[DK] Meisje omgekomen bij ongeval met een paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Karlijn

Re: [DK] Meisje omgekomen bij ongeval met een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 18:06

Wat een afschuwelijk ongeluk, heel veel sterkte aan de nabestaanden en betrokkenen.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 18:27

Moderatoropmerking:
We hebben een aantal berichten in dit topic verwijderd. Anjali deed een opmerking die wellicht wat ongelukkig overkwam in deze context, maar duidelijk niet kwaad bedoeld was.

We willen jullie vriendelijk vragen om daar niet verder op in te gaan, zodat het oorspronkelijke onderwerp van dit topic niet ondersneeuwt.

Blijf respectvol naar elkaar, zeker in gevoelige discussies zoals deze. Dank voor jullie begrip.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 20:04

Ayasha schreef:
CharleyT schreef:
Alsjeblieft, stop met dit soort reacties en doe geen aannames. Het is een verdrietig topic, ga er geen social media discussie van maken. Ga uit van goede bedoelingen als er een reactie geplaatst. Jij insinueert dat Anjali insinueert, gewoon niet doen.

Nope ik zeg dat het voor mij bewijst dat ze dat bedoelt. Ik vind dergelijke reacties kwetsend. Je kan er van uit gaan dat mijn reactie goed bedoelt is en ik dus reageer vanuit het referentie kader dat ik dit victim blaming vind. Je kan daar over door drammen of accepteren dat ik dit niet oké vind.

Prima joh, ik dram niet en accepteer het ook niet en klaar is kees. Fijne avond verder.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 20:35

De bedoeling van dat groene vakje was dat deze discussie zou stoppen...

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 02:01

Phoh dat klinkt zo heftig, wat een tragisch ongeval.

Een ongeluk zit in een klein hoekje helaas. Ik ben echt bizar psycho met touwtjes en ook mij is het een x gebeurd. Paard liep losjes mee en schrikt dus trekt een sprintje. Het touw was op en gleed brandend door mijn hand en zij kwam in 1 abrupte beweging stil te staanen trok haar hoofd terug. Mijn hand ging open door het branden. En op dat moment slaat het touw in 1 slag om mijn hand heen en ze zet weer een sprintje in.

Gelukkig reageerde zij op redelijke drik, maar mijn vingertop was er toch voor een groot deel vanaf.

Met een beetje pech kan er zoveel schade zijn

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 10:18

Wat een vreselijk ongeluk toch. Ik heb zelf ook altijd de neiging om het touw vast te houden maar je houd er niets aan alleen dat je hand verbrand door touw.
Heel veel sterkte aan de nabestanden

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 16:22

Wat akelig, zo'n jong meisje. En wat zal ze een paniek gehad hebben de eerste meters. Maar hopen dat ze heel snel bewusteloos was en het niet verder heeft hoeven meemaken.

In Nederland is het dacht ik aangeraden om ook bij het lopen met paarden een cap te dragen?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 09:54

Vaak neem je het touw met een rondje in je hand ivm lengte, dat kan erg snel vastslaan wanneer er aan getrokken wordt. Zelf vouw ik het gewoon dubbel in mijn hand zodat het nooit vast kan slaan.
Risico is dat ze sneller los lopen maar ja...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 10:01

Monique1963 schreef:
Wat akelig, zo'n jong meisje. En wat zal ze een paniek gehad hebben de eerste meters. Maar hopen dat ze heel snel bewusteloos was en het niet verder heeft hoeven meemaken.

In Nederland is het dacht ik aangeraden om ook bij het lopen met paarden een cap te dragen?

In Engeland is het dragen van een cap, als je bezig bent met een paard, inderdaad verplicht. (In maneges.)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 12:54

ElCamino schreef:
Vaak neem je het touw met een rondje in je hand ivm lengte, dat kan erg snel vastslaan wanneer er aan getrokken wordt. Zelf vouw ik het gewoon dubbel in mijn hand zodat het nooit vast kan slaan.
Risico is dat ze sneller los lopen maar ja...

Ik pak een halstertouw altijd vast met een lusje om mijn wijsvinger en beide kanten van het touw aan de binnenkant van mijn hand. Dan heb je heel goede grip, heel veel kracht omdat het touw zeg maar net als bij je teugels, aan de onderkant uit je hand komt. Door het lusje om je wijsvinger trekt het niet los, maar zodra je je hand opent zit het nergens aan vast.

Je kan dus zeer goed vasthouden, zeer makkelijk loslaten en ook als een paard wegspringt desnoods makkelijk een klein stukje touw laten glippen en weer vastpakken omdat je die 'lus' hebt met wat extra speling. En het geheel kan niet als een strop vastgetrokken worden rond je vingers / hand. Hebt dan ook geen lang uiteinde dat los hangt en rare dingen kan doen.

Even snelle voorbeeld foto met touw van de krabpaal :=

Afbeelding

Alleen dan dan doe je tijdens het lopen natuurlijk gewoon je hand dicht zoals een zachte vuist zeg maar.
Afhankelijk van het touw en situatie kan je het touw onder of boven je pink naar buiten laten komen, net wat je fijn vindt.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 13:46

Jij liever dan ik. Ik heb als klein kind al geleerd om een touw altijd dubbel gevouwen in de hand te hebben zoals ElCamino beschrijft.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 13:50

Rex_Rolfo schreef:
Jij liever dan ik. Ik heb als klein kind al geleerd om een touw altijd dubbel gevouwen in de hand te hebben zoals ElCamino beschrijft.

Inderdaad, op de manier op de foto kun je alsnog vingers kwijtraken. Overtollig touw gewoon dubbel in 1 vuist vasthouden, niets tussen je vingers doorvlechten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 14:08

Die foto is precies de manier om een vinger kwijt te raken als een paard ineens aan de kletter gaat.

Nu loop ik eigenlijk nooit met 2 paarden, dus heb het uiteinde altijd in de andere hand vast.
Maar de keren dat ik er 2 vast moest houden ook geleerd het touw dubbel te pakken en geen lussen te nemen.

Maar goed dan nog kan het altijd mis, soms zwiepen dingen zo raar.
Wat dat betreft blijft omgaan met paarden gewoon gevaarlijk.
Maar gelukkig hebben de meeste van ons zoveel geluk dat het bij kleinere dingen blijft of iig niet de dood tot gevolg ;(

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 14:39

Je kunt niet altijd alles voor zijn. En soms doen mensen dingen die ik noooit zou doen, en gaat het bij hen altijd goed.

Ik heb nooit eerder van iets vergelijkbaars gehoord waarbij een persoon overleden is. Voor mij klinkt het dan ook echt als een bizar ongeluk :(

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 14:44

Pmarena, dan raak je nóg je vinger kwijt hoor! je bent nl altijd te laat bij een plotse ractie.....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 14:49

Hier ook altijd dubbel pakken. De foto zou ik nooit durven. := dan was ik al drie vingers kwijt. := zie het voordeel ook niet van die ene vinger daar steken.

Maar ook met dubbel pakken al lelijke wondes gehad zelfs met loslaten. En als je dan met twee paarden loopt is het toch wel sneller gebeurt dan je denkt als beide schrikken en om je heen hupsen…. Heb een paar weken geleden heel veel geluk gehad met twee jonge paarden ondanks dat ik meteen losliet. Want omdat je los laat heb je ineens wel die lussen die gekke dingen doen als de paarden onverwacht om je heen bewegen. Ik had geluk dat ik tegen 1 van de twee ‘op’ draaide waardoor het touw niet rond me kon slaan maar als ik niet zo dicht tegen hem gedraaid was had ik een probleem gehad. Dit betrof een 3,5 jarige en een 4 jarige die al hun hele leven samen op die manier naar de stal gehaald worden. Dus geen onrustige of nieuwe situatie maar 1tje schrok van God mag weten wat en de tweede schrok mee en draaide 180 graden. Omdat ik weet dat 2 dat doet liet ik al los voor hij effectief ging. Hij kon nergens heen buiten de paddock en als hij niet schrok dan was het touw snel weer gepakt. En alsnog werd het een penibele situatie. Want toen 2 draaide werd 1 zijn reactie ook heftiger dan de initiële *snork en opzij hupsen*. :+ kettingreactie en dan moet je ineens héul snel beslissen. Dit zijn dan paarden die ik beide hun hele leven ken.

Het is gewoon heel snel gebeurt. We kunnen het allemaal veilig zolang het allemaal volgens plan gaat. Gaat het mis dan heb je naast kennis en kunde ook een dosis geluk nodig. Anders zouden er geen professionals verongelukken.
Zolang die ook nog ongelukken hebben is het voor de gewone sterveling je best doen om veilig te handelen en beseffen dat het flink mis kan gaan ondanks dat feit.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 14:57

Ik zou het nooit zo doen als pmarena laat zien. Volgens mij is dat juist vragen om vingers te verliezen.

Ik ben het ook eens met Ayasha. Het lukt allemaal veilig als alles volgens plan gaat. Ik heb dingen zien gebeuren die als je je best ervoor zou doen je nooit voor elkaar zou krijgen maar in een onverwacht moment gebeuren soms de meest bizarre dingen. Dingen die je nooit had kunnen bedenken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 15:26

Dit is voor mij juist altijd de meest veilige optie geweest want je kan ècht niet blijven hangen zo :=
Hand openen = touw loopt vrij. En je hebt de lus en het gehele touw beter onder controle in tegenstelling tot wanneer je het touw normaal dubbel pakt en het rare dingen kan gaan doen tijdens rare situaties.

Vingers zitten nergens vast of klem en kunnen ook niet klem raken. Touw wordt niet door je hand getrokken want gaat een hoekje om zodat je meer grip / kracht hebt. En al zou er ineens een harde ruk volgen waar je niet mee om kan gaan om welke reden dan ook dan gaan je vingers omhoog door de ruk en loopt het touw weer vrij. Maar dat is theoretisch want je kan gewoon goed vasthouden zo.

Maar als je denkt dat het voor jou niet werkt om welke reden dan ook: vooral niet doen natuurlijk.
Het valt mij in ieder geval wel op dat de meeste mensen toch een lus om hun hand heen hebben die hun hand / pols kan vangen, of ze hebben überhaupt weinig grip op de manier waarop ze het touw vasthouden.

Wat dat betreft is er ook niet echt goede educatie over wat dan wèl de juiste manier van vasthouden is want iedereen doet maar wat en weet vooral 'geen lus om je hand heen' maar houdt dan alsnog een bosje touw vast dat in een cirkel om hun hand hangt, ook in allerlei paardenblaadjes en webshops zie je het zo...

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 19:03

wij hadden ook drie jonge paarden op stal die naar buiten moesten maar alles afgezet met lint zodat ze zelf naar buiten konden en ik er niet drie tegelijk vast moest houden want dat is vragen om moeilijkheden maar dat kan natuurlijk niet overal