Marktplaatsdrama: dressuurtopper blijkt cornage te hebben

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 22:54

Als het echte verhaal anders in elkaar zit dan trek je dus de rechtspraak in twijfel?
Iets zegt mij dat de koper op een paard kan zitten maar er verder geen verstand van heeft . Iemand die zich wel verdiept heeft in de aankoop van een paard van 12k laat het dier overnieuw keuren, al helemaal met dat cornage verhaal.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 24-07-25 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 22:56

Een dressuur topper voor 12000?
Is dat niet wat weinig voor een ,topper,?

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 22:59

Padoertje schreef:
Denk dat de koopster mazzel heeft gehad met deze uitspraak, want ze komt in het artikel niet bijster intelligent over. Ik lees niets over herkeuren of het rapport op zijn minst door eigen DA laten beoordelen. Daarnaast een dressuurtopper op MP voor 12k? Ik weet niet hoe oud en op welk niveau het dier was, maar een ‘topper’ koop je niet voor dat geld. Ja, met een bemerking en die stond keurig in het rapport vermeld. Beetje bijzonder verhaal dit…

Heb je het bericht hierboven gelezen Padoertje? Blijkbaar ontbreekt er nog wel het een en ander aan informatie in het artikel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 22:59

CKR schreef:
Het artikel gaat niet om mij maar ik ben wel (aardig) betrokken bij dit verhaal. Gelukkig zijn hier meer mensen die achter de oren krabben in tegenstelling tot het AD artikel wat via FB is geplaatst.

Een journalist heeft het artikel op basis van openbare uitspraak geschreven en er is geen contact met de betreffende ruiter geweest. Ik kan dan ook aangeven dat er een heleboel belangrijke feiten in dit verhaal niet kloppen dan wel missen.

Het paard wordt online opnieuw aangeboden voor verkoop. Hopelijk wordt het paard met een eerlijk verhaal aan de juiste verkocht. Laten we eerlijk zijn: in dit soort dergelijke verhalen heb je alleen maar verliezers waarvan het dier zelf de allergrootste is.

Het is verder niet mijn taak om er op in te gaan of in details te treden, maar nogmaals; het echte verhaal zit echt wel anders in elkaar. Zijn er dingen die beide partijen een volgend keer anders zouden aanpakken? Wellicht. Maar dat is er natuurlijk altijd :)

Ik denk niet dat dit verdere speculaties tegengaat...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 23:00

Popstra schreef:

Niet voor eentje met klasse 4 cornage toch? :P

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 23:03

Vanmiddag op AD geplaatst, nu al op Bokt. Das snel! De eerste titel vanhet bericht op AD was: paard fluit ipv hinnikt. Dat is nu aangepast. Vond het wel geestig maar erg knullig beschreven,

Volgens mij klopt er weinig van het verhaal. Zoals anderen al opmerken: een topdressuurpaard voor 12K? een Zruiter die nog nooit van cornage heeft gehoord? Een paard wat door de keuring komt terwijl het Z moet lopen? Hier kunnen echt alleen maar verliezers zijn, knap dat de rechter heeft besloten dat het paard terug moet.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 23:23

Popstra schreef:

Nou zeg dat nog maar eens een keer. Een dressuurtopper voor 12.000 euro, daar koop je nog geen zadelmak potentieel leuk sportpaard voor… Koper rijdt zelf Z dressuur, waarmee ze in het artikel wel een beeld schetsen alsof koper een goede ruiter is, maar helaas was koper nog zo “groen” in het aankopen van een dressuurtopper, dat ze voor 12.000 euro verwacht aansluiting te vinden bij de top.

_Mir

Re: Marktplaatsdrama: dressuurtopper blijkt cornage te hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 23:40

Ben vooral verbaasd over de uiteindelijke uitspraak. Had ik niet gedacht.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 23:50

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 00:46

Kidde schreef:
Dit is de uitspraak van het kort geding voor wie het wil lezen: https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... nage&idx=1

De verkoper kwam zonder advocaat. Nu zie je de meerwaarde hiervan. Op het stukje onderzoeksplicht van de koper was misschien echt nog wel wat te halen geweest want als zij dit rapport aan een willekeurige dierenarts had laten zien had die gelijk aan de rem getrokken. En die vrijheid had ze, ze heeft het alleen niet gedaan. Diezelfde advocaat had ook kunnen pleiten dat verkoper de cornage classificatie niet kent en dus ook niet kan interpreteren, ze is immers geen dierenarts. Ze wordt niet geacht deze classificatie te kennen.

Neemt overigens niet weg dat ik denk dat ze het wel wist. Cornage scopie is immers geen standaard procedure bij een klinische keuring. Maar dat is een aanname.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 01:26

Ik vind het maar apart. Bij het proefrijden hoor je dat toch? Ookal zou je niet weten wat cornage is, dan hoor je toch dat er iets niet klopt?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 03:13

Texas02 schreef:
Ik vind het maar apart. Bij het proefrijden hoor je dat toch? Ookal zou je niet weten wat cornage is, dan hoor je toch dat er iets niet klopt?

Heel wat jaren geleden ben ik ooit bij een paard gaan kijken.
Gezond volgens verkoper.

Bij voorrijden was duidelijk cornage te horen.

Op mijn vraag of hij cornage had kreeg ik als antwoord dat hij moe was. Want in de ochtend ook al bezichtiging gehad... :')
Tja misschien trappen er mensen in..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 06:35

Bijzondere uitspraak idd, zo durf je niets meer te verkopen. Staat er een keer in een keuringsrapport de waarheid, krijg je het alsnog terug in je schoot geworden plus een boete er boven op. Heb in dit geval meer met de verkoper te doen dan met de koper (uitgaande van dit verhaal).

DuoPenotti schreef:
Texas02 schreef:

Heel wat jaren geleden ben ik ooit bij een paard gaan kijken.
Gezond volgens verkoper.

Bij voorrijden was duidelijk cornage te horen.

Op mijn vraag of hij cornage had kreeg ik als antwoord dat hij moe was. Want in de ochtend ook al bezichtiging gehad... :')
Tja misschien trappen er mensen in..

In zo'n geval is het t verzwijgen van een aandoening en zou ik de uitspraak kunnen volgen. In geval van het artikel was het dus gewoon bekend in t keuringsrapport.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 06:59

Elisa2 schreef:
Een paard voor zoveel geld laat je toch keuren..? Bij een klinische keuring komt cornage er zo uit..

Het paard is gekeurd, kwam klasse 4 cornage uit, koopster zegt dat ze dacht dat 10 het ergste was, dus dat 4 niet zo erg was.

Ik vind het al met al best een beetje dom :=

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 07:26

Tancreda dat klopt.
Maar je hoort het zo goed dat je tegenwoordig Google eens gebruikt toch.
En zeker met keuringsrapport.

Overigens ook voor verkoper.
Want ja hoe onwaarschijnlijk ook, zij was misschien net zo onkundig als koper.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 07:28

verootjoo schreef:
Elisa2 schreef:
Een paard voor zoveel geld laat je toch keuren..? Bij een klinische keuring komt cornage er zo uit..

Het paard is gekeurd, kwam klasse 4 cornage uit, koopster zegt dat ze dacht dat 10 het ergste was, dus dat 4 niet zo erg was.

In het vonnis staat dat de verkoper dit dacht. Niet de koper.

Die heeft onjuiste informatie verstrekt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 07:28

Oh aha, dat verklaart.

Maar dan vind ik alsnog best wel dom van beide kanten :=

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 07:30

Is het dan niet raar dat een rechter hier in meegaat? Een verkoper kan er toch niets aan doen als een koper niet goed geïnformeerd is? Als tegen mij gezegd wordt klasse 4 cornage, of welk gebrek dan ook, dan zoek ik dat toch op, of beter nog, vraag ik aan de dierenarts hoe erg dat is en wat dat voor de toekomst betekent? En als ik dat niet doe is dat toch mijn probleem en niet het probleem van de verkoper? Blijft een raar verhaal.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 07:31

Heel bijzondere uitspraak dit, en vind de koper erg naïef overkomen.
Cornage is nou niet bepaald een verborgen gebrek in deze gradatie, ben eigenlijk wel benieuwd wat erover gezegd is door verkoper(behalve dat t licht is, dat het tot klasse 10 zou gaan) bij het proefrijden want toen moest het ook gehoord zijn...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 07:35

Popstra schreef:

Elk paard kan Z lopen. Dus voor een Z paard hoef je geen 12000 neer te tellen. En vergeet niet dat iedereen zijn of haar paard een topper vindt.
Ik denk dat het gewoon een huis-tuin-en-keuken paard is wat in de advertentie gewoon wat leuk aangeboden is. Je leest toch ook heel vaak dat er 'toppers' verkocht worden die op 14 jarige leeftijd wel L1 gelopen hebben, maar waar meer in zou zitten, maar de eigenaar geen tijd/zin/motivatie had?

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 07:36

different1 schreef:

Eerlijk gezegd vind ik dat van de verkoper ook, ervan uitgaande dat die ter goeder trouw was. Je mag toch aannemen dat de dierenarts het keuringsrapport aan haar heeft uitgelegd. En dan toch met cornage in lichte mate aankomen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 07:45

Niqui schreef:
different1 schreef:

Eerlijk gezegd vind ik dat van de verkoper ook, ervan uitgaande dat die ter goeder trouw was. Je mag toch aannemen dat de dierenarts het keuringsrapport aan haar heeft uitgelegd. En dan toch met cornage in lichte mate aankomen

En toch zijn er gewoon paarden in het Z en hoger, en ook in de springsport met cornage. Dus het kan ook zo zijn dat de verkoper bij gewoon altijd gereden heeft, en nooit tegen limieten is aangelopen. En dat ondanks een '4'.

Ik vind overigens de uitspraak B veranderen in Z als doel ook bijzonder. Van B ga je immers verder. Een B proef kan een paard binnen een maand na de eerste kennismaking met het zadel al lopen. En dat kan voor zo'n dier wel net zo zwaar zijn als later een Z proef. En om van de B naar de L, naar de M enz te komen moet er ook 4-5 keer per week getraind gaan worden. Verder kan het zo zijn dat een recreatieruiter die alleen in het bos rijdt wel veel meer conditioneel van een paard vraagt dan een Z ruiter. Een paard is gezond, of is het niet. Dus het paard kan Z of topsport aan, of het is gewoon niet gezond en niet geschikt voor de sport. Je kunt hierin geen onderscheid maken in mijn ogen. Dat niet elk paard het Z of de topsport haalt kan aan vele factoren liggen. Maar ook die marathonloper die er 6 uur of meer over doet kan wel net zo intensief trainen als die topsporter.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 08:37

Ik ben ja nu van het iets oudere semester en uit Duitsland maar ik heb als kind al de 5 "Gewährsmängel" geleerd - Dus verborgen gebreken waarna -als ontdekt- je de koop direkt mag ontbinden.
Vroegaaah waren keuringsrappporten ja nog niet zo populair.
Cornage was er een ervan.

Bestaat/bestond dat in NL niet ?

Wat ik ook niet snap: stage 4, de ergste dus - als koopster het paard dus echt een tijdje in alle gangen gereden heeft, dan had ze dat dus moeten horen.

En wat ik nog minder snap, dat een cobtract opgesteld wordt met Niveau B en die dan aangepast naar Niveau Z.

Het is toch een behoorlijk verschil tussen het laagste en het hoogste Niveau

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 08:45

verootjoo schreef:
Elisa2 schreef:

Ja maar bijna iedereen weet dat een klinische keuring een momentopname is en dat het verstandig is om dit altijd opnieuw te doen als je een paard koopt. Een DA had dan de cornage en ernst er van (want dat kun je goed horen) op kunnen merken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 08:49

En kennelijk is cornage graad 4 niet operabel? Want cornage kán geopereerd worden door 1 stemband vast te hechten aan de wand van de luchtpijp. Allebei wordt meen ik niet gedaan, dus je houdt wel alsnog een vernauwing over, maar dan is zo'n paard wel nog bruikbaar.