[BE] Moeraskoorts (EIA) vastgesteld in Lokeren, paard ingeslapen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

office

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:53

DubbelFun schreef:
Het probleem van het Chinese vaccin zal wel zijn dat zij daar nog veelal werken met levende ziektekiemen en het lichaam daar dus antistoffen tegen aan moet gaan maken.
Als het hier dus standaard is om dieren te euthanaseren als blijkt dat ze antilichamen hebben dan zouden ook alle gevaccineerde dieren daar onder vallen.

Oké klinkt logisch omdat het anders ook niet meer op te sporen is in een dier ?

DubbelFun

Re: [BE] Moeraskoorts (EIA) vastgesteld in Lokeren, paard ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:59

Klopt, maar misschien kunnen vaccins ook worden voorzien van een soort markering zodat uit een bloedtest blijkt dat antilichamen alleen is EIA-besmetting en antilichamen+marker is vaccinatie.
Maar dan zouden er nu al onderzoeken gaande moeten zijn om dat te kunnen maken en omdat er te weinig gevallen (bekend) zijn is dat te kostbaar en wordt dus niet gedaan.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:06

office schreef:
Het is gelukkig nog een zeldzame ziekte maar ik vind het wel een beangstigende gedachte.Voor al in gebieden waar veel paarden dicht bij elkaar zijn.
Ik las dat dazen ze (ook ? ) verspreiden en dat zijn er heel veel dit jaar :( .

Dazen kunnen het verspreiden het van paard naar paard. Dit gaat alleen over hele korte afstand omdat het virus zich verspreid doordat er nog bloed van het besmette paard aan de mond van de daas zit als het een gezond paard prikt. Om besmetting mogelijk te maken moet een gezond paard binnen 200 meter van een besmet paard zijn anders is het bloed op de mond van de daas alweer te veel opgedroogd.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:17

Maar zijn alleen dazen het gevaar ( en er zijn al verschillende dazen soorten ) of ook andere bloedzuigende insecten? Want teken kunnen een bacterie bijvoorbeeld langer bij zich dragen toch ?
En bij direct contact met soort genoten kan er mogelijk ook al bloed contact voor komen ?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:20

Verschillende bronnen geven heel verschillende informatie over welke dieren het kunnen overdragen.
Het zou maximaal 4u overleven op een host.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:37

Mijn neef (ook in belgie) heeft hetzelfde meegemaakt op de pensionstal waar hij staat.

FAVV kwam controleren of alle paarden in de database stonden. Een paar paarden stonden er nog niet in. 1 paard was maanden geleden al geïmporteerd maar had geen importpapieren etc erbij voor hem in de database te zetten. Dus er moest bloed getrokken worden. Het paard testte positief op EIA en werd meteen ingeslapen. Dier was overigens niet ziek. De gehele stal moest idd 3 maanden in quarantaine. Gelukkig waren er geen andere besmettingen en hoefde er geen andere paarden ingeslapen.

Lijkt mij vreselijk als je je paard moet laten inslapen hierdoor.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:41

De 200 meter die vaak genoemd word is een combinatie van het gedrag van de insecten en hoe lang ze het kunnen verspreiden. In de VS mag je besmette paarden ook isoleren dan moeten ze ten minste 200 yards afgezonderd zijn van andere paarden.

Het virus overleeft niet in insecten dus het moet echt op het insect zitten, veel andere virussen en bacteriën kunnen wel vermeerden en overleven in insecten maat EIA niet. Naast dazen zijn andere bloedzuigende een risico en ook niet steriele naalden bijvoorbeeld.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:42

Inderdaad afschuwelijk..en bijzonder dat de andere paarden geen bloedtest kregen .

office

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:43

pluklief schreef:
De 200 meter die vaak genoemd word is een combinatie van het gedrag van de insecten en hoe lang ze het kunnen verspreiden. In de VS mag je besmette paarden ook isoleren dan moeten ze ten minste 200 yards afgezonderd zijn van andere paarden.

Het virus overleeft niet in insecten dus het moet echt op het insect zitten, veel andere virussen en bacteriën kunnen wel vermeerden en overleven in insecten maat EIA niet. Naast dazen zijn andere bloedzuigende een risico en ook niet steriele naalden bijvoorbeeld.

En de paarden tandarts want die zie ik echt niet na elk paard de spullen desinfecteren?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:59

Als ik met mijn paarden door europa reis ben ik niet verplicht te laten testen. Alleen wanneer de bestemming daar om vraagt. Dit is nochtans alleen in Italie het geval geweest en hoefden we niet te doen omdat wij vanuit Nederland kwamen.

Als ik een paard uit Italie laat komen is dit ook niet verplicht wanneer ik daar zelf niet om vraag. Het is niet verplicht bij de overheids instanties

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:07

Toen ik vanuit Frankrijk een jaarling verkocht naar België vertelde de koopster dat er binnen korte tijd na aankomst bloed afgenomen moest worden voor een test op EIA.
En inderdaad dat euthanasie verplicht was bij een positieve test, gelukkig was de test negatief.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:12

Binnen de EU is het ook geen verplichting, maar alles van buiten de EU wel. En het gevaar is dus import uit Oost-Europa, want voor landen van buiten het EU-gebied is het erg aantrekkelijk (financieel en importtechnisch) om paarden vanuit binnen de EU te verkopen en alle paarden die nu binnen het EU-gebied vallen zijn daar ook nooit getest vooral de landen die in 2004 en 2007 zijn toegetreden. Dus alles wat daar toen al heerste mag nu vrijelijk door de EU reizen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:28

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:29

DubbelFun schreef:
Popstra schreef:
Voor een gezondheids certificaat hoef je geen goggins test te laten doen. Dat gebeurd enkel op verzoek van diegeen die importeerd.
_San87_ schreef:
Dan zou de eerste stap zijn verplicht testen op EIA bij im-/export, lijkt me.

In Nederland is bij export naar buiten-EU een Coggings-test verplicht, zo ook vanuit Amerika/Canada hier naar toe. Dus de verkoper is verplicht te testen, niet de koper!!

En ook hier komt EIA (onder de radar) voor; in maart 2025 is bij een test in Wageningen nog een te exporteren paard positief bevonden (antilichamen zijn aangetroffen).
Overigens was ook dit paard oorspronkelijk uit Oost-Europa afkomstig.

Ligt eraan wat je export noemt én waar het paard naartoe gaat

Export binnen de EU (wat feitelijk intraverkeer is) is vanuit Nederland geen coggins test verplicht.

Bij export de EU uit hangt het helemaal af van de eisen op het gezondheidscertificaat van het ontvangende land, of er getest moet worden.

Naar de VS is het voor het gezondheidscertificaat niet verplicht om te testen - de enige test die vereist wordt is CEM bij merries en hengsten vanaf 2 jaar - maar... Alle paarden die in de VS aankomen worden daar een paar dagen in quarantaine gezet en getest op o.a. EIA en als een paard dan positief blijkt, wordt het alsnog geëuthanaseerd. Beetje duur grapje om dan een paard met onbekende EIA status die kant op te sturen, dus test bijna iedereen vrijwillig vast voor vertrek op EIA.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:45

office schreef:
pluklief schreef:

En de paarden tandarts want die zie ik echt niet na elk paard de spullen desinfecteren?

Op een vorige stalling was ik een keer aanwezig toen alle paarden collectief gevaccineerd werden (ik was\ben daar niet altijd zelf bij) en toen deed die DA alle paarden met dezelfde naald. Ik dacht daar toen ook van dat het niet hygienisch was. Overigens zijn er toen geen ziektes uitgebroken daar.... :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:05

nieky1993 schreef:
Mijn neef (ook in belgie) heeft hetzelfde meegemaakt op de pensionstal waar hij staat.

FAVV kwam controleren of alle paarden in de database stonden. Een paar paarden stonden er nog niet in. 1 paard was maanden geleden al geïmporteerd maar had geen importpapieren etc erbij voor hem in de database te zetten. Dus er moest bloed getrokken worden. Het paard testte positief op EIA en werd meteen ingeslapen. Dier was overigens niet ziek. De gehele stal moest idd 3 maanden in quarantaine. Gelukkig waren er geen andere besmettingen en hoefde er geen andere paarden ingeslapen.

Lijkt mij vreselijk als je je paard moet laten inslapen hierdoor.

en dan die 3 maanden er voor, je traint gewoon met je gezonde paard en dan testen ze en blijkt het drager te zijn. Nou, dank je de koekoek, maar mijn paard werd dan echt niet ingeslapen. Dan ging ik echt wel op zoek naar een weiland ergens verder weg van andere dieren. En zelfs het gewoon 's nachts meenemen van mijn paard zou ik nog overwegen. je laat je kind toch ook niet inslapen als die een besmettelijke ziekte heeft zoals een koortslip? (dat is ook overdraagbaar en raak je nooit meer kwijt).

Ik hoop niet dat ik zoiets ooit meemaak. Daar kom je nooit meer overheen als het je paard betreft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:07

Hoe moeilijk soms ook... ik denk niet dat je kinderen met huisdieren moet willen vergelijken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:18

DubbelFun schreef:
Hoe moeilijk soms ook... ik denk niet dat je kinderen met huisdieren moet willen vergelijken.

Ik doe dat wel. Ik zou me ook geen raad weten als men mijn gezonde paard zou willen doden.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:27

Ik zou mijn paard ook niet afgezonderd in z'n uppie ergens op n weiland willen houden. Die zou doodongelukkig zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:31

Getup schreef:
Ik zou mijn paard ook niet afgezonderd in z'n uppie ergens op n weiland willen houden. Die zou doodongelukkig zijn.

Dan zet je er een geit bij, dat mag weer wel.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:36

germie schreef:
Getup schreef:

Dan zet je er een geit bij, dat mag weer wel.

Of andere positief geteste paarden...
Was er in Italië niet zo'n initiatief waarbij ze een aantal positief geteste paarden bij elkaar hielden op 1 plek? Dus een soort pensionstal alleen voor EIA paarden...

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:42

Dat zou inderdaad nog wel kunnen. Zou voor mij ook de enige optie zijn; met een ander paard samen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:14

DubbelFun schreef:
Er is al sinds 1986 een vaccin tegen EIA wat goede resultaten geeft alleen komt dat uit China en komt in de VS niet door de FDA-keuring.
Geen idee waarom het ook niet is aangemeld voor EU.

Ik las dat het enorm veel zware bijwerkingen geeft.

Ik zou ook moeite hebben met een gezond dier doden alleen omdat het drager is.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:27

Dit zijn geen gezonde dieren! Daarbij is het erg besmettelijk voor andere paarden dus zonder vaccin is dat de enige optie.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:36

Nouja als ze geen symtomen hebben en enkel drager zijn dan is dat best zuur natuurlijk.
Ik moet er ook niet aan denken