop dat we het zouden horen moest er onrust zijn. De buren hierlangs hebben een herder die afgaat bij het minste, hun mini shetlander staat snachts naast de hond om hem toch iet of wat te kunnen beschermen. Ik vind het echt serieus uit de hand lopen hier in Oudsbergen hoor.

Maar, mocht je wat horen, wat zou je dan kunnen doen? Als zelfverdediging zou je wapens moeten hebben, maar het schijnt dat je een wolf niets mag doen!!! Ik zou dat trouwens wel doen als mijn dieren zouden worden aangevallen.Dat moet wel. Dan maar de gevangenis in! :+

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:09

Ginam schreef:
Karen_enter schreef:

Het is echt heel lastig. Ik woon in de richting van Mol, dus zo'n 40-50 km bij jullie vandaan.
Mijn paarden staan nu 's nachts op stuk direct achter huis en bij de stallen. Ik heb ze nooit binnen, maar zou dat wel kunnen doen. Ik heb op een groot stuk draadafsluiting van 2 meter hoog met betonrand en verder ook zogenaamde wolfwerende omheining; ook al geloof ik daar niet echt in.
Maar vannacht zijn er blijkbaar paarden gepakt achter een hoge omheining.

Verder vind ik het verschrikkelijk al die arme dieren die zo moeten lijden ;(

Mijn paarden zijn het niet gewend om binnen te staan, ze staan 24/7 buiten met een schuilstal. Die stal zouden we eventueel dicht kunnen doen, we hebben dat ooit geprobeerd maar toen is er paniek uitgebroken en hebben ze zo hard lopen trappen dat we ze vanuit huis hoorden. Als er paniek ontstaat in een stal kunnen ze zich ook enorm verwonden, rondom onze weides staan allemaal kuddes paarden en als die in groep gaan lopen terwijl die 2 van mij op stal staan, dan is die stal te klein hoor... Dus wat men ook zegt, er is gewoon geen ideale oplossing om je paarden volledig veilig te houden. Mensen die echt een stalgebouw hebben misschien, maar dat heeft niet iedereen zomaar hé...

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:11

anjali schreef:
Karen_enter schreef:

Maar, mocht je wat horen, wat zou je dan kunnen doen? Als zelfverdediging zou je wapens moeten hebben, maar het schijnt dat je een wolf niets mag doen!!! Ik zou dat trouwens wel doen als mijn dieren zouden worden aangevallen.Dat moet wel. Dan maar de gevangenis in! :+

Geen idee wat ik op zo een moment ga doen maar je doet in ieder geval toch iets om je paarden te beschermen... Zijn genoeg mensen hier in de buurt die al iets hebben klaarliggen moest dat het geval zijn. Alleen zijn dat oudere generaties, tegenwoordig geraak je niet zomaar aan iets

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:31

Nee snap ik. Mijn paarden staan ook 24/7 buiten. Ik heb wel een stalgebouw maar heb de tussenwanden eruit gehaald en inloopstal van gemaakt. Ik kan dat dus wel veranderen maar dat vind ik voor de paarden echt niet fijn. Dus nu hebben ze nachtstuk voor de stallen, waar ze 's nachts staan.

Ik heb bij de deur wel het een en ander liggen voor noodgevallen. Ook felle verlichting zodat je in het donker goed overzicht hebt.
Hele roedel wolven lijkt mij lastig. Je hoort ook dat ze lastig te verjagen zijn.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:32

Karen_enter schreef:
Wintu schreef:

https://www.facebook.com/share/p/1BN4nx ... tid=wwXIfr

Link naar info over de aanval, wees gewaarschuwd, schokkende foto's.

Hier in Oudsbergen zijn het dagelijks van die foto's, erg om te zeggen maar het komt iedere dag opnieuw voorbij, echt verschrikkelijk. Ik ben blij dat ik enkel grote paarden hier heb staan want met een pony deed ik geen oog meer dicht

Grote paarden worden ook gepakt hoor ;) Hier in het natuurgebied is een rund van 800kg gepakt

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:35

Ginam schreef:
Nee snap ik. Mijn paarden staan ook 24/7 buiten. Ik heb wel een stalgebouw maar heb de tussenwanden eruit gehaald en inloopstal van gemaakt. Ik kan dat dus wel veranderen maar dat vind ik voor de paarden echt niet fijn. Dus nu hebben ze nachtstuk voor de stallen, waar ze 's nachts staan.

Ik heb bij de deur wel het een en ander liggen voor noodgevallen. Ook felle verlichting zodat je in het donker goed overzicht hebt.
Hele roedel wolven lijkt mij lastig. Je hoort ook dat ze lastig te verjagen zijn.

Wat heb je dan liggen voor moest het zover zijn? Mag ook via pb hoor, we hebben rondom heel de weides faren opgehangen nu dus alles kan verlicht worden maar schrikt dat af op zo'n moment denk je ? Ik weet het eerlijk gezegd allemaal niet meer

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:43

Wintu schreef:
Karen_enter schreef:

Grote paarden worden ook gepakt hoor ;) Hier in het natuurgebied is een rund van 800kg gepakt

2022
https://www.stal-en-akker.nl/artikel/47 ... d-someren/

grote dragende koe gedood en enkele andere gewond.
1 wolf, geen roedel.

dus nee grote paarden zijn niet veilig.

Jinthe2

Re: [BE] Pony doodgebeten in Peer, vermoedelijk door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:55

Wij hebben overal wel een extra riek staan maar tja, als het moment daar is weet ik helemaal niet hoe je zal reageren. Ik ga ervan uit dat je alles doet om dat beest weg te jagen maar wie weet slaat de angst toe en doe je niets. Je wil zelf ook geen hapje worden natuurlijk. Al zijn er nog altijd mensen die beweren dat het zover niet zal komen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:11

En wat ook een gevaar is natuurlijk is dat je zelf niet overlopen moet worden door je eigen paarden.

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:20

DuoPenotti schreef:
En wat ook een gevaar is natuurlijk is dat je zelf niet overlopen moet worden door je eigen paarden.

Op zo een paniek moment is dat één van de laatste dingen waar je dan aan denkt. Laatst een paard vastgeraakt in de omheining en dan gaat de knop om en handel je niet meer veilig. Maar daar heb ik ook weer uit geleerd ;)

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:23

Oh man. Ik vind het zo zo zo erg.

Wij zitten een beetje in de buurt van peer. Grens Lommel.
Ik twijfel ook weer om ze op te hokken snachts..
Maar heb pas een nieuwe merrie die dat neit gewend is..
mijn oude merrie ook niet trouwens maar die weet hoe het werkt.

Overigens is de nieuwe merrie drachtig. Waar ik nu steeds meer spijt van krijg |(

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:16

Eigenlijk begrijp ik nu waarom het in de U.S.A. heel gemakkelijk is om een wapenvergunning te krijgen en allerlei soorten wapens gewoon te kopen. Ik ben vegetarier en enorm vredelievend maar als mijn dieren aangevallen zouden worden dan wil ik ze wel kunnen verdedigen.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:37

anjali schreef:
Eigenlijk begrijp ik nu waarom het in de U.S.A. heel gemakkelijk is om een wapenvergunning te krijgen en allerlei soorten wapens gewoon te kopen. Ik ben vegetarier en enorm vredelievend maar als mijn dieren aangevallen zouden worden dan wil ik ze wel kunnen verdedigen.

Ja dat heb ik ook... Ik wil iets kunnen doen, maar weet niet wat. Ik denk dat ik niet toe kan staan kijken en echt vanalles zou doen om mijn paarden te helpen (althans proberen)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:43

Karen_enter schreef:
Wintu schreef:
Nu ook een volwassen paard gedood door de wolf in Oudsbergen, voor meer info, zie wolventopic.

Is dit dan weer een andere melding dan de 2 pony's in Ellikom? Ik zie nergens iets van een groot paard.

Dit is het paard van vandaag wat het wel heeft overleefd.
Beduidend groter dan een B/C pony.
Dier is wel aangevreten in de flank door de wolf.

De wond geblurd.

Afbeelding

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:51

Binck8 schreef:
anjali schreef:

Ja dat heb ik ook... Ik wil iets kunnen doen, maar weet niet wat. Ik denk dat ik niet toe kan staan kijken en echt vanalles zou doen om mijn paarden te helpen (althans proberen)

Als het om 1 wolf gaat dan kun je (denk ik) wel wat met een riek. Als er meerdere wolven zijn dan zul je ook met meerdere mensen moeten zijn die allemaal op een of andere manier bewapend zijn. En, ze vallen je van achteren aan!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:27

Maar nee, onze Loos zegt dat een wolf nooit een paard neemt _-:( _-:( _-:(

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:30

tienus63 schreef:
Dit is het paard van vandaag wat het wel heeft overleefd.
Beduidend groter dan een B/C pony.
Dier is wel aangevreten in de flank door de wolf.

De wond geblurd.

[ Afbeelding ]

Ik ken deze 2 ponys en het zijn toch echt a-ponys. Foto's vertekenen nogal kwa grootte. Ze stonden 2 weken geleden nog in de straat aansluitend op de weg naar onze stal.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:35

Dank voor je verbetering/aanvulling.

Dan vertekend de foto inderdaad behoorlijk!

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:17