Westnijlvirus komt onze kant op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 08:49

MyWishMax schreef:
Even een hele domme vraag misschien. Maar laten jullie het tegelijk enten met de andere vaccinaties? Of verspreiden jullie het? Bij de honden deed ik bepaalde vaccinaties liever niet tegelijk. Paarden kunnen nu al reageren op de entingen, zien jullie reavtie bij deze? Geven jullie alles tegelijk? Help? :')

Eerste jaren heb ik er 2 weken tussen gelaten, in overleg met de DA, maar ondertussen zoveel ervaring dat we op dezelfde dag prikken. Eén prik links, één prik rechts.

Als je kijkt naar het seizoen (ook vanwege winter/indoorwedstrijdseizoen), zou je influenza natuurlijk eigenlijk begin van de herfst moeten doen, en westnijl dan inderdaad in maart of zo.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 08:50

Ik doe zelf Westnijl in het voorjaar en Influenza in het najaar. Vanwege het muggenseizoen raden ze inderdaad voor Westnijl het voorjaar aan

MyWishMax

Re: Westnijlvirus komt onze kant op: 'Er is geen vaccin, geen medicijn'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 08:54

Ja, wij enten dus in december.(wat eigenlijk enorm onhandig is, maar de hele stal gaat tegelijk en dat is nu eenmaal dan. Wij waren ooit september en doordat er ooit bij vorige eigenaar een vaccinatie niet optijd was gedaan zijn we meegegaan in december, maar september eas eigenlijk een handigere datum qua indoorseizoen inderdaad)
Dan is dat het west nijl al niet handig. Maar ga het ook navragen bij dierenarts volgende keer. Dank jullie wel alvast!

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 08:57

MarloesHJ schreef:
Ik kon dit jaar niet vaccineren tegen West-Nijl bij mijn paarden omdat het vaccin niet leverbaar is en het was/is ook niet bekend wanneer het weer leverbaar is. Wat dat betreft lijkt de info dus wel te kloppen maar gaat het over de beschikbaarheid. Niet of het er wel of niet is.

Dat klopt niet helemaal ze zijn wel bestelbaar.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 08:59

MyWishMax schreef:
Even een hele domme vraag misschien. Maar laten jullie het tegelijk enten met de andere vaccinaties? Of verspreiden jullie het? Bij de honden deed ik bepaalde vaccinaties liever niet tegelijk. Paarden kunnen nu al reageren op de entingen, zien jullie reavtie bij deze? Geven jullie alles tegelijk? Help? :')

Ik zie geen reactie en ent tegelijkertijd met de influenza/tetanus

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 09:11

Je wil Westnijlvirus idd in het voorjaar enten.
Dan is de bescherming het beste wanneer in de zomer/nazomer de kans op Weatnijlvirus het grootste is.

Influenza ent ik bij voorkeur in augustus of september, dan is de bescherming optimaal wanneer de kans op influenza, in de herfst en winterperiode, het grootste is.

Ik ent ze dus normaal gezien niet tegelijk.

Maar het kan prima.

Paard van een kennis moest een nieuwe basisvaccinatie influenza en ook een basisvaccinatie Weatnijlvirus.
De laatste (na 6 maanden) van de basis influenza viel samen met de tweede tegen Weatnijlvirus.

We hebben eerst gekeken bij de eerste wnv of die geen reactie gaf en toen idd de beide boosters tegelijk gegeven.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 09:21

Ik doe ook Rhino (verplicht op vorige stallen) en die moet 2x per jaar. Ik doe dus in het voorjaar de Rhino + West Nijl en in het najaar de Rhino + Influenza en soms de combi met tetanus erbij.

Maar mijn paard reageert tot nu toe nergens op. Ik ken ook paarden die reageren heel heftig en dan is combineren wat minder fijn misschien. De Rhino schijnt best berucht te zijn op zwaardere bijwerkingen, de West Nijl niet zo geloof ik.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 09:26

SansaS schreef:
MarloesHJ schreef:
Ik kon dit jaar niet vaccineren tegen West-Nijl bij mijn paarden omdat het vaccin niet leverbaar is en het was/is ook niet bekend wanneer het weer leverbaar is. Wat dat betreft lijkt de info dus wel te kloppen maar gaat het over de beschikbaarheid. Niet of het er wel of niet is.

Dat klopt niet helemaal ze zijn wel bestelbaar.

Op moment van enten waren ze niet leverbaar. Ik heb niet nu opnieuw gevraagd. Ik heb er meerdere keren voor gebeld en ook nog gevraagd aan de dierenarts toen hij er was en die gaf hetzelfde aan. In september komt de DA weer voor de tanden en dan zal ik er nog naar vragen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 09:48

MyChoice schreef:
Ah, geen vaccin voor mensen. Ik dacht al, waarvoor laat ik m’n paarden dan jaarlijks inenten tegen Westnijl -O-

Nou echt, ik schrok me dit jaar het apezuur van de enting!
Ik ben hier de enige ongeveer die ervoor ent en hij staat dichtbij een recreatieplas, weides, met sloten, riet, natuurgebied look.
Stikt van de insecten en hij kreeg hem al 3 jaar.
Maar ik vergeef het mezelf nooit als ik hem moet laten gaan voor westnijl.

De dierenarts mocht ik bij de voorlichting zijn voor de manegepaarden: het is wel een goedkope ziekte.
Je bent met 1 bezoek klaar, inslapen.
Mijn grens ligt persoonlijk bij gevaar voor de mens en dat de mensen die verzorgen gevaar lopen is voor mij een reden tot euthanasie.

Dus een bezoek, inslapen en dat is het.
95% wat overleeft houdt ernstige klachten over en ze zijn zo vreselijk ziek dat gun je geen dier.
En dan kunnen ze bijvoorbeeld niet meer plassen en rijden is sowieso einde verhaal.
Ik zou mijn paard al niet zo laten lijden voor zo’n lage kans op overleven.

En ja, de beschermende kleding en het risico dat er doden vallen onder de mensen die zieke dieren verzorgen: daar ligt mijn grens.
Dit is mijn visie, en met enting kunnen ze niet ziek worden, en dus ook niet overbrengen op mensen.
Dus dure enting, maar de dierenarts is snel klaar als je ziet hoe dood en doodziek ze zijn.
Dat is gewoon een vreselijke dood als je doorzet en ze gaan toch dood, wat meestal zo is.

Ik ben heel stipt met westnijl enten…
Een senior ook nog maar superfit en dan zou ik hem verliezen aan westnijl.
Nooit, met enten hoop ik ook als ze gaan ruimen verplicht dat ze hem overslaan als de hel losbreekt.

Mijne krijgt trouwens gebitsbehandeling, influenza en westnijl tegelijk in april.
Alles tegelijk en pony toont niks, hooguit ietsje traag een dagje maar dan moet je hem kennen.
Nooit problemen mee, en hij laat het wel blijken als hij zich ziek voelt.

Ook met verhoging zoekt hij me meer op en laat hij echt zien dat hij zich niet zo fijn voelt.
Of hij wijst een zeer been aan, zelfs dat.
Ook al kan hij lopen dan wijst hij nadrukkelijk met zijn neus naar een voorbeen en kijkt je aan van snap je me..?
En dan is er een been inderdaad dik of warm.
Vaak loopt hij na enkele passen goed maar hij laat direct zien waar het zit.
Volgens de dierenarts ideaal, al schrik je je soms rot.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 23-07-25 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 09:51

Een paard kan de ziekte niet overdragen op de mens.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 09:56

Ibbel schreef:

Mijn dierenarts zei dus van wel.
Dat de verzorgende mensen risico lopen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 10:00

moonfish13 schreef:
MyChoice schreef:
Ah, geen vaccin voor mensen. Ik dacht al, waarvoor laat ik m’n paarden dan jaarlijks inenten tegen Westnijl -O-

Nou echt, ik schrok me dit jaar het apezuur van de enting!
Ik ben hier de enige ongeveer die ervoor ent en hij staat dichtbij een recreatieplas, weides, met sloten, riet, natuurgebied look.
Stikt van de insecten en hij kreeg hem al 3 jaar.
Maar ik vergeef het mezelf nooit als ik hem moet laten gaan voor westnijl.

De dierenarts mocht ik bij de voorlichting zijn voor de manegepaarden: het is wel een goedkope ziekte.
Je bent met 1 bezoek klaar, inslapen.
Mijn grens ligt persoonlijk bij gevaar voor de mens en dat de mensen die verzorgen gevaar lopen is voor mij een reden tot euthanasie.

Dus een bezoek, inslapen en dat is het.
95% wat overleeft houdt ernstige klachten over en ze zijn zo vreselijk ziek dat gun je geen dier.
En dan kunnen ze bijvoorbeeld niet meer plassen en rijden is sowieso einde verhaal.
Ik zou mijn paard al niet zo laten lijden voor zo’n lage kans op overleven.

En ja, de beschermende kleding en het risico dat er doden vallen onder de mensen die zieke dieren verzorgen: daar ligt mijn grens.
Dit is mijn visie, en met enting kunnen ze niet ziek worden, en dus ook niet overbrengen op mensen.
Dus dure enting, maar de dierenarts is snel klaar als je ziet hoe dood en doodziek ze zijn.
Dat is gewoon een vreselijke dood als je doorzet en ze gaan toch dood, wat meestal zo is.

Ik ben heel stipt met westnijl enten…
Een senior ook nog maar superfit en dan zou ik hem verliezen aan westnijl.
Nooit, met enten hoop ik ook als ze gaan ruimen verplicht dat ze hem overslaan als de hel losbreekt.

Mijne krijgt trouwens gebitsbehandeling, influenza en westnijl tegelijk in april.

Wat ik lees is dat paarden de ziekte niet kunnen overdragen naar mensen of elkaar onderling besmetten, besmetten gaat alleen via besmette muggen. In 90% van de gevallen verloopt de ziekte mild, 10% wordt er wel ziek van, van die 10% wordt 30% ernstig ziek, dus in totaal 3% van de besmette paarden wordt er ernstig ziek van. Daarvan genezen dan ook weer paarden, zo dramatisch als je hierboven beschrijft lijkt het dus niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 10:14

@moonfish13: ik denk dat je eea door de war haalt met moeraskoorts. Wat overigens óók geen zoonose is, maar waar euthanasie wel de 'beste' oplossing is, omdat paarden nadat/als ze zijn genezen levenslang geisoleerd moeten worden.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 10:42

Wat een achterlijke angstzaaierij weer :+

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 10:44

moonfish13 schreef:
Ibbel schreef:

Mijn dierenarts zei dus van wel.
Dat de verzorgende mensen risico lopen.

Absoluut niet waar!

Westnijlvirus is niet overdraagbaar van paard naar paard, noch van paard naar mens. Zelfs niet van paard via mug naar mens.
Enige wat kan is dat de besmette mug die het paard gestoken heeft, de mens ook steekt, maar daar heeft euthanasie van het paard geen enkele invloed op.
En is dus ook absoluut niet wat er gebeurt wanneer een paard met Westnijlvirus besmet raakt!

Er moet wél gemeld worden en er worden officiële monsters door de NVWA genomen, waarna bij bevestiging van Westnijlvirus de zorg voor het paard aan de eigenaar en de eigen praktiserend dierenarts wordt overgelaten.
Van ruimen van paarden bij Westnijlvirus uitbraak is absoluut geen sprake, dat heeft geen zin als dead-and-host".

Er staan echt onwijs veel onwaarheden over gevaar voor mensen die het paard verzorgen in je eerdere post!

Citaat:
Zijn zieke paarden besmettelijk?
Belangrijk om te weten dat, anders dan bij de meeste virusinfecties, de paarden en mensen de ziekte niet aan elkaar of aan andere diersoorten kunnen over dragen. Ze zijn niet besmettelijk omdat in tegenstelling tot bij vogels weinig virusdeeltjes in het bloed van een ziek paard of mens aanwezig zijn. De mug krijgt bij het zuigen van bloed bij mensen en paarden geen virus binnen. Het virus kan niet verder verspreid worden. Wel is het natuurlijk zo dat de besmette mug die het eerste paard besmet heeft ook andere paarden kan infecteren.

En hier nog wat relevante informatie over meldingsplicht en hoe en wat:
https://www.nvwa.nl/onderwerpen/westnijlvirus

En nog een pagina met duidelijke informatie waarin ook nadrukkelijk wordt vermeld dat een paard ook "dead-and-host" is:
https://www.gddiergezondheid.nl/nl/Dier ... tnijlvirus

En om dan maar compleet te zijn, nog wat informatie over Westnijlkoorts bij mensen:
https://www.rivm.nl/westnijlkoorts
Citaat:
Westnijlkoorts

Westnijlkoorts wordt veroorzaakt door het westnijlvirus. Dit virus komt voor bij vogels en wordt overgebracht door muggen. Muggen kunn

Hoe heok doorgeven aan mensen en andere zoogdieren, zoals paarden.

Hoe herken ik westnijlkoorts?
De meeste mensen (80%) met een infectie van het westnijlvirus krijgen geen klachten. Zo’n 19% van de besmette mensen krijgt milde griepachtige klachten, zoals:

koorts
hoofdpijn
spierpijn
buikpijn
diarree
soms huiduitslag
soms vergrote lymfeklieren
Heel soms (1% van de infecties) wordt iemand ernstig ziek. Iemand kan dan een hersenontsteking of hersenvliesontsteking krijgen. Bij deze ernstige ziektes is de kans op overlijden 4 tot 14%. Bij mensen van zeventig jaar of ouder kan dit stijgen naar 15 tot 29%.

Echt, @moonfish, de inhoud van jouw post over gevaar voor paarden verzorgers en euthanasie als enige optie is echt compleet onwaar en paniekzaaierij!

Ingeborgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 11:18

Vorig jaar bij een collega opstal in de omgeving Hannover 2 paarden overleden aan de gevolgen van het virus. Eén was een sterk actief paard, en de ander een ouder dier met onderliggende klachten. Zij hebben alle dieren laten vaccineren. Het is maar 2,5 uur rijden van mijn huis, heb vorig jaar dan ook mijn beide paarden laten enten. Geen probleem bij mijn Nederlandse dierenarts, moest even wachten op de vloeistof.

Ik heb de vaccinaties gescheiden en niet tegelijk. Deels omdat het zo uitkwam, maar zou het ook niet tegelijk doen omdat ik een paard heb die heftig kan reageren op een entingen. Maar dit is een vraag voor de dierenarts of het wel of niet kan...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 12:54

Kidde schreef:
Ik doe zelf Westnijl in het voorjaar en Influenza in het najaar. Vanwege het muggenseizoen raden ze inderdaad voor Westnijl het voorjaar aan

Hier ook zo. Al een paar jaar nu.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 13:22

Ibbel schreef:
@moonfish13: ik denk dat je eea door de war haalt met moeraskoorts. Wat overigens óók geen zoonose is, maar waar euthanasie wel de 'beste' oplossing is, omdat paarden nadat/als ze zijn genezen levenslang geisoleerd moeten worden.

Hij had het echt over westnijl, ik hoorde dat er een entplan zou komen.
En dat de dierenarts zou komen die dag, ik vroeg mag ik daar bij zijn zodat ik weet wat ik in mijn pony spuit ja of nee.
Ze zei dat is prima, ik stel het juist op prijs dat je het serieus neemt.
Hij zei Westnijl is einde verhaal of echt doodziek.

En dus dat dieren mensen konden besmetten, dit is nu 4 jaar terug denk ik.
Ik weet zeker dat het zo verteld is.
Maar als het niet zo is ben ik alleen maar blij.
Maar bij aanvang op elke stalling bij enten etc en hij heeft aanvullend westnijl gehad, zijn ze allemaal even blij.
Een stal moet je eerst een veternaire check door, en deze dierenarts was ontzettend blij dat hij al 3 jaar de enting kreeg.
Hij zei na 3x kan je echt stellen dat ze veilig zijn.
Maar inderdaad, die dure zadeldekjes koopt men eerder dan dat ze enten voor westnijl.

Dat zag ik, le mieux dekjes en de duurste spullen maar een enting voor westnijl was zo duur.
Ja ik kreeg dit jaar ook een rolberoerte gezien hij niet met de massa meeging en dus geen lagere prijs.

Maar in een natuurgebied zit het gevestigd, ergens waar je het never verwacht kleinschalig.
Veeeeel riet, groen, echt een heerlijke plek.
Maar wel een paradijs voor muggen.
Dus de booster zit er weer in en het stelt me gerust daar.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 15:28

Dan zou mijn vertrouwen in die dierenarts ook meteen weg zijn zeg, als deze zulke mis informatie verspreidt met zulke vergaande gevolgen als die angstzaaierij ook doorgegeven wordt zoals nu. Je zou het paard maar laten inslapen door die dierenarts na besmetting.

Echt, ik hoop dat je het of verkeerd begrepen hebt en het over een andere ziekte gaat of dat je die dierenarts niet meer op zijn of haar woord gelooft en zeker niet alles tegen anderen gaat vertellen zonder te checken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 15:45

moonfish13 schreef:
Maar bij aanvang op elke stalling bij enten etc en hij heeft aanvullend westnijl gehad, zijn ze allemaal even blij.

Dit vind ik dan weer grappig.

Want enten tegen Westnijlvirus doet helemaal niks ter bescherming van andere paarden op het gebied van infectiedruk verlagen of groepsimmuniteit.
Juist omdat het virus circuleert en zich vermeerdert in vogels en het paard en de mens slechts eindgastheer zijn.

Waar je influenza moet enten om dus wel circulatie van het virus naar beneden te halen en andere paarden te beschermen en je op een fokkerij met veel dragende merries beter ook alle andere paarden tegen rhino vaccineert om de drachtige merries tegen de abortus variant te beschermen, doe je dat bij Westnijlvirus dus echt puur en alleen om het individu te beschermen tegen ziekte.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 15:46

MyChoice schreef:

Dit dacht ik ook :Y)

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 17:50

Wij zien dat er vragen zijn waarom de nieuwsredactie dit bericht heeft geplaatst. Wij zijn ons er van bewust dat dit nieuwsbericht niet echt paardgerelateerd is maar dachten dat het wel belangrijke informatie zou kunnen zijn voor de paardenhouders.
De topictitel hebben we ook even aangepast en we gaan kijken dat we dit topic de komende dagen kunnen aanvullen met informatie over het virus m.b.t. paarden.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 18:48

Firelight schreef:
Wij zien dat er vragen zijn waarom de nieuwsredactie dit bericht heeft geplaatst. Wij zijn ons er van bewust dat dit nieuwsbericht niet echt paardgerelateerd is maar dachten dat het wel belangrijke informatie zou kunnen zijn voor de paardenhouders.
De topictitel hebben we ook even aangepast en we gaan kijken dat we dit topic de komende dagen kunnen aanvullen met informatie over het virus m.b.t. paarden.

Met de huidige titel vind ik hem dan weer wel heel passend op de voorpagina :j

Melzazu

Re: Westnijlvirus komt onze kant op

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 19:43

Ik heb het wel eens tegelijk met influenza/tetanus gedaan maar ze adviseren tegen westnijl toch liever in het voorjaar ivm het muggenseizoen en aangezien de andere vaccinatie bij mij nu ergens december is ent ik het nu apart.

Dierenartsen in mijn omgeving geven het nog niet als advies aan alle paardenhouders maar als je vraagt naar enten tegen westnijl dan vinden zijn ze wel voor om het zo maar te zeggen. Ik voel me er zelf goed bij en onder het ook een goed werkend vaccin is vind ik het de moeite wel waard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 08:59

Celebi schreef:
Mijn dierenarts is er inmiddels stellig van overtuigd dat het een hele goede keuze is om je paard wel te enten. Zeker als je in een omgeving zit met veel muggen. Wij staan op een stal met rondom heel veel water en een groot meer dus het stikt hier enorm van de muggen. Toen ze dat zag was haar advies helemaal positief voor enten. Ik heb ook wel een oudje met gevoelige longen die niet tot nauwelijks reageert op entingen tot dusver dus op de kosten na zou ik geen enkele reden hebben om het niet te proberen.

Dat hebben wij hier allemaal niet, wil graag aan de DA vragen hoe groot de risico's zijn en voor en nadelen wbt wel en niet enten en hoe zij er zelf in staat. Ik ben ook niet voor onnodig volproppen met entingen dus wil dat wel eerst goed helder hebben allemaal.