Jaarlijkse heffing ingevoerd voor UBN-registratie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: Jaarlijkse heffing ingevoerd voor UBN-registratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 17:10

Dit wordt gewoon meegenomen in de kostprijs voor pension. Zal niet zorgen voor een grote verhoging maa tuurlijk wordt dit meegenomen.
Het begint mild maar dit bedrag wordt hoger, per paard of per aan/afmelding....... waarschijnlijk.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 17:24

SjonnieZ schreef:
Raineri schreef:
Meer betalen is altijd ruk. Eerlijk is eerlijk.

Maar ben blij vanuit oogpunt dierenwelzijn en volksgezondheid dat dit soort registraties bestaan. Als we daarvoor een klein bedrag moeten betalen: prima. Of het effectief wordt gedaan op een manier dat dierenwelzijn verbeterd, geen idee.

Dus je bent er voor dat mensen betalen voor iets waarvan je geen idee hebt of het werkt?

Het heeft trouwens niets met dierenwelzijn te maken. Wel met inzage krijgen in de veestapel zodat bij bepaalde ziekte uitbraken die volgens de overheid een gevaar voor de volksgezondheid zijn er en masse geruimd kan worden.
Net zoals bij de varkenspest, de gekke koeienziekte en vogelpest.

Fijn dat je het vraagt.
Als verspreiding voorkomen kan worden draagt het in de breedte bij.

Ik stel het voorwaardelijk: Ik ben voor registratie als het effectief bijdraagt. En dan vind ik registratiekosten geen probleem nee.
Ik ben redelijk nuchter hierin eigenlijk. Maar snap wel dat het sommige mensen heet onder de voeten wordt nav dit bericht. Hrt is onze geliefde sport/hobby die helaas ook steeds duurder wordt. Het zijn twee tientjes per adres, maar her is wel het zoveelste wat er voor velen bijkomt. En dit zal beslist niet fe laatste kostenstijging zijn.

Gezien het bredere maatschappelijke belang van de volksgezondheid, gaat dat wel voor naar mijn nederige persoonlijke mening. Maar, zijn er ziekten die de volksgezondheid dusdaning nadelig beïnvloeden dat een ruiming noodzakelijk is?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 17:30

Dit is stap 1. In de aankomende jaren komt er ook een heffing per paard, je zal het zien.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 17:34

En gaan ze ook iets doen tegen de mensen die hun paarden niet aanmelden?

Of moet iets maar als je het niet doet heeft het verder geen conceqenties?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 17:37

Raineri schreef:
Meer betalen is altijd ruk. Eerlijk is eerlijk.

Maar ben blij vanuit oogpunt dierenwelzijn en volksgezondheid dat dit soort registraties bestaan. Als we daarvoor een klein bedrag moeten betalen: prima. Of het effectief wordt gedaan op een manier dat dierenwelzijn verbeterd, geen idee.

Eens. En als paardenhouders stikstof heffing moeten betalen en ook moeten nadenken over vergroening is dat helemaal niet zo erg.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 17:54

Dit is nu naar buiten gekomen en ze vorderen vanaf maart
Dus maart april mei juni en ze geven het pad aan in juli mogen ze dit dus met terug werende kracht terug berekenen ?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 18:02

Tuurlijk. De overheid mag alles +:)+

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 18:44

@office maar zijn er nu paardenziektes dan die dermate gevaarlijk zijn voor de mens dat er geruimd moet worden? Volgens mij is dat wel een van de voorwaarden voor het ruimen van dieren

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 18:54

Kidde schreef:
@office maar zijn er nu paardenziektes dan die dermate gevaarlijk zijn voor de mens dat er geruimd moet worden? Volgens mij is dat wel een van de voorwaarden voor het ruimen van dieren

Of economische belang..
Als de veehouderij als sector lijdt omdat er een dierziekte heerst waardoor de export niet meer mogelijk is wordt er ook preventief geruimd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 19:01

Dan zou met varkenspest en vogelgriep ook niet geruimd hoeven worden.
Helaas word dat wel gedaan.

Dus ja met paarden kun je dat ook gaan verwachten dan als ze het gelijk trekken

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 19:17

germie schreef:
BigOne schreef:
Voordeel ( sarcasme) dan kun je ook de rendac in het weekend op laten halen. Buurvrouw deed het via buurman.

Komt Rendac niet als je geen ubn hebt? Stel je gaat een nachtje uit logeren ergens, en je paard moet daar door pech ingeslapen worden. Voor 1 nachtje meld je je paard niet af, want is immers zo weer terug.

Rendac is kadaver dienst in kader volksgezondheid, met oormerken, chip of UBN hebben die niks te maken. Dat weekeind ophalen zal eerder via een erfabbonement zijn en dat is een zakelijke dienst, niet voor partikulieren. Eerder een stukje goede buren zijn dan omweg wegens geen UBN oid, want niet van toepassing.

marfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 19:36

Westnijlvirus zou bijvoorbeeld kunnen leiden tot verplichte ruiming van alle paarden op dat adres én in een cirkel eromheen. Zelfs als het besmette paard alleen drager is en geen ziekteverschijnselen zou hebben.

Voor je populatie en economische belang (bescherming export status) misschien goed, voor de gezonde individuen is het een verplichte doding.

Een fokker zei mij met de ubn invoering dat dat hem niet uitmaakte want ze vergoeden je paard vast.
Mij maakt het wel uit, want ik ben emotioneel gehecht aan mijn paarden en geef weinig om hun financiële waarde.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 19:49

Jeetje, wat wordt er allemaal wel niet bijgehaald zeg! Ze maak je jezelf wel angstig en/of boos. Ik betaal al zolang ubn bestaat voor de diersoorten geit en schaap en een tijdje rund omdat we 10 jaar dwergzeboes hadden. Nu komt daar dus "paard" bij. Ach, ingewikkelder is het niet. En mochten er om wat voor reden dan ook gedwongen handelingen komen, die zouden er dan evengoed zonder ubn komen. Alleen dan was het uiteraard lastiger uitvoerbaar.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 19:52

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 19:53

Ho, geen dingen verspreiden die niet waar zijn over het Westnijlvirus a.u.b.:

Dit is wat er gebeurt met een melding n.a.v. verdenking/besmetting met Westnijlvirus bij paarden
Er wordt bij Westnijlvirus niet geruimd, eigenaar en eigen dierenarts blijven in beeld voor het behandelen van het zieke paard en het paard mag gewoon herstellen, niks geen euthanasie verplichting en al helemaal geen complete bedrijven die geruimd gaan worden bij Westnijlvirus!

En ook bij veeziekten wordt er steeds minder grootschalig geruimd buiten een besmet bedrijf om, tegenwoordig wordt er intensief gescreend in de zones rondom een besmet bedrijf en niet gewoon maar geruimd omdat een buurman besmet is.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 20:03

StalNollie schreef:
Dus maart april mei juni en ze geven het pad aan in juli mogen ze dit dus met terug werende kracht terug berekenen ?

nou ja, het is al een aantal jaar verplicht om je paard te registreren op een ubn nummer, dat is niet nieuw. En dat er voor betaald zou moeten gaan worden lag in de lijn der verwachting aangezien je voor alle andere geregistreerde dieren (koeien, geiten, varkens etc) ook moet betalen, ook voor hobbydieren.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 21:57

marfries schreef:
Westnijlvirus zou bijvoorbeeld kunnen leiden tot verplichte ruiming van alle paarden op dat adres én in een cirkel eromheen. Zelfs als het besmette paard alleen drager is en geen ziekteverschijnselen zou hebben.

Voor je populatie en economische belang (bescherming export status) misschien goed, voor de gezonde individuen is het een verplichte doding.

Een fokker zei mij met de ubn invoering dat dat hem niet uitmaakte want ze vergoeden je paard vast.
Mij maakt het wel uit, want ik ben emotioneel gehecht aan mijn paarden en geef weinig om hun financiële waarde.

Maar dat klopt alsnog niet want ik heb UBN maar mijn paarden staan daar niet in de buurt
Uiteraard houd ik thuis bij welke weide ze staan maar staan dus niet in de buurt van het UBN nummer

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 21:59

juval schreef:
StalNollie schreef:

nou ja, het is al een aantal jaar verplicht om je paard te registreren op een ubn nummer, dat is niet nieuw. En dat er voor betaald zou moeten gaan worden lag in de lijn der verwachting aangezien je voor alle andere geregistreerde dieren (koeien, geiten, varkens etc) ook moet betalen, ook voor hobbydieren.

Klopt maar wat heeft dat te maken met mijn vraag want staat er los van of het met terug werkende kracht op deze manier berekend mag worden

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 22:23

Maar ik heb voor mijn paard geen ubn. Voor hond wel, want nieuwe paspoort aan moeten vragen.
En ik kreeg idd factuur dit jaar. Vond t erg vreemd, maargoed, betaald maar..
Ga er eens induiken verder, onzin eigenlijk dat ik betaal voor iets wat ik verder niet het gebruik

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 22:48

wendy1987 schreef:
Maar ik heb voor mijn paard geen ubn. Voor hond wel, want nieuwe paspoort aan moeten vragen.
Ga er eens induiken verder, onzin eigenlijk dat ik betaal voor iets wat ik verder niet het gebruik

Ik denk dat er nog veel paardenhouders zijn zonder ubn.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 22:52

wendy1987 schreef:

Dus je hebt dan toch wel een ubn alleen is je paard hier niet op geregistreerd? Of werkt dat bij honden anders? Volgens mij kan je je paard er ook op registreren als hij ook aan huis staat en kost het dan niets extra

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 23:23

UBN hond is ander UBN dan paard tenminste ik heb UBN hond op huisadres en UBN paard op ander adres omdat weiland niet bij mijn huis is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 07:24

wendy1987 schreef:

Maar staat je paard bij jou thuis dan?

Zo niet hoef jij ook geen ubn te hebben voor jou paard.
Dan staat hij op het ubn van de stalhouder.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 07:25

StalNollie schreef:
UBN hond is ander UBN dan paard tenminste ik heb UBN hond op huisadres en UBN paard op ander adres omdat weiland niet bij mijn huis is.

Nee klopt als het paard ook aan huis staat geef ik aan :j

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 07:30

StalNollie schreef:
marfries schreef:

Maar dat klopt alsnog niet want ik heb UBN maar mijn paarden staan daar niet in de buurt
Uiteraard houd ik thuis bij welke weide ze staan maar staan dus niet in de buurt van het UBN nummer

Maar als ze op die wei langer dan een week staat moet je het toch wel doorgeven?