Aanval op paarden in Dwingeloo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Re: Aanval op paarden in Dwingeloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 13:24

Dank jullie wel allemaal! BIJ12 is geweest en heeft DNA monsters genomen, alleen uitslag duurt 1 tot 3 maanden, dus heel lang. Ik word deze week ook gebeld door een consulent ivm wolfwerend raster. Helaas geen mogelijkheid ze binnen te zetten.
De paarden zijn gelukkig rustig, maar zijn wel allemaal om en nabij de 20. Het paard met de ergste verwondingen heeft een been blessure. Ik ben aan het kijken of ik voor haar een andere plek kan vinden ivm kwetsbaarheid.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 13:32

Wat eng Carmen! Hopelijk vind je voor je geblesseerde paard een ander plekje!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 15:40

Oef heftig, zou zeker zo'n zwakker dier verplaatsen inderdaad..hopelijk lukt het om er snel een raster omheen te zetten.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 16:53

Sodeletuut, wat ontzettend heftig en heel veel sterkte.
Een ongevraagde tip, als het nog kan? Laat je eigen dierarts ook DNA sporen afnemen en veilig stellen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 17:00

Wat heftig Sodeletuut!
Allemaal volwassen paarden dus. Hopelijk vind je gauw een goede plek voor het paard met blessure (die had al een blessure voor de aanval, denk ik te begrijpen?).

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 17:02

Sterkte TS, wat naar.
Ik hoop dat je er in ieder geval een omheining met een klap stroom op kunt zetten. Alle beetjes helpen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 17:25

senna21 schreef:
Sterkte TS, wat naar.
Ik hoop dat je er in ieder geval een omheining met een klap stroom op kunt zetten. Alle beetjes helpen.

Nou ja, tenzij het 2,5 meter hoog is en ook ingegraven helpt het alleen je eigen paarden hopelijk binnen te houden. Maar of dat beter is.. -O-

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 21:52

Wat duurd dat dna onderzoek toch achterlijk lang zeg!

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 22:55

Sodeletuut schreef:
Dank jullie wel allemaal! BIJ12 is geweest en heeft DNA monsters genomen, alleen uitslag duurt 1 tot 3 maanden, dus heel lang. Ik word deze week ook gebeld door een consulent ivm wolfwerend raster. Helaas geen mogelijkheid ze binnen te zetten.
De paarden zijn gelukkig rustig, maar zijn wel allemaal om en nabij de 20. Het paard met de ergste verwondingen heeft een been blessure. Ik ben aan het kijken of ik voor haar een andere plek kan vinden ivm kwetsbaarheid.

Pfff wat heftig
Zullen jullie geschrokken zijn
Ik hoop dat je voor het paardje met blessure een tijdelijke stalling vind

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 22:59

Popstra schreef:
Wat duurd dat dna onderzoek toch achterlijk lang zeg!

Dat snap ik ook niet

Als ik m’n Wolfhond z’n dna in USA laat testen heb ik vaak al binnen 2 weken resultaat met hoeveel procent wolf hij heeft en ook nog welk soort en welke andere rassen in procenten
Dat heeft totaal geen prioriteit want is gewoon een fun test maar wel heel aardig accuraat

Maar de BIJ12 doet er maanden over ..

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 23:03

germie schreef:
Zijn die krassen van een wolf?
Mijn paard had gisteren soortgelijke krassen en een scheurtje bij de kling. Ik zie dat als de ruin die gespeeld heeft.

Een ruin met nagels dan?
Zijn toch wel duidelijk wolven krassen
Het is zeer onwaarschijnlijk dat er nachts een roedel honden op pad is om paarden aan te vallen

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 23:17

ForGen in Hamburg doet onafhankelijk onderzoek. Maar ik heb geen idee wat de kosten van een dader onderzoek zijn.

In geval van nood zeggen zij, met een wattenstaafje die je met handschoenen aanpakt de wondranden bij langs gaan en het wattenstaafje daarna in een papieren envelop doen. Envelop NIET dicht likken. En die envelop in een andere envelop verpakken. En dan opsturen naar hen.
Dierenarts kan DNA ook afnemen en insturen naar hen.
Maar het wattenstaafje nooit in een plastic verpakking bewaren na afname.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 01:07

Dezelfde soort krassen zaten op koeien die in een stal stonden al enkele jaren terug. Daarvan werd door deskundigen beweerd dat het de wolf niet kon zijn. DNA bewees dat het wel de wolf was.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 10:55

Sodeletuut schreef:

Zou geen wolvenconsulent laten komen. Iedereen kan zich zo noemen.
En Zou geen "wolfwerend raster" aanschaffen. Zonde van je tijd en geld. Er zijn al genoeg aanvallen binnen de rasters geweest.
En hebben allang bewezen dat deze niet werken.
Zou dat geld besteden aan een plek, waar ze minstens snachts binnen kunnen staan.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 10:56

Wat heftig en naar zeg, heel veel sterkte!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 11:15

Doodeng. Gelukkig geen ergere verwondingen.
Je ziet toch duidelijk de pootstrepen op de rug staan, een paar van alle nagels tegelijk. Incl poging naar de lies en dergelijke. Snap niet dat mensen er zo argwanend tegenover staan dat dit een wolf is geweest.
Als eigenaar zou ik het terrein daar in de camera’s en wild-camera’s hangen incl lichtspots op beweging. Om toch beter te monitoren en gewaarschuwd te worden bij opnieuw wolven/een wolf op of rond het terrein.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 11:18

Hannanas schreef:
Je ziet toch duidelijk de pootstrepen op de rug staan, een paar van alle nagels tegelijk. Incl poging naar de lies en dergelijke. Snap niet dat mensen er zo argwanend tegenover staan dat dit een wolf is geweest.

Ik denk dat het mensen zijn die nog steeds geloven in wat de zelfbenoemde experts zeggen.

Hij valt geen grotere dieren zoals runderen en paarden.❌
Groepen paarden zijn veilig ❌

Hij is schuw, je ziet hem niet overdag❌
De kans dat je een wolf ziet is kleiner dan de loterij te winnen ❌
Hij komt niet in wolfwerende omheiningen❌
Hij dood voornamelijk wild.❌
Hij dood enkel via keelbeet.❌
Hij komt niet achter ruiters aan ❌
Hij pakt geen honden ❌
Hij komt niet in stallen❌
Met bewakingshonden zijn de weidedieren veilig ❌
Met ezels zijn wededieren veilig ❌
Hij valt geen mensen aan ❌
Valt geen kinderen aan❌

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 11:24

ik kan de fotos niet zien want die zijn verstopt in Facebook, maar meerdere paarden tegelijkertijd verwond is sowieso heel vreemd en heel naar. Veel sterkte

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 11:50

Volgens BIJ12 biedt een stabiele kudde ook bescherming tegen wolven.
9 dieren die al jaren met elkaar lopen zijn imo een stabiele kudde.

Ook blijkt maar weer dat deze kudde geen beletsel is voor een roofdier om het toch maar even te proberen.

Zijn ze dermate geschrokken en weggejaagd door deze kudde of proberen ze het een volgende keer weer, maar dan met een andere jachttechniek en meer wolven.
Een beproefde succesvolle tactiek is met 3 a 4 wolven een beoogde prooi afleiden en dat 1 van de aanvallers de strek pees doorbijt.
Of juist dier bij de neus grijpen.
En is het dier immobiel gemaakt dan begin ze maar in de flank of via de vulva of anus te vreten.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 13:20

Hannanas schreef:

Vind het wel wat typisch dat de bokkers nu ineens accepteren dat het een wolf is nu het om paarden van een bokker gaat.
Voordat Sodeletuut zich meldde kon het absoluut geen wolf zijn geweest.
Ik heb de foto's niet gezien, maar er zijn meer van dit soort berichten met krassen en die zijn allemaal bewezen wolf geweest.

Trouwens geen commentaar op jou maar als aanvulling Hannanas.

Sodeletuut; sterkte. Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat wijsheid is. Juist wel een wolfwerende omheining (liefst hoger) want misschien schrikt dat de wolven juist af.
Of juist geen maatregelen kwa omheining met het risico dat het een volgende keer minder goed afloopt.
Heel veel sterkte en wijsheid met je beslissing verder.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 15:47

Zonder raster zeiken mensen als er wel wat gebeurt. Daarom zou ik die wel nemen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 16:16

germie schreef:
Zonder raster zeiken mensen als er wel wat gebeurt. Daarom zou ik die wel nemen.

Als je teveel geld hebt kun je dat doen ja :j
Als je je er fijn bij voelt ook.
Maar doe het niet omdat er anders mensen zonder verstand er wat van vinden...

https://www.facebook.com/permalink.php? ... 0451341057

maar weet dat 165 niet eens genoeg is

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 16:23

Het nadeel van een goed raster is dat je paarden ook niet wegkomen als er wel wolven binnen komen. Wolven kunnen ook onder de afrastering doorgraven.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 19:11

germie schreef:

Een wolvenraster voor paarden bestaat uit twee delen, een houten voor de paarden en dan nog een wolvenraster van minimaal 1.60 en daar voor nog een gronddraad. Als je paarden aan de kletter gaan wil je ze namelijk niet door 7 a 8 draden hebben, want dan is je paard zeker stuk. Geen idee wat dat grapje kost, maar veel, niet iedereen heeft dat 123 ter beschikking. Verder is het daar zandgrond, dus graven kan daar ook, vandaar de gronddraad, maar daar moet dan niet een takje op vallen of wat.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 19:59

germie schreef:

Mensen zeiken toch wel. Goed raster, geen goed raster, 24/7 buiten, niet 24/7 buiten :j