Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
anjali schreef:Jockeys moeten op een weegschaal voor de wedstrijd samen met hun zadel. Sommigen doen er heel wat voor om een juist gewicht te bereiken. Je moet er wat voor over hebben- het welzijn van de paarden is het belangrijkste.
DuoPenotti schreef:@belle boef
Zoals je hebt kunnen lezen ben ik niet tegen een gewichtsgrens. Integendeel.
Maar bmi is ondertussen wel een erg achterhaald ding.
Waarin je je behoorlijk kunt vergissen.
Die manege wil juist fitte mensen op het paard. Maar op deze manier slaat dat de plank mis.
Waarbij ik overigens zeker weet dat als een sportman daar aan komt, met te hoog bmi ze niet naar zijn bmi vragen. Want te hoog bmi linkt men gelijk aan vet.
Dat is gewoon raar.
Nieuwsredactie schreef:Alsof alleen manegemensen uitdijen en te zwaar op een paard willen zitten, en enkel mensen met een eigen paard hun gewicht in de gaten houden of afvallen om te rijdenBij manege Scheldestad in Vlissingen houden ze zich aan de maximale norm. "Dat betekent dat je soms moet zeggen dat je geen paard beschikbaar hebt voor iemand met een zwaarder postuur", zegt Margitta Rodrigues Das Chagas. "Dat moet je wel voorzichtig brengen, sommige jonge meiden die hier paardrijden dijen ineens uit, dan moet je ze toch vertellen dat ze niet meer op hun lievelingspony of paard mogen rijden. Dat is niet leuk om te horen, maar ik ken ook mensen met een eigen paard die hun gewicht goed in de gaten houden of zelfs gaan afvallen om ervoor te zorgen dat ze op hun paard kunnen blijven rijden."
CrazyCat schreef:Ik ben het met je eens dat dat vere van obees is hoor. Maar ik ben 1,80m maar als ik over de 80kg kom heb ik echt wel overgewicht (idd zeker niet obees dus, maar echt net overgewicht, 80 is mijn max om gezond te zijn). Zal met lichaamsbouw wat schelen, maar je zal niet super ver onder die grens liggen. Mijn min ligt overigens rond de 60kg, daaronder wordt het ondergewicht.mika11 schreef:Ik weeg 82 kilo, maar ik ben verre van obese. Ik ben 1m83 en dat is tegenwoordig voor een Nederlandse vrouw niet eens meer opvallend groot.90 kilo zou toch kunnen als max gewicht, voor de sterkere paarden.
Daarboven is voor een mens ook best obese, of je moet heel lang zijn of zo.
Dat moet iedereen zelf weten, maar voor een dier wat het moet dragen is een max gewicht wel fijn.
Een eigen paard is nog anders, dan een manege paard die meerdere uren per dag met allerlei verschillende mensen op z'n rug moet lopen.
Cambionn schreef:CrazyCat schreef:Ik ben het met je eens dat dat vere van obees is hoor. Maar ik ben 1,80m maar als ik over de 80kg kom heb ik echt wel overgewicht (idd zeker niet obees dus, maar echt net overgewicht, 80 is mijn max om gezond te zijn). Zal met lichaamsbouw wat schelen, maar je zal niet super ver onder die grens liggen. Mijn min ligt overigens rond de 60kg, daaronder wordt het ondergewicht.Ik weeg 82 kilo, maar ik ben verre van obese. Ik ben 1m83 en dat is tegenwoordig voor een Nederlandse vrouw niet eens meer opvallend groot.
Dat dat tegenwoordig niet zo vreemd meer is, tja dat is toch juist het punt. Dat hoge gewichten steeds normaler zijn, maar de paarden daar niks aan hebben en daar niet meer van kunnen dragen. En met een gezond gewicht ook een paard-vriendelijk gewicht hebben kan ook prima voor lange mensen. Betekend wel extra opletten want die lengte komt met extra gewicht, en je zal dus minder "speling" hebben (waarbij je kan discusseren of iemand die korter is uberhaupt die "speling" zou moeten willen gebruiken, maar dat is een ander verhaal waar ik niet in alle punten ben gedoken en dus niks over ga zeggen).
DuoPenotti schreef:anjali schreef:Jockeys moeten op een weegschaal voor de wedstrijd samen met hun zadel. Sommigen doen er heel wat voor om een juist gewicht te bereiken. Je moet er wat voor over hebben- het welzijn van de paarden is het belangrijkste.
Is het bij jockeys welzijn of om een race te winnen?
En iedereen gelijk moet zijn.
littleroosie schreef:Ik vind het heel goed dat ze dit doen en ik hoop dat idee zich ook verder gaat ontwikkelen. Want op wedstrijd zie ik echt nog wel met regelmaat een te zware ruiter op haar eigen paard die niet in het zadel past. Ook op instagram zie ik hier het een en ander voorbij komen wat na mijn idee echt niet kan. Maar bij de comments is iedereen alleen maar lovend terwijl je ziet dat de rug van t paard eraan gaat door het gewicht.
CrazyCat schreef:Oh ik neem je niks kwalijk hoor. Ik ben door medicatie ook zwaar aangekomen en heb daar tegen in moeten afvallen (medicatie is chronisch). Dat is echt geen pretje. Ik postte het meer omdat er in topics over dit onderwerp ook altijd mensen zijn die denken dat lange mensen nooit meer zouden mogen paardrijden met zulke regels omdat die altijd meer wegen en gebruikte jouw post om op in te haken, maar dat het was niet per se tegen jou in bedoeld. Maar dat was idd niet helemaal duidelijk van mij uit. Excuses.Cambionn schreef:Ik heb mijn hele leven flink ondergewicht gehad, ik was met deze lengte altijd tussen de 58 en 62 kilo. Ik heb inderdaad nu voor mezelf net teveel gewicht eraan door medicatie, menopauze etc. Maar dan hebben we het over een klein zwembandje, niet over echt in de weg zittend uit balans brengend overgewicht. Overigens ben ik rond de 60 kilo wel echt te dun hoor. 74-76 zou ik ideaal vinden.Ik ben het met je eens dat dat vere van obees is hoor. Maar ik ben 1,80m maar als ik over de 80kg kom heb ik echt wel overgewicht (idd zeker niet obees dus, maar echt net overgewicht, 80 is mijn max om gezond te zijn). Zal met lichaamsbouw wat schelen, maar je zal niet super ver onder die grens liggen. Mijn min ligt overigens rond de 60kg, daaronder wordt het ondergewicht.
Dat dat tegenwoordig niet zo vreemd meer is, tja dat is toch juist het punt. Dat hoge gewichten steeds normaler zijn, maar de paarden daar niks aan hebben en daar niet meer van kunnen dragen. En met een gezond gewicht ook een paard-vriendelijk gewicht hebben kan ook prima voor lange mensen. Betekend wel extra opletten want die lengte komt met extra gewicht, en je zal dus minder "speling" hebben (waarbij je kan discusseren of iemand die korter is uberhaupt die "speling" zou moeten willen gebruiken, maar dat is een ander verhaal waar ik niet in alle punten ben gedoken en dus niks over ga zeggen).
Amber_anne schreef:Ik wilde laatst een rit boeken bij de mill ranch voor mij en een vriendin. Ze geven op de website al aan dat als je een te hoog bmi hebt (uit mijn hoofd hoger dan 25) je sowieso wordt uitgesloten, ondanks je gewicht. Met een normaal bmi kun je daar terecht tot 100 kilo
littleroosie schreef:Ik vind het heel goed dat ze dit doen en ik hoop dat idee zich ook verder gaat ontwikkelen. Want op wedstrijd zie ik echt nog wel met regelmaat een te zware ruiter op haar eigen paard die niet in het zadel past. Ook op instagram zie ik hier het een en ander voorbij komen wat na mijn idee echt niet kan. Maar bij de comments is iedereen alleen maar lovend terwijl je ziet dat de rug van t paard eraan gaat door het gewicht.
Amber_anne schreef:Dat klopt niet helemaal. Ze geven aan ook te kijken naar BMI en dat je geweigert kan worden, niet dat je sowieso wordt uitgesloten. Boven de 25 kijken ze naar mijn ervaring case-to-case. Mijn oom rijd daar ook weleens terwijl hij net over 25 zit. Maar zijn gewicht is niet heel raar voor zijn lengte en hij heeft rijervaring, wat ze vermoedelijk ook meenemen.Ik wilde laatst een rit boeken bij de mill ranch voor mij en een vriendin. Ze geven op de website al aan dat als je een te hoog bmi hebt (uit mijn hoofd hoger dan 25) je sowieso wordt uitgesloten, ondanks je gewicht. Met een normaal bmi kun je daar terecht tot 100 kilo
denisesilver schreef:Als je kijkt naar de daadwerkelijke regels zijn er verschillen tussen de paarden hun max gewicht en tussen de niveaus. Die 100kg is geld niet overal noch voor elk paard. Ze hebben verschil tussen paarden en rijvaardigheid al enigsinds meegenomen.Buiten dat bmi al wel 100 keer is weerlegd door biologen, mijn bmi is ook net te hoog. Ik weeg 63 kilo![]()
Mi goed dat ze maximale gewichten aanhouden, maar ik vind 80 kilo eigenlijk helemaal nog niet zo zwaar. Houd dan die 20% regel aan, rekening houdend met waar de dieren voor gefokt zijn (trekpaarden, zoals hierboven wordt genoemd).
Uiteindelijk denk ik dat evenwicht, rijvaardigheid en het mate van in de weg zitten voor het paard een grotere factor speelt bij slijtage dan droog gewicht.
denisesilver schreef:Amber_anne schreef:Ik wilde laatst een rit boeken bij de mill ranch voor mij en een vriendin. Ze geven op de website al aan dat als je een te hoog bmi hebt (uit mijn hoofd hoger dan 25) je sowieso wordt uitgesloten, ondanks je gewicht. Met een normaal bmi kun je daar terecht tot 100 kilo
Buiten dat bmi al wel 100 keer is weerlegd door biologen, mijn bmi is ook net te hoog. Ik weeg 63 kilo![]()
Mi goed dat ze maximale gewichten aanhouden, maar ik vind 80 kilo eigenlijk helemaal nog niet zo zwaar. Houd dan die 20% regel aan, rekening houdend met waar de dieren voor gefokt zijn (trekpaarden, zoals hierboven wordt genoemd).
Uiteindelijk denk ik dat evenwicht, rijvaardigheid en het mate van in de weg zitten voor het paard een grotere factor speelt bij slijtage dan droog gewicht.
DuoPenotti schreef:@belle boef
Zoals je hebt kunnen lezen ben ik niet tegen een gewichtsgrens. Integendeel.
Maar bmi is ondertussen wel een erg achterhaald ding.
Waarin je je behoorlijk kunt vergissen.
Die manege wil juist fitte mensen op het paard. Maar op deze manier slaat dat de plank mis.
Waarbij ik overigens zeker weet dat als een sportman daar aan komt, met te hoog bmi ze niet naar zijn bmi vragen. Want te hoog bmi linkt men gelijk aan vet.
Dat is gewoon raar.
office schreef:Ik weet niet zeker of een lang lichaam echt fijner is voor een paard qua balans houden.