Fatshaming of dierenmishandeling? Maneges worstelen met overgewicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 09:22

Jockeys moeten op een weegschaal voor de wedstrijd samen met hun zadel. Sommigen doen er heel wat voor om een juist gewicht te bereiken. Je moet er wat voor over hebben- het welzijn van de paarden is het belangrijkste.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 09:23

anjali schreef:
Jockeys moeten op een weegschaal voor de wedstrijd samen met hun zadel. Sommigen doen er heel wat voor om een juist gewicht te bereiken. Je moet er wat voor over hebben- het welzijn van de paarden is het belangrijkste.

Is het bij jockeys welzijn of om een race te winnen?
En iedereen gelijk moet zijn.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 09:25

DuoPenotti schreef:
@belle boef
Zoals je hebt kunnen lezen ben ik niet tegen een gewichtsgrens. Integendeel.

Maar bmi is ondertussen wel een erg achterhaald ding.
Waarin je je behoorlijk kunt vergissen.

Die manege wil juist fitte mensen op het paard. Maar op deze manier slaat dat de plank mis.
Waarbij ik overigens zeker weet dat als een sportman daar aan komt, met te hoog bmi ze niet naar zijn bmi vragen. Want te hoog bmi linkt men gelijk aan vet.
Dat is gewoon raar.

Ik snap heel goed wat jij bedoeld. En ik bedoel enkel te zeggen dat een richtlijn, fair of niet al beter is dan helemaal niks. Het laat in ieder geval zien dat ze welzijn van dieren voorop stellen. Zonder dit soort richtlijnen ookal voelen ze krom veranderd er nooit wat. Een kromme richtlijn zal op weerstand stuiten maar dat zal er ook voor zorgen dat er iemand een betere richtlijn ontwikkeld.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Fatshaming of dierenmishandeling? Maneges worstelen met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 09:28

Dat ben ik wel met je eens :j

Ik vind het goed dat er richtlijnen zijn.
En dat dan iemand gekwetst word is verdrietig, maar helaas.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 09:29

Ik vind dat Margitta ( toevallig een ex nichtje, ooit met mijn neef getrouw geweest ) het goed verwoord.
Niet op een beschuldigende manier, maar juist goed onderbouwd en met oog voor het welzijn van hun paarden.
En als je te dik bent, laten we wel zijn, het is een huidige tendens, geeft het wel een stimulans om wat aan je gewicht te doen. Waardoor je waarschijnlijk gezonder gaat eten en daarmee je hele eigen welzijn een boost geeft. Daarnaast is het ook voor de toekomstige zorg en kwalen die op de loer liggen, ook beter als je gezond gaat leven. Daarmee voorkom je de kans op diabetes 2.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 09:31

Volkomen redelijk maar tis toch een lastige boodschap.
Hier zie ik nog best wat stevige meiden/ dames (soms ook met lichte mentale beperking) voor wie paardrijden de enige haalbare sport is en die dan toch maar op een stevige fjord of haf worden gehesen, met wat extra dekjes eronder voor meer demping, en die zo een uurtje iets van beweging krijgen.

Sneu voor het paard maar uit een soort van compassie met de persoon gebeurt het dan toch.
Ik vind daar wat van

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 09:53

Nieuwsredactie schreef:
Bij manege Scheldestad in Vlissingen houden ze zich aan de maximale norm. "Dat betekent dat je soms moet zeggen dat je geen paard beschikbaar hebt voor iemand met een zwaarder postuur", zegt Margitta Rodrigues Das Chagas. "Dat moet je wel voorzichtig brengen, sommige jonge meiden die hier paardrijden dijen ineens uit, dan moet je ze toch vertellen dat ze niet meer op hun lievelingspony of paard mogen rijden. Dat is niet leuk om te horen, maar ik ken ook mensen met een eigen paard die hun gewicht goed in de gaten houden of zelfs gaan afvallen om ervoor te zorgen dat ze op hun paard kunnen blijven rijden."
Alsof alleen manegemensen uitdijen en te zwaar op een paard willen zitten, en enkel mensen met een eigen paard hun gewicht in de gaten houden of afvallen om te rijden :? . Ik ken genoeg manegemensen die zijn afgevallen om te rijden (mijzelf inclusief) en je ziet online vaak genoeg mensen op een eigen paard waarvan je denkt "wellicht dat je er beter naast kan staan tot er paar kilo af is".

CrazyCat schreef:
mika11 schreef:
90 kilo zou toch kunnen als max gewicht, voor de sterkere paarden.
Daarboven is voor een mens ook best obese, of je moet heel lang zijn of zo.
Dat moet iedereen zelf weten, maar voor een dier wat het moet dragen is een max gewicht wel fijn.
Een eigen paard is nog anders, dan een manege paard die meerdere uren per dag met allerlei verschillende mensen op z'n rug moet lopen.
Ik weeg 82 kilo, maar ik ben verre van obese. Ik ben 1m83 en dat is tegenwoordig voor een Nederlandse vrouw niet eens meer opvallend groot.
Ik ben het met je eens dat dat vere van obees is hoor. Maar ik ben 1,80m maar als ik over de 80kg kom heb ik echt wel overgewicht (idd zeker niet obees dus, maar echt net overgewicht, 80 is mijn max om gezond te zijn). Zal met lichaamsbouw wat schelen, maar je zal niet super ver onder die grens liggen. Mijn min ligt overigens rond de 60kg, daaronder wordt het ondergewicht.

Dat dat tegenwoordig niet zo vreemd meer is, tja dat is toch juist het punt. Dat hoge gewichten steeds normaler zijn, maar de paarden daar niks aan hebben en daar niet meer van kunnen dragen. En met een gezond gewicht ook een paard-vriendelijk gewicht hebben kan ook prima voor lange mensen. Betekend wel extra opletten want die lengte komt met extra gewicht, en je zal dus minder "speling" hebben (waarbij je kan discusseren of iemand die korter is uberhaupt die "speling" zou moeten willen gebruiken, maar dat is een ander verhaal waar ik niet in alle punten ben gedoken en dus niks over ga zeggen).

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 10:00

Heel goed dat ze maximale gewichten gaan hanteren. Sneu voor de mensen die dan net buiten de boot vallen. Aan de andere kant als je zo graag wilt paardrijden dan kan je die paar kilo ook wel afvallen.

Voor de mensen die écht veel te zwaar zijn, misschien niet leuk om te horen dat je niet op een paard mag zitten, maar neem aan dat je dat dan toch ook wel kan begrijpen.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 10:39

Ik vind dit vanzelfsprekend.

Kinderen leren toch ook wanneer ze niet meer op een A/B/C-pony passen? Heeft niets met fatshaming te maken, maar met wat past.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 10:42

Cambionn schreef:
CrazyCat schreef:
Ik weeg 82 kilo, maar ik ben verre van obese. Ik ben 1m83 en dat is tegenwoordig voor een Nederlandse vrouw niet eens meer opvallend groot.
Ik ben het met je eens dat dat vere van obees is hoor. Maar ik ben 1,80m maar als ik over de 80kg kom heb ik echt wel overgewicht (idd zeker niet obees dus, maar echt net overgewicht, 80 is mijn max om gezond te zijn). Zal met lichaamsbouw wat schelen, maar je zal niet super ver onder die grens liggen. Mijn min ligt overigens rond de 60kg, daaronder wordt het ondergewicht.

Dat dat tegenwoordig niet zo vreemd meer is, tja dat is toch juist het punt. Dat hoge gewichten steeds normaler zijn, maar de paarden daar niks aan hebben en daar niet meer van kunnen dragen. En met een gezond gewicht ook een paard-vriendelijk gewicht hebben kan ook prima voor lange mensen. Betekend wel extra opletten want die lengte komt met extra gewicht, en je zal dus minder "speling" hebben (waarbij je kan discusseren of iemand die korter is uberhaupt die "speling" zou moeten willen gebruiken, maar dat is een ander verhaal waar ik niet in alle punten ben gedoken en dus niks over ga zeggen).

Ik heb mijn hele leven flink ondergewicht gehad, ik was met deze lengte altijd tussen de 58 en 62 kilo. Ik heb inderdaad nu voor mezelf net teveel gewicht eraan door medicatie, menopauze etc. Maar dan hebben we het over een klein zwembandje, niet over echt in de weg zittend uit balans brengend overgewicht. Overigens ben ik rond de 60 kilo wel echt te dun hoor. 74-76 zou ik ideaal vinden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 10:52

DuoPenotti schreef:
anjali schreef:

Is het bij jockeys welzijn of om een race te winnen?
En iedereen gelijk moet zijn.

Natuurlijk, maar ik bedoelde "Je moet er wat voor over hebben" in het algemeen als je wilt paardrijden.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 11:00

Ik vind het heel goed dat ze dit doen en ik hoop dat idee zich ook verder gaat ontwikkelen. Want op wedstrijd zie ik echt nog wel met regelmaat een te zware ruiter op haar eigen paard die niet in het zadel past. Ook op instagram zie ik hier het een en ander voorbij komen wat na mijn idee echt niet kan. Maar bij de comments is iedereen alleen maar lovend terwijl je ziet dat de rug van t paard eraan gaat door het gewicht.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 11:02

littleroosie schreef:
Ik vind het heel goed dat ze dit doen en ik hoop dat idee zich ook verder gaat ontwikkelen. Want op wedstrijd zie ik echt nog wel met regelmaat een te zware ruiter op haar eigen paard die niet in het zadel past. Ook op instagram zie ik hier het een en ander voorbij komen wat na mijn idee echt niet kan. Maar bij de comments is iedereen alleen maar lovend terwijl je ziet dat de rug van t paard eraan gaat door het gewicht.

Absoluut dat vind ik ook hoor. Alleen kun je iemand niet weigeren op zijn eigen paard te rijden. Dat is toch echt eigen verantwoordelijkheid (helaas soms)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 11:07

De mens denkt overal maar recht op te hebben, nou dat is dus niet zo. De maneges moeten vooral de prio bij de paarden leggen, niet bij de klanten. En ben je een beetje paardenliefhebber, dan snap je dat ook, lijkt me.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 11:16

CrazyCat schreef:
Cambionn schreef:

Ik heb mijn hele leven flink ondergewicht gehad, ik was met deze lengte altijd tussen de 58 en 62 kilo. Ik heb inderdaad nu voor mezelf net teveel gewicht eraan door medicatie, menopauze etc. Maar dan hebben we het over een klein zwembandje, niet over echt in de weg zittend uit balans brengend overgewicht. Overigens ben ik rond de 60 kilo wel echt te dun hoor. 74-76 zou ik ideaal vinden.
Oh ik neem je niks kwalijk hoor. Ik ben door medicatie ook zwaar aangekomen en heb daar tegen in moeten afvallen (medicatie is chronisch). Dat is echt geen pretje. Ik postte het meer omdat er in topics over dit onderwerp ook altijd mensen zijn die denken dat lange mensen nooit meer zouden mogen paardrijden met zulke regels omdat die altijd meer wegen en gebruikte jouw post om op in te haken, maar dat het was niet per se tegen jou in bedoeld. Maar dat was idd niet helemaal duidelijk van mij uit. Excuses.

60 zou voor mij ook wel erg dun zijn overigens, maar volgens de dokter mijn min. Ik was vroeger 70 en dat was mooi. Iets dunner zou wellicht kunnen, ben na een operatie waarbij ik geen vast voedsel mocht wel eens 65 geweest en dat was ook nog wel prima, maar denk dat 60 wel wat te veel/weinig van het goede is. Helaas naast de medicatie ook geen begin 20 meer en begin ik dat te merken, blijf nu beetje hangen op 75. Iets meer vet dan ik zou willen, maar het is nog gewoon prima dus we doen het er maar mee.

Ik merk trouwens tussen 80 en 75 al wel echt verschil in het rijden. Beide wil wel, maar met 75 ben ik toch net wat soepeler enkan ik makkelijker mee bewegen. Meer dan 80 klim ik niet op een paard, dus van toen ik daarboven was weet ik de invloed niet uit eerste hand maar vermoed niet dat het er beter van wordt.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 11:18

Amber_anne schreef:
Ik wilde laatst een rit boeken bij de mill ranch voor mij en een vriendin. Ze geven op de website al aan dat als je een te hoog bmi hebt (uit mijn hoofd hoger dan 25) je sowieso wordt uitgesloten, ondanks je gewicht. Met een normaal bmi kun je daar terecht tot 100 kilo

Buiten dat bmi al wel 100 keer is weerlegd door biologen, mijn bmi is ook net te hoog. Ik weeg 63 kilo :+

Mi goed dat ze maximale gewichten aanhouden, maar ik vind 80 kilo eigenlijk helemaal nog niet zo zwaar. Houd dan die 20% regel aan, rekening houdend met waar de dieren voor gefokt zijn (trekpaarden, zoals hierboven wordt genoemd).

Uiteindelijk denk ik dat evenwicht, rijvaardigheid en het mate van in de weg zitten voor het paard een grotere factor speelt bij slijtage dan droog gewicht.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 11:32

littleroosie schreef:

Herkenbaar, met jureren heb ik helaas wel eens ruiters in de ring waarvan ik denk 'stap af en ga afvallen'.
Reglementair kun je er weinig mee als official.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 11:40

Amber_anne schreef:
Ik wilde laatst een rit boeken bij de mill ranch voor mij en een vriendin. Ze geven op de website al aan dat als je een te hoog bmi hebt (uit mijn hoofd hoger dan 25) je sowieso wordt uitgesloten, ondanks je gewicht. Met een normaal bmi kun je daar terecht tot 100 kilo
Dat klopt niet helemaal. Ze geven aan ook te kijken naar BMI en dat je geweigert kan worden, niet dat je sowieso wordt uitgesloten. Boven de 25 kijken ze naar mijn ervaring case-to-case. Mijn oom rijd daar ook weleens terwijl hij net over 25 zit. Maar zijn gewicht is niet heel raar voor zijn lengte en hij heeft rijervaring, wat ze vermoedelijk ook meenemen.

Het gaat ze er denk ik meer om dat bijv. korte obese mensen geweigerd kunnen worden ondanks dat die onder de max zitten. Maar ik werk er niet, dus als je hun officiele redenering wil moet je dat aan hun vragen.

denisesilver schreef:
Buiten dat bmi al wel 100 keer is weerlegd door biologen, mijn bmi is ook net te hoog. Ik weeg 63 kilo :+

Mi goed dat ze maximale gewichten aanhouden, maar ik vind 80 kilo eigenlijk helemaal nog niet zo zwaar. Houd dan die 20% regel aan, rekening houdend met waar de dieren voor gefokt zijn (trekpaarden, zoals hierboven wordt genoemd).

Uiteindelijk denk ik dat evenwicht, rijvaardigheid en het mate van in de weg zitten voor het paard een grotere factor speelt bij slijtage dan droog gewicht.
Als je kijkt naar de daadwerkelijke regels zijn er verschillen tussen de paarden hun max gewicht en tussen de niveaus. Die 100kg is geld niet overal noch voor elk paard. Ze hebben verschil tussen paarden en rijvaardigheid al enigsinds meegenomen.

Ik hoor soms berichten dat The Mill Ranch zouden discrimeneren omdat ze deze regels hebben, maar ik vind eigenlijk dat ze het heel netjes doet allemaal. Voor een partij waar onbekende ruiters kunnen komen rijden, vind ik ze nog best veel nuance erin hebben (want laten we eerlijk zijn, je kan niet iedereen 1 op 1 persoonlijk bekijken als je vaak nieuwe gastruiters krijgt dus je hebt iets van vaste regels nodig).

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 12:15

Ik durf er geen precieze gewichtgrens op te plakken. Dat laat ik liever aan mensen over die hier echt onderbouwd iets over kunnen zeggen. Op basis van meetgegevens en wat we weten over belastbaarheid. Voor mijn part 90kg. Dat weet ik niet.

Maar het bestaan van een grens vind ik wel vanzelfsprekend. Zeker bij maneges.

En dat is niet fatshaming.
Dat is hetzelfde als de lengte eis bij de attracties in de Efteling. Dat is hetzelfde als dat een man van 1.60 waarschijnlijk geen kansen heeft in basketbal. En dat een A pony geen 1.60 parcours voor paarden kan springen.
Lengte is gewoon een feit. Gewicht is gewoon een feit.
En buiten bepaalde marges valt er niets meer te nuanceren of compenseren met wat dan ook.

Het heeft niks met jou te maken, er is niemand schuld. Het is geen discriminatie.
Het kán gewoon niet.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 12:21

Ik vind het een uitstekende ontwikkeling. Heeft totaal niets met fatshaming te maken. Bizar dat dat in de titel staat.
Vond deze info op I-net van een manege in Zeewolde. Keurig uitgelegd en respectvol beschreven. Er zijn nu eenmaal grenzen.
https://www.manegezeewolde.nl/uploads/7 ... -grens.pdf

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 12:25

denisesilver schreef:
Amber_anne schreef:

The Mill Ranch is een western stal, een traditioneel westernzadel weegt al zomaar 15-20kg. Iemand die 80kg weegt komt dus al snel rond de 100kg op de rug. Goede zaak dat ze daarom iets van een richtlijn aanhouden.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 12:27

Ah kijk, dat scheelt. En die western paarden zijn vaak ook nog een slag kleiner.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 13:03

Ik vind de richtlijn ook helemaal top hoor, snap het ook volkomen die paarden moeten allemaal verschillende mensen met allemaal verschillende ervaringen rond tillen.

Het viel mij gewoon op bij het boeken

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 13:13

DuoPenotti schreef:
@belle boef
Zoals je hebt kunnen lezen ben ik niet tegen een gewichtsgrens. Integendeel.

Maar bmi is ondertussen wel een erg achterhaald ding.
Waarin je je behoorlijk kunt vergissen.

Die manege wil juist fitte mensen op het paard. Maar op deze manier slaat dat de plank mis.
Waarbij ik overigens zeker weet dat als een sportman daar aan komt, met te hoog bmi ze niet naar zijn bmi vragen. Want te hoog bmi linkt men gelijk aan vet.
Dat is gewoon raar.

Helemaal met jou eens BMI is de grootste kolder en hiermee slaan ze de plank volledig mis. Ik heb ook een verhoogd bmi maar ik ben echt alles behalve te dik, ik train dus ik heb meer spiermassa wat mij zwaarder maakt.

Dat ze een lijn trekken in gewicht begrijp ik heel goed en vind ik ook heel goed van maneges!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 13:22

office schreef:
Ik weet niet zeker of een lang lichaam echt fijner is voor een paard qua balans houden.

Vet heeft een vertraagde beweging. Paarden kunnen er zelfs last van hebben als de amazone geen goede sportbh aanheeft blijkt uit onderzoek. Het gaat niet alleen om gewicht, maar dus ook hoe het lichaam verdeeld is. Vet heb je geen controle over in beweging, spieren wel of iig een stuk meer

Dan kan je alsnog te zwaar zijn en ja ook te lang. Maar dan moet je echt heel flink lang zijn om ze uit balans te halen, terwijl een sportbh dus al invloed heeft op een paard. Zelfs als het gewicht van de amazone ruim binnen de grens valt.

En helaas, dan kan je nog heel goed kunnen rijden, maar het blijft dus wel invloed hebben op het paard wat ook echt meetbaar is. Dus ja, rijvaardigheid is van belang, maar de stelling dat paard minder last heeft van mee zittende zwaardere ruiter is dus al lastig, want er zal altijd een deel niet mee kunnen komen en juist achter de beweging aan komen. Dat is meer van belang bij eigen paarden. Bij manegedieren heb je gewoon al veel sneller niet die goed meezittende ruiter.

Plus dat je uit moet gaan van egzond gewicht van het paard. Als die zelf te zwaar is kunnen ze dus al een lager percentage maar dragen. En daar gaat het ook vaak fout. Een dikke pony of paard waarbij uitgegaan wordt van 20%, terwijl je daar dus juist een lager percentage aan zou moeten houden.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 11-07-25 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt