Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Dorine92 schreef:Simbaa schreef:Het uitgangspunt is heel simpel. Iemand blijft vrij totdat de rechter een gevangenisstraf of hechtenis heeft opgelegd.
Logisch ook vind ik. Het is uiteindelijk aan de rechter om te bepalen wat voor een straf iemand krijgt.
Er zijn uitzonderingen om iemand al vast te zetten vóór dat de rechter uitspraak heeft gedaan. Dat kan als er sprake is van herhalingsgevaar, vluchtgevaar etc. Maar ook dan toetst de rechter elke 90 dagen of het nog proportioneel is dat iemand vast zit, terwijl hij eigenlijk nog niet door de rechter schuldig is bevonden.
Met andere woorden, dat hij nu los is gelaten zegt niets over de uiteindelijke straf en het is juist hoe ons rechtssysteem werkt.
Gelukkig maar.
Gelukkig maar? Schiet mij maar lek. Die mensen en paarden hadden wel dood kunnen zijn door deze gek
Shadow0 schreef:paars schreef:Nou, hoe het hoort te werken is dat deze lamzak achter slot en grendel verdwijnt. Kan de rechter zijn tijd ook weer wat beter besteden.
Je vindt de rechtstaat niet belangrijk?
OleJon schreef:Je vindt de rechtstaat niet belangrijk?
rien10 schreef:En dan kunnen de rechters naar huis, scheelt een boel geld.
Nogmaals, op vrije voeten is niet hetzelfde als ontslagen van rechtsvervolging.
rien10 schreef:In vrijheid rondlopen is niet hetzelfde als ontslagen zijn van strafvervolging.
Elisa2 schreef:rien10 schreef:En dan kunnen de rechters naar huis, scheelt een boel geld.
Nogmaals, op vrije voeten is niet hetzelfde als ontslagen van rechtsvervolging.
Maar hij heeft wel de vrijheid om meer rare dingen te doen. Daar ging het mee om, vind zo een oprecht een gevaar voor de samenleving en daar hoort hij imo voordat hij behandelt is/ wordt niet meer thuis.
dierenfan schreef:rien10 schreef:In vrijheid rondlopen is niet hetzelfde als ontslagen zijn van strafvervolging.
Nee maar indien het niet eerste incident is en het met verslaving te maken heeft plus er is al een dode gevallen (even over mijn voorbeeld dus) dan vind ik niet dat zo iemand überhaupt terug naar huis gestuurd kan worden. Die verslaving is niet weg na een dodelijke aanrijding en er is niet spontaan verstand want dan had dat er na meerdere auto's in meerdere keren total loss te hebben gereden al lang geweest! Dus minimaal intern een verslavingskliniek in met spoed lijkt me een minimale oplossing ter overbrugging
_San87_ schreef:Maar die vrijheid heeft hij niet. Hij krijgt verplichte behandeling en staat onder toezicht van politie en reclassering.
Cer schreef:Uiteraard kan je niet zonder recht, ik zeg ook niet dat het geen basis is verder ofzo.
Ik kan niet voor anderen spreken, maar hij is met een auto op een mens ingereden (al dan niet op een paard), poging tot doodslag..
Het is ook weer niet dat hij zn auto op een invalideplek geparkeerd heeft .. om het eens even te bagataliseren..
Nieuwsredactie schreef:Aan de vrijlating zijn wel strenge voorwaarden verbonden, zoals een verplichte behandeling, beschikbaar zijn voor de politie en reclasseringstoezicht. Om deze reden gaat het Openbaar Ministerie niet in beroep.
Petpa schreef:Hij moet meewerken aan een verplichte behandeling.
Deze behandeling is er niet 123.
Wellicht is het zo dat hij reeds onder behandeling was en dat het continueren van verplichte behandeling de voorkeur heeft.
Cer schreef:Petpa schreef:Hij moet meewerken aan een verplichte behandeling.
Deze behandeling is er niet 123.
Wellicht is het zo dat hij reeds onder behandeling was en dat het continueren van verplichte behandeling de voorkeur heeft.
ja oke? Maar wat wil je daarmee zeggen?
Hij is dan nog steeds vrij verder..
Shadow0 schreef:paars schreef:Nou, hoe het hoort te werken is dat deze lamzak achter slot en grendel verdwijnt. Kan de rechter zijn tijd ook weer wat beter besteden.
Je vindt de rechtstaat niet belangrijk?