Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
SjonnieZ schreef:Raineri schreef:Meer betalen is altijd ruk. Eerlijk is eerlijk.
Maar ben blij vanuit oogpunt dierenwelzijn en volksgezondheid dat dit soort registraties bestaan. Als we daarvoor een klein bedrag moeten betalen: prima. Of het effectief wordt gedaan op een manier dat dierenwelzijn verbeterd, geen idee.
Dus je bent er voor dat mensen betalen voor iets waarvan je geen idee hebt of het werkt?
Het heeft trouwens niets met dierenwelzijn te maken. Wel met inzage krijgen in de veestapel zodat bij bepaalde ziekte uitbraken die volgens de overheid een gevaar voor de volksgezondheid zijn er en masse geruimd kan worden.
Net zoals bij de varkenspest, de gekke koeienziekte en vogelpest.
Raineri schreef:Meer betalen is altijd ruk. Eerlijk is eerlijk.
Maar ben blij vanuit oogpunt dierenwelzijn en volksgezondheid dat dit soort registraties bestaan. Als we daarvoor een klein bedrag moeten betalen: prima. Of het effectief wordt gedaan op een manier dat dierenwelzijn verbeterd, geen idee.
Kidde schreef:@office maar zijn er nu paardenziektes dan die dermate gevaarlijk zijn voor de mens dat er geruimd moet worden? Volgens mij is dat wel een van de voorwaarden voor het ruimen van dieren
germie schreef:BigOne schreef:Voordeel ( sarcasme) dan kun je ook de rendac in het weekend op laten halen. Buurvrouw deed het via buurman.
Komt Rendac niet als je geen ubn hebt? Stel je gaat een nachtje uit logeren ergens, en je paard moet daar door pech ingeslapen worden. Voor 1 nachtje meld je je paard niet af, want is immers zo weer terug.
StalNollie schreef:Dit is nu naar buiten gekomen en ze vorderen vanaf maart
Dus maart april mei juni en ze geven het pad aan in juli mogen ze dit dus met terug werende kracht terug berekenen ?
marfries schreef:Westnijlvirus zou bijvoorbeeld kunnen leiden tot verplichte ruiming van alle paarden op dat adres én in een cirkel eromheen. Zelfs als het besmette paard alleen drager is en geen ziekteverschijnselen zou hebben.
Voor je populatie en economische belang (bescherming export status) misschien goed, voor de gezonde individuen is het een verplichte doding.
Een fokker zei mij met de ubn invoering dat dat hem niet uitmaakte want ze vergoeden je paard vast.
Mij maakt het wel uit, want ik ben emotioneel gehecht aan mijn paarden en geef weinig om hun financiële waarde.
juval schreef:StalNollie schreef:Dit is nu naar buiten gekomen en ze vorderen vanaf maart
Dus maart april mei juni en ze geven het pad aan in juli mogen ze dit dus met terug werende kracht terug berekenen ?
nou ja, het is al een aantal jaar verplicht om je paard te registreren op een ubn nummer, dat is niet nieuw. En dat er voor betaald zou moeten gaan worden lag in de lijn der verwachting aangezien je voor alle andere geregistreerde dieren (koeien, geiten, varkens etc) ook moet betalen, ook voor hobbydieren.
wendy1987 schreef:Maar ik heb voor mijn paard geen ubn. Voor hond wel, want nieuwe paspoort aan moeten vragen.
En ik kreeg idd factuur dit jaar. Vond t erg vreemd, maargoed, betaald maar..
Ga er eens induiken verder, onzin eigenlijk dat ik betaal voor iets wat ik verder niet het gebruik
wendy1987 schreef:Maar ik heb voor mijn paard geen ubn. Voor hond wel, want nieuwe paspoort aan moeten vragen.
Ga er eens induiken verder, onzin eigenlijk dat ik betaal voor iets wat ik verder niet het gebruik
StalNollie schreef:marfries schreef:Westnijlvirus zou bijvoorbeeld kunnen leiden tot verplichte ruiming van alle paarden op dat adres én in een cirkel eromheen. Zelfs als het besmette paard alleen drager is en geen ziekteverschijnselen zou hebben.
Voor je populatie en economische belang (bescherming export status) misschien goed, voor de gezonde individuen is het een verplichte doding.
Een fokker zei mij met de ubn invoering dat dat hem niet uitmaakte want ze vergoeden je paard vast.
Mij maakt het wel uit, want ik ben emotioneel gehecht aan mijn paarden en geef weinig om hun financiële waarde.
Maar dat klopt alsnog niet want ik heb UBN maar mijn paarden staan daar niet in de buurt
Uiteraard houd ik thuis bij welke weide ze staan maar staan dus niet in de buurt van het UBN nummer